Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTĂRÂRE nr. 95 din 11 decembrie 2024 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Un model pentru o diplomă europeană - COM (2024) 144
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165 - 190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre. ARTICOL UNIC Luând în considerare Opinia nr. 4c-22/516, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 24 septembrie 2024, Camera Deputaţilor: 1. susţine Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor referitoare la un model pentru o diplomă europeană; 2. recomandă iniţierea unui dialog politic la nivelul Uniunii Europene, sub îndrumarea Comisiei Europene şi cu implicarea Parlamentului European, pentru a defini şi a susţine o strategie ambiţioasă şi curajoasă de reorientare a educaţiei, care să răspundă cerinţelor epocii digitale, să ofere parcursuri de instruire rapide, adaptabile şi flexibile şi să contribuie la aprofundarea pieţei unice; 3. reaminteşte că recunoaşterea calităţii învăţământului într-o anumită unitate este realizată în ultimă instanţă de către piaţă, indiferent de modul de organizare şi de cerinţele formale ale instituţiilor abilitate de asigurare şi recunoaştere a calităţii, ceea ce implică o abordare echilibrată, realistă şi o alocare prudentă a resurselor umane şi financiare publice în acest scop; 4. recomandă identificarea şi înlăturarea barierelor din calea educaţiei transnaţionale, cum ar fi cele bazate pe limbă, taxe de şcolarizare sau cele constituite prin alte mijloace, prin colaborarea cu statele membre şi conştientizarea de către cetăţeni a beneficiilor acesteia pentru întreaga Europă; 5. recomandă implicarea parlamentelor din statele membre în orientarea armonizată în ce priveşte definirea unei diplome europene, ca nou tip de calificare, cu respectarea autonomiei instituţionale şi a competenţelor statelor membre; 6. recomandă investigarea posibilităţii de a stabili certificate de absolvire europene pentru niveluri de învăţământ preuniversitare; 7. recomandă analizarea posibilităţii de organizare a cursurilor care conduc la obţinerea unei diplome europene pe cale electronică, prin învăţământ la distanţă, îndrumat sau autodidact; 8. recunoaşte necesitatea înlăturării normelor prescriptive privind prezenţa fizică la cursuri şi a recunoaşterii învăţării la distanţă, pe cale electronică sau mixtă, astfel încât studenţii să beneficieze pe deplin de transformarea digitală; 9. propune iniţierea unui program de sprijin pentru cercetarea pedagogică la toate nivelurile de învăţare, precum şi în ceea ce priveşte învăţarea extracurriculară, nonformală şi informală, la care să fie acceptate candidaturi din partea tuturor furnizorilor de educaţie, indiferent de forma de organizare; 10. subliniază că o combinaţie de competenţe transversale, cum ar fi inteligenţa culturală, gândirea critică, creativitatea şi adaptabilitatea, menţionată ca solicitată de angajatori, este necesară şi activităţii antreprenoriale, ceea ce impune o abordare integrată la nivelul instituţiilor de învăţământ superior şi impulsionarea orientării educaţiei către dobândirea de cunoştinţe şi îndemânări de administrare a afacerilor, indiferent de profil; 11. recomandă includerea abordării interdisciplinare ca prioritare în programele Uniunii Europene, pentru a sprijini atingerea obiectivului de valorificare a beneficiilor cooperării interdisciplinare prin diploma europeană; 12. atrage atenţia asupra necesităţii de a identifica beneficiile diplomei europene pentru antreprenoriat; 13. recomandă utilizarea programului Erasmus+ pentru a sprijini cooperarea tuturor entităţilor implicate în educaţia preuniversitară, şcolare sau ale societăţii civile, pentru a facilita intrarea studenţilor în procesele de învăţământ ce oferă o diplomă europeană; 14. recomandă elaborarea unui model armonizat la nivelul Uniunii Europene de acceptare a unor trasee de învăţare independente, nelegate de sistemele de acreditare, pentru a beneficia de agilitatea şi adaptabilitatea la cerinţele pieţei a acestei modalităţi de învăţare.
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 11 decembrie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.