Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 1.009 din 25 iunie 2004  privind stabilirea conditiilor de punere in functiune a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 1.009 din 25 iunie 2004 privind stabilirea conditiilor de punere in functiune a instalatiilor de transport pe cablu pentru persoane

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 30 iulie 2004
HOTĂ?RÂRE nr. 1.009 din 25 iunie 2004
privind stabilirea condiţiilor de punere în funcţiune a instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 688 din 30 iulie 2004

În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, şi al <>art. 5 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta hotãrâre stabileşte condiţiile de punere în funcţiune a instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane.
(2) În sensul prezentei hotãrâri, prin instalaţii de transport pe cablu pentru persoane se înţelege instalaţiile compuse din mai multe componente proiectate, construite, asamblate şi puse în funcţiune în vederea transportului de persoane. Aceste instalaţii de transport pe cablu pentru persoane, denumite în continuare instalaţii, sunt fixe şi sunt utilizate pentru transportul persoanelor în vehicule sau cu ajutorul dispozitivelor de tractare al cãror sistem de suspendare şi/sau de tractare este asigurat de cabluri pozitionate de-a lungul traseului instalaţiei.
ART. 2
(1) În sensul prezentei hotãrâri urmãtorii termeni şi expresii se definesc astfel:
a) instalatie - sistemul complet montat în teren, care cuprinde infrastructura şi subsistemele prevãzute în anexa nr. 1; infrastructura special proiectata pentru fiecare instalatie şi construitã în teren include traseul instalaţiei, sistemul de date, lucrãrile de linie şi staţiile care sunt necesare pentru construirea şi funcţionarea instalaţiei, inclusiv fundaţiile;
b) componenta de securitate - orice componenta elementara, grup de componente, subansambluri sau ansambluri complete de echipamente şi orice dispozitiv inclus în instalatie în scopul asigurãrii unei funcţionari sigure, care sunt identificate prin analiza de securitate şi a cãror defectare pune în pericol securitatea sau sãnãtatea persoanelor, care pot fi utilizatori, personal de deservire sau alte persoane;
c) contractant principal - orice persoana fizica sau juridicã ce contracteazã construirea unei instalaţii de transport pe cablu pentru persoane;
d) exploatabilitate - ansamblul de mãsuri şi prevederi tehnice care influenţeazã proiectarea şi realizarea instalaţiei şi care sunt necesare pentru funcţionarea acesteia în condiţii de securitate;
e) mentenabilitate - ansamblul de prevederi tehnice şi de mãsuri care influenţeazã proiectarea şi realizarea instalaţiei şi care sunt necesare pentru mentenanta în scopul garantarii functionarii acesteia în condiţii de securitate;
f) specificaţie tehnica comunitara - specificaţie tehnica elaborata conform unei proceduri recunoscute la nivel comunitar şi al carei numãr de referinta a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
g) agrement tehnic european - specificaţie tehnica exprimand o evaluare tehnica favorabilã asupra adecvarii/conformarii unui produs, bazatã pe satisfacerea cerinţelor esenţiale, la o utilizare specifica, pentru construcţii, având în vedere caracteristicile intrinseci ale produsului şi condiţiile de utilizare prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 622/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a produselor pentru construcţii;
h) specificaţie europeanã - specificaţie tehnica comunitara, un agrement tehnic european sau un standard roman şi/sau naţional al unui stat membru al Uniunii Europene care adopta un standard european. Numerele de referinta ale specificatiilor europene se publica în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
i) organism de control - organism desemnat de Ministerul Economiei şi Comerţului pentru verificarea respectãrii prevederilor prezentei hotãrâri.
(2) Termenii şi expresiile definite la alin. (1) se completeazã cu termenii definiţi la <>art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 3
Prevederile prezentei hotãrâri se aplica urmãtoarelor instalaţii:
a) instalaţiilor de ridicat pe plan înclinat şi altor instalaţii ale cãror vehicule sunt susţinute de role ori de alte dispozitive de sustinere, la care tractiunea este asigurata de unul sau mai multe cabluri;
b) telefericelor la care vehiculele sunt susţinute şi/sau deplasate de unul ori mai multe cabluri, inclusiv telegondolele şi telescaunele;
c) instalaţiilor de tractat la care utilizatorii care poarta echipament corespunzãtor sunt tractati cu ajutorul unui cablu.
ART. 4
Prevederile prezentei hotãrâri nu se aplica:
a) ascensoarelor din domeniul de aplicare a <>Hotãrârii Guvernului nr. 439/2003 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piata a ascensoarelor;
b) tramvaielor acţionate cu cabluri, în construcţie tradiţionala;
c) instalaţiilor destinate activitãţilor agricole;
d) echipamentelor montate în teren sau mobile, utilizate la serbari campenesti şi/sau parcuri de distracţii, care sunt destinate activitãţilor recreative şi care nu sunt utilizate ca mijloace de transport pentru persoane;
e) instalaţiilor utilizate în sectorul minier, precum şi altor instalaţii montate în teren, utilizate în scopuri industriale;
f) bacurilor fluviale trase cu cabluri;
g) trenurilor cu cremaliera;
h) instalaţiilor trase cu lanturi.
ART. 5
(1) Instalatia, infrastructura, subsistemele şi componentele de securitate ale instalaţiei trebuie sa satisfacã cerinţele esenţiale care le sunt aplicabile, prevãzute în anexa nr. 2.
(2) Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale prevãzute la alin. (1), în cazul în care instalaţiile, infrastructura, subsistemele şi componentele de securitate ale instalaţiei sunt construite conform standardelor naţionale care adopta standardele europene armonizate ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3) În absenta standardelor prevãzute la alin. (2), la nivel naţional se pot adopta standardele şi specificaţiile tehnice considerate importante pentru satisfacerea cerinţelor esenţiale prevãzute la alin. (1), a cãror lista se publica şi se actualizeazã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Specificaţiile tehnice prevãzute la alin. (3) nu trebuie sa compromita satisfacerea cerinţelor esenţiale menţionate la alin. (1).
(5) În cazul în care considera ca specificaţiile europene prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. h) nu îndeplinesc integral cerinţele esenţiale prevãzute la alin. (1), Ministerul Economiei şi Comerţului va informa Comitetul Permanent de pe lângã Comisia Europeanã asupra acestui fapt, arãtând motivele care au stat la baza acţiunii sale.
ART. 6
(1) La solicitarea contractantului principal sau a reprezentantului autorizat al acestuia, toate instalaţiile ce urmeazã sa fie construite trebuie supuse unei analize de securitate conform prevederilor anexei nr. 3. Aceasta analiza trebuie sa acopere toate aspectele de securitate a instalaţiei şi condiţiile locale de amplasare la proiectare, realizare şi punere în funcţiune, pentru identificarea, pe baza experienţei existente, a riscurilor care pot sa apara în timpul functionarii.
(2) Analiza de securitate se încheie cu un raport de securitate care cuprinde mãsurile avute în vedere pentru a face fata riscurilor şi lista componentelor de securitate şi a subsistemelor cãrora le sunt aplicabile prevederile cap. II şi III.

CAP. II
Componente de securitate

ART. 7
(1) Se admite introducerea pe piata a componentelor de securitate numai dacã acestea permit construirea/realizarea unor instalaţii care satisfac cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1).
(2) Se admite punerea în funcţiune a componentelor de securitate numai dacã, atunci când sunt instalate, întreţinute corect şi sunt utilizate conform destinaţiei lor, permit construirea unor instalaţii care nu pun în pericol securitatea şi sãnãtatea persoanelor sau securitatea bunurilor, dupã caz.
(3) Autoritãţile publice competente pot reglementa cerinţe specifice de protecţie a sãnãtãţii şi integritãţii fizice a persoanelor şi, în special, a lucrãtorilor, cu ocazia utilizãrii instalaţiei. Respectivele reglementãri nu pot aduce modificãri care contravin prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 8
Nu se poate interzice, restrânge sau impiedica introducerea pe piata a componentelor de securitate destinate a fi utilizate în instalaţii atunci când acestea sunt conforme prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 9
(1) Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale aplicabile, prevãzute la art. 5 alin. (1), şi se admite introducerea pe piata a componentelor de securitate dacã poarta marcajul european de conformitate CE, denumit în continuare marcaj CE, prevãzut în anexa nr. 3 la <>Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aplicat de un producãtor sau de reprezentantul sau autorizat stabilit în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, şi sunt însoţite de declaraţia de conformitate EC, tradusa în limba romana, prevãzutã în anexa nr. 4.
(2) Înainte de introducerea pe piata a componentelor de securitate, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, are obligaţia:
a) sa supunã componenta de securitate unei proceduri de evaluare a conformitatii, conform anexei nr. 5;
b) sa aplice marcajul CE pe componenta de securitate şi, în baza prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 71/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modulele utilizate în diferite faze ale procedurilor de evaluare a conformitatii produselor din domeniile reglementate, prevãzute în <>Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a regulilor de aplicare şi utilizare a marcajului european de conformitate CE, sa emita declaraţia de conformitate EC.
(3) Evaluarea conformitatii componentelor de securitate este efectuatã la cererea producãtorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia, stabilit în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, de cãtre unul dintre organismele notificate prevãzute la art. 18, ales de el în acest scop.
(4) În cazul în care componentelor de securitate li se aplica şi alte reglementãri în vigoare ce impun alte cerinţe şi care prevãd aplicarea marcajului CE, acest marcaj trebuie sa indice conformitatea componentelor de securitate cu prevederile tuturor reglementãrilor armonizate aplicabile.
(5) Atunci când nici producãtorul, nici reprezentantul sau autorizat nu îndeplinesc obligaţiile ce le revin conform prevederilor alin. (1) - (4), aceste obligaţii revin persoanei responsabile cu introducerea pe piata a componentelor de securitate.
(6) Aceleaşi obligaţii revin şi celui care fabrica componente de securitate pentru uzul propriu.

CAP. III
Subsisteme

ART. 10
Se admite introducerea pe piata a subsistemelor prevãzute în anexa nr. 1 numai dacã acestea permit realizarea unor instalaţii care satisfac cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1).
ART. 11
Nu se poate interzice, restrânge sau impiedica introducerea pe piata a subsistemelor destinate a fi utilizate în instalaţii atunci când sunt conforme prevederilor prezentei hotãrâri.
ART. 12
(1) Se considera ca subsistemele prevãzute în anexa nr. 1 sunt conforme cerinţelor esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1) atunci când sunt însoţite de declaraţia de conformitate EC prevãzutã în anexa nr. 6 şi de documentaţia tehnica prevãzutã la alin. (3).
(2) Procedura de examinare EC a subsistemelor se efectueazã la cererea producãtorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia, stabilit în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene, ori, în lipsa acestora, de cãtre persoana responsabilã cu introducerea pe piata a subsistemului de cãtre unul dintre organismele notificate în acest scop, prevãzute la art. 18, ales de aceasta. Declaraţia de conformitate EC se întocmeşte în scris de cãtre producãtor, de reprezentantul sau autorizat sau de persoana responsabilã de introducerea pe piata a subsistemului pe baza examinãrii EC, conform prevederilor anexei nr. 7.
(3) Organismul notificat trebuie sa întocmeascã în scris certificatul pentru examinarea EC conform procedurii de evaluare a conformitatii prevãzute în anexa nr. 7 şi documentaţiei tehnice a subsistemului care însoţeşte certificatul.
(4) Documentaţia tehnica trebuie sa cuprindã toate documentele referitoare la caracteristicile subsistemului, precum şi, dacã este cazul, toate documentele care certifica conformitatea componentelor de securitate. Documentaţia tehnica conţine informaţii privind condiţiile şi restricţiile de utilizare, precum şi instrucţiuni pentru întreţinere.

CAP. IV
Instalaţii

ART. 13
(1) Instalaţiile se construiesc şi se pun în funcţiune în baza unei autorizaţii emise de cãtre Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere tehnica şi verificare în funcţionare - ISCIRINSPECT.
(2) Componentele de securitate şi subsistemele prevãzute în anexa nr. 1, construite cu respectarea cerinţelor prezentei hotãrâri, care sunt încorporate în instalaţiile construite, se monteaza şi se pun în funcţiune numai dacã permit realizarea unei instalaţii care nu pune în pericol securitatea şi sãnãtatea persoanelor sau a bunurilor, dupã caz, atunci când sunt montate şi întreţinute corect şi sunt utilizate conform destinaţiei lor.
(3) În cazul în care caracteristicile componentelor de securitate importante sau cele ale subsistemelor din instalaţiile existente sunt supuse unor modificãri pentru care este necesarã eliberarea unei noi autorizaţii în vederea punerii în funcţiune, aceste modificãri şi efectele pe care le au asupra ansamblului instalaţiei trebuie sa satisfacã cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1).
(4) Atunci când o componenta de securitate sau unul dintre subsistemele prevãzute în anexa nr. 1 au fost proiectate sau construite într-o maniera inovatoare, ISCIRINSPECT va lua mãsurile necesare şi va impune condiţii speciale pentru autorizarea construcţiei şi/sau punerea în funcţiune a instalaţiei în care se incorporeaza astfel de componente sau subsisteme inovatoare.
(5) ISCIR-INSPECT va informa de îndatã Ministerul Economiei şi Comerţului asupra mãsurilor luate, a motivelor care au stat la baza adoptãrii acestora şi a condiţiilor speciale impuse pentru autorizarea construcţiei şi/sau MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 688/30.VII.2004 3 punerea în funcţiune a instalaţiei, prevãzute la alin. (4), care le va aduce imediat la cunostinta Comisiei Europene.
(6) Instalaţiile pot fi construite şi puse în funcţiune numai dacã au fost proiectate şi construite astfel încât sa satisfacã cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1).
(7) Nu se poate interzice, restrânge sau impiedica libera circulaţie a componentelor de securitate şi a subsistemelor instalaţiei prevãzute în anexa nr. 1 dacã sunt însoţite de declaraţia de conformitate EC emisã conform prevederilor art. 9 sau art. 12, dupã caz.
(8) Analizele de securitate, declaraţiile de conformitate EC şi documentaţiile tehnice referitoare la componentele de securitate şi subsistemele instalaţiei prevãzute în anexa nr. 1 trebuie prezentate de contractantul principal sau de reprezentantul sau autorizat la ISCIR-INSPECT, iar o copie de pe toate aceste documente trebuie pastrata la instalatia respectiva.
(9) ISCIR-INSPECT trebuie sa fie în posesia analizelor de securitate, a raportului de securitate şi a documentaţiei tehnice şi sa se asigure ca acestea conţin toate documentele referitoare la caracteristicile instalaţiei şi, dacã este cazul, toate documentele care certifica conformitatea componentelor de securitate şi a subsistemelor instalaţiei prevãzute în anexa nr. 1.
(10) ISCIR-INSPECT trebuie sa detina documentaţia referitoare la condiţiile şi restricţiile privind exploatarea şi informaţii complete referitoare la supravegherea, reglarea şi întreţinerea instalaţiei.
ART. 14
Nu se pot interzice, restrânge sau impiedica construcţia şi punerea în funcţiune a instalaţiilor atunci când acestea sunt conforme prevederilor prezentei hotãrâri şi nu sunt incalcate alte prevederi normative.
ART. 15
Instalaţiile sunt menţinute în funcţiune numai dacã satisfac condiţiile stabilite în raportul de securitate.
ART. 16
(1) În cazul în care organismul de control constata ca o componenta de securitate care poarta marcajul CE şi care este introdusã pe piata şi utilizata conform scopului prevãzut sau un subsistem pentru care exista o declaraţie de conformitate EC conform prevederilor art. 12 alin. (1) şi care este folosit conform scopului prevãzut poate pune în pericol securitatea şi sãnãtatea persoanelor şi, dupã caz, a bunurilor, trebuie sa ia mãsuri corespunzãtoare de limitare a condiţiilor de utilizare a componentei sau a subsistemului ori de interzicere a utilizãrii acestora.
(2) Organismul de control va informa în scris Ministerul Economiei şi Comerţului cu privire la deciziile luate, indicând motivele care au stat la baza deciziei şi, în special, dacã neconformitatea se datoreazã:
a) nerespectãrii cerinţelor esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1);
b) aplicãrii incorecte a specificatiilor europene prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. h), atunci când s-a invocat aplicarea acestora;
c) deficienţelor din cuprinsul specificatiilor europene prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. h).
(3) Ministerul Economiei şi Comerţului va informa de îndatã Comisia Europeanã asupra mãsurilor luate conform prevederilor alin. (2), asupra motivelor care au stat la baza acestora şi asupra cauzelor neconformitatii.
(4) În cazul în care organismul de control constata ca o componenta de securitate care poarta marcajul CE şi/sau un subsistem însoţit de declaraţia de conformitate EC nu este conform prevederilor prezentei hotãrâri, acesta ia mãsurile prevãzute de prezenta hotãrâre impotriva celui care a aplicat marcajul şi, respectiv, a celui care a întocmit declaraţia EC şi informeazã Ministerul Economiei şi Comerţului asupra deciziei sale.
(5) Ministerul Economiei şi Comerţului informeazã Comisia Europeanã şi celelalte state membre asupra mãsurilor luate conform prevederilor alin. (4).
(6) Comisia Europeanã informeazã Ministerul Economiei şi Comerţului asupra rezultatelor consultãrilor iniţiate cu referire la mãsurile prevãzute la alin. (3) şi (5).
ART. 17
În cazul în care organismul de control constata ca o instalatie autorizata şi utilizata conform scopului prevãzut poate pune în pericol securitatea şi sãnãtatea persoanelor şi, dupã caz, a bunurilor, trebuie sa ia mãsurile necesare de limitare a condiţiilor de funcţionare a instalaţiei sau de interzicere a functionarii acesteia.

CAP. V
Organisme notificate. Supravegherea pieţei

ART. 18
(1) Ministerul Economiei şi Comerţului notifica Comisiei Europene şi statelor membre organismele recunoscute pentru realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii prevãzute la art. 9 şi 12, împreunã cu atribuţiile specifice pe care aceste organisme le îndeplinesc.
(2) Lista organismelor notificate şi numãrul alocat acestora, precum şi sarcinile specifice pentru care au fost notificate se publica şi se actualizeazã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3) Competenta organismelor prevãzute la alin. (1) este recunoscuta de cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului, pe baza unei proceduri de evaluare, avându-se în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 8. Se considera ca organismele care îndeplinesc criteriile de evaluare prevãzute în standardele europene armonizate relevante îndeplinesc criteriile prevãzute în anexa nr. 8.
(4) În condiţiile în care se constata ca un organism notificat nu mai întruneşte criteriile minime prevãzute în anexa nr. 8, Ministerul Economiei şi Comerţului retrage desemnarea unui astfel de organism.
(5) Ministerul Economiei şi Comerţului informeazã Comisia Europeanã şi statele membre ale Uniunii Europene cu privire la decizia adoptatã în baza prevederilor alin. (4), în scopul retragerii notificãrii la nivel european.
ART. 19
Organismul de control desemnat de administraţia publica centrala care verifica respectarea prevederilor prezentei hotãrâri este Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - Departamentul supraveghere piata - ISCIR-SP.

CAP. VI
Marcaje

ART. 20
(1) Elementele de identificare a marcajului CE sunt cele prevãzute în anexa nr. 3 la <>Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Marcajul CE se aplica în mod vizibil, lizibil şi durabil pe fiecare componenta de securitate sau, când acest lucru nu este posibil, pe o eticheta aplicatã în mod nedetasabil pe componenta de securitate respectiva.
(2) Este interzisã aplicarea pe componentele de securitate a marcajelor care pot induce în eroare organele de control sau utilizatorii, în ceea ce priveşte semnificatia şi forma marcajului CE. Orice alt marcaj poate fi aplicat pe componentele de securitate, cu condiţia ca vizibilitatea şi lizibilitatea marcajului CE sa nu fie reduse.
ART. 21
Fãrã a aduce prejudicii prevederilor art. 16:
a) când organismul de control constata ca marcajul CE a fost incorect aplicat, producãtorul componentelor de securitate sau reprezentantul sau autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, va fi obligat sa aducã produsul în stare de conformitate cu prevederile privind aplicarea marcajului de conformitate şi sa înceteze încãlcarea prevederilor prezentei hotãrâri;
b) atunci când organismul de control constata ca neconformitatea continua, trebuie sa ia toate mãsurile necesare de limitare sau de interzicere a introducerii pe piata a componentei de securitate în cauza şi/sau sa asigure retragerea de pe piata a acesteia, în conformitate cu prevederile prezentei hotãrâri.

CAP. VII
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 22
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte şi se sancţioneazã astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, interzicerea utilizãrii instalaţiei şi, dupã caz, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea introducerii pe piata a subsistemelor şi componentelor de securitate neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1) şi (2), precum şi nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (1), (2) şi (4), cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, interzicerea utilizãrii instalaţiei şi, dupã caz, retragerea de pe piata şi/sau interzicerea introducerii pe piata a subsistemelor şi componentelor de securitate neconforme în cauza;
c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) şi (2), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei şi interzicerea functionarii instalaţiei în cauza;
d) nerespectarea prevederilor art. 20, cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, limitarea sau interzicerea comercializãrii ori, dupã caz, interzicerea introducerii pe piata a produselor nemarcate sau marcate incorect, pana la eliminarea neconformitatilor.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre personalul împuternicit din cadrul ISCIR-SP.
(3) Prevederile alin. (1) referitoare la contravenţii se completeazã cu cele ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 23
(1) Orice decizie luatã în baza prezentei hotãrâri de cãtre ISCIR-SP, din care rezulta limitarea utilizãrii componentelor de securitate sau a unui subsistem într-o instalatie ori a introducerii acestora pe piata, va mentiona temeiul legal al deciziei, în condiţiile prezentei hotãrâri, cãile legale de recurs în vigoare şi termenele în care acesta poate fi introdus şi va fi adusã la cunostinta Ministerului Economiei şi Comerţului, precum şi persoanelor interesate, în termen de 15 zile lucrãtoare.
(2) Impotriva deciziei se poate face plângere, în termen de 15 zile de la data primirii deciziei, la instanta judecãtoreascã competenta teritorial, în condiţiile legii.
ART. 24
Instalaţiile pentru care autorizarea a fost obţinutã înainte de intrarea în vigoare a prezentei hotãrâri şi a cãror construcţie nu a fost încã începutã trebuie sa respecte prevederile prezentei hotãrâri, dacã ISCIRINSPECT, asigurând un grad echivalent de protecţie în realizarea lor, pe baze fundamentate, nu decide altfel.

CAP. VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 25
Lista standardelor romane care adopta standardele europene armonizate, prevãzute la art. 5 alin. (2), ale cãror numere de referinta au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se elaboreazã şi se aproba prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, care se actualizeazã periodic şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 26
(1) Procedurile pentru autorizarea construirii şi punerii în funcţiune a instalaţiilor, aprobate prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, sunt prevãzute în anexa nr. 9.
(2) În funcţie de progresul tehnic, procedurile prevãzute la alin. (1) se pot actualiza şi aproba periodic prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 27
Procedura de evaluare a organismelor în vederea recunoaşterii de cãtre Ministerul Economiei şi Comerţului se aproba prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 28
Pana la data de 31 decembrie 2004 se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a instalaţiilor, a componentelor de securitate şi a subsistemelor destinate acestora, care sunt în curs de realizare conform prevederilor Ordinului ministrului aprovizionarii tehnico-materiale şi controlului gospodãririi fondurilor fixe nr. 14/1987 privind aprobarea prescripţiilor tehnice R5-86 şi ale Ordinului ministrului economiei naţionale nr. 1/1990 privind aprobarea prescripţiilor tehnice R3-90.
ART. 29
(1) Pana la data aderãrii României la Uniunea Europeanã se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune şi a instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane ale cãror componente de securitate poarta marcajul naţional de conformitate, denumit în continuare marcaj CS, şi a subsistemelor destinate acestora, însoţite de declaraţia de conformitate CS. Elementele de identificare ale marcajului CS sunt prevãzute în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 608/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Se interzice, în condiţiile prevãzute de prezenta hotãrâre, aplicarea pe aceeaşi componenta de securitate a marcajului CS şi a marcajului CE.
(3) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune numai a instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane, a componentelor de securitate şi a subsistemelor destinate acestora, care poarta marcajul CE şi/sau sunt însoţite de declaraţia de conformitate EC.
(4) De la data aderãrii României la Uniunea Europeanã se interzice distribuirea, contra cost sau gratuita, a instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane, a componentelor de securitate şi a subsistemelor destinate acestora, care poarta marcajul CS şi/sau care sunt însoţite de declaraţia de conformitate CS; autoritãţile competente au obligaţia de a lua mãsurile necesare de retragere de pe piata a acestor produse.
(5) Ministerul Economiei şi Comerţului recunoaşte şi aproba organismele care realizeazã evaluarea conformitatii potrivit procedurilor prevãzute la art. 9 şi 12.
(6) Recunoaşterea şi aprobarea prevãzute la alin. (5) se realizeazã avându-se în vedere criteriile minime prevãzute în anexa nr. 8 şi prevederile procedurii de evaluare prevãzute la art. 27.
(7) Lista organismelor recunoscute, sarcinile specifice pentru care au fost aprobate şi numerele de identificare ale acestora se aproba şi se actualizeazã periodic prin ordin al ministrului economiei şi comerţului, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(8) În situaţia în care evaluarea conformitatii componentelor de securitate destinate pieţei naţionale se realizeazã prin utilizarea procedurilor prevãzute de prezenta hotãrâre de cãtre organismele recunoscute şi aprobate conform prevederilor alin. (5), producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, dupã caz, aplica marcajul CS şi emite declaraţia de conformitate CS.
(9) În cazul subsistemelor destinate pieţei naţionale se aplica prevederile alin. (8), cu excepţia aplicãrii marcajului CS.
(10) Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, care introduce pe piata componente de securitate cu marcaj CS, are aceleaşi responsabilitãţi ca şi în cazul celor prevãzute de prezenta hotãrâre pentru componentele de securitate cu marcaj CE.
(11) În cazul subsistemelor însoţite de declaraţia de conformitate CS, producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia are aceleaşi responsabilitãţi ca cele prevãzute de prezenta hotãrâre în cazul celor însoţite de declaraţia de conformitate EC.
(12) Rãspunderile şi sancţiunile prevãzute la cap. VII se aplica şi în cazul instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane, al componentelor de securitate şi subsistemelor destinate acestora, introduse pe piata cu marcaj CS, respectiv declaraţie de conformitate CS.
(13) Pana la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, prevederile prezentei hotãrâri referitoare atât la marcajul CE, cat şi la declaraţia de conformitate EC se aplica şi pentru produsele care poarta marcaj CS sau sunt însoţite de declaraţia de conformitate CS.
(14) Prevederile art. 16 alin. (3), (5) şi (6) şi ale art. 18 alin. (1) şi (5) se aplica de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
ART. 30
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abroga <>Hotãrârea Guvernului nr. 433/2002 privind stabilirea condiţiilor de punere în funcţiune a instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368 din 31 mai 2002.
ART. 31
Anexele nr. 1-9 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 32
Prezenta hotãrâre transpune în legislaţia nationala Directiva 2000/9/CE a Parlamentului şi Consiliului European din data de 20 martie 2000 privind instalaţiile de transport pe cablu pentru persoane, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 106 din data de 3 mai 2000.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
--------------
p. Ministrul de stat, ministrul economiei şi comerţului,
Iulian Iancu,
secretar de stat

p. Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat

Ministrul integrãrii europene,
Alexandru Farcas

Bucureşti, 25 iunie 2004.
Nr. 1.009.


ANEXA 1

SUBSISTEMELE
unei instalaţii de transport pe cablu pentru persoane

Instalatia este alcãtuitã din infrastructura şi subsistemele enumerate în continuare, de a cãror exploatabilitate şi mentenabilitate trebuie sa se ţinã seama în fiecare caz:
1. cabluri şi elemente de legatura;
2. trolii şi frane;
3. dispozitive mecanice:
3.1. dispozitive de întindere a cablurilor;
3.2. dispozitive mecanice din staţii;
3.3. dispozitive mecanice pentru traseul instalaţiei;
4. vehicule:
4.1. cabine, scaune şi dispozitive de tractare;
4.2. dispozitive de suspendare;
4.3. caruciorul vehiculului;
4.4. dispozitive de cuplare la cabluri;
5. echipamente electrotehnice:
5.1. echipamente de comanda, supraveghere şi securitate;
5.2. echipamente de comunicare şi semnalizare;
5.3. echipament paratrasnet şi de legare la pãmânt;
6. echipament de salvare:
6.1. echipament fix de salvare;
6.2. echipament mobîl de salvare.


ANEXA 2

CERINŢE ESENŢIALE

1. Obiect
Prezenta anexa defineste cerinţele esenţiale care se aplica la proiectarea, construirea şi punerea în funcţiune, inclusiv mentenabilitatea şi exploatabilitatea instalaţiilor prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din hotãrâre.
2. Cerinţe generale
2.1. Securitatea persoanelor
Securitatea utilizatorilor, a lucrãrilor şi a terţelor persoane este o cerinta fundamentalã pentru proiectarea, construirea şi exploatarea instalaţiilor.
2.2. Principii de securitate
Instalatia trebuie sa fie proiectata, realizatã, exploatatã şi intretinuta, aplicându-se urmãtoarele principii, în ordinea indicatã:
a) eliminarea sau, dacã aceasta nu este posibila, reducerea riscurilor prin specificaţii de proiectare şi construire;
b) definirea şi aplicarea mãsurilor necesare de protecţie impotriva riscurilor ce nu pot fi eliminate prin specificaţiile de proiectare şi construire;
c) definirea şi enunţarea mãsurilor de precautie ce trebuie luate pentru evitarea riscurilor care nu pot fi eliminate complet prin specificaţiile şi mãsurile prevãzute mai sus.
2.3. Considerarea factorilor externi
Instalatia trebuie sa fie proiectata şi construitã astfel încât sa poatã fi exploatatã în condiţii de securitate, ţinându-se seama de tipul instalaţiei, de caracteristicile terenului şi mediului înconjurãtor, de condiţiile atmosferice şi meteorologice şi de obstacolele posibile terestre şi aeriene aflate în vecinãtate.
2.4. Dimensionarea
Instalatia, subsistemele şi toate componentele de securitate trebuie sa fie dimensionate, proiectate şi realizate pentru a rezista cu un grad suficient de securitate corespunzãtor tuturor condiţiilor previzibile, inclusiv celor ce pot aparea în afarã exploatãrii, ţinându-se seama în special de influentele exterioare, de efectele dinamice şi fenomenele de oboseala, respectându-se regulile artei în domeniu, în special pentru alegerea materialelor.
2.5. Montaj
2.5.1. Instalatia, subsistemele şi componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate şi realizate încât sa asigure montarea şi amplasarea lor în condiţii de securitate.
2.5.2. Componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate încât erorile de montaj sa devinã imposibile fie prin construcţie, fie prin marcajele aplicate pe componentele respective.
2.6. Integritatea instalaţiei
2.6.1. Componentele de securitate trebuie sa fie astfel proiectate, realizate şi utilizate încât sa fie garantate în toate cazurile integritatea lor funcţionalã şi/sau integritatea instalaţiei, astfel cum este definitã în analiza de risc prevãzutã în anexa nr. 3 la prezenta hotãrâre, pentru ca probabilitatea defectarii acestora sa fie cat mai redusã şi în limite corespunzãtoare de securitate.
2.6.2. Instalatia trebuie sa fie astfel proiectata şi realizatã încât, în timpul functionarii, defectarea unei componente, susceptibilã sa afecteze securitatea, chiar şi indirect, sa facã în timp util obiectul unei mãsuri corespunzãtoare de remediere.
2.6.3. Mãsurile de securitate prevãzute la pct. 2.6.1 şi 2.6.2 trebuie sa se aplice pe durata întregului interval de timp dintre doua verificãri prevãzute pentru componenta respectiva. Intervalul de timp dintre doua verificãri ale componentelor de securitate trebuie sa fie indicat clar în manualul de operare.
2.6.4. Componentele de securitate care sunt integrate ca piese de schimb într-o instalatie trebuie sa îndeplineascã cerinţele esenţiale ale prezentei hotãrâri, precum şi sa asigure o buna interactiune cu celelalte componente ale instalaţiei.
2.6.5. Trebuie luate mãsuri care sa asigure ca efectele unui incendiu în cadrul instalaţiei nu pot pune în pericol viata sau securitatea persoanelor transportate ori a lucrãtorilor şi care sa protejeze instalatia şi persoanele de efectele trasnetelor.
2.7. Dispozitive de securitate
2.7.1. În mãsura în care este posibil orice defectiune a instalaţiei care ar putea conduce la o situaţie de nesiguranta trebuie sa fie detectata, semnalata şi prelucrata cu ajutorul unui dispozitiv de securitate. Aceasta prevedere se aplica tuturor situaţiilor externe normal previzibile care pot afecta securitatea.
2.7.2. Instalatia trebuie sa poatã fi opritã manual în orice moment.
2.7.3. Dupã ce instalatia a fost opritã de un dispozitiv de securitate, repornirea acesteia nu poate fi efectuatã decât dupã ce au fost luate mãsurile corespunzãtoare situaţiei respective.
2.8. Mentenabilitate
Instalatia trebuie sa fie astfel proiectata şi realizatã încât sa permitã efectuarea în condiţii de securitate a lucrãrilor şi procedurilor de reparatie şi întreţinere atât în situaţiile obişnuite, cat şi în cele speciale.
2.9. Emisii poluante, zgomote şi vibratii Instalatia trebuie sa fie proiectata şi realizatã astfel încât valorile elementelor care pot avea impact negativ intern şi extern, rezultate din emisia de gaze poluante, zgomote şi vibratii, sa nu depãşeascã valorile limita admise de legislaţia în vigoare.
3. Cerinţele referitoare la infrastructura
3.1. Traseul instalaţiei, viteza, distanta dintre vehicule
3.1.1. Instalatia trebuie sa fie proiectata pentru a funcţiona în condiţii de securitate, ţinându-se seama de caracteristicile terenului şi ale mediului înconjurãtor, de condiţiile atmosferice şi meteorologice, de lucrãrile şi obstacolele terestre şi aeriene posibile din vecinãtate, fãrã sa pericliteze sau sa punã în pericol condiţiile normale de exploatare, întreţinere ori de evacuare a persoanelor.
3.1.2. Trebuie sa existe, lateral şi vertical, o distanta suficienta între vehicule, dispozitive de tractare, cai de rulare, cabluri şi lucrãri şi obstacolele terestre sau aeriene posibile din vecinãtate, ţinându-se seama de deplasarea laterala, verticala şi longitudinala a cablurilor, a vehiculelor sau a dispozitivelor de tractare, plasate în cele mai defavorabile condiţii de exploatare care pot fi prevãzute.
3.1.3. Distanta maxima dintre vehicule şi teren trebuie sa ţinã seama de tipul instalaţiei, al vehiculelor şi de modalitãţile de salvare a persoanelor. În cazul vehiculelor deschise, trebuie sa se ţinã seama de pericolul de cadere, precum şi de aspectele psihologice în legatura cu înãlţimea de deplasare a vehiculelor şi cu terenul.
3.1.4. Viteza maxima a vehiculelor sau a dispozitivelor de tractare, spaţiul minim, precum şi performanţele de accelerare şi franare trebuie sa fie astfel alese încât sa asigure securitatea persoanelor şi funcţionarea în condiţii de securitate a instalaţiei.
3.2. Staţiile şi construcţiile traseului instalaţiei
3.2.1. Staţiile şi construcţiile traseului instalaţiei trebuie sa fie proiectate, realizate şi echipate astfel încât sa asigure stabilitatea. Acestea trebuie sa permitã o ghidare a cablurilor, a vehiculelor şi a dispozitivelor de tractare şi trebuie sa poatã fi întreţinute în condiţii de deplina securitate, oricare ar fi condiţiile de exploatare care ar putea sa apara.
3.2.2. Spaţiile de imbarcare şi de debarcare ale instalaţiei trebuie sa fie astfel proiectate încât sa asigure securitatea traficului vehiculelor, a dispozitivelor de tractare şi a persoanelor. Miscarea vehiculelor şi a dispozitivelor de tractare în staţii trebuie sa se efectueze fãrã riscuri pentru persoane, ţinându-se seama de eventuala participare activa a acestora.
4. Cerinţe referitoare la cabluri, sisteme de antrenare şi franare, precum şi la instalaţii mecanice şi electrice
4.1. Cabluri şi elemente de sprijin ale acestora
4.1.1. Ţinând seama de ultimele descoperiri tehnologice, trebuie sa fie luate toate mãsurile necesare pentru:
a) a evita ruperea cablurilor şi a elementelor de legatura ale acestora;
b) a garanta valorile minime şi maxime ale tensiunii cablurilor;
c) a asigura montarea cablurilor pe elementele de sprijin ale acestora, în condiţii de securitate, pentru a preveni deraierea cablurilor;
d) a permite supravegherea cablurilor.
4.1.2. Pentru ca nu pot fi eliminate toate riscurile de deraiere a cablurilor, în cazul deraierii acestora trebuie sa fie luate mãsuri astfel încât sa se asigure recuperarea cablurilor şi oprirea instalaţiei fãrã riscuri pentru persoane.
4.2. Instalaţii mecanice
4.2.1. Sistem de antrenare
Sistemul de antrenare al unei instalaţii trebuie sa aibã performanţe corespunzãtoare şi o capabilitate corespunzãtoare la diferite regimuri de funcţionare.
4.2.2. Sistem de antrenare de securitate
Instalatia trebuie sa dispunã de un sistem de antrenare de securitate la care sursa de energie sa fie independenta de motorul principal. Sistemul de antrenare de securitate nu este întotdeauna necesar, dacã analiza de risc arata ca persoanele pot pãrãsi cu usurinta, rapid şi sigur instalatia, în special vehiculele şi dispozitivele de tractare, chiar şi în absenta unui sistem de antrenare de securitate.
4.2.3. Frane
4.2.3.1. În caz de pericol oprirea instalaţiei şi/sau a vehiculelor trebuie sa fie posibila în orice moment şi în cele mai defavorabile condiţii de încãrcare nominalã şi de aderenta a rolelor, admise în timpul functionarii. Distanta de oprire trebuie sa fie, de asemenea, redusã, potrivit necesitãţilor de securitate a instalaţiei.
4.2.3.2. Valorile de reducere a vitezei trebuie sa fie cuprinse între limite corespunzãtoare, stabilite convenabil, astfel încât sa asigure securitatea persoanelor, precum şi o comportare corespunzãtoare a vehiculelor, a cablurilor şi a altor pãrţi ale instalaţiei.
4.2.3.3. La toate instalaţiile trebuie sa existe doua sau mai multe sisteme de franare capabile fiecare sa determine oprirea, coordonate astfel încât sa înlocuiascã automat sistemul de franare în acţiune atunci când eficacitatea acestuia devine insuficienta. Ultimul sistem de franare al cablului de tracţiune trebuie sa îşi exercite acţiunea direct asupra rotii de antrenare. Aceste prevederi nu se aplica în cazul instalaţiilor de tractare.
4.2.3.4. În cazul oricãrei reporniri premature, instalatia trebuie sa fie echipata cu un dispozitiv de oprire şi de blocare eficace.
4.3. Dispozitive de comanda
Dispozitivele de comanda trebuie sa fie proiectate şi realizate pentru a fi sigure şi fiabile, astfel încât sa reziste condiţiilor nefavorabile de folosire, influentelor factorilor externi, precum umiditatea şi temperaturile extreme, interferentelor electromagnetice şi sa nu provoace situaţii periculoase, chiar şi în cazul unei manevrari gresite.
4.4. Dispozitive de comunicare
Lucrãtorii cu sarcini în exploatarea instalaţiei trebuie sa dispunã în orice moment de dispozitive corespunzãtoare care sa permitã comunicarea între ei şi informarea utilizatorilor în cazuri de urgenta.
5. Vehicule şi dispozitive de tractare
5.1. Vehiculele şi/sau dispozitivele de tractare trebuie sa fie astfel proiectate şi echipate încât în condiţii normale de funcţionare nici o persoana sa nu poatã cãdea sau sa fie ameninţatã de orice alt pericol.
5.2. Elementele de prindere ale vehiculelor şi dispozitivele de tractare trebuie sa fie astfel dimensionate şi realizate încât, în condiţiile cele mai nefavorabile:
a) sa nu deterioreze cablul;
b) sa nu alunece, cu excepţia situaţiei în care alunecarea nu afecteazã semnificativ securitatea vehiculului, dispozitivului de tractare sau a instalaţiei.
5.3. Uşile vehiculelor (bene, cabine) trebuie sa fie proiectate şi realizate pentru a putea fi închise şi zavorate. Podeaua şi pereţii acestor vehicule trebuie sa fie proiectati şi realizaţi pentru a rezista în toate situaţiile presiunii şi sarcinii datorate utilizatorilor.
5.4. Dacã prezenta unui insotitor la bordul vehiculului este o cerinta a securitãţii în exploatare, vehiculul trebuie sa fie dotat cu echipamente care sa permitã asigurarea îndeplinirii sarcinilor acestuia.
5.5. Vehiculele şi/sau dispozitivele de tractare şi în special mecanismele de suspendare ale acestora trebuie sa fie proiectate şi asamblate astfel încât sa asigure securitatea lucrãtorilor, care trebuie sa intervinã în conformitate cu regulile şi instrucţiunile specifice.
5.6. În cazul vehiculelor echipate cu dispozitive de cuplare-decuplare trebuie sa fie luate toate mãsurile necesare, fãrã riscuri pentru utilizatori, pentru ca un vehicul a cãrui cuplare pe cablu a fost necorespunzãtoare sa poatã fi oprit încã de la plecare şi un vehicul a cãrui cuplare de pe cablu este necorespunzãtoare sa poatã fi oprit la sosire şi sa fie împiedicatã eventuala cadere a acestui vehicul.
5.7. În cazul vehiculelor instalaţiilor de ridicat pe plan înclinat şi atunci când tipul instalaţiei permite aceasta, pentru telefericele bicablu trebuie sa fie prevãzut un dispozitiv automat de franare care acţioneazã pe traseul instalaţiei, în condiţiile în care eventualitatea ruperii unui cablu nu poate fi exclusa.
5.8. Atunci când nu pot fi eliminate prin alte mãsuri toate riscurile de deraiere a vehiculului, acesta trebuie sa fie prevãzut cu un dispozitiv antideraiere care sa permitã oprirea fãrã riscuri pentru persoane.
6. Dispozitive pentru utilizatori
Accesul utilizatorilor în spaţiile de imbarcare şi debarcare trebuie organizat astfel încât sa asigure securitatea persoanelor, în special în zonele în care exista pericol de cadere, ţinându-se seama de circulaţia şi oprirea vehiculelor. Trebuie sa fie posibila utilizarea instalaţiei în deplina securitate de cãtre copii şi persoanele cu mobilitate redusã, dacã aceasta a fost proiectata pentru transportul acestor persoane.
7. Exploatabilitatea
7.1. Securitatea
7.1.1. Pentru ca instalatia sa poatã fi utilizata conform destinaţiei sale, specificatiilor sale tehnice şi în conformitate cu condiţiile de utilizare stabilite, trebuie sa se adopte toate mãsurile şi prevederile tehnice astfel încât sa fie respectate instrucţiunile de întreţinere, de securitate şi de funcţionare. Manualul de utilizare şi instrucţiunile aferente trebuie sa fie redactate în limba romana.
7.1.2. Persoanelor care manevreaza instalatia trebuie sa li se asigure mijloace materiale corespunzãtoare. Aceste persoane trebuie sa fie capabile sa îndeplineascã sarcinile ce le revin.
7.2. Securitatea în cazul opririi instalaţiei
În cazul opririi instalaţiei fãrã posibilitatea de repunere rapida în funcţiune, trebuie sa se adopte toate mãsurile şi prevederile tehnice astfel încât utilizatorii sa poatã fi adusi într-un loc sigur, într-un interval de timp corespunzãtor, în funcţie de tipul instalaţiei şi de mediul înconjurãtor al acesteia.
7.3. Alte prevederi specifice privind securitatea
7.3.1. Locurile de munca şi de manevrare a instalaţiei
Elementele în mişcare, accesibile în mod obişnuit în staţii, trebuie sa fie proiectate, realizate şi montate astfel încât sa se evite orice risc sau, atunci când acesta se menţine, sa fie prevãzute cu dispozitive de protecţie pentru a preveni orice contact direct care poate genera accidente. Aceste dispozitive trebuie sa nu poatã fi uşor inlaturate sau scoase din uz.
7.3.2. Riscuri de cadere
Spaţiul şi zonele de lucru sau de intervenţie, chiar şi ocazionale, precum şi accesul la acestea trebuie sa fie proiectate şi construite astfel încât sa se evite cãderea persoanelor care lucreazã sau care se misca în zona respectiva. Dacã aceste amenajãri nu sunt suficiente, trebuie sa fie prevãzute puncte de ancorare a echipamentului de protecţie al persoanelor pentru a preveni cãderea.


ANEXA 3

ANALIZA DE SECURITATE

Analiza de securitate care se realizeazã pentru instalatia prevãzutã la art. 2 din hotãrâre trebuie sa ia în considerare toate modurile de operare avute în vedere. Analiza trebuie sa se efectueze conform unei metode stabilite sau recunoscute de autoritatea competenta conform regulilor artei în domeniu şi luând în considerare complexitatea instalaţiei care este supusã analizei.
Scopul analizei este de a asigura ca proiectul şi configuraţia instalaţiei au în vedere condiţiile locale de amplasare, precum şi situaţiile cele mai defavorabile, pentru a garanta îndeplinirea condiţiilor de securitate.
Analiza trebuie sa acopere, de asemenea, şi dispozitivele de securitate, şi efectul pe care îl produc în instalatie şi în subsistemele asociate pe care acestea le acţioneazã, astfel încât:
a) sa poatã reactiona la o prima defectiune sau la o defectiune detectata, astfel încât sa rãmânã în una dintre urmãtoarele situaţii: fie într-o stare care garanteazã securitatea, fie într-o capacitate de funcţionare redusã, ori sa fie oprite în condiţii de securitate; sau
b) sa fie redundante şi supravegheate; sau
c) sa fie realizate astfel încât probabilitatea ca acestea sa se defecteze sa poatã fi evaluatã şi sa fie de un nivel comparabil cu cel atins de dispozitivele de securitate care îndeplinesc prevederile lit. a) şi b).
Analiza de securitate conduce la inventarul riscurilor şi al situaţiilor periculoase, conform prevederilor art. 6 alin. (1) din hotãrâre, şi la determinarea listei componentelor de securitate prevãzute la art. 6 alin. (2) din hotãrâre.
Rezultatul analizei de securitate se consemneazã într-un raport de securitate.


ANEXA 4

DECLARAŢIA DE CONFORMITATE
pentru componentele de securitate

Aceasta anexa este aplicabilã componentelor de securitate prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din hotãrâre, cu scopul de a stabili conformitatea acestora cu cerinţele esenţiale aplicabile prevãzute în art. 5 alin. (1) din hotãrâre şi definite în anexa nr. 2.
Declaraţia de conformitate EC şi documentaţia tehnica ce o însoţeşte trebuie sa fie datate şi semnate. Acestea trebuie redactate sau traduse în limba romana.
Declaraţia de conformitate trebuie sa conţinã urmãtoarele elemente:
a) referire la hotãrâre;
b) denumirea şi sediul producãtorului de componente de securitate sau ale reprezentantului autorizat al acestuia stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene. În cazul reprezentantului autorizat, acesta trebuie sa indice denumirea şi sediul producãtorului de componente de securitate;
c) descrierea componentei de securitate (marca, detaliile asupra tipului sau seriei şi numãrul seriei de fabricaţie etc.);
d) detalii cu privire la procedura utilizata de evaluare a conformitatii, conform art. 9 din hotãrâre;
e) toate prevederile importante cu care componenta de securitate trebuie sa fie conformã şi, în special, condiţiile de utilizare;
f) denumirea, sediul şi numãrul de identificare ale organismului notificat, implicat în procedura de conformitate, şi data emiterii certificatului de examinare EC şi, dupã caz, detalii cu privire la durata şi condiţiile de valabilitate a certificatului;
g) referire la standardele armonizate utilizate, acolo unde este cazul;
h) identificarea persoanei împuternicite sa semneze în numele producãtorului de componente de securitate sau al reprezentantului sau autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene.


ANEXA 5

EVALUAREA CONFORMITATII
componentelor de securitate

1. Domeniul de aplicare
Prezenta anexa se aplica componentelor de securitate, având ca scop verificarea conformitatii cu cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1) din hotãrâre şi care sunt definite în anexa nr. 2. Prezenta anexa cuprinde efectuarea de cãtre unul sau mai multe organisme notificate a evaluãrii conformitatii intrinseci a unei componente, luatã izolat, cu documentaţia tehnica pe care trebuie sa o respecte.
2. Proceduri
Procedurile de evaluare aplicate de organismele notificate, atât în stadiul de proiectare, cat şi în cel de producţie, se bazeazã pe modulele definite în cele ce urmeazã. Soluţiile indicate în tabelul de mai jos se considera ca fiind echivalente şi pot fi aplicate de producãtor la alegere.


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proiectare Fabricaţie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Examinarea EC de tip - Modulul B 1. a) Asigurarea calitãţii
producţiei - Modulul D
─────────────────────────────
1. b) Verificarea produsului
- Modulul F
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Asigurarea totalã a calitãţii - Modulul H 2. Asigurarea totalã a
calitãţii - Modulul H
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Verificarea unitãţii de produs - Modulul G 3. Verificarea unitãţii de
produs - Modulul G
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Modulele trebuie aplicate ţinându-se seama de condiţiile suplimentare specifice prevãzute de fiecare dintre acestea.
Modulul B: Examinarea EC de tip
1. Examinarea EC de tip este acea parte a procedurii prin care un organism notificat constata şi atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din producţia avutã în vedere respecta prevederile prezentei hotãrâri.
2. Cererea pentru efectuarea examinãrii EC de tip se înainteazã de cãtre producãtor sau de reprezentantul sau autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, unui organism notificat, ales de acesta.
2.1. Cererea pentru examinarea EC de tip trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) denumirea şi sediul producãtorului, precum şi denumirea şi sediul reprezentantului sau autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, dacã cererea este introdusã de acesta;
b) o declaraţie scrisã, potrivit cãreia aceeaşi cerere nu a mai fost înaintatã şi altui organism notificat;
c) documentaţia tehnica cuprinzând elementele prevãzute la pct. 3.1.
2.2. Persoana care a înaintat cererea trebuie sa punã la dispoziţie organismului notificat un exemplar reprezentativ al producţiei avute în vedere, denumit în continuare tip. Organismul notificat poate sa solicite şi alte exemplare, dacã este necesar, pentru efectuarea programului de încercãri.
3. Documentaţia tehnica trebuie sa permitã o evaluare a conformitatii componentei de securitate cu prevederile prezentei hotãrâri şi înţelegerea proiectului, a fabricaţiei şi a functionarii componentei.
3.1. Documentaţia tehnica trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) o descriere generalã a tipului;
b) desene de execuţie şi planuri de fabricaţie, precum şi scheme ale componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
c) descrieri şi explicaţii necesare pentru înţelegerea desenelor şi schemelor de funcţionare a componentelor;
d) lista documentelor tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre, aplicate parţial sau integral, şi descrierea soluţiilor adoptate pentru satisfacerea cerinţelor esenţiale, atunci când nu exista astfel de specificaţii tehnice;
e) rezultatele oricãror încercãri sau calcule de proiectare efectuate;
f) rapoarte de încercãri.
3.2. Documentaţia trebuie sa indice, de asemenea, domeniul de utilizare a componentei.
4. Organismul notificat are urmãtoarele obligaţii:
4.1. sa examineze documentaţia tehnica, sa verifice dacã tipul a fost fabricat în conformitate cu documentaţia tehnica şi sa identifice componentele care au fost proiectate conform prevederilor documentelor tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre, precum şi componentele care au fost proiectate fãrã a se aplica prevederile acestora;
4.2. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzãtoare şi a încercãrilor necesare pentru a verifica dacã, acolo unde documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre nu au fost aplicate, soluţiile adoptate de producãtor respecta cerinţele prevãzute de hotãrâre;
4.3. sa efectueze sau sa solicite efectuarea examinarilor corespunzãtoare şi a încercãrilor necesare pentru a verifica dacã, atunci când producãtorul a ales aplicarea prevederilor documentelor tehnice menţionate la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre, acestea au fost efectiv aplicate;
4.4. sa decidã împreunã cu persoana care a înaintat cererea pentru examinare asupra locului unde se vor efectua examinarile.
5. Dacã tipul respecta prevederile prezentei hotãrâri, organismul notificat trebuie sa elibereze solicitantului un certificat de examinare EC de tip. Certificatul de examinare EC de tip trebuie sa conţinã:
a) denumirea şi sediul producãtorului;
b) concluziile examinãrii;
c) condiţiile pentru valabilitatea acestui certificat;
d) perioada pentru care a fost emis;
e) date speciale necesare identificarii tipului aprobat.
La certificatul de examinare EC de tip se anexeazã o lista cu pãrţile importante din documentaţia tehnica, iar o copie de pe acesta se pãstreazã la organismul notificat.
Dacã organismul notificat refuza unui producãtor eliberarea certificatului de examinare EC de tip, acesta trebuie sa justifice detaliat solicitantului acest refuz. În situaţia în care se refuza unui producãtor certificarea, acesta poate face plângere la instanta judecãtoreascã competenta, în condiţiile legii.
6. Persoana care a solicitat efectuarea examinãrii EC de tip trebuie sa informeze organismul notificat care deţine documentaţia tehnica referitoare la certificatul de examinare EC de tip asupra tuturor modificãrilor, chiar şi de natura minora, pe care le-a efectuat sau intenţioneazã sa le efectueze la componenta aprobatã. Componenta modificatã trebuie sa primeascã o aprobare suplimentarã în cazul în care modificãrile aduse pot afecta conformitatea componentei cu cerinţele esenţiale sau cu condiţiile de utilizare prescrise. Aceasta aprobare suplimentarã este de forma unui act adiţional la certificatul de examinare EC de tip original.
7. Fiecare organism notificat trebuie sa informeze celelalte organisme notificate cu privire la certificatele de examinare EC de tip emise şi la completãrile aduse la acestea, precum şi cu privire la certificatele de examinare EC de tip retrase.
8. Fiecare organism notificat poate obţine copii de pe certificatele de examinare EC de tip emise şi de pe completãrile la acestea. Anexele la certificate trebuie sa fie puse, la cerere, la dispoziţia celorlalte organisme notificate.
9. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia pãstreazã copiile de pe certificatele de examinare EC de tip emise şi de pe completãrile la acestea, împreunã cu documentaţia tehnica, o perioada de minimum 30 de ani de la data fabricãrii ultimei componente. Dacã nici producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia nu este stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, aceasta responsabilitate revine persoanei care introduce componenta pe piata.
10. Certificatele de examinare EC de tip, dosarele şi corespondenta în legatura cu procedurile de examinare EC de tip trebuie redactate în limba romana.
Modulul D: Asigurarea calitãţii producţiei
1. Asigurarea calitãţii producţiei reprezintã acea parte a procedurii prin care producãtorul care respecta obligaţiile ce îi revin conform prevederilor pct. 2 asigura şi declara conformitatea componentelor în cauza cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi faptul ca acestea satisfac cerinţele prezentei hotãrâri care le sunt aplicabile. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare componenta şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate.
Marcajul CE trebuie sa fie însoţit de numãrul de identificare a organismului notificat, responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.
2. Producãtorul trebuie sa aplice un sistem al calitãţii aprobat pentru producţie, inspecţia finala a componentelor şi încercãri conform prevederilor pct. 3. De asemenea, sistemul calitãţii trebuie supus supravegherii conform prevederilor pct. 4.
3. Sistemul calitãţii
3.1. Producãtorul trebuie sa solicite unui organism notificat ales de acesta evaluarea propriului sistem al calitãţii.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii trebuie sa cuprindã:
a) toate informaţiile necesare despre categoria de componente avutã în vedere;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii;
c) documentaţia tehnica referitoare la tipul aprobat şi o copie de pe certificatul de examinare EC de tip, dupã caz.
3.2. Sistemul calitãţii trebuie sa garanteze conformitatea componentelor cu tipul aprobat, asa cum este descris în certificatul de examinare EC de tip, şi cu cerinţele prezentei hotãrâri. Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de un producãtor trebuie sa fie reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise.
Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa permitã o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa conţinã în special o descriere corespunzãtoare a urmãtoarelor:
a) obiectivele legate de calitate şi structura organizatoricã, responsabilitãţile şi atribuţiile conducerii cu privire la calitatea componentelor;
b) procesul de fabricaţie, tehnicile de control şi de asigurare a calitãţii, precum şi tehnicile, procesele şi mãsurile sistematice care vor fi utilizate;
c) examinarile şi incercarile care au fost efectuate înainte, în timpul şi dupã fabricare, cu indicarea frecvenţei la care acestea se efectueazã;
d) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.;
e) mijloacele de monitorizare a realizãrii calitãţii cerute componentei şi funcţionarea eficienta a sistemului calitãţii.
3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitãţii pentru a stabili dacã satisface cerinţele prevãzute la pct. 3.2. Se considera ca sunt respectate cerinţele esenţiale dacã sistemul calitãţii implementeaza standardele care transpun standardele armonizate relevante.
Echipa de audit trebuie sa aibã cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei componentei în cauza. Procedura de evaluare trebuie sa includã o vizita de inspectare la întreprinderea producãtorului.
Decizia motivatã a echipei de audit, care va cuprinde şi concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
3.4. Producãtorul trebuie sa se angajeze ca îndeplineşte obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii, asa cum a fost aprobat, şi trebuie sa asigure ca acesta este menţinut la un nivel corespunzãtor şi eficient.
Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa informeze organismul notificat care a aprobat sistemul calitãţii asupra oricãrei intentii de modificare a sistemului calitãţii. Organismul notificat trebuie sa evalueze modificãrile propuse şi sa decidã dacã sistemul calitãţii modificat va mai satisface în continuare cerinţele prevãzute la pct. 3.2 sau dacã este necesarã o noua procedura de evaluare.
Decizia motivatã a echipei de audit, care va cuprinde şi concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitãţii este de a asigura ca producãtorul îndeplineşte în totalitate obligaţiile care îi revin din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul trebuie sa permitã accesul organismului notificat pentru efectuarea de inspecţii la locurile de fabricaţie, control, încercãri şi de depozitare şi trebuie sa îi punã acestuia la dispoziţie toate informaţiile necesare, în special:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie şi rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului implicat etc.
4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze periodic auditarea, pentru a se asigura ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii, şi sa emita producãtorului un raport de audit.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la sediul producãtorului. În timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate sa efectueze sau sa solicite sa efectueze încercãri pentru a verifica buna funcţionare a sistemului calitãţii, dacã considera necesar. Organismul notificat trebuie sa predea producãtorului un raport al vizitei şi, dacã s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.
5. Producãtorul trebuie sa pãstreze şi sa punã la dispoziţie ISCIR-SP, la cerere, pe o perioada de minimum 30 de ani de la data la care a fost fabricata ultima componenta, urmãtoarele documente:
a) documentaţia menţionatã la pct. 3.1 lit. b);
b) documentele de actualizare a sistemului calitãţii prevãzute la pct. 3.4 alin. 2;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, prevãzut la pct. 3.4 ultimul alineat, pct. 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la toate aprobãrile privind sistemul calitãţii, emise şi retrase.
Modulul F: Verificarea produsului
1. Verificarea produsului descrie procedura prin care producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, stabilit în România ori într-un stat al Uniunii Europene, verifica şi atesta faptul ca componentele care îndeplinesc dispoziţiile prevãzute la pct. 3 sunt conforme cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi satisfac cerinţele prezentei hotãrâri.
2. Producãtorul trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie sa asigure conformitatea componentelor cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi cu cerinţele prezentei hotãrâri. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare componenta şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate.
3. Organismul notificat trebuie sa efectueze examinarile şi incercarile potrivite pentru a verifica conformitatea componentelor cu cerinţele prezentei hotãrâri, fie prin examinarea şi încercarea fiecãrei componente, conform prevederilor pct. 4, fie prin examinari şi încercãri pe baza statistica, conform prevederilor pct. 5, la alegerea producãtorului.
Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa pãstreze o copie de pe declaraţia de conformitate pe o perioada de cel puţin 30 de ani de la data de fabricaţie a ultimei componente.
4. Verificarea prin examinarea şi încercarea fiecãrei componente
4.1. Toate componentele trebuie sa fie examinate individual şi se vor efectua incercarile specifice, astfel cum sunt definite în documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre, sau încercãri cu efect echivalent, în scopul verificãrii conformitatii acestora cu tipul descris în certificatul de examinare EC de tip şi cu cerinţele prezentei hotãrâri.
4.2. Organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispunã aplicarea numãrului sau de identificare pe fiecare componenta aprobatã şi sa întocmeascã în scris un certificat de conformitate pentru incercarile efectuate.
4.3. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa fie în mãsura sa prezinte, la cerere, certificatele de conformitate emise de organismul notificat.
5. Verificarea statistica
5.1. Producãtorul trebuie sa prezinte componentele sale sub forma unor loturi omogene şi trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru ca procedeul de fabricaţie sa asigure omogenitatea fiecãrui lot de produse.
5.2. Toate componentele trebuie sa fie disponibile pentru verificare în forma de loturi omogene. Din fiecare lot este prelevat un esantion ales la întâmplare. Fiecare componenta din esantion va fi examinata individual şi se vor efectua incercarile corespunzãtoare, astfel cum sunt prevãzute în documentele tehnice menţionate la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre, sau încercãri cu efect echivalent, în scopul verificãrii conformitatii lor cu cerinţele prezentei hotãrâri şi pentru a determina acceptarea sau respingerea lotului.
5.3. Procedurile statistice utilizeazã urmãtoarele elemente:
- o metoda statistica;
- un plan de esantionare, cu caracteristicile operationale.
5.4. Pentru loturile acceptate organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispunã aplicarea numãrului sau de identificare pe fiecare componenta şi sa întocmeascã în scris un certificat de conformitate referitor la incercarile efectuate. Toate componentele lotului pot fi introduse pe piata, cu excepţia componentelor din esantionul la care nu s-a constatat conformitatea. Dacã un lot este respins, organismul notificat trebuie sa ia toate mãsurile necesare pentru a impiedica introducerea pe piata a acelui lot. În cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statistica.
Producãtorul poate aplica, sub responsabilitatea organismului notificat, numãrul de identificare a acestuia în timpul procesului de fabricaţie.
5.5. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa fie în mãsura se prezinte, la cerere, certificatele de conformitate emise de organismul notificat.
Modulul G: Verificarea unitãţii de produs
1. Verificarea unitãţii de produs este procedura prin care producãtorul asigura şi declara ca componenta analizata, pentru care a fost eliberat certificatul prevãzut la pct. 2, rãspunde prevederilor prezentei hotãrâri. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare componenta şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate EC.
2. Organismul notificat trebuie sa examineze componenta şi trebuie sa efectueze incercarile corespunzãtoare, astfel cum sunt definite în documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre, sau încercãri cu efect echivalent, pentru a asigura conformitatea componentei cu cerinţele prezentei hotãrâri.
Organismul notificat trebuie sa aplice sau sa dispunã aplicarea numãrului sau de identificare pe componenta aprobatã şi sa întocmeascã în scris un certificat de conformitate pentru incercarile efectuate.
3. Scopul documentaţiei tehnice este de a permite evaluarea conformitatii componentei cu cerinţele prezentei hotãrâri şi înţelegerea proiectãrii, modului în care a fost fabricata şi a functionarii componentei.
Pentru evaluarea conformitatii documentaţia tehnica trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) o descriere generalã a tipului;
b) proiectul, planul de fabricaţie şi schemele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
c) descrierile şi explicaţiile necesare înţelegerii acestor proiecte şi scheme şi functionarii componentei;
d) o lista a documentelor tehnice aplicate parţial sau integral, prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre, şi o descriere a soluţiilor adoptate de producãtor, pentru a satisface cerinţele esenţiale ale prezentei hotãrâri, în cazul în care nu au fost aplicate prevederile documentelor tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre;
e) rezultatele calculelor de proiectare efectuate, examinarile efectuate etc.;
f) rapoarte de încercãri;
g) domeniul de utilizare a componentelor.
Modulul H: Asigurarea totalã a calitãţii
1. Asigurarea totalã a calitãţii este procedura prin care producãtorul care îndeplineşte obligaţiile prevãzute la pct. 2 asigura şi declara ca componentele supuse evaluãrii rãspund prevederilor prezentei hotãrâri. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare componenta şi sa întocmeascã în scris o declaraţie de conformitate EC. Marcajul CE trebuie sa fie însoţit de numãrul de identificare a organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct. 4.
2. Producãtorul trebuie sa aplice un sistem al calitãţii aprobat pentru fazele de proiectare, fabricaţie, inspecţie şi încercare finala a componentelor, conform prevederilor pct. 3; sistemul calitãţii aprobat este supus supravegherii, conform prevederilor pct. 4.
3. Sistemul calitãţii
3.1. Producãtorul trebuie sa solicite unui organism notificat ales de acesta evaluarea propriului sistem al calitãţii.
3.1.1. Cererea pentru evaluarea sistemului calitãţii trebuie sa cuprindã:
a) toate informaţiile necesare pentru categoria de componente avutã în vedere;
b) documentaţia privind sistemul calitãţii.
3.2. Sistemul calitãţii trebuie sa asigure conformitatea componentelor cu cerinţele prezentei hotãrâri.
3.2.1. Toate elementele, cerinţele şi deciziile adoptate de producãtor trebuie sa fie reunite într-o documentaţie sistematica şi ordonatã sub forma de mãsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise.
Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa permitã o interpretare uniforma a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrãrilor privind calitatea.
3.2.2. Documentaţia privind sistemul calitãţii trebuie sa conţinã o descriere adecvatã a urmãtoarelor:
a) obiectivele privind calitatea şi structura organizatoricã a întreprinderii, responsabilitãţile şi atribuţiile conducerii întreprinderii în ceea ce priveşte proiectarea şi calitatea componentelor;
b) specificaţiile tehnice de proiectare, inclusiv documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre, care vor fi aplicate şi, atunci când documentele tehnice nu sunt aplicate integral, mijloacele care vor fi utilizate pentru a asigura îndeplinirea cerinţelor esenţiale ale prezentei hotãrâri:
c) tehnicile de control şi de verificare a proiectului, procesele şi acţiunile sistematice care vor fi utilizate pentru proiectarea componentelor din categoria supusã evaluãrii;
d) procesul de fabricaţie corespunzãtor, tehnicile de control şi asigurare a calitãţii, precum şi procesele şi acţiunile sistematice care vor fi utilizate;
e) examinarile şi incercarile care vor fi efectuate înainte, în timpul şi dupã procesul de fabricaţie, precum şi frecventa cu care acestea vor fi efectuate;
f) înregistrãrile privind calitatea, cum ar fi: rapoartele de inspecţie, rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat etc.;
g) mijloacele de urmãrire a realizãrii calitãţii cerute în ceea ce priveşte proiectarea şi produsul propriu-zis, precum şi a functionarii eficiente a sistemului calitãţii.
3.2.3. Echipa de audit trebuie sa aibã cel puţin un membru cu experienta în evaluarea tehnologiei produsului avut în vedere. Procedura de evaluare trebuie sa includã o inspecţie la locul unde se fabrica produsul respectiv.
Decizia de evaluare motivatã, care va conţine concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
3.3. Producãtorul se angajeazã sa îndeplineascã obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii, astfel cum a fost aprobat, şi sa menţinã acest sistem la un nivel corespunzãtor şi eficient. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa informeze organismul notificat care a certificat sistemul calitãţii asupra oricãrei intentii de actualizare a acestui sistem. Organismul notificat trebuie sa evalueze modificãrile propuse şi sa decidã dacã sistemul calitãţii modificat mai corespunde cerinţelor prevãzute la pct. 3.2 sau dacã este necesarã o reevaluare a acestuia.
Decizia de evaluare motivatã, care va conţine concluziile evaluãrii, trebuie adusã la cunostinta producãtorului.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
4.1. Scopul supravegherii sistemului calitãţii este de a asigura ca producãtorul îşi îndeplineşte corect obligaţiile care decurg din sistemul calitãţii aprobat.
4.2. Producãtorul trebuie sa permitã accesul organismului notificat, pentru efectuarea inspecţiei în incintele de proiectare, producţie, inspecţie, încercare şi depozitare a produselor, şi sa punã la dispoziţie acestuia toate informaţiile necesare şi în mod special:
a) documentaţia privind sistemul calitãţii;
b) înregistrãrile privind calitatea, prevãzute de faza de proiectare a sistemului calitãţii, cum ar fi: rezultatele analizelor, calculelor, încercãrilor etc.;
c) înregistrãrile privind calitatea, prevãzute de faza de producţie a sistemului calitãţii, cum ar fi: rapoartele de inspecţie, rezultatele încercãrilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul de calificare a personalului implicat etc.
4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze audituri periodice pentru a asigura faptul ca producãtorul menţine şi aplica sistemul calitãţii; organismul trebuie sa emita un raport de audit pentru producãtor.
4.4. Suplimentar fata de auditurile periodice prevãzute la pct. 4.3, organismul notificat poate face inspecţii inopinate la sediul producãtorului. În timpul acestor inspecţii organismul notificat are dreptul sa efectueze sau sa solicite sa se efectueze încercãri pentru verificarea functionarii corecte a sistemului calitãţii, dacã se considera necesar. Organismul notificat trebuie sa emita pentru producãtor un raport al inspecţiei şi, dacã s-a efectuat o încercare, un raport de încercare.
5. Producãtorul sau reprezentantul sau autorizat trebuie sa detina şi sa punã la dispoziţie ISCIR-SP, la cerere, o perioada de cel puţin 30 de ani de la data fabricãrii ultimei componente, urmãtoarele documente:
a) documentaţia menţionatã la pct. 3.1.1 lit. b);
b) documentele de actualizare a sistemului calitãţii, prevãzute la pct. 3.3;
c) deciziile şi rapoartele organismului notificat, prevãzute la pct. 3.3, 4.3 şi 4.4.
6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme notificate informaţii referitoare la aprobãrile privind sistemul calitãţii, care au fost emise sau retrase.
7. Cerinţe suplimentare: examinarea proiectului
7.1. Producãtorul trebuie sa înainteze o solicitare pentru examinarea proiectului cãtre un singur organism notificat. Aceasta solicitare trebuie sa permitã înţelegerea proiectului, fabricaţiei şi functionarii componentei şi sa permitã evaluarea conformitatii cu prevederile prezentei hotãrâri.
7.2. Solicitarea trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) specificaţii tehnice de proiectare, inclusiv documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre, care au fost aplicate;
b) dovezile necesare care susţin aplicarea acestora, în special în cazul în care documentele tehnice prevãzute la art. 5 alin. (2) şi (3) din hotãrâre nu au fost aplicate în totalitate.
Aceste dovezi trebuie sa cuprindã rezultatele încercãrilor efectuate în laboratoarele producãtorului sau în numele acestuia.
7.3. Organismul notificat trebuie sa examineze solicitarea şi, dacã proiectul respecta prevederile prezentei hotãrâri, trebuie sa elibereze producãtorului un certificat de examinare EC. Certificatul de examinare EC trebuie sa conţinã concluziile examinãrii, condiţiile pentru valabilitatea acestuia, datele necesare de identificare a proiectului aprobat şi o descriere a functionarii componentei, dupã caz.
7.4. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat care a eliberat certificatul de examinare EC pentru proiect despre orice modificare adusã proiectului aprobat. În cazul în care modificãrile pot afecta condiţiile prescrise de utilizare a componentei sau conformitatea cu cerinţele esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1) din hotãrâre, modificarea proiectului aprobat trebuie sa primeascã o aprobare suplimentarã de la organismul notificat care a emis certificatul de examinare EC de tip pentru proiect.
Aceasta aprobare suplimentarã este data sub forma unui act adiţional la certificatul de examinare EC de tip al proiectului original.
7.5. Organismele notificate trebuie sa înainteze celorlalte organisme notificate informaţii cu privire la:
a) certificatele de examinare EC pentru proiect şi aprobãrile suplimentare emise;
b) certificatele de examinare EC pentru proiect şi aprobãrile suplimentare retrase;
c) certificatele de examinare EC pentru proiect şi aprobãrile suplimentare refuzate.


ANEXA 6

DECLARAŢIA DE CONFORMITATE EC PENTRU SUBSISTEME

Prevederile prezentei anexe se aplica subsistemelor prevãzute la art. 11 din prezenta hotãrâre pentru a asigura îndeplinirea cerinţelor esenţiale prevãzute la art. 5 alin. (1) din hotãrâre.
Declaraţia de conformitate EC trebuie redactatã de producãtor sau de reprezentantul sau autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, sau, în lipsa acestuia, de persoana responsabilã cu introducerea subsistemului pe piata.
Declaraţia de conformitate EC şi documentaţia tehnica ce o însoţeşte trebuie sa fie datate şi semnate.
Declaraţia de conformitate EC trebuie sa cuprindã urmãtoarele elemente:
a) referire la prezenta hotãrâre;
b) denumirea şi sediul persoanei care a solicitat examinarea EC;
c) descrierea subsistemului;
d) denumirea şi sediul organismului notificat care a efectuat examinarea EC;
e) toate prevederile importante care trebuie respectate de subsistem şi, în special, detalii referitoare la condiţiile şi restricţiile de utilizare necesare, precum şi instrucţiuni pentru întreţinere;
f) rezultatul examinãrii EC prevãzut în anexa nr. 7, referinte privind certificatul de examinare EC de tip;
g) date pentru identificarea persoanei împuternicite sa semneze declaraţia de conformitate EC în numele producãtorului sau al reprezentantului autorizat al acestuia ori, în lipsa acesteia, date pentru identificarea persoanei responsabile cu introducerea subsistemului pe piata.


ANEXA 7

EVALUAREA CONFORMITATII LA SUBSISTEME

1. Examinarea EC este procedura prin care un organism notificat constata şi certifica, la solicitarea producãtorului sau a reprezentantului sau autorizat, stabilit în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene, sau, în lipsa acestuia, a persoanei responsabile de introducerea subsistemului pe piata, ca un subsistem este:
a) conform prevederilor prezentei hotãrâri;
b) conform documentaţiei tehnice; şi
c) complet realizat.
2. Examinarea subsistemului se efectueazã în fiecare dintre fazele de proiectare, construcţie şi încercãri de recepţie ale subsistemului complet realizat.
3. Documentaţia tehnica ce însoţeşte certificatul de examinare EC de tip trebuie sa cuprindã urmãtoarele:
a) planuri şi calcule pentru construcţie, diagrame electrice şi hidraulice, diagrame ale circuitelor de control, descrieri ale sistemelor computerizate şi automatizate, instrucţiuni de funcţionare şi de întreţinere etc.;
b) lista componentelor de securitate, prevãzutã la art. 6 alin. (2) din hotãrâre, care sunt utilizate în subsistem;
c) copii de pe declaraţia de conformitate EC, astfel cum este prevãzutã în anexa nr. 4, pentru componentele de securitate, împreunã cu planurile şi calculele corespunzãtoare pentru construcţie, şi o copie de pe rapoartele de încercãri şi verificãri efectuate.
4. Documentaţia şi corespondenta realizate în legatura cu procedurile pentru examinarea EC trebuie redactate în limba romana.
5. Supravegherea
5.1. Scopul supravegherii este sa se asigure respectarea, în timpul construirii subsistemului, a obligaţiilor care decurg din documentaţia tehnica.
5.2. Organismul notificat responsabil pentru examinarea EC trebuie sa aibã acces permanent la locurile de fabricaţie, în spaţiile de depozitare şi, dacã este cazul, în spaţiile de prefabricare, în spaţiile în care se efectueazã încercãri şi, în general, în toate spaţiile pe care considera necesar sa le viziteze pentru a-şi îndeplini sarcinile. Producãtorul sau reprezentantul autorizat al acestuia ori, în lipsa acestuia, persoana responsabilã cu introducerea subsistemului pe piata trebuie sa punã la dispoziţie organismului notificat ori sa obţinã pentru acesta toate documentele solicitate şi, în special, planuri şi documente tehnice referitoare la subsistem.
5.3. Organismul notificat responsabil pentru examinarea EC efectueazã periodic audituri pentru a asigura conformitatea cu prevederile prezentei hotãrâri. Cu ocazia fiecãrei vizite acesta trebuie sa emita un raport de audit pentru persoana responsabilã cu construcţia. Organismul notificat poate solicita sa fie invitat sa efectueze inspecţii şi în diferite faze de construcţie.
5.4. Suplimentar, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la locurile de fabricaţie. Cu ocazia acestor vizite organismul notificat poate efectua audituri parţiale sau complete. Organismul notificat trebuie sa redacteze un raport al vizitei şi, dacã este necesar, un raport de audit persoanei responsabile cu construcţia.
6. Fiecare organism notificat publica periodic informaţii referitoare la:
a) toate cererile primite pentru efectuarea examinãrii EC;
b) toate certificatele de examinare EC de tip emise;
c) toate certificatele de examinare EC de tip retrase.


ANEXA 8

CRITERII MINIME
avute în vedere la evaluarea organismului în vederea notificãrii

1. Organismul, directorul acestuia şi personalul responsabil cu efectuarea încercãrilor de verificare trebuie sa fie alţii decât proiectantul, furnizorul sau instalatorul componentelor de securitate sau al subsistemelor pe care aceştia le inspecteaza şi decât reprezentanţii autorizaţi ai acestora ori persoana responsabilã cu introducerea produsului pe piata. Aceştia nu pot sa se implice direct sau în calitate de reprezentant autorizat în activitãţi de proiectare, construcţie, introducere pe piata, întreţinere şi exploatare a componentelor de securitate sau a subsistemelor. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informaţii tehnice între producãtor şi organism.
2. Organismul şi personalul sau de inspecţie trebuie sa efectueze operaţiunile de verificare cu un înalt grad de integritate profesionalã şi competenta tehnica şi trebuie sa fie independenţi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes în rezultatul verificãrilor şi care ar putea influenta decizia lor sau rezultatele verificãrilor.
3. Organismul trebuie sa aibã la dispoziţie personalul necesar şi sa dispunã de dotãrile necesare care sa îi permitã îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor sale administrative şi tehnice legate de verificare sau de supraveghere; de asemenea, trebuie sa aibã acces la echipamentul necesar pentru verificãri speciale.
4. Personalul organismului trebuie sa aibã:
a) pregãtire tehnica şi profesionalã temeinica;
b) cunoştinţe corespunzãtoare în ceea ce priveşte cerinţele încercãrilor ce trebuie efectuate şi experienta corespunzãtoare pentru astfel de încercãri;
c) abilitatea de a emite certificate, înregistrãri şi rapoarte de autentificare a rezultatelor obţinute la încercãri.
5. Imparţialitatea personalului trebuie garantatã. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numãrul încercãrilor efectuate şi nici de rezultatele acestora.
6. Organismul trebuie sa încheie o asigurare de rãspundere civilã pentru incercarile efectuate, în conformitate cu legislaţia nationala în domeniu, dacã rãspunderea civilã nu este asumatã de stat pe baza dreptului roman.
7. Personalul este obligat sa pãstreze secretul profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor sale ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotãrâri sau a altor reglementãri, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de autoritãţile competente ale statului.


ANEXA 9

PROCEDURI
pentru autorizarea construirii şi punerii în funcţiune a instalaţiilor

Procedurile pentru autorizarea construirii şi punerii în funcţiune a instalaţiilor, care se utilizeazã conform art. 5 alin. (3) din hotãrâre, sunt:
- <>Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 108/2003 pentru aprobarea Prescripţiei tehnice PT R7-2003, editia 1 "Cerinţe tehnice privind utilizarea instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane-telecabine", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 274 şi nr. 274 bis din 18 aprilie 2003, cu modificãrile ulterioare;
- <>Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 109/2003 pentru aprobarea Prescripţiei tehnice PT R8-2003, editia 1, "Cerinţe tehnice privind utilizarea instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane-telegondole", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 şi nr. 287 bis din 24 aprilie 2003, cu modificãrile ulterioare;
- <>Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 99/2003 pentru aprobarea Prescripţiei tehnice PT R9-2003, editia 1, "Cerinţe tehnice privind utilizarea instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane-telescaune", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 183 şi nr. 183 bis din 24 martie 2003, cu modificãrile ulterioare;
- <>Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 100/2003 pentru aprobarea Prescripţiei tehnice PT R10-2003, editia 1, "Cerinţe tehnice privind utilizarea instalaţiilor de transport pe cablu pentru persoane-teleschiuri şi telesanii", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 şi nr. 177 bis din 20 martie 2003, cu modificãrile ulterioare;
- <>Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 101/2003 pentru aprobarea Prescripţiei tehnice PT R11-2003, editia 1, "Cerinţe tehnice privind utilizarea instalaţiilor de transport pe plan înclinat pentru persoane", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 şi nr. 182 bis din 24 martie 2003, cu modificãrile ulterioare.


---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016