Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 936 din 20 iulie 2022  privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2021/1.230 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iulie 2021 privind plăţile transfrontaliere în Uniune    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 936 din 20 iulie 2022 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2021/1.230 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iulie 2021 privind plăţile transfrontaliere în Uniune

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 745 din 25 iulie 2022
    În scopul asigurării aplicării în România a prevederilor Regulamentului (UE) 2021/1.230 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iulie 2021 privind plăţile transfrontaliere în Uniune,
    în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 6 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    În scopul protejării intereselor economice ale consumatorilor se stabileşte cadrul instituţional necesar aplicării prevederilor Regulamentului (UE) 2021/1.230 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iulie 2021 privind plăţile transfrontaliere în Uniune, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Seria L, nr. 274 din 30 iulie 2021, denumit în continuare Regulament.

    ART. 2
    (1) Se desemnează Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor ca autoritate naţională competentă, responsabilă cu supravegherea respectării aplicării Regulamentului în relaţia dintre prestatorii de servicii de plată sau părţile care furnizează servicii de conversie monetară la un bancomat - ghişeu automat ATM sau la punctul de vânzare şi consumatori, precum şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în relaţia dintre prestatorii de servicii de plată sau părţile care furnizează servicii de conversie monetară la un bancomat - ghişeu automat ATM sau la punctul de vânzare şi utilizatorii persoane juridice.
    (2) Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va informa Comisia Europeană asupra desemnării celor două autorităţi competente potrivit dispoziţiilor alin. (1).

    ART. 3
    (1) Prevederile Regulamentului se aplică şi operaţiunilor de plată efectuate în lei, potrivit prevederilor art. 13 din acesta.
    (2) Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va notifica Comisia Europeană cu privire la extinderea aplicării prevederilor Regulamentului şi la moneda naţională.
    (3) Extinderea aplicării Regulamentului la moneda naţională intră în vigoare la 14 zile de la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a notificării transmise de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor Comisiei Europene, în conformitate cu alin. (2).

    ART. 4
    Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
    a) nerespectarea de către prestatorii de servicii de plată a obligaţiei prevăzute la art. 3 alin. (1) din Regulament, referitoare la nivelul comisioanelor percepute pentru plăţi transfrontaliere în euro, cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei;
    b) nerespectarea de către prestatorii de servicii de plată a obligaţiei prevăzute la art. 3 alin. (2) din Regulament referitoare la nivelul comisioanelor percepute pentru plăţi transfrontaliere în lei, cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei;
    c) nerespectarea de către prestatorii de servicii de plată a obligaţiei prevăzute la art. 3 alin. (3) din Regulament, referitoare la identificarea plăţii naţionale corespunzătoare, cu amendă de la 9.000 lei la 45.000 lei;
    d) nerespectarea de către prestatorii de servicii de plată şi părţile care furnizează servicii de conversie monetară la un bancomat - ghişeu automat ATM sau la punctul de vânzare a obligaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament referitoare la exprimarea comisioanelor totale de conversie monetară şi la comunicarea către plătitor a adaosului în conformitate cu teza a II-a a acestui paragraf, cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei;
    e) nerespectarea de către prestatorii de servicii de plată a obligaţiei prevăzute la art. 4 alin. (2) din Regulament referitoare la obligaţia şi modalitatea în care sunt făcute publice adaosurile prevăzute la art. 4 alin. (1) din respectivul Regulament, cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei;
    f) nerespectarea de către partea care furnizează un serviciu de conversie monetară la un bancomat sau la punctul de vânzare a obligaţiei prevăzute la art. 4 alin. (3) din Regulament referitoare la furnizarea informaţiilor privind suma care urmează să fie plătită beneficiarului, în modalităţile prevăzute la lit. a) şi b), înainte de iniţierea operaţiunii de plată, cu amendă de la 7.000 lei la 35.000 lei;
    g) nerespectarea de către partea care furnizează un serviciu de conversie monetară la un bancomat sau la punctul de vânzare a obligaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (4) din Regulament referitoare la: afişarea în mod clar la bancomat sau la punctul de vânzare a informaţiilor menţionate la art. 4 alin. (1) din Regulament; informarea plătitorului, înainte de iniţierea operaţiunii de plată, cu privire la posibilitatea de a plăti în moneda utilizată de beneficiarul plăţii; punerea la dispoziţia plătitorului a informaţiilor menţionate la art. 4 alin. (1) şi (3) din Regulament pe un suport durabil, după iniţierea operaţiunii de plată, cu amendă de la 8.000 lei la 40.000 lei;
    h) nerespectarea de către prestatorul de servicii de plată al plătitorului a obligaţiei prevăzute la art. 4 alin. (5) din Regulament referitoare la transmiterea către plătitor a unui mesaj electronic pentru fiecare card de plată care a fost emis către plătitor şi care este asociat aceluiaşi cont, conţinând informaţiile menţionate la art. 4 alin. (1) din Regulament, fără întârzieri nejustificate după ce prestatorul de servicii de plată al plătitorului primeşte un ordin de plată pentru o retragere de numerar la un bancomat sau o plată la punctul de vânzare care este exprimată în orice monedă din Uniune diferită de moneda contului plătitorului, cu amendă de la 7.000 lei la 35.000 lei;
    i) nerespectarea de către prestatorul de servicii de plată al plătitorului a obligaţiei prevăzute la art. 4 alin. (5) din Regulament referitoare la transmiterea către plătitor a unui mesaj electronic conţinând informaţiile menţionate la art. 4 alin. (1) din Regulament pentru fiecare card de plată emis către plătitor şi care este asociat aceluiaşi cont, în fiecare lună în care prestatorul de servicii de plată al plătitorului primeşte de la plătitor un ordin de plată exprimat în aceeaşi monedă, cu amendă de la 7.000 lei la 35.000 lei;
    j) nerespectarea de către prestatorul de servicii de plată al plătitorului a obligaţiei prevăzute la art. 4 alin. (6) din Regulament de a conveni cu utilizatorul serviciilor de plată asupra unui canal sau a unor canale de comunicare electronice disponibile pe scară largă şi uşor accesibile, prin care prestatorul de servicii de plată va trimite mesajul menţionat la art. 4 alin. (5) din Regulament, cu amendă de la 5.000 lei la 35.000 lei;
    k) nerespectarea de către prestatorul de servicii de plată al plătitorului a obligaţiei prevăzute la art. 4 alin. (6) din Regulament de a oferi utilizatorului de servicii de plată posibilitatea de a renunţa la dreptul de a primi mesajele electronice menţionate la art. 4 alin. (5) din Regulament, cu amendă de la 4.000 lei la 20.000 lei;
    l) nerespectarea de către prestatorii de servicii de plată şi părţile care furnizează servicii de conversie monetară la un bancomat - ghişeu automat ATM sau la punctul de vânzare a obligaţiei prevăzute la art. 4 alin. (7) din Regulament referitoare la prezentarea informaţiilor prevăzute la art. 4 din Regulament în mod gratuit, neutru şi inteligibil, cu amendă de la 6.000 lei la 30.000 lei;
    m) nerespectarea de către prestatorul de servicii de plată al plătitorului a obligaţiei prevăzute la art. 5 alin. (1) din Regulament referitoare la informarea plătitorului într-un mod clar, neutru şi uşor de înţeles cu privire la comisioanele estimate pentru serviciile de conversie monetară aplicabile transferului-credit care este iniţiat online direct, utilizând site-ul sau aplicaţia de servicii bancare prin telefonul mobil a prestatorului de servicii de plată, cu amendă de la 6.000 lei la 30.000 lei;
    n) nerespectarea de către prestatorul de servicii de plată a obligaţiei prevăzute la art. 5 alin. (2) din Regulament referitoare la comunicarea, înainte de iniţierea unei operaţiuni de plată şi într-un mod clar, neutru şi uşor de înţeles, către plătitor a următoarelor informaţii: valoarea totală estimată a transferului-credit în moneda contului plătitorului, inclusiv orice comision de operaţiune şi orice comision de conversie monetară, suma estimată care urmează să fie transferată beneficiarului plăţii în moneda utilizată de beneficiar, cu amendă de la 8.000 lei la 40.000 lei;
    o) nerespectarea de către prestatorii de servicii de plată a oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) din Regulament, cu amendă de la 6.000 lei la 30.000 lei;
    p) nerespectarea de către prestatorii de servicii de plată a oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 6 alin. (2) din Regulament, referitoare la situaţiile în care pot fi percepute comisioane suplimentare, la stabilirea unor comisioane adecvate şi în acord cu costurile, la stabilirea acestor comisioane de comun acord cu utilizatorul serviciilor de plată, precum şi la informarea, în timp util, înainte ca utilizatorul serviciilor de plată să fie supus obligaţiilor care decurg dintr-un astfel de acord cu privire la valoarea comisioanelor suplimentare, cu amendă de la 9.000 lei la 45.000 lei;
    q) nerespectarea de către furnizorii de bunuri şi servicii a oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 6 alin. (3) din Regulament, referitoare la comunicarea datelor, cu amendă de la 6.000 lei la 30.000 lei.


    ART. 5
    Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 4 se realizează de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, precum şi de către reprezentanţii împuterniciţi ai Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu respectarea prevederilor art. 2 alin. (1).

    ART. 6
    Contravenţiilor prevăzute la art. 4 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 7
    (1) În scopul soluţionării pe cale amiabilă a diferendelor dintre consumatori/utilizatori persoane juridice şi prestatori de servicii de plată sau părţile care furnizează servicii de conversie monetară la un bancomat - ghişeu automat ATM sau la punctul de vânzare, cauzate de încălcarea dispoziţiilor Regulamentului, părţile pot recurge la procedura medierii reglementată de Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Consumatorii, precum şi utilizatorii persoane juridice pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, respectiv Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în cazul încălcării prevederilor Regulamentului de către prestatorii de servicii de plată sau părţile care furnizează servicii de conversie monetară la un bancomat - ghişeu automat ATM sau la punctul de vânzare. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor sau, după caz, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală informează părţile despre posibilitatea de a soluţiona diferendul pe cale amiabilă potrivit alin. (1).
    (3) În cazul încălcării prevederilor Regulamentului de către prestatorii de servicii de plată sau părţile care furnizează servicii de conversie monetară la un bancomat - ghişeu automat ATM sau la punctul de vânzare, utilizatorii serviciilor de plată şi alte părţi interesate pot sesiza direct instanţa de judecată competentă.

    ART. 8
    În vederea aplicării Regulamentului şi operaţiunilor de plată efectuate în lei, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală vor aproba, prin ordin comun, criterii de identificare a categoriilor de plăţi naţionale care corespund unor plăţi transfrontaliere, cu consultarea Băncii Naţionale a României, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

    ART. 9
    La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (CE) nr. 924/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 privind plăţile transfrontaliere în Comunitate şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.560/2001, publicată ȋn Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847 din 17 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 10
    Prezenta hotărâre, cu excepţia art. 3, intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul economiei,
                    Mihai-Ion Macaveiu,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
                    Horia Miron Constantinescu
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Bogdan Lucian Aurescu

    Bucureşti, 20 iulie 2022.
    Nr. 936.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016