Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 951 din 13 noiembrie 2025  pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.204/2022 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Băncii de Investiţii şi Dezvoltare - S.A.    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 951 din 13 noiembrie 2025 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.204/2022 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Băncii de Investiţii şi Dezvoltare - S.A.

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1057 din 17 noiembrie 2025
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ARTICOL UNIC
    Hotărârea Guvernului nr. 1.204/2022 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Băncii de Investiţii şi Dezvoltare - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 980 din 10 octombrie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 4, după alineatul (14) se introduc opt noi alineate, alin. (15)-(22), cu următorul cuprins:
    "(15) În caz de vacantare a unor poziţii de membru al Consiliului de supraveghere, Ministerul Finanţelor declanşează procedura de selecţie pentru funcţiile rămase vacante în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data constatării vacantării respectivei/respectivelor poziţii. Până la finalizarea procedurii de selecţie şi aprobarea noilor membri ai Consiliului de supraveghere de către Banca Naţională a României, adunarea generală a acţionarilor poate numi membri provizorii pe poziţiile rămase vacante.
(16) Remuneraţia membrilor Consiliului de supraveghere se stabileşte de adunarea generală a acţionarilor şi este formată dintr-o indemnizaţie fixă lunară.
(17) În caz de vacantare a unor poziţii de membru al Directoratului, Consiliul de supraveghere poate numi membri provizorii, până la finalizarea procedurii de selecţie şi aprobarea noilor membri ai Directoratului de către Banca Naţională a României.
(18) Membrii Consiliului de supraveghere, numiţi în urma unei proceduri de selecţie, declanşează, în termen de 10 zile de la data începerii mandatului, procedura de selecţie a membrilor Directoratului.
(19) Limitele generale ale remuneraţiilor acordate membrilor Directoratului sunt fixate de adunarea generală a acţionarilor.
(20) În situaţia unei proceduri de selecţie declanşate şi nefinalizate până la expirarea mandatelor membrilor Consiliului de supraveghere şi/sau membrilor Directoratului în funcţie, adunarea generală a acţionarilor sau, după caz, Consiliul de supraveghere poate numi membri provizorii în cadrul Consiliului de supraveghere/Directoratului, aceştia putând să îşi exercite mandatul până la momentul finalizării procesului de selecţie a noilor membri ai Consiliului de supraveghere/Directoratului şi aprobarea acestora de către Banca Naţională a României.
(21) Membrii Consiliului de supraveghere/Directoratului, numiţi provizoriu, îşi pot exercita mandatul până la momentul finalizării procesului de selecţie a noilor membri ai Consiliului de supraveghere/Directoratului şi aprobarea acestora de către Banca Naţională a României, dar nu mai mult de 6 luni de la data declanşării procedurii de selecţie. Perioada de provizorat se poate prelungi o singură dată cu maximum 6 luni, situaţie în care se sesizează Corpul de Control al Ministrului Finanţelor în vederea efectuării unei misiuni de control ce are ca scop identificarea cauzelor ce au condus la nefinalizarea procedurii de selecţie în termenul iniţial.
(22) Numirile provizorii se efectuează cu respectarea prevederilor art. 25, 27 şi 28 din Legea nr. 207/2022, cu modificările şi completările ulterioare. Membrii provizorii îşi pot exercita responsabilităţile ulterior evaluării şi aprobării de către Banca Naţională a României."

    2. La articolul 5, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Strategia de afaceri a Băncii este evaluată şi aprobată de adunarea generală a acţionarilor şi cuprinde ţinte şi obiective privind sectoarele economice vizate, activităţile desfăşurate, beneficiarii eligibili şi produsele financiare acordate, precum şi activităţile şi produsele noi introduse ulterior înfiinţării Băncii. Strategia de afaceri şi strategia de investiţii şi creditare, precum şi cadrul intern reglementar al băncii aferent activităţii desfăşurate în nume şi cont propriu vor respecta cerinţele de a nu prejudicia în mod semnificativ obiectivele de mediu, în sensul art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088 şi în conformitate cu Comunicarea Comisiei Europene (2021/C 58/01) - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de «a nu prejudicia în mod semnificativ», în temeiul Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă."

    3. La articolul 7 alineatul (1), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) implementarea şi/sau administrarea de instrumente financiare finanţate din fondurile europene şi/sau naţionale, acordarea de finanţări în cadrul fondurilor şi iniţiativelor de investiţii la nivelul Uniunii Europene, inclusiv investiţii cofinanţate de Grupul Băncii Europene de Investiţii sau de alte instituţii financiare internaţionale, precum şi implementarea şi gestionarea instrumentelor de sprijin financiar destinate investiţiilor pentru crearea, dezvoltarea şi/sau modernizarea infrastructurii din domenii relevante, cum ar fi, dar fără a se limita la: agricultură, transporturi, energie, inovare;
b) preluarea de la Exim Banca Românească - S.A., în conformitate cu dispoziţiile art. 16, a atribuţiilor cu privire la activitatea Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări. Pentru acest scop, Banca desfăşoară următoarele activităţi: încheierea, în numele şi în contul statului, de scrisori de intenţie şi alte documente şi asigurarea reprezentării, la nivelul organismelor de supraveghere şi decizie ale entităţii prin care se derulează programele investiţionale ale Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, precum şi ale altor entităţi prin care se derulează programe investiţionale sau promoţionale, în conformitate cu mandatele speciale acordate de Guvernul României, inclusiv participarea la acţiuni iniţiate de către acţionarii Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, care contribuie la creşterea vizibilităţii proiectelor comune ale ţărilor din regiune. Nominalizarea reprezentanţilor Ministerului Finanţelor şi ai Băncii în organele de conducere ale Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, respectiv Directorat, Consiliul de supraveghere şi adunarea generală a acţionarilor, se realizează conform procedurilor Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări;"

    4. La articolul 7 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:
    "b^1) participarea, în numele României, pe bază de mandat acordat de Guvernul României, la fonduri de investiţii regionale, inclusiv cele promovate de instituţii financiare internaţionale, precum şi la acţiunile de promovare care contribuie la creşterea vizibilităţii proiectelor comune ale ţărilor din regiune;"

    5. La articolul 7, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Începând cu data de 1 decembrie 2025, banca preia activitatea Exim Banca Românească - S.A. în numele şi în contul statului privind acordarea de produse financiare în termeni competitivi de piaţă, pentru proiecte viabile, corespunzător prevederilor din Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu (2015) 361 «Lucrând împreună pentru locuri de muncă şi creştere economică: Rolul băncilor naţionale de promovare (BNP) în sprijinirea Planului de investiţii pentru Europa» din 22 iulie 2015. "

    6. La articolul 10, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Plata din bugetul de stat a obligaţiilor Băncii se realizează cu respectarea condiţiilor şi cerinţelor detaliate în cadrul Memorandumului de înţelegere prevăzut la alin. (2), cu luarea în considerare a pierderilor aşteptate pentru garanţiile executate, în baza fundamentărilor transmise de Bancă. Pierderea aşteptată reprezintă pierderea definită conform prevederilor art. 5 pct. 3 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012."

    7. La articolul 11, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    (1) Pe baza strategiei de afaceri a Băncii, valoarea anuală a pierderilor aşteptate aferente garanţiilor emise/de emis şi a principalului aferent datoriei ce urmează a fi contractată de Bancă se transmite Ministerului Finanţelor, în vederea includerii în plafonul anual al garanţiilor guvernamentale, care se aprobă prin legea anuală pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar."

    8. La articolul 11, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Banca îşi corelează strategia de afaceri şi îşi planifică activitatea în funcţie de creditele bugetare aprobate prin buget pentru provizionarea obligaţiilor de plată ale acesteia."

    9. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) Pentru activitatea desfăşurată de Bancă în numele şi contul statului, prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. a), identificată pe bază de evaluare ex ante şi acordată pe bază de mandat, autorităţile cu responsabilităţi în implementarea, monitorizarea şi verificarea fondurilor şi atribuţiile acestora sunt stabilite prin contractele pentru executarea instrumentelor financiare sau acordurile pentru implementarea şi/sau administrarea acestor fonduri încheiate între Bancă şi autorităţile respective.
    (2) În aplicarea prevederilor alin. (1), contractele pentru executarea instrumentelor financiare finanţate din fonduri europene în cadrul politicii de coeziune, precum şi acordurile pentru implementarea şi/sau administrarea acestor fonduri vor respecta prevederile anexei X din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Pentru activităţile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. b) şi b^1), autoritatea de supraveghere este Ministerul Finanţelor.
    (4) Pentru activităţile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c), autoritatea de supraveghere va fi stabilită la momentul încredinţării mandatului, în funcţie de obiectul acestuia.
    (5) Autorităţile de supraveghere prevăzute la alin. (3) şi (4) vor asigura coordonarea implementării şi monitorizarea activităţilor acordate Băncii pe bază de mandat."

    10. Articolul 15 se abrogă.
    11. După articolul 16 se introduc trei noi articole, art. 17-19, cu următorul cuprins:
    "ART. 17
    (1) În baza prevederilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi pentru reglementarea unor măsuri bugetare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, pentru participarea în numele şi în contul statului la Fondul de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări şi pentru acoperirea altor cheltuieli aferente acţiunilor iniţiate de către acţionarii Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, de tipul cheltuieli de organizare, promovare, reprezentare, sursele financiare se asigură din bugetul de stat, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie în bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale, sau din alte surse legal constituite.
    (2) Fondurile puse la dispoziţie potrivit alin. (1) se utilizează de Bancă pentru:
    a) participarea la constituirea capitalului social al Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, constând în aport la capitalul social al fondului şi alte cheltuieli aferente conform documentaţiei contractuale de participare la fond;
    b) participarea la activitatea Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări şi la acţiunile iniţiate de către acţionarii Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, pe bază de mandat acordat de Guvernul României, în scopul promovării proiectelor avansate de România.
    (3) Ministerul Finanţelor este autorizat să vireze Băncii echivalentul în lei la cursul Băncii Naţionale a României valabil la data efectuării plăţii către Bancă a contribuţiei aferente participării României la Fondul de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări şi a contribuţiei României la acţiunile iniţiate de către acţionarii Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, plus o marjă de 3% pentru acoperirea unei eventuale diferenţe de curs valutar la data efectuării plăţii la extern de către Bancă. Diferenţa în lei rămasă neutilizată de către Bancă după efectuarea schimbului valutar pentru plata la extern va fi restituită Ministerului Finanţelor în termen de 10 zile de la data efectuării plăţii la extern de către Bancă.
    ART. 18
    (1) Se autorizează participarea Băncii de Investiţii şi Dezvoltare - S.A., în baza prevederilor art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 126/2024, cu modificările ulterioare, în numele şi contul statului, la Fondul de Inovare al Iniţiativei celor Trei Mări administrat de Fondul European de Investiţii, cu suma de 20.000.000,00 EUR, constând în aport la capitalul social al fondului conform documentaţiei contractuale de participare la fond.
    (2) Contribuţia Băncii la Fondul de Inovare al Iniţiativei celor Trei Mări prevăzut la alin. (1) se asigură potrivit dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 922/2025 pentru aprobarea amendamentului convenit între Guvernul României şi Fondul European de Investiţii, prin Scrisoarea suplimentară semnată la Bucureşti la 29 august 2025 şi la Luxemburg la 16 septembrie 2025, la Acordul de modificare şi reconfirmare a Acordului de finanţare din data de 19 noiembrie 2013 dintre Guvernul României şi Fondul European de Investiţii, semnat la Luxemburg la 18 iunie 2020 şi la Bucureşti la 24 septembrie 2020.
    ART. 19
    Banca raportează semestrial Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, activitatea desfăşurată în cadrul fondurilor de investiţii la care participă în cadrul Iniţiativei celor Trei Mări, precum şi destinaţia utilizării fondurilor."





                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Dragoş-Nicolae Pîslaru

    Bucureşti, 13 noiembrie 2025.
    Nr. 951.

    -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016