Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 926 din 5 octombrie 2023  pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 926 din 5 octombrie 2023 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii "Sistem informatic pentru evidenţa clinică a secţiilor A.T.I. (S.I.E.C. - A.T.I.)"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 913 din 10 octombrie 2023
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Sistem informatic pentru evidenţa clinică a secţiilor A.T.I. (S.I.E.C. - A.T.I.)“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Bogdan-Gruia Ivan
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 5 octombrie 2023.
    Nr. 926.
    ANEXA 1

    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
    proiectului de investiţii „Sistem informatic pentru evidenţa clinică a secţiilor A.T.I. (S.I.E.C. - A.T.I.)“
    Strategia naţională de sănătate 2014-2020, elaborată de Ministerul Sănătăţii, prevede următoarele obiective generale:
    OG 6 - Eficientizarea sistemului de sănătate prin accelerarea utilizării tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor moderne (E-sănătate) şi OG 5 - Un sistem de sănătate incluziv, sustenabil şi predictibil prin implementarea de politici şi programe transversale prioritare.
    Ministerul Sănătăţii este instituţia publică centrală care, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, este responsabilă cu elaborarea politicilor, strategiilor şi programelor de acţiune în domeniul sănătăţii populaţiei şi coordonează şi controlează implementarea politicilor, strategiilor şi programelor din domeniul sănătăţii populaţiei, la nivel naţional, regional şi local.
    Strategia naţională de sănătate 2014-2020 (SNS) şi Planul de acţiuni pe perioada 2014-2020 pentru implementarea Strategiei naţionale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1028/2014, stabilesc obiectivele strategice în domeniul sănătăţii, inclusiv pentru domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor (TIC), fiind indicate acţiuni şi proiecte concrete care vizează eficientizarea sistemului de sănătate, prin accelerarea utilizării instrumentelor TIC moderne de tip e-sănătate.
    Analiza situaţiei existente
    Proiectul „Sistem informatic pentru evidenţa clinică a secţiilor A.T.I. (S.I.E.C. - A.T.I.)“ va duce la remedierea a două situaţii existente in acest moment:
    1. Lipsa de sisteme de suport decizional la nivelul Ministerului Sănătăţii în managementul situaţiilor de urgenţă
    Repartizarea cazurilor urgente şi foarte grave care apar în situaţiile de cod roşu necesită coordonarea şi corelarea tuturor paturilor A.T.I.-S.O. (anestezie si terapie intensivă şi săli de operaţie) disponibile la nivelul Bucureştiului sau al spitalelor dintr-o regiune. Acest lucru este deosebit de important deoarece este nevoie ca de la nivelul Ministerului Sănătăţii şi HUB-MS să existe situaţia paturilor ATI la nivel naţional raportată permanent (online) ca să se poată coordona şi dirija intervenţia prin Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov (SABIF) sau serviciile de ambulanţă judeţene (SAJ), astfel încât pacienţii să fie dirijaţi exact către unităţile spitaliceşti care au paturi disponibile în secţiile A.T.I.

    2. Degrevarea cadrelor medicale din secţiile de A.T.I. de o serie de operaţii birocratice
    În România, în toate spitalele publice sunt peste 5.000 de paturi în secţiile A.T.I. (anestezie şi terapie intensivă) dintr-un total de 125.000 de paturi şi 2.000 de medici care lucrează în
    aceste secţii dintr-un total de 56.000 de medici, arată datele de la Institutul Naţional de Statistică.
    Gama de asistenţă medicală care este oferită pacienţilor în aceste secţii este extrem de complexă, putem însă să menţionăm cel mai des întâlnite servicii medicale oferite în secţia A.T.I.: acordarea primului ajutor medical în caz de urgenţe medicale, anestezii, hemodialize, resuscitări cardiorespiratorii, defibrilări, terapie intensivă intra- şi postoperatorie, ventilaţii artificiale şi alte servicii în funcţie de dotările secţiei. Pe lângă toate activităţile ce presupun îngrijirea pacienţilor, cadrele medicale din secţiile de A.T.I. sunt obligate conform legislaţiei şi la o serie de activităţi „birocratice“ ce ţin de documentarea îngrijirii pacientului. Această documentare se face manual şi implică „pierderea“, în medie, a unei ore/pacient/zi.
    Proiectul propus spre finanţare va fi dezvoltat la nivelul Ministerului Sănătăţii, în centre/departamente/direcţii/comisii care organizează, coordonează şi controlează, după caz, activităţi de: asistenţă medicală de urgenţă, informatizare a sistemului de sănătate, fundamentare a necesarului de servicii medicale şi resursele financiare necesare pentru funcţionarea sistemului de sănătate şi în cele mai importante 18 spitale de adulţi şi pediatrie din România (centrul operaţional pentru situaţii de urgenţă, Comisia A.T.I. a Ministerului Sănătăţii, spitale de urgenţă şi centre regionale). Justificarea oportunităţii proiectului propus este dată de semnalele tot mai numeroase prin care măsurile de îmbunătăţire continuă a calităţii serviciilor medicale prin accelerarea utilizării tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor moderne (e-sănătate) sunt recomandate şi chiar încurajate.
    Între funcţionalităţile S.I.E.C. - A.T.I. dorite la nivelul Ministerului Sănătăţii şi care vin în sprijinul angajaţilor putem evidenţia: emiterea de rapoarte şi statistici în mod automat, configurabile după necesităţile personalului medical, privind: evoluţia bolnavilor, rezultatele obţinute etc., cu scopul eficientizării activităţilor specifice şi, nu în ultimul rând, facilitarea raportării (este posibil ca procesul să fie automatizat) către Ministerul Sănătăţii, prin intermediul sistemului, a scorurilor (OMEGA RO, GCS, TISS 10, SAPS, APACHE, SOFA) de către cele 18 spitale.
    Ministerul Sănătăţii va avea prin acest sistem un instrument de suport documentat (având posibilitatea urmăririi actelor medicale efectuate, pe baza unor date precum morbiditate, mortalitate, gravitate iniţială) în luarea deciziilor în privinţa alocării de resurse financiare către spitalele cărora li se adresează cazurile cele mai grave, aplică cele mai eficiente metode de tratament (inclusiv din punct de vedere financiar) şi au cea mai bună performanţă medicală.
    Astfel, oportunitatea este generată de direcţiile strategice de acţiune din programul de guvernare şi care în strategia naţională în domeniul sănătăţii vizează „eficientizarea sistemului de sănătate, prin accelerarea utilizării instrumentelor IT moderne de tip e-sănătate“. Totodată, în Strategia naţională de sănătate 2014-2020 (SNS) se afirmă acţiunea de depunere de eforturi mai ample şi susţinute pentru îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor furnizate, cu accent pe individ şi comunitate - calitate la nivelul structurilor, proceselor şi în rezultatele serviciilor de sănătate şi, implicit, calitatea managementului şi informaţiei din sănătate ce asigură decizia oportună, informată şi fundamentată.
    Proiectul Ministerului Sănătăţii constă în implementarea unui sistem modern de monitorizare, documentare şi suport al proceselor aferente activităţilor de anestezie şi terapie intensivă; sistemul-suport pentru luarea deciziilor în situaţiile de urgenţă va răspunde prin rezultatele estimate la unul din obiectivele generale din SNS: OG6 - Eficientizarea sistemului de sănătate prin accelerarea utilizării tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor moderne (e-sănătate), direcţiile strategice de acţiune: „Dezvoltarea suportului informatic necesar gestionării anumitor aspecte esenţiale pentru sectorul de sănătate, utile pentru o mai bună e-guvernare a sectorului şi eficienţă crescută în administrarea sectorului“, „Dezvoltarea soluţiilor informatice/comunicaţii pentru dispeceratele integrate de urgenţă (regionale sau subregionale) în colaborare cu Ministerul Afacerilor Interne şi alte instituţii implicate“.
    Proiectul „Sistem informatic pentru evidenţa clinică a secţiilor A.T.I. (S.I.E.C. - A.T.I.)“ aduce soluţii pentru rezolvarea unor necesităţi ale sistemului de sănătate evidenţiate în programul de guvernare, Strategia naţională de sănătate 2014-2020 (SNS), soluţii care se implementează prin fonduri prin Programul operaţional Competitivitate.


    Impactul implementării proiectului
    Beneficii pentru cetăţean
    Odată ce acest sistem va fi implementat, principalul beneficiar al acestuia va fi cetăţeanul. În primul rând deoarece va avea posibilitatea de a fi transferat de către ambulanţă sau de către echipa Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD) către cea mai apropiată unitate spitalicească care are paturi disponibile în secţia A.T.I. De acest sistem poate beneficia personalul Centrului Operativ pentru Situaţii de Urgenţă (COSU), SABIF sau SAJ prin interogarea sistemului informatic care va fi în măsură să furnizeze online starea paturilor disponibile în cel mai apropiat spital. Rapiditatea şi eficienţa transportului pacienţilor către cea mai apropiată unitate spitalicească şi, implicit, către secţia A.T.I. disponibilă poate conta foarte mult în economia de timp care se realizează de la momentul preluării cazului şi până la intervenţia efectivă din unitatea spitalicească de către unitatea de primiri urgenţe (UPU).
    Odată ce acest sistem va fi implementat se vor limita astfel erorile medicale prin monitorizarea permanentă a activităţii de la nivelul fiecărui pat din secţiile A.T.I.

    Beneficii pentru instituţii publice
    În actul medical, funcţionarea unei secţii A.T.I. utilizează peste 10% din bugetul total al unui spital. Structura de personal din secţiile A.T.I. este subdimensionată, serviciile medicale sunt asigurate în mod continuu, tratamentele, medicaţia şi consumabilele sunt costisitoare, la fel şi echipamentele şi mentenanţa acestora.
    În acest context, sistemul informatic propus va monitoriza semnele vitale, va gestiona tratamentele şi medicaţia aplicate, rezultatele de laborator, instrumentarul folosit, în mod permanent, folosind cele mai bune practici ale domeniului, formalizate în protocoale medicale în format electronic.
    Sunt trei categorii mari de beneficiari direcţi ai proiectului:
    a) 20 de angajaţi ai Ministerului Sănătăţii, care vor beneficia de un instrument de suport documentat (având posibilitatea urmăririi actelor medicale efectuate, pe baza unor date precum morbiditate, mortalitate, gravitate iniţială) în luarea deciziilor în privinţa alocării de resurse financiare către spitalele cărora li se adresează cazurile cele mai grave, care aplică cele mai eficiente metode de tratament (inclusiv din punct de vedere financiar) şi au cea mai bună performanţă medicală;
    b) 25 de angajaţi ai instituţiilor subordonate Ministerului Sănătăţii, care vor avea la dispoziţie un sistem informatic ce îi va sprijini în cadrul unui centru operativ din Ministerul Sănătăţii la distribuirea marilor urgenţe medico-chirurgicale (urgenţe chirurgicale cardiace, vasculare, neurochirurgicale etc.) şi la controlul direcţionării corecte, pe criterii bine stabilite, a acestor pacienţi către sălile de operaţie şi secţiile A.T.I. ale marilor spitale de urgenţă;
    c) 980 de cadre medicale (180 de medici şi 800 de asistente medicale) din cele 18 spitale vor avea la dispoziţie un instrument informatic care va permite creşterea vitezei de reacţie a acestora în cazurile cu evoluţie negativă bruscă, prin emiterea automată de alarme pe baza analizei parametrilor medicali monitorizaţi de sistem. Cadrele medicale îşi vor putea configura emiterea de rapoarte şi statistici, în mod automat, privind: evoluţia bolnavilor, rezultatele obţinute etc., cu scopul eficientizării activităţilor specifice.

    Estimăm că un număr de minimum 30.000 de pacienţi unici/an vor fi introduşi în baza de date aferentă sistemului S.I.El.C. - A.T.I.
    Se va degreva astfel personalul medical de activităţi administrative (completarea foilor de observaţie şi a raportărilor administrative) şi în acelaşi timp se vor putea monitoriza complet şi eficient resursele de orice tip pe care un pat din secţia A.T.I. le utilizează.
    Se vor putea extrage rapoarte statistice, se vor evalua în timp real costurile şi, cel mai important, se pot face planificări şi previzionări astfel încât să se asigure continuu şi complet resursele bugetare şi tehnico-materiale necesare funcţionării optime a acestor secţii.
    Rezultate generale:
    - economii în actul medical;
    – gestionarea eficientă în situaţia de cod roşu;
    – management spitalicesc eficient;
    – reducerea încărcării birocratice a cadrelor medicale;
    – furnizarea de date şi informaţii statistice;
    – reţeaua A.T.I. la nivel naţional, schimb de experienţă şi cercetare.

    Proiectul „Sistem informatic pentru evidenţa clinică a secţiilor A.T.I. (S.I.E.C - A.T.I.)“ a obţinut finanţare prin Programul operaţional Competitivitate, acţiunea 2.3.3 - Îmbunătăţirea conţinutului digital şi a infrastructurii TIC sistemice în domeniul e-educaţie, e-incluziune, e-sănătate şi e-cultură - Secţiunea E-sănătate. În data de 5.05.2021 a fost semnat contractul de finanţare nr. 2/2.3.3/e-sănătate/5.05.2021 cu o valoare totală a proiectului de 134.493 mii lei, din care valoarea investiţiei este de 126.749 mii lei.
    Caracteristicile principale ale proiectului „Sistem informatic pentru evidenţa clinică a secţiilor A.T.I. (S.I.E.C. - A.T.I.)“
    Titular: Ministerul Sănătăţii
    Beneficiar: Ministerul Sănătăţii
    Amplasament: strada Cristian Popişteanu nr. 1-3, sectorul 1, cod 010024, Bucureşti

┌───────────────┬───────────┬─────────┬─────────┐
│Valoarea totală│ │ │ │
│a investiţiei, │ │ │ │
│inclusiv TVA │ │ │ │
│(în preţuri │ │mii lei │126.749 │
│valabile la │ │ │ │
│data 8.08.2023,│ │ │ │
│1 euro = 4,9490│ │ │ │
│lei) │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Durata de │ │ │ │
│realizare a │ │luni │7 │
│proiectului de │ │ │ │
│investiţii │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Indicatori │ │ │ │
│prestabiliţi: │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Indicatori │ │ │ │
│prestabiliţi de│ │ │ │
│rezultat │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Denumirea │Unitatea de│Valoarea │Anul de │
│indicatorului │măsură │de │referinţă│
│ │ │referinţă│ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Utilizatori de │ │ │ │
│servicii şi │Utilizatori│980 │2023 │
│aplicaţii │ │ │ │
│digitale │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Indicatori │ │ │ │
│prestabiliţi de│ │ │ │
│realizare │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Denumirea │Unitatea de│Valoarea │ │
│indicatorului │măsură │de │ │
│ │ │referinţă│ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│1. Sisteme │ │ │ │
│informatice │ │ │ │
│dezvoltate/ │ │ │ │
│actualizate/ │Sisteme │1 │ │
│extinse în │ │ │ │
│domeniul │ │ │ │
│e-sănătate │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│2. Unităţi │ │ │ │
│prespitaliceşti│ │ │ │
│şi spitaliceşti│Unităţi │18 │ │
│care utilizează│ │ │ │
│sisteme de │ │ │ │
│telemedicină │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Indicatori │ │ │ │
│suplimentari ai│ │ │ │
│proiectului │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Indicatori │ │ │ │
│suplimentari de│ │ │ │
│rezultat │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Denumirea │Unitatea de│Valoarea │Anul de │
│indicatorului │măsură │de │referinţă│
│ │ │referinţă│ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Paturi A.T.I. │Bucăţi │924 │2023 │
│monitorizate │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Indicatori │ │ │ │
│suplimentari de│ │ │ │
│realizare │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Denumirea │Unitatea de│Valoarea │ │
│indicatorului │măsură │de │ │
│ │ │referinţă│ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│Cadre medicale │ │ │ │
│instruite în │ │ │ │
│utilizarea │Persoane │980 │ │
│aplicaţiilor │ │ │ │
│informatice │ │ │ │
│A.T.I. │ │ │ │
└───────────────┴───────────┴─────────┴─────────┘



    Finanţarea investiţiei
    Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016