Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 99 din 15 octombrie 2025  referitoare la Pachetul Omnibus privind pregătirea pentru apărare - Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu - Pachet omnibus privind pregătirea pentru apărare - COM (2025) 820 final, propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind accelerarea acordării autorizaţiilor pentru proiectele de pregătire pentru apărare - COM (2025) 821 final, propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.907/2006, (CE) nr. 1.272/2008, (UE) nr. 528/2012, (UE) 2019/1.021 şi (UE) 2021/697 în ceea ce priveşte pregătirea pentru apărare şi facilitarea investiţiilor în domeniul apărării şi a condiţiilor pentru industria de apărare - COM (2025) 822 final şi propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivelor 2009/43/CE şi 2009/81/CE în ceea ce priveşte simplificarea transferurilor în interiorul UE de produse din domeniul apărării şi simplificarea achiziţiilor publice în domeniul securităţii şi apărării - COM (2025) 823 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 99 din 15 octombrie 2025 referitoare la Pachetul Omnibus privind pregătirea pentru apărare - Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu - Pachet omnibus privind pregătirea pentru apărare - COM (2025) 820 final, propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind accelerarea acordării autorizaţiilor pentru proiectele de pregătire pentru apărare - COM (2025) 821 final, propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.907/2006, (CE) nr. 1.272/2008, (UE) nr. 528/2012, (UE) 2019/1.021 şi (UE) 2021/697 în ceea ce priveşte pregătirea pentru apărare şi facilitarea investiţiilor în domeniul apărării şi a condiţiilor pentru industria de apărare - COM (2025) 822 final şi propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivelor 2009/43/CE şi 2009/81/CE în ceea ce priveşte simplificarea transferurilor în interiorul UE de produse din domeniul apărării şi simplificarea achiziţiilor publice în domeniul securităţii şi apărării - COM (2025) 823 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 958 din 16 octombrie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană şi Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexate Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/313 din 8.10.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind accelerarea acordării autorizaţiilor pentru proiectele de pregătire pentru apărare - COM (2025) 821 final, propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.907/2006, (CE) nr. 1.272/2008, (UE) nr. 528/2012, (UE) 2019/1.021 şi (UE) 2021/697 în ceea ce priveşte pregătirea pentru apărare şi facilitarea investiţiilor în domeniul apărării şi a condiţiilor pentru industria de apărare - COM (2025) 822 final şi propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivelor 2009/43/CE şi 2009/81/CE în ceea ce priveşte simplificarea transferurilor în interiorul UE de produse din domeniul apărării şi simplificarea achiziţiilor publice în domeniul securităţii şi apărării - COM (2025) 823 final - respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii.

    ART. 2
    Senatul României subliniază că:
    1. în ceea ce priveşte COM (2025) 820 final - Comunicare a Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu - Pachet omnibus privind pregătirea pentru apărare, pachetul constituie un cadru robust pentru atingerea obiectivului pregătirii pentru apărare până în anul 2030. Acest document susţine un echilibru corect între flexibilitate, eficienţă economică şi coerenţă strategică la nivelul UE. În plus, îşi exprimă angajamentul de a colabora cu instituţiile europene pentru transpunerea şi implementarea rapidă a acestui pachet, contribuind astfel la consolidarea posturii defensive a UE şi la întărirea capacităţilor de apărare ale României;
    2. în ceea ce priveşte COM (2025) 821 final - propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind accelerarea acordării autorizaţiilor pentru proiectele de pregătire pentru apărare:
    a) pentru valorificarea potenţialului propunerii de regulament recomandă:
    (i) elaborarea unui ghid administrativ pentru promotorii de proiecte din domeniul apărării, în cooperare cu celelalte autorităţi publice relevante;
    (ii) consolidarea cooperării cu autorităţile de mediu şi dezvoltare teritorială pentru asigurarea accesului transparent la datele de planificare şi zonare, conform cerinţelor art. 6 din propunerea de regulament;
    (iii) încurajarea participării IMM-urilor româneşti la proiectele eligibile, inclusiv prin includerea acestora în consorţii naţionale sau europene;
    (iv) crearea unui mecanism de raportare periodică către Guvern privind aplicarea regulamentului şi impactul acestuia asupra obiectivelor naţionale de pregătire pentru apărare;

    b) adoptarea acestei propuneri va contribui semnificativ la consolidarea capacităţii strategice de răspuns a UE în faţa ameninţărilor actuale. Prin implementarea coerentă şi integrată a respectivului regulament, România poate accelera dezvoltarea infrastructurii de apărare, poate atrage investiţii esenţiale în domeniile tehnologic şi industrial şi îşi poate consolida poziţia în ecosistemul european de apărare;

    3. în ceea ce priveşte COM (2025) 822 final - propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.907/2006, (CE) nr. 1.272/2008, (UE) nr. 528/2012, (UE) 2019/1.021 şi (UE) 2021/697 în ceea ce priveşte pregătirea pentru apărare şi facilitarea investiţiilor în domeniul apărării şi a condiţiilor pentru industria de apărare:
    a) propunerea de regulament deschide oportunităţi semnificative pentru dezvoltarea bazei industriale de apărare naţională. IMM-urile din România pot beneficia de majorări de finanţare în cadrul Fondului European de Apărare (FEA), inclusiv în cazul participării transfrontaliere. Astfel, România poate consolida ecosistemul industrial cu dublă utilizare, încurajând inovaţia, cooperarea europeană şi integrarea în lanţurile valorice ale UE. Totodată, prin accesul facilitat la testare şi dezvoltare, inclusiv în parteneriat cu Ucraina, industria românească poate dobândi experienţă practică, capabilităţi avansate şi un avantaj competitiv pe termen mediu;
    b) documentul reprezintă un pas semnificativ în direcţia consolidării autonomiei strategice europene şi a pregătirii operaţionale ale statelor membre ale UE. Flexibilizarea cadrului normativ, integrarea perspectivei de apărare în reglementările privind substanţele chimice şi optimizarea execuţiei FEA corespund obiectivelor naţionale şi europene de întărire a capabilităţilor militare. Recomandă adoptarea propunerii de regulament în forma prezentată, cu menţinerea echilibrului între nevoile de apărare şi obiectivele de protecţie a sănătăţii şi mediului. Totodată, este esenţială consultarea permanentă a statelor membre în procesul de elaborare a actelor delegate şi de implementare pentru a se asigura adaptarea eficientă la particularităţile fiecărui sistem naţional de apărare;

    4. în ceea ce priveşte COM (2025) 823 final - propunerea de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivelor 2009/43/CE şi 2009/81/CE în ceea ce priveşte simplificarea transferurilor în interiorul UE de produse din domeniul apărării şi simplificarea achiziţiilor publice în domeniul securităţii şi apărării:
    a) modificările propuse vor avea un impact pozitiv asupra capacităţii României de a participa activ la iniţiativele comune europene din domeniul apărării. Acestea vor permite, în special, următoarele:
    (i) reducerea etapelor administrative pentru industria românească de apărare în contextul transferurilor intracomunitare;
    (ii) accelerarea procesului de achiziţii pentru echipamente critice şi tehnologii emergente;
    (iii) integrarea mai facilă a IMM-urilor româneşti în lanţurile de producţie europene;
    (iv) consolidarea cooperării bilaterale şi multilaterale cu alte state membre;
    (v) creşterea nivelului de interoperabilitate şi de standardizare în cadrul operaţiunilor comune;

    b) următoarele acţiuni întreprinse la nivel naţional ar fi utile pentru maximizarea beneficiilor aduse de propunerea de directivă:
    (i) participarea activă la elaborarea actelor delegate ale CE, pentru a asigura coerenţa cu interesele naţionale;
    (ii) instruirea personalului din structurile implicate în domeniul achiziţiilor şi al exporturilor cu privire la noile proceduri;
    (iii) stabilirea unor mecanisme eficiente de cooperare interministerială pentru gestionarea proiectelor transfrontaliere;
    (iv) sprijinirea industriei naţionale, inclusiv a IMM-urilor, prin informare şi asistenţă tehnică pentru utilizarea noilor instrumente de licenţiere şi achiziţie;

    c) propunerea de directivă reprezintă un progres substanţial în direcţia construirii unei pieţe europene a apărării mai integrate, transparente şi eficiente. Implementarea măsurilor preconizate prin documentul european va contribui la creşterea capacităţii de apărare a UE şi la consolidarea poziţiei României în cadrul arhitecturii europene de securitate şi apărare.



    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 15 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 15 octombrie 2025.
    Nr. 99.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016