Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.028 din 9 august 2006  privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.028 din 9 august 2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 710 din 18 august 2006
HOTĂ?RÂRE nr. 1.028 din 9 august 2006
privind cerinţele minime de securitate şi sãnãtate în munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 710 din 18 august 2006


În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta hotãrâre stabileşte cerinţele minime de securitate şi sãnãtate în munca privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare definite la art. 4.
ART. 2
Prevederile <>Legii securitãţii şi sãnãtãţii în munca nr. 319/2006 se aplica în întregime domeniului prevãzut la art. 1, fãrã a aduce atingere prevederilor mai restrictive şi/sau specifice cuprinse în prezenta hotãrâre.
ART. 3
Prezenta hotãrâre nu se aplica:
a) cabinei soferului sau cabinei de comanda în cazul vehiculelor şi maşinilor;
b) sistemelor informatice de la bordul mijloacelor de transport;
c) sistemelor informatice destinate în principal utilizãrii publice;
d) sistemelor portabile care nu se utilizeazã în mod prelungit la postul de lucru;
e) maşinilor de calculat, caselor de marcat şi oricãrui echipament prevãzut cu un mic dispozitiv de afişare sau de mãsurare a datelor, necesar pentru utilizarea directa a acestui echipament;
f) maşinilor de scris de conceptie clasica, de tipul "maşini de scris cu fereastra".
ART. 4
În sensul prezentei hotãrâri, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) echipament cu ecran de vizualizare - ecran de vizualizare grafic sau alfanumeric, indiferent de procedeul de afişare folosit;
b) post de lucru - ansamblu care cuprinde un echipament cu ecran de vizualizare, prevãzut cu tastatura, sau un dispozitiv de introducere a datelor şi/sau un program care stabileşte interfata operator/masina, accesorii opţionale, periferice, inclusiv unitate de discheta şi/sau unitate optica, telefon, modem, imprimanta, suport pentru documente, scaun, masa sau suprafata de lucru, precum şi mediul de munca înconjurãtor;
c) lucrator - orice persoana angajata, definitã conform prevederilor <>art. 5 lit. a) din Legea nr. 319/2006 , care foloseşte în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durata semnificativã a timpului normal de lucru.

CAP. II
Obligaţiile angajatorilor

ART. 5
Angajatorii au obligaţia de a face o analiza a posturilor de lucru pentru a evalua condiţiile de securitate şi sãnãtate oferite lucrãtorilor, în special în ceea ce priveşte eventualele riscuri pentru vedere, probleme fizice şi solicitare mentala.
ART. 6
Angajatorii trebuie sa ia mãsuri corespunzãtoare pentru a remedia riscurile constatate pe baza analizei care face obiectul art. 5, ţinând seama de efectele suplimentare şi/sau combinate ale riscurilor identificate.
ART. 7
Angajatorii trebuie sa ia mãsurile corespunzãtoare pentru ca posturile de lucru sa îndeplineascã cerinţele minime prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 8
Angajatorul trebuie sa planifice sarcinile lucrãtorului astfel încât folosirea zilnica a ecranului de vizualizare sa fie întreruptã periodic prin pauze sau schimbãri de activitate, care sa reducã suprasolicitarea în fata ecranului de vizualizare.

CAP. III
Informarea, instruirea, consultarea şi participarea lucrãtorilor

ART. 9
(1) Cu respectarea dispoziţiilor <>art. 16 şi 17 din Legea nr. 319/2006 , lucrãtorii trebuie sa fie informati asupra tuturor aspectelor legate de securitatea şi sãnãtatea la postul de lucru, în special asupra mãsurilor aplicabile posturilor de lucru, mãsuri implementate conform art. 5, 6, 8 şi 12-16.
(2) Lucrãtorii sau reprezentanţii lor trebuie sa fie informati cu privire la toate mãsurile de securitate şi sãnãtate luate potrivit prezentei hotãrâri.
ART. 10
Fãrã a aduce atingere prevederilor <>art. 20 şi 21 din Legea nr. 319/2006 , fiecare lucrator trebuie sa fie instruit cu privire la modalitãţile de utilizare a postului de lucru înainte de a începe acest tip de activitate şi ori de câte ori organizarea postului de lucru se modifica semnificativ.
ART. 11
Consultarea şi participarea lucrãtorilor şi/sau a reprezentanţilor acestora privind problemele la care se face referire în prezenta hotãrâre se desfãşoarã în conformitate cu prevederile <>art. 18 şi 19 din Legea nr. 319/2006 .

CAP. IV
Protecţia ochilor şi a vederii

ART. 12
Lucrãtorii trebuie sa beneficieze de un examen corespunzãtor al ochilor şi al vederii, efectuat de o persoana care are competenta necesarã:
a) înainte de începerea activitãţii la ecranul de vizualizare, prin examenul medical la angajare;
b) ulterior, la intervale regulate;
c) ori de câte ori apar tulburãri de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare.
ART. 13
Lucrãtorii beneficiazã de un examen oftalmologic, dacã rezultatele examenului prevãzut la art. 12 arata ca acesta este necesar.
ART. 14
Dacã rezultatele examenului prevãzut la art. 12 sau ale examenului la care face referire art. 13 arata ca este necesar şi dacã nu se pot utiliza dispozitive normale de corectie, lucrãtorilor trebuie sa li se furnizeze dispozitive de corectie speciale, care sa corespundã activitãţii respective.
ART. 15
Mãsurile luate potrivit art. 12-14 nu trebuie sa implice în nici un caz costuri financiare pentru lucrãtori.
ART. 16
Protecţia ochilor şi a vederii lucrãtorilor poate fi asigurata din punctul de vedere al costurilor în cadrul sistemului naţional de sãnãtate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

CAP. V
Sancţiuni

ART. 17
Încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri atrage rãspunderea contravenţionalã, civilã sau penalã, dupã caz.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 18
Prezenta hotãrâre intra în vigoare la data de 1 octombrie 2006.

*
Prezenta hotãrâre transpune Directiva 1990/270/CEE privind cerinţele minime de securitate şi sãnãtate în munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 156/1990.

PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

p. Ministrul economiei şi comerţului,
Eugen Tapu-Nazare,
secretar de stat

Ministrul sãnãtãţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu

Ministrul integrãrii europene,
Anca Daniela Boagiu

p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascalu,
secretar de stat

Bucureşti, 9 august 2006.
Nr. 1.028.

ANEXA

CERINŢE MINIME

OBSERVATIE PRELIMINARÃ
Obligaţiile prevãzute în prezenta anexa se aplica în vederea realizãrii obiectivelor prezentei hotãrâri şi în mãsura în care, pe de o parte, elementele avute în vedere sunt prezente la postul de lucru şi, pe de alta parte, cerinţele sau caracteristicile intrinseci ale sarcinii de munca nu impiedica acest lucru.
1. Echipament
a) Comentarii generale
Utilizarea acestui echipament nu trebuie sa prezinte riscuri pentru lucrãtori.
b) Ecran de vizualizare
Caracterele de pe ecran trebuie sa fie bine definite şi distincte, de dimensiuni corespunzãtoare şi cu spaţiu suficient între caractere şi între randuri.
Imaginea de pe ecran trebuie sa fie stabilã, fãrã fenomene de scanteiere sau alte forme de instabilitate.
Stralucirea şi/sau contrastul dintre caractere şi fondul ecranului trebuie sa poatã fi uşor de reglat de cãtre operator şi uşor de adaptat condiţiilor ambiante.
Pentru a se adapta nevoilor operatorului, ecranul trebuie sa poatã fi orientat şi înclinat cu usurinta.
Trebuie sa fie posibila utilizarea unui postament separat sau a unei mese reglabile pentru ecran.
Ecranul nu trebuie sa prezinte straluciri suparatoare sau reflexii care ar putea deranja utilizatorul.
c) Tastatura
Tastatura trebuie sa fie inclinabila şi separatã de ecran, astfel încât sa permitã lucrãtorului gãsirea unei poziţii de lucru confortabile, care sa evite oboseala bratelor şi mainilor.
Spaţiul din fata tastaturii trebuie sa fie suficient pentru a permite sprijinirea mainilor şi bratelor operatorului.
Pentru a evita reflexiile, suprafata tastaturii trebuie sa fie mata.
Poziţia tastaturii şi caracteristicile tastelor trebuie sa faciliteze utilizarea tastaturii.
Simbolurile tastelor trebuie sa prezinte contrast suficient şi sa fie lizibile din poziţia normalã de lucru.
d) Masa sau suprafata de lucru
Masa sau suprafata de lucru trebuie sa aibã o suprafata puţin reflectanta, sa aibã dimensiuni suficiente şi sa permitã o amplasare flexibila a ecranului, tastaturii, documentelor şi echipamentului auxiliar.
Suportul pentru documente trebuie sa fie stabil şi uşor de reglat şi trebuie pozitionat astfel încât sa diminueze miscarile incomode ale capului şi ochilor.
Trebuie sa existe spaţiu suficient pentru a permite lucrãtorilor o poziţie confortabila.
e) Scaun de lucru
Scaunul de lucru trebuie sa fie stabil şi sa asigure operatorului libertate de mişcare şi o poziţie confortabila.
Scaunul trebuie sa poatã fi reglat pe verticala.
Spatarul scaunului trebuie sa poatã fi înclinat şi reglat pe verticala.
Un reazem pentru picioare trebuie pus la dispoziţie celor care îl doresc.
2. Mediu de munca
a) Spaţiu
Prin dimensiunile şi amenajarea sa, postul de lucru trebuie sa asigure utilizatorului un spaţiu suficient, care sa îi permitã sa isi schimbe poziţia şi sa varieze miscarile.
b) Iluminat
Iluminatul general şi iluminatul local (lampi de lucru) trebuie sa asigure condiţii de iluminat satisfãcãtoare şi un contrast corespunzãtor între ecran şi mediul înconjurãtor, ţinând seama de tipul de activitate şi de necesitãţile vizuale ale utilizatorului.
Stralucirile şi reflexiile suparatoare pe ecran sau pe orice alte echipamente trebuie evitate prin amenajarea locului de munca şi a postului de lucru în funcţie de amplasarea şi caracteristicile tehnice ale surselor de lumina artificiala.
c) Reflexii şi straluciri
Posturile de lucru trebuie sa fie amenajate astfel încât sursele de lumina, cum ar fi ferestrele şi alte deschideri, pereţii transparenti sau translucizi, precum şi echipamentele şi pereţii de culori deschise, sa nu provoace straluciri orbitoare directe şi sa antreneze cat mai puţin posibil reflexii pe ecran.
Ferestrele trebuie prevãzute cu un sistem adecvat de acoperire, cu posibilitãţi de reglare pentru a atenua lumina naturala la postul de lucru.
d) Zgomot
La amenajarea postului/posturilor de lucru trebuie sa se ţinã seama de zgomotul emis de echipamentul care aparţine postului/posturilor de lucru, în special pentru a se evita distragerea atentiei sau perturbarea comunicãrii verbale.
e) Caldura
Echipamentele care aparţin postului/posturilor de lucru nu trebuie sa creeze disconfort lucrãtorilor prin producerea de caldura în exces.
f) Radiatii
Toate radiatiile, cu excepţia partii vizibile a spectrului electromagnetic, trebuie reduse la niveluri neglijabile în ceea ce priveşte protecţia sãnãtãţii şi securitatea lucrãtorilor.
g) Umiditate
Trebuie sa fie atins şi menţinut un nivel de umiditate corespunzãtor.
3. Interfata operator/computer
La elaborarea, alegerea, achiziţionarea şi modificarea programelor, precum şi pentru definirea sarcinilor care implica utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, angajatorul trebuie sa ţinã seama de urmãtoarele principii:
a) programul trebuie adaptat sarcinii de munca;
b) programul trebuie sa fie uşor de folosit şi, dacã este cazul, sa poatã fi adaptat nivelului de cunoştinţe sau experienţei operatorului; niciun dispozitiv de verificare calitativã sau cantitativã nu poate fi folosit fãrã stirea lucrãtorilor;
c) sistemele trebuie sa furnizeze lucrãtorilor indicaţii cu privire la derularea operaţiunilor;
d) sistemele trebuie sa afiseze informaţiile într-un format şi într-un ritm adaptate operatorilor;
e) trebuie aplicate principii de ergonomie informatica, în special în cazul operaţiilor de prelucrare a datelor de cãtre operator.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016