Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.048 din 1 iulie 2004  pentru aprobarea continutului-cadru al caietului de sarcini, a contractului-cadru de concesiune si a procedurii pentru acordarea concesiunii serviciului public privind distributia energiei electrice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.048 din 1 iulie 2004 pentru aprobarea continutului-cadru al caietului de sarcini, a contractului-cadru de concesiune si a procedurii pentru acordarea concesiunii serviciului public privind distributia energiei electrice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 727 din 12 august 2004
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 23 alin. (5) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 ,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ART. 1
(1) Se aprobã conţinutul-cadru al caietului de sarcini al concesiunii serviciului public privind distribuţia energiei electrice, prevãzut în anexa nr. 1.
(2) Caietul de sarcini aferent fiecãrui serviciu public de distribuţie a energiei electrice se aprobã prin ordin al ministrului de stat, ministrul economiei şi comerţului.
ART. 2
(1) Se aprobã conţinutul contractului-cadru de concesiune a serviciului public privind distribuţia energiei electrice, prevãzut în anexa nr. 2.
(2) Contractul de concesiune aferent fiecãrui serviciu public de distribuţie a energiei electrice se aprobã prin ordin al ministrului de stat, ministrul economiei şi comerţului.
ART. 3
Procedura pentru acordarea concesiunii serviciului public privind distribuţia energiei electrice este cea a concesionãrii prin licitaţie publicã deschisã cu preselecţie.
ART. 4
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministru de stat, ministrul economiei şi comerţului,
Dan Ioan Popescu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 1 iulie 2004.
Nr. 1.048.


ANEXA 1

CONŢINUTUL - CADRU
al caietului de sarcini al concesiunii
serviciului public privind distribuţia energiei electrice

CAP. I
Obiectul concesiunii

1. Obiectul concesiunii
Obiectul concesiunii îl constituie serviciul de distribuţie a energiei electrice având ca temei legal <>Legea energiei electrice nr. 318/2003 , <>Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, cu modificãrile ulterioare, <>Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, Normele metodologice-cadru de aplicare a <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 216/1999 , cu modificãrile ulterioare.
2. Descrierea obiectului concesiunii
Serviciul de distribuţie a energiei electrice constã în transmiterea energiei electrice prin reţele de distribuţie de la reţelele de transport sau de la producãtori cãtre instalaţiile consumatorilor dintr-o anumitã zonã delimitatã.
Prin zonã delimitatã se înţelege cel puţin o localitate (municipiu, oraş, comunã cu sate aparţinãtoare) care formeazã o unitate administrativ-teritorialã.
Reţeaua electricã de distribuţie - reţeaua electricã cu tensiunea de linie nominalã pânã la 110 kV inclusiv se delimiteazã faţã de instalaţiile de producere sau de reţelele electrice de transport şi de cele ale consumatorilor în punctele de delimitare patrimonialã.
Serviciul public de distribuţie a energiei electrice se realizeazã, conform <>Legii nr. 318/2003 , de cãtre operatorul de distribuţie, persoanã juridicã, titularã de licenţã acordatã de autoritatea competentã în sectorul energiei electrice care este Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Operatorul de distribuţie presteazã serviciul public pentru toţi utilizatorii reţelelor electrice de distribuţie, în condiţii nediscriminatorii, asigurând accesul la acestea oricãrui solicitant care îndeplineşte cerinţele <>Legii nr. 318/2003 , cu respectarea normelor şi standardelor de performanţã prevãzute în reglementãrile tehnice în vigoare.
Serviciul de distribuţie a energiei electrice se realizeazã, în principal, prin urmãtoarele activitãţi:
a) exploatarea, retehnologizarea, reabilitarea şi dezvoltarea reţelelor electrice de distribuţie, cu respectarea planurilor de urbanism, a dreptului de proprietate, a protecţiei mediului, sãnãtãţii şi vieţii persoanelor şi economisirea energiei, conform reglementãrilor tehnice în vigoare;
b) tranzitarea energiei electrice prin reţele electrice de distribuţie, la cererea şi cu informarea operatorului de transport şi de sistem, pentru acele zone ale ţãrii în care nu existã capacitate suficientã prin reţelele sale, pentru evacuarea puterii din centrale electrice, respectiv centrale electrice de cogenerare, pentru conectarea la sistemul electroenergetic al uneri ţãri vecine, în condiţiile existenţei unui acord bilateral în acest sens, în cazul incidentelor în SEN şi al executãrii lucrãrilor de exploatare şi mentenanţã sau al lucrãrilor noi în reţelele de transport, care pun în indisponibilitate temporarã reţelele de transport din zonã;
c) realizarea lucrãrilor de dezvoltare a reţelelor electrice de distribuţie prin programe de dezvoltare optimã a acestora, pe baza studiilor de perspectivã, prin consultare, dupã caz, cu operatorul de transport şi prin programe specifice de modernizare pentru instalaţii;
d) asigurarea accesului utilizatorilor, în condiţii tehnice de racordare, şi furnizarea informaţiilor privind reţeaua electricã de distribuţie, cu respectarea confidenţialitãţii acestora, conform reglementãrilor aprobate de ANRE;
e) asigurarea conducerii operative în conformitate cu licenţa de distribuţie;
f) supunerea spre aprobare operatorului de transport şi de sistem a programului reparaţiilor şi lucrãrilor de întreţinere planificatã în instalaţiile cu tensiune nominalã de linie de 110 kV;
g) monitorizarea siguranţei în funcţionare a reţelelor electrice de distribuţie, precum şi a indicatorilor de performanţã a serviciului de distribuţie;
h) furnizarea de informaţii celorlalţi operatori din sectorul energiei electrice în vederea realizãrii condiţiilor de funcţionare sigurã şi eficientã a reţelelor electrice de distribuţie a energiei electrice tuturor categoriilor de consumatori;
i) pãstrarea confidenţialitãţii asupra informaţiilor comerciale obţinute în cursul desfãşurãrii activitãţilor.
În realizarea serviciului de distribuţie a energiei electrice concesionarul, în calitatea sa de titular al licenţei de distribuţie, are urmãtoarele drepturi:
a) sã întrerupã funcţionarea instalaţiilor pentru timpul strict necesar lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii planificate, cu anunţarea prealabilã a utilizatorilor reţelei electrice de distribuţie;
b) sã aibã acces la instalaţiile de utilizare ale consumatorilor conform contractelor şi ori de câte ori este necesarã intervenţia, potrivit legii;
c) sã întrerupã alimentarea cu energie electricã, cu anunţarea duratei consumatorilor afectaţi, prin intermediul furnizorului şi conform modalitãţii stabilite prin contracte, în urmãtoarele situaţii prevãzute în regulamentul de furnizare elaborat de ANRE şi aprobat de Guvern:
● când se pericliteazã viaţa, sãnãtatea oamenilor ori integritatea bunurilor materiale;
● la prevenirea sau limitarea extinderii avariilor în echipamente energetice, în zone de reţea electricã sau la nivelul întregului SEN;
● la executarea unor manevre sau lucrãri care nu se pot efectua fãrã întreruperi;
d) dreptul de uz asupra terenului, proprietate publicã sau privatã a altor persoane fizice sau juridice, pentru executarea lucrãrilor necesare realizãrii sau retehnologizãrii reţelei electrice de distribuţie, pe durata necesarã executãrii lucrãrilor, putând sã depoziteze pe terenurile proprietate privatã materiale, echipamente, utilaje, instalaţii, sã desfiinţeze culturi sau plantaţii, construcţii sau alte amenajãri existente ori numai sã le restrângã, sã îndepãrteze materiale, sã capteze apa, sã instaleze utilaje şi sã lucreze cu acestea, sã amplaseze birouri şi locuinţe de şantier, sã opreascã ori sã restrângã activitãţi ale proprietarului terenului, în mãsura strict necesarã executãrii lucrãrilor autorizate de ANRE pentru reţeaua electricã de distribuţie şi în condiţiile legii;
e) desfãşurarea de activitãţi comerciale legate de furnizarea energiei electrice atunci când operatorul de distribuţie este şi furnizor.

CAP. II
Durata concesiunii

Durata maximã a concesiunii este de 49 de ani începând de la data semnãrii contractului de concesiune.

CAP. III
Regimul bunurilor utilizate de concesionar în derularea concesiunii

1. Concesionarul va utiliza urmãtoarele categorii de bunuri:
a) terenurile pe care sunt situate reţelele electrice de distribuţie existente la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 318/2003 sunt şi rãmân în proprietatea publicã a statului, cu excepţia terenurilor pentru care operatorul de distribuţie, titular de licenţã, a dobândit dreptul de proprietate, în condiţiile legii;
b) bunuri de preluare - bunurile care, conform ofertei adjudecate, pot reveni concedentului la expirarea contractului de concesiune, în mãsura în care acesta din urmã îşi manifestã intenţia de a le prelua în baza unui contract de vânzare-cumpãrare încheiat în acest sens. Sunt bunuri de preluare cele care au fost în proprietatea concesionarului, fiind utilizate de cãtre acesta pe durata contractului de concesiune;
c) bunuri proprii - bunurile care, conform ofertei adjudecate, rãmân la expirarea contractului de concesiune în proprietatea concesionarului. Din aceastã categorie nu fac parte bunurile prevãzute la lit. b).
2. În contractul de concesiune se va menţiona repartiţia acestor bunuri la încetarea, din orice cauzã, a concesiunii.

CAP. IV
Redevenţa şi garanţii financiare

1. Redevenţa va fi de cel puţin 1 la mie din cifra de afaceri a concesionarului, plãtibilã trimestrial în a doua jumãtate a lunii urmãtoare trimestrului încheiat.
2. Plata cu întârziere a redevenţei conduce la aplicarea de penalitãţi conform legislaţiei în vigoare.
3. Concesionarul are obligaţia ca, în termen de 90 de zile de la data semnãrii contractului de concesiune, sã depunã cu titlu de garanţie o sumã reprezentând 50% din suma obligaţiei de platã datoratã pentru primul an de activitate.
4. În cazul depãşirii cu 30 de zile a scadenţei de platã, redevenţa şi penalitãţile aferente se încaseazã din garanţia constituitã potrivit pct. 3, cu înştiinţarea prealabilã a concesionarului în acest sens.
5. Concesionarul are obligaţia de a reconstitui garanţia prevãzutã la pct. 3, în termen de 90 de zile de la notificarea concedentului.
6. Neplata redevenţei timp de 4 trimestre consecutive conduce la retragerea concesiunii, cu toate consecinţele ce decurg din aceasta.
7. Redevenţa se face venit la bugetul de stat.

CAP. V
Responsabilitãţi privind protecţia mediului

1. Responsabilitãţile privind protecţia mediului revin în exclusivitate concesionarului, respectiv refacerea cadrului natural dupã execuţia lucrãrilor de orice fel: investiţie, organizare de şantier, intervenţie şi altele, precum şi menţinerea mediului în condiţii normale, utilizare de echipamente nepoluante pentru mediul ambiant şi lipsite de
riscuri pentru personalul de exploatare şi întreţinere şi pentru aşezãrile umane.
2. Concesionarul are obligaţia de a obţine, pe cheltuiala sa, toate acordurile şi avizele impuse de legislaţia de mediu.

CAP. VI
Interdicţia subconcesionãrii serviciului public

Concesionarul nu are drept de subconcesionare a serviciului de distribuţie a energiei electrice concesionat.

CAP. VII
Contractul de concesiune şi efectele acestuia

1. Contractul de concesiune va fi încheiat în formã scrisã.
2. Conţinutul-cadru al contractului de concesiune este prezentat în anexa nr. 2.
3. Contractul de concesiune se încheie în termen de 45 de zile de la data la care concedentul a informat ofertantul despre acceptarea ofertei sale.
4. Ofertantul se considerã informat la data recepţionãrii scrisorii recomandate cu confirmare de primire, care conţine acceptarea ofertei sale.
5. În cazul în care ofertantul declarat câştigãtor refuzã încheierea contractului de concesiune, licitaţia publicã se anuleazã, iar el pierde garanţia depusã pentru participare, concedentul reluând procedura licitaţiei de la etapa publicãrii anunţului, cu pãstrarea valabilitãţii studiului de oportunitate şi a caietului de sarcini.
6. Drepturile şi obligaţiile concesionarului şi ale concedentului sunt prevãzute în contractul de concesiune.

CAP. VIII
Rãspunderi şi sancţiuni

1. Nerespectarea de cãtre concesionar a clauzelor contractuale atrage rãspunderea pentru daune şi aplicarea de penalitãţi contractuale.
2. Prevederile pct. 1 se aplicã deopotrivã şi în cazul nerespectãrii clauzelor contractuale de cãtre concedent.
3. Concesionarul este obligat la penalitãţi în caz de neplatã a redevenţei şi în alte situaţii stabilite prin contractul de concesiune.
4. Concedentul datoreazã penalitãţi în situaţii stabilite prin contractul de concesiune.

CAP. IX
Renunţarea la concesiune

1. Concesionarul poate renunţa la concesiune în cazul imposibilitãţii de a realiza obiectul concesiunii din motive obiective.
2. Motivaţia renunţãrii la concesiune va fi analizatã de o comisie numitã de concedent, formatã din specialişti din Ministerul Economiei şi Comerţului, care va adopta o decizie în acest sens. Decizia se comunicã concesionarului în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii.
3. Concesionarul poate renunţa la concesiune şi în cazul în care concedentul nu-şi respectã obligaţiile de îndeplinirea cãrora este condiţionatã executarea contractului de concesiune. Prevederile pct. 2 sunt aplicabile şi în aceastã situaţie.
4. În cazul dispariţiei bunurilor utilizate de concesionar pentru realizarea obiectului concesiunii dintr-o cauzã de forţã majorã, constatatã conform legii, concesionarul are dreptul de a renunţa la concesiune.
5. În cazul renunţãrii la concesiune, partea în culpã este obligatã la acoperirea prejudiciilor cauzate.

CAP. X
Încetarea contractului de concesiune

Contractul de concesiune înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea duratei contractului;
b) la retragerea de cãtre ANRE a licenţei pentru exploatarea comercialã a capacitãţilor de distribuţie a energiei electrice;
c) la retragerea de cãtre concedent a dreptului de concesiune; decizia de retragere a concesiunii, emisã de concedent, poate fi contestatã, în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicãrii, la instanţa de contencios administrativ competentã; decizia rãmasã definitivã va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a;
d) în cazul în care interesul naţional o impune, prin denunţarea unilateralã de cãtre concedent, cu plata unei despãgubiri juste şi prealabile în sarcina concedentului;
e) prin reziliere, în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale asumate de cãtre concedent/concesionar, cu plata unei despãgubiri de cãtre partea care nu şi-a îndeplinit obligaţiile;
f) prin renunţare din partea concesionarului, la dispariţia dintr-o cauzã de forţã majorã a bunurilor în legãturã cu realizarea obiectului concesiunii;
g) alte situaţii de încetare, fãrã a contraveni prevederilor legale în vigoare.

CAP. XI
Controlul concesiunii

Pe durata contractului de concesiune concedentul are dreptul sã verifice, cu notificarea prealabilã a concesionarului, modul în care este satisfãcut interesul public prin realizarea serviciului de distribuţie a energiei electrice în zona respectivã.

CAP. XII
Alte dispoziţii

1. Pentru îndeplinirea obligaţiilor prevãzute în contractul de concesiune, concesionarul trebuie sã deţinã toate acordurile, avizele, autorizaţiile, licenţele, prevãzute de legislaţia în vigoare, şi sã achite contravaloarea tarifelor aferente acestora.
2. Litigiile derivate din contractul de concesiune şi caietul de sarcini sunt de competenţa instanţelor judecãtoreşti române sau, dupã caz, a arbitrajului, potrivit legii române, în cazul în care acestea nu sunt soluţionate pe cale amiabilã între pãrţi.
3. Pentru protecţia şi funcţionarea normalã a reţelei electrice de distribuţie din zonã se vor respecta normele tehnice în vigoare.
4. Concesionarul va asigura zonele de protecţie şi de siguranţã instituite potrivit <>art. 19 din Legea nr. 318/2003 şi corespunzãtor normelor tehnice elaborate în acest sens de ANRE.
5. Concesionarul este obligat sã asigure personal calificat şi în numãr corespunzãtor pentru realizarea obligaţiilor ce-i revin prin contractul de concesiune conform reglementãrilor, standardelor de performanţã, cerinţelor din autorizaţiile şi licenţele în vigoare.


ANEXA 2

CONŢINUTUL
contractului-cadru de concesiune a
serviciului public privind distribuţia energiei electrice
Nr. ........ anul ........ luna ............. ziua .......

I. Pãrţile contractante
Ministerul Economiei şi Comerţului, cu sediul în Bucureşti, Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1, cod poştal 010096, tel. (021) 212.94.37/212.94.15, fax (021) 313.87.99, cod fiscal 4192863, contul nr. 202201074193117, deschis la DTCPMB, reprezentatã legal prin domnul ........................., având funcţia de ministru de stat, ministrul economiei şi comerţului, denumit în cele ce urmeazã concedent, pe de o parte,
şi
Societatea Comercialã ......................................., cu sediul social în localitatea ........................., str. .............................. nr. ........, cod poştal ....................., tel. .......................... şi fax .........................., înmatriculatã la Registrul Comerţului din ....... sub nr. ......., cod unic de înregistrare ...................., reprezentatã prin domnul .................................., director general, denumitã în cele ce urmeazã concesionar, pe de altã parte,
au convenit încheierea prezentului contract.
II. Temeiul legal
Art. 1. - Concedentul este autorizat sã încheie prezentul contract de concesiune cu respectarea principiilor procedurilor şi a condiţiilor prevãzute în urmãtoarele acte normative:
- Constituţia României;
- <>Legea energiei electrice nr. 318/2003 ;
- <>Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor;
- <>Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul juridic al acesteia, cu modificãrile ulterioare;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 216/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice-cadru de aplicare a <>Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, cu modificãrile ulterioare;
a Procesului-verbal de adjudecare a concesiunii nr. ......... din data ..................;
a Licenţei nr. ..........., acordatã de Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) pentru exploatarea comercialã a capacitãţilor de distribuţie a energiei electrice.
Concedentul şi concesionarul îşi propun urmãtoarele obiective comune, şi anume: distribuţia energiei electrice în condiţii de securitate şi la standarde ridicate de calitate, în vederea utilizãrii optime a surselor primare de energie şi cu respectarea normelor de protecţie a mediului.
III. Obiectul contractului de concesiune
Art. 2. - (1) Obiectul prezentului contract îl constituie concesionarea serviciului de distribuţie a energiei electrice în zona/teritoriul .................... pe riscul, cheltuiala şi rãspunderea concesionarului, în conformitate cu obiectivele stabilite de cãtre concedent prin caietul de sarcini.
(2) Obiectivele concedentului sunt obligaţii ale concesionarului şi sunt urmãtoarele:
a) exploatarea, retehnologizarea, reabilitarea şi dezvoltarea reţelei electrice de distribuţie, conform ofertei şi în calitate de titular al licenţei de exploatare comercialã a capacitãţilor de distribuţie a energiei electrice şi al autorizaţiilor aferente, în zona/teritoriul....................., cu respectarea planurilor de urbanism, a dreptului de proprietate, a protecţiei mediului, sãnãtãţii şi vieţii persoanelor şi economisirea energiei, conform reglementãrilor tehnice în vigoare;
b) asigurarea furnizãrii de energie electricã prin reţeaua electricã de distribuţie în zona/teritoriul................................, cu condiţia obţinerii prealabile a licenţei de furnizare;
c) exploatarea, respectiv întreţinerea eficientã şi în condiţii de siguranţã a sistemului de distribuţie a energiei electrice;
d) respectarea standardelor de performanţã, de calitate inclusiv cele privind protecţia mediului - şi a normelor tehnice privind distribuţia şi furnizarea energiei electrice;
e) respectarea normelor de siguranţã, PSI şi de protecţie a muncii.
(3) În derularea prezentului contract, concesionarul va utiliza urmãtoarele categorii de bunuri:
a) terenurile pe care sunt situate reţelele electrice de distribuţie existente la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 318/2003 sunt şi rãmân în proprietatea publicã a statului, cu excepţia terenurilor pentru care operatorul de distribuţie, titular de licenţã, a dobândit dreptul de proprietate, în condiţiile legii;
b) bunuri de preluare - bunurile care, conform ofertei adjudecate, pot reveni concedentului la expirarea contractului de concesiune, în mãsura în care acesta din urmã îşi manifestã intenţia de a le prelua în baza unui contract de vânzare-cumpãrare încheiat în acest sens. Sunt bunuri de preluare cele care au fost în proprietatea concesionarului, fiind utilizate de cãtre acesta pe durata contractului de concesiune;
c) bunuri proprii - bunurile care, conform ofertei adjudecate, rãmân, la expirarea contractului de concesiune, în proprietatea concesionarului. Din aceastã categorie nu fac parte bunurile prevãzute la lit. b).
(4) Obiectul concesiunii este atribuit exclusiv în legãturã cu reţelele de distribuţie din cadrul zonei/teritoriului.................. .
IV. Durata contractului
Art. 3. - (1) Prezentul contract se încheie pe o perioadã de ............... ani, începând cu data semnãrii contractului de concesiune de cãtre ambele pãrţi.
(2) Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru o perioadã egalã cu cel mult jumãtate din durata iniţialã prevãzutã la alin. (1). Prelungirea contractului de concesiune poate fi convenitã între pãrţi fãrã a mai fi necesarã îndeplinirea vreunei formalitãţi sau proceduri de licitaţie şi se va efectua în baza unei modificãri în formã scrisã adusã contractului de concesiune.
V. Redevenţa şi modalitãţile de platã a acesteia
Art. 4. - (1) Redevenţa stabilitã în condiţiile legii este de ............... la mie din cifra de afaceri a concesionarului. Toate costurile, cheltuielile şi comisioanele legate de plata redevenţei sunt în sarcina concesionarului.
(2) Plata redevenţei se va efectua trimestrial, în a doua jumãtate a lunii urmãtoare trimestrului încheiat, cel târziu pânã în data de 25 a acesteia.
(3) Plata cu întârziere a redevenţei conduce la aplicarea de penalitãţi conform legislaţiei în vigoare.
(4) În cazul depãşirii cu 30 de zile a scadenţei de platã, redevenţa şi penalitãţile aferente se încaseazã de cãtre concedent din garanţia de platã a redevenţei, prevãzutã la art. 12 alin. (1).
(5) În situaţia încasãrii de cãtre concedent a redevenţei şi a penalitãţilor aferente din garanţia de platã a redevenţei, conform alin. (4), aceasta se va reconstitui de cãtre concesionar în termen de 90 de zile de la notificarea concedentului.
Art. 5. - Plata redevenţei se face în contul Trezoreriei Judeţului ................ ca venit la bugetul de stat.
Art. 6. - Pãrţile contractante pot conveni reducerea redevenţei cu pânã la 50%, dar nu mai puţin de 1 la mie din cifra de afaceri a concesionarului, în funcţie de investiţiile angajate în baza prezentului contract; în acest caz garanţia de platã a redevenţei pentru primul an de activitate, prevãzutã la art. 12 alin. (1) din prezentul contract, se modificã în mod corespunzãtor.
VI. Preţurile şi tarifele practicate de concesionar
Art. 7. - (1) În baza prezentului contract, concesionarul va practica, în contractele de furnizare şi în cele de distribuţie a energiei electrice, preţurile şi tarifele stabilite de cãtre ANRE în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 318/2003 .
(2) Preţurile şi tarifele prevãzute la alin. (1) pot fi modificate pe durata de valabilitate a contractului, conform reglementãrilor în vigoare.
VII. Drepturile şi obligaţiile concedentului
Art. 8. - (1) Concedentul are urmãtoarele drepturi:
a) sã verifice îndeplinirea de cãtre concesionar a obligaţiilor care decurg din prezentul contract, precum şi modul în care este satisfãcut interesul public prin realizarea obiectului concesiunii. În modul şi la data stabilitã printr-o notificare scrisã, prealabilã, concedentul are dreptul de a inspecta obiectivele prin care se desfãşoarã activitatea, în timpul programului de lucru al concesionarului, acesta din urmã având obligaţia de a colabora pe deplin în orice astfel de inspecţie;
b) sã modifice în mod unilateral partea reglementarã a prezentului contract, cu notificarea prealabilã a concesionarului, din motive excepţionale determinate de interesul naţional; în cazul în care modificarea unilateralã a contractului este de naturã sã cauzeze concesionarului un prejudiciu, acesta are dreptul sã solicite concedentului daune-interese; neînţelegerile contractuale dintre concedent şi concesionar cu privire la cuantumul daunelor-interese nu pot constitui pentru concesionar un temei valabil de sustragere de la executarea obligaţiilor sale contractuale;
c) sã îşi manifeste, la încetarea prezentului contract, intenţia de a dobândi bunurile de preluare, în baza unui contract de vânzare-cumpãrare încheiat cu fostul concesionar, la valoarea contabilã actualizatã a bunurilor, precum şi orice alte drepturi asociate utilizãrii acestora, astfel:
● în termen de 90 de zile calendaristice de la data încetãrii prezentului contract prin ajungere la termen, concedentul este obligat, sub sancţiunea decãderii, sã îşi exercite dreptul de opţiune;
● în termen de 30 de zile calendaristice de la data încetãrii prezentului contract din cauza apariţiei unui caz de forţã majorã, concedentul este obligat, sub sancţiunea decãderii, sã îşi exercite dreptul de opţiune.
(2) Pentru a-i permite concedentului sã îşi exercite opţiunea şi posibilitatea de a identifica bunurile de preluare, concesionarul are obligaţia de a-i pune la dispoziţie acestuia un inventar al tuturor bunurilor utilizate în legãturã cu realizarea obiectului concesiunii, precum şi dovada dreptului de proprietate asupra acestora, în timp de 15 zile de la primirea solicitãrii scrise din partea concedentului.
Art. 9. - Concedentul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã nu îl împiedice pe concesionar în exercitarea drepturilor rezultate din prezentul contract;
b) sã nu modifice în mod unilateral prezentul contract, cu excepţia cazului prevãzut la art. 8 alin. (1) lit. b);
c) sã notifice concesionarului apariţia oricãror împrejurãri iniţiate sau generate de sine, de naturã sã aducã atingere drepturilor concesionarului;
d) sã stabileascã, cu un an înainte de data expirãrii duratei prezentului contract, condiţiile în care va funcţiona, dupã expirarea acestuia, sistemul de distribuţie a energiei electrice.
VIII. Drepturile şi obligaţiile concesionarului
Art. 10. - Concesionarul are urmãtoarele drepturi:
a) de a exploata în mod direct, pe riscul, rãspunderea şi cheltuiala sa, serviciul de distribuţie a energiei electrice ce face obiectul prezentului contract, precum şi bunurile care au rezultat în urma investiţiilor impuse prin caietul de sarcini;
b) de a obţine şi de a folosi rezultatele financiare obţinute din exploatarea bunurilor care au rezultat în urma investiţiilor impuse prin caietul de sarcini, potrivit naturii acestora şi clauzelor stipulate prin prezentul contract;
c) de a încheia contracte cu terţii în vederea asigurãrii exploatãrii serviciului de distribuţie a energiei electrice;
d) de a refuza accesul la sistemul de distribuţie a energiei electrice în urmãtoarele situaţii:
● capacitatea reţelei existente este insuficientã;
● accesul la reţea împiedicã îndeplinirea în condiţii de siguranţã a obligaţiei de serviciu public;
● receptorii solicitaţi nu se încadreazã în cerinţele minime privind siguranţa în funcţionare şi protecţia mediului şi/sau normele de eficienţã energeticã, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
e) sã întrerupã funcţionarea instalaţiilor pentru timpul strict necesar lucrãrilor de întreţinere şi reparaţii planificate, cu anunţarea prealabilã a utilizatorilor reţelei electrice de distribuţie;
f) sã aibã acces la instalaţiile de utilizare ale consumatorilor, conform contractelor şi ori de câte ori este necesarã intervenţia, potrivit legii;
g) sã întrerupã alimentarea cu energie electricã, cu anunţarea consumatorilor afectaţi asupra duratei, prin intermediul furnizorului şi conform modalitãţii stabilite prin contracte, în urmãtoarele situaţii prevãzute în regulamentul de furnizare elaborat de ANRE şi aprobat de Guvern:
● când se pericliteazã viaţa, sãnãtatea oamenilor ori integritatea bunurilor materiale;
● la prevenirea sau limitarea extinderii avariilor în echipamente energetice, în zone de reţea electricã sau la nivelul întregului SEN;
● la executarea unor manevre sau lucrãri care nu se pot efectua fãrã întreruperi;
h) dreptul de uz asupra terenului, proprietate publicã sau privatã a altor persoane fizice ori juridice, pentru executarea lucrãrilor necesare realizãrii sau retehnologizãrii reţelei electrice de distribuţie, pe durata necesarã executãrii lucrãrilor putând sã depoziteze pe terenurile proprietate privatã materiale, echipamente, utilaje, instalaţii, sã desfiinţeze culturi ori plantaţii, construcţii sau alte amenajãri existente, ori numai sã le restrângã, sã îndepãrteze materiale, sã capteze apa, sã instaleze utilaje şi sã lucreze cu acestea, sã amplaseze birouri şi locuinţe de şantier, sã opreascã ori sã restrângã activitãţi ale proprietarului terenului, în mãsura strict necesarã executãrii lucrãrilor autorizate de ANRE pentru reţeaua electricã de distribuţie şi în condiţiile legii;
i) sã desfãşoare activitãţi comerciale legate de furnizarea energiei electrice atunci când operatorul de distribuţie este şi furnizor;
j) sã preia concesiunea liberã de orice sarcini;
k) toate celelalte drepturi prevãzute în contractele-cadru de furnizare a energiei electrice, precum şi în contractelecadru dintre agenţii economici privind distribuţia energiei electrice stabilite de ANRE, sub condiţia obţinerii prealabile a licenţei de furnizare a energiei electrice şi a licenţei pentru exploatarea comercialã a capacitãţii de distribuţie a energiei electrice.
Art. 11. - Concesionarul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã exploateze în mod eficient în regim de continuitate şi de permanenţã serviciul de distribuţie a energiei electrice, cu respectarea normelor de exploatare şi a celorlalte prevederi legale în vigoare, precum şi a obiectivelor stabilite de cãtre concedent, sub condiţia obţinerii în prealabil a licenţelor specifice tipului de activitate, inclusiv a autorizaţiei de înfiinţare a capacitãţilor de distribuţie a energiei electrice în vederea punerii în funcţiune a acestora. Investiţiile prevãzute a se efectua de cãtre concesionar vor respecta termenele de realizare a acestora, conform programului stabilit prin oferta adjudecatã;
b) sã plãteascã redevenţa, în cuantumul şi la termenele prevãzute în prezentul contract, inclusiv garanţia de platã a acesteia pentru primul an de activitate;
c) sã punã la dispoziţie concedentului documentele, datele şi informaţiile solicitate de acesta, în legãturã cu derularea prezentului contract;
d) sã ia mãsurile necesare pentru a realiza serviciile şi investiţiile impuse prin prezentul contract, precum şi sã respecte condiţiile de valabilitate a autorizaţiilor şi a licenţelor acordate;
e) sã nu subconcesioneze, în tot sau în parte, serviciul de distribuţie care face obiectul prezentului contract;
f) sã respecte standardele de performanţã a serviciului de distribuţie a energiei electrice, inclusiv cele privind protecţia mediului; responsabilitãţile de mediu sunt în sarcina concesionarului;
g) sã respecte condiţiile impuse de natura serviciului public - protejarea secretului de stat, condiţiile de siguranţã în exploatare, protecţia mediului, condiţiile privind folosirea şi conservarea bunurilor de patrimoniu, conform prevederilor legale în vigoare;
h) sã asigure, la încetarea contractului de concesiune din alte cauze decât ajungerea la termen şi forţa majorã, continuitatea prestãrii serviciului public în condiţiile stipulate prin prezentul contract, pânã la preluarea acestuia de cãtre concedent, dar nu mai mult de 90 de zile calendaristice de la data încetãrii contractului de concesiune;
i) toate celelalte obligaţii prevãzute în contractele-cadru de furnizare a energiei electrice, precum şi în contractelecadru dintre agenţii economici privind distribuţia energiei electrice, stabilite de ANRE, sub condiţia obţinerii prealabile a licenţei de furnizare şi a licenţei pentru exploatarea comercialã a capacitãţii de distribuţie a energiei electrice.
IX. Garanţii
Art. 12. - (1) În termen de 90 de zile de la data semnãrii prezentului contract, concesionarul va depune, cu titlu de garanţie de platã a redevenţei, o scrisoare de garanţie bancarã reprezentând 50% din redevenţa datoratã pentru primul an de activitate.
(2) Pentru îndeplinirea obligaţiilor privind protecţia mediului, concesionarul constituie drept garanţie ........... (un instrument legal de garantare convenit de pãrţi).
X. Rãspunderea contractualã
Art. 13. - În cazul în care activitãţile concesionarului, legate de executarea obiectului concesiunii, nu pot fi realizate din cauza neîndeplinirii obligaţiilor asumate de cãtre concedent, acesta din urmã va fi obligat sã îl despãgubeascã pe concesionar, în condiţiile legii, corespunzãtor prejudiciului adus, cu notificare în termen de 30 de zile calendaristice.
Art. 14. - În situaţia în care concesionarul nu-şi îndeplineşte obligaţiile contractuale ori şi le îndeplineşte în mod necorespunzãtor, acesta se obligã sã plãteascã concedentului penalitãţi, conform legislaţiei în vigoare referitoare la neachitarea în termen a creanţelor bugetare şi, dupã caz, daune-interese, cu notificare în termen de 30 de zile calendaristice.
XI. Încetarea contractului de concesiune
Art. 15. - Prezentul contract înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea duratei contractului;
b) la retragerea de cãtre ANRE a licenţei pentru exploatarea comercialã a capacitãţilor de distribuţie a energiei electrice;
c) la retragerea de cãtre concedent a dreptului de concesiune, în condiţiile <>Legii nr. 318/2003 ; decizia de retragere a concesiunii emisã de cãtre concedent poate fi contestatã, în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicãrii, la instanţa de contencios administrativ competentã; decizia rãmasã definitivã va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a;
d) în cazul în care interesul naţional o impune, prin denunţarea unilateralã de cãtre concedent, cu plata unei despãgubiri juste şi prealabile în sarcina concedentului;
e) prin reziliere, în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale asumate de cãtre concedent/concesionar, cu plata unei despãgubiri de cãtre partea care nu şi-a îndeplinit obligaţiile;
f) prin renunţare din partea concesionarului la dispariţia, dintr-o cauzã de forţã majorã, a bunurilor în legãturã cu realizarea obiectului concesiunii;
g) în alte situaţii de încetare, fãrã a contraveni prevederilor legale în vigoare.
Art. 16. - La încetarea prezentului contract, bunurile care au fost utilizate de concesionar în derularea concesiunii vor fi repartizate conform prevederilor art. 2 alin. (3).
XII. Renunţarea la concesiune
Art. 17. - (1) Concesionarul poate renunţa la prezentul contract, în conformitate cu prevederile art. 15 lit. f), sub rezerva îndeplinirii cumulative a urmãtoarelor condiţii:
a) notificã concedentului intenţia sa de renunţare;
b) pune la dispoziţie concedentului documentaţia privind activitatea desfãşuratã în baza prezentului contract pânã la data renunţãrii, precum şi rezultatele acesteia;
c) achitã concedentului redevenţa datoratã pânã la momentul încetãrii contractului de concesiune.
(2) Dupã îndeplinirea de cãtre concesionar a condiţiilor prevãzute la alin. (1), concedentul emite hotãrârea de încuviinţare a renunţãrii, care va fi publicatã, pe cheltuiala celui care a renunţat, în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Renunţarea la concesiune devine efectivã la 60 de zile calendaristice de la data notificãrii intenţiei de renunţare.
(3) Concesionarul care a renunţat la concesiune rãmâne rãspunzãtor faţã de cei interesaţi pentru toate prejudiciile cauzate de exploatarea acesteia şi de lucrãrile efectuate pânã la data renunţãrii, precum şi pentru cele rezultate din relaţiile contractuale cu aceştia, inclusiv pentru pagubele constatate dupã data emiterii hotãrârii de încuviinţare a renunţãrii.
XIII. Forţa majorã
Art. 18. - (1) Partea care invocã un caz de forţã majorã este obligatã sã îi notifice celeilalte pãrţi apariţia acestuia, în termen de 5 zile de la producerea evenimentului, urmatã de remiterea documentelor justificative, în termen de 30 de zile calendaristice de la încetarea lui. De asemenea, partea care îl invocã este obligatã sã ia toate mãsurile posibile pentru limitarea consecinţelor produse de un asemenea caz.
(2) Cazurile de forţã majorã vor fi certificate de cãtre Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti.
(3) În cazul în care forţa majorã nu înceteazã în termen de 90 de zile calendaristice de la data producerii acesteia, pãrţile au dreptul sã solicite încetarea de plin drept a prezentului contract, fãrã ca vreuna dintre ele sã pretindã daune-interese.
XIV. Notificãri
Art. 19. - (1) Pãrţile sunt obligate ca pe parcursul derulãrii prezentului contract sã îşi notifice reciproc în scris, în limba românã, la sediul prevãzut la pct. I din prezentul contract, orice modificare a circumstanţelor avute în vedere la data semnãrii acestuia.
(2) Termenul de notificare este de 30 de zile calendaristice de la data producerii modificãrii de circumstanţe.
(3) În cazul în care notificarea se face prin poştã, aceasta va fi transmisã prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, considerându-se primitã de cãtre destinatar la data menţionatã de oficiul poştal primitor pe aceastã confirmare.
(4) Notificãrile transmise prin fax, telex sau poştã electronicã (e-mail) se considerã primite în prima zi lucrãtoare dupã ce au fost expediate.
(5) Comunicãrile verbale nu sunt luate în considerare de nici una dintre pãrţi.
XV. Clauza de confidenţialitate
Art. 20. - (1) Pãrţile convin cã termenele şi clauzele prezentului contract sunt confidenţiale, fiecare dintre pãrţi obligându-se sã nu transmitã terţilor documente, date şi/sau informaţii rezultate din derularea acestuia.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) urmãtoarele documente, date şi/sau informaţii:
a) cele pentru a cãror dezvãluire s-a primit acordul scris al celeilalte pãrţi contractante;
b) cele care sunt la data dezvãluirii lor de circulaţie publicã;
c) cele solicitate de organele abilitate ale statului, în baza unei obligaţii legale de informare.
XVI. Cesiunea
Art. 21. - Sub sancţiunea nulitãţii absolute, concesionarul nu are dreptul sã cesioneze altei persoane prezentul contract şi nici sã foloseascã contractul la instituţiile bancare drept temei pentru contractare de credite, fãrã acordul scris al concedentului.
XVII. Legea aplicabilã şi soluţionarea litigiilor
Art. 22. - (1) Contractul de concesiune este guvernat de legea românã.
(2) Pãrţile convin ca toate neînţelegerile privind validitatea prezentului contract sau cele rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia sã fie rezolvate pe cale amiabilã.
(3) În caz contrar, cu excepţia prevederilor obligatorii din legea românã care impun soluţionarea diferendelor ce decurg din prezentul contract de cãtre instanţele competente române, orice litigiu apãrut între pãrţi, decurgând din sau în legãturã cu prezentul contract, va fi soluţionat pe cale arbitralã de cãtre Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângã Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti, în conformitate cu regulile de arbitraj stabilite de aceastã curte. Tribunalul arbitral va fi format din 3 arbitri, unul desemnat de concedent, unul desemnat de concesionar şi unul desemnat prin acordul pãrţilor. Locul de desfãşurare va fi în municipiul Bucureşti, limba de desfãşurare va fi limba românã, iar decizia arbitralã va fi definitivã şi obligatorie.
XVIII. Clauze finale
Art. 23. - În derularea prezentului contract Ministerul Finanţelor Publice, precum şi celelalte organe abilitate ale statului au drept de control asupra acestuia conform legislaţiei în vigoare.
Art. 24. - Orice modificare şi/sau completare a prezentului contract se fac prin act adiţional încheiat cu acordul pãrţilor contractante.
Art. 25. - Prezentul contract, împreunã cu anexele sale, ce fac parte integrantã din acesta, reprezintã voinţa pãrţilor şi înlãturã orice altã înţelegere verbalã dintre acestea, anterioarã încheierii sale.
Contractul a fost încheiat astãzi ..........., în douã exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte, având aceeaşi valoare fiecare, semnate de reprezentanţii legali ai celor douã pãrţi contractante.

Concedent, Concesionar,
Ministerul Economiei şi Comerţului S.C. .......................
Ministru de stat, ministrul economiei şi comerţului Director general,


----------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016