Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 888 din 16 octombrie 2025  pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 662/2022 privind aprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 888 din 16 octombrie 2025 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 662/2022 privind aprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii "Servicii de dezvoltare şi extindere a sistemului informatic al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de gestionare a cererilor de plată"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 980 din 23 octombrie 2025
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ARTICOL UNIC
    Hotărârea Guvernului nr. 662/2022 privind aprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Servicii de dezvoltare şi extindere a sistemului informatic al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de gestionare a cererilor de plată“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 508 din 24 mai 2022, se modifică după cum urmează:
    1. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii."

    2. Anexa se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta hotărâre.




                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                    Florin-Ionuţ Barbu
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Florin-Alexandru Zaharia,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 16 octombrie 2025.
    Nr. 888.
    ANEXA 1

    (Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 662/2022)
    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
    proiectului de investiţii „Servicii de dezvoltare şi extindere a sistemului informatic
    al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de gestionare a cererilor de plată“
    Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (A.P.I.A.), organ de specialitate al administraţiei publice centrale, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, cu personalitate juridică, finanţată integral de la bugetul de stat, are ca atribuţii principale aplicarea măsurilor de sprijin pentru producătorii agricoli, finanţate atât din bugetul Uniunii Europene, prin Fondul european pentru garantare în agricultură - FEGA şi Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală - FEADR, cât şi de la bugetul de stat.
    A.P.I.A. a dezvoltat un sistem informatic specific activităţilor pe care le desfăşoară în direcţia gestionării fondurilor europene şi naţionale destinate sprijinirii agriculturii. Modificarea permanentă şi completarea manualelor cu proceduri şi a politicilor europene şi naţionale care reglementează politicile în domeniul agricol fac însă necesare adaptări, modificări şi dezvoltări continue ale acestui sistem informatic, astfel încât el să răspundă în permanenţă nevoilor operative ale A.P.I.A.
    Ultimii ani au constituit o perioadă de transformări radicale în legislaţia europeană legate de politica agricolă comună, respectiv de stabilizare a politicilor şi de încercări de simplificare a unor reguli pentru fermieri, care au dus la un efort administrativ sporit şi modificări ale sistemului informatic. Pe de altă parte, începând cu anul 2023 s-a pus în aplicare noua politică agricolă comună, ce se va aplica până în anul 2027, politică ce a venit cu o nouă abordare legată de gestionarea plăţilor din cele două fonduri europene: Fondul european de garantare agricolă şi Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală.
    Specificitatea fiecărei campanii anuale de acordare a subvenţiilor europene şi naţionale, precum şi dezvoltarea permanentă a unor noi scheme de finanţare duc la necesitatea adaptării şi dezvoltării sistemului informatic, astfel încât acesta să poată gestiona în permanenţă totalitatea activităţilor specifice ale A.P.I.A.
    Parte a sistemului informatic al A.P.I.A. este Sistemul integrat de administrare şi control (IACS), care asigură administrarea şi controlul riguros al cererilor de plată ale fermierilor. În prezent, în IACS sunt înregistrate mai mult de 2 milioane de exploataţii agricole. Anual, sistemul informatic al A.P.I.A. gestionează cererile de plată a subvenţiei pentru aproximativ 750.000 de fermieri, iar sistemul LPIS de identificare a parcelelor agricole în mediu GIS gestionează un număr de peste 1,4 milioane de blocuri fizice distribuite pe întreg teritoriul României. Verificarea corectitudinii solicitărilor de plată se realizează prin compararea datelor declarate de fermieri cu o serie de date de referinţă stocate în bazele de date ale sistemului informatic.
    Sistemul informatic al A.P.I.A. implementează proceduri privind procesarea cererilor de plată şi efectuarea plăţilor către solicitanţii de fonduri europene şi fonduri naţionale din domeniul agriculturii şi face schimb specific de informaţii, prin interfeţe electronice, cu sistemul Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (A.F.I.R.), Agenţiei Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (A.N.S.V.S.A.), Agenţia Naţională pentru Zootehnie (A.N.Z.). De asemenea, se fac schimburi de informaţii cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (A.N.A.F.), Direcţia Generală a Vămilor (D.G.V.), Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (A.N.P.I.S.) etc.
    Începând cu anul 2015, sistemul informatic al A.P.I.A. a fost retehnologizat printr-o nouă investiţie ce a presupus separarea funcţionalităţilor dezvoltate anterior.
    Sistemul informatic al A.P.I.A. este un sistem informatic centralizat, complex, care integrează mai multe module/ funcţionalităţi dezvoltate din 2015 până în prezent şi care necesită dezvoltări suplimentare, în funcţie de modificările legislative ce reglementează subvenţiile acordate în agricultură.
    Investiţiile realizate în sistemul informatic au o dinamică şi sunt necesare an de an prin adăugarea de funcţionalităţi noi în funcţie de modificările legislative sau pe funcţionalităţile existente se dezvoltă alte funcţionalităţi, acolo unde pentru anul în curs sunt modificări ale cerinţelor implementate/dezvoltate în anii anteriori. Cerinţele noi ce trebuie implementate, schemele şi intervenţiile noi sau modificarea fluxurilor existente pentru anul în curs sunt generate de derogările legislative făcute de Comisia Europeană pentru plăţile şi intervenţiile în agricultură sau de necesitatea adaptării legislaţiei naţionale în funcţie de problemele identificate pentru sectoarele agricole care se confruntă cu calamităţi sau alte pierderi de producţie pentru care Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale acordă sprijin fermierilor.
    Pentru dezvoltarea modulelor/funcţionalităţilor sistemului informatic din 2015 până în prezent a fost cheltuită suma de aproximativ 260.000 mii lei. Prin Hotărârea Guvernului nr. 662/2022 s-a aprobat Nota de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Servicii de dezvoltare şi extindere a sistemului informatic al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de gestionare a cererilor de plată“.
    Stadiul de implementare a proiectului este de aproximativ 90% pentru capacităţile identificate.
    Documentaţia tehnico-economică ce a stat la baza Hotărârii Guvernului nr. 662/2022 a făcut obiectul avizării în cadrul Consiliului tehnico-economic al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, fiind emis Avizul nr. 1.618 din 10.03.2022, corectat prin Erata la Avizul nr. 1.618 din 10.03.2022 din 19.04.2022, şi al avizării în cadrul Comitetului tehnico-economic pentru societatea informaţională, fiind emis Avizul pozitiv nr. 185CTE din 24.02.2022. În prezent A.P.I.A. are în derulare Acordul-cadru de servicii de mentenanţă, extindere şi dezvoltare a sistemului informatic nr. 6 din 11.01.2023, cu o valoare totală de 128.911.891 lei cu TVA, din care 94.243.240 lei cu TVA sunt destinaţi pentru dezvoltarea şi extinderea sistemului informatic, iar diferenţa de 34.668.651 lei cu TVA pentru servicii-suport (mentenanţă care nu se încadrează în proiectul de investiţii, fiind suportată din capitolul bugetar „Bunuri şi servicii“).
    Situaţia detaliată pentru fiecare an a sumelor cheltuite în anul I (2023), anul II (2024) şi anul III (2025) se prezintă astfel:
    Anul I: 31.244.489,8 lei fără TVA, respectiv 37.180.942,86 lei cu TVA
    Anul II: 36.534.201,47 lei fără TVA, respectiv 43.475.699,75 lei cu TVA
    Anul III: 10.357.029,97 lei fără TVA, respectiv 12.253.006 lei cu TVA (TVA a fost aplicat diferenţiat, respectiv cota de 19% şi cota de 21%.)
    Faţă de suma de 95.152.000 lei, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 662/2022, suma neangajată (necheltuită) este de 2.242.351,39 lei.
    Sumele utilizate au fost mai mari decât s-a preconizat în eşalonarea din Hotărârea Guvernului nr. 662/2022, ca urmare a noilor necesităţi de dezvoltare a sistemului informatic, generate de Planul naţional strategic. Estimarea valorii proiectului s-a realizat anterior aprobării finale a Planului naţional strategic, fără a putea anticipa integral pentru fiecare an complexitatea tehnică şi volumul de lucrări necesare pentru implementarea noilor cerinţe.
    Sumele utilizate în primii doi ani pentru implementarea proiectului au fost mai mari decât cele estimate în eşalonarea pe ani prevăzută în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 662/2022, fără însă a fi depăşită valoarea totală aprobată prin actul normativ.
    Putem menţiona faptul că necesarul de dezvoltare pentru ce a mai rămas rest de executat în anul 2025, respectiv începutul anului 2026 este unul estimat pe baza cerinţelor formulate de direcţiile de specialitate ale A.P.I.A., astfel încât prin suplimentarea bugetului s-ar acoperi actualizarea sistemului informatic pentru implementarea funcţionalităţilor necesare realizării plăţilor pentru anul 2025.
    Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 662/2022, finanţarea proiectului de investiţii se realizează de la bugetul de stat şi din fonduri externe nerambursabile. Deoarece în perioada de implementare a proiectului nu au fost identificate fonduri externe nerambursabile, finanţarea proiectului de investiţii se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
    În primele 3 luni ale anului următor, în funcţie de modificările legislative apărute pentru implementarea politicii agricole aferente anilor 2026 şi 2027, dar şi pentru noua politică agricolă de după 2027, se vor iniţia proceduri ulterioare de dezvoltare a sistemului informatic, sistem care este şi va fi în continuă dezvoltare/adaptare, atât timp cât politicile agricole şi legislaţia aferentă sunt modificate/actualizate.
    Planul naţional strategic (PNS) 2023-2027 al României a fost aprobat de Comisia Europeană şi este deja în vigoare. Acesta reprezintă documentul programatic care stabileşte cum vor fi alocate fondurile europene în agricultură şi dezvoltare rurală pentru perioada 2023-2027. PNS include măsuri finanţate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi Fondul european agricol de garantare (FEGA), având un buget total de aproximativ 15,8 miliarde de euro.
    A.P.I.A. are obligaţia de a implementa măsurile prevăzute în PNS, document strategic naţional elaborat în conformitate cu politica agricolă comună (PAC) şi aprobat de Comisia Europeană.
    PNS introduce un nou cadru de intervenţii, reguli de eligibilitate, indicatori de monitorizare şi raportare, precum şi cerinţe suplimentare de digitalizare şi transparenţă.
    Principalele noutăţi şi măsuri incluse în PNS 2023-2027:
    - sprijin pentru venituri şi subvenţii: aproximativ 9,78 miliarde de euro vor fi alocate plăţilor directe către fermieri, iar 151,7 milioane de euro vor fi destinate măsurilor de piaţă;
    – investiţii în ferme şi procesare: circa 1,1 miliarde de euro vor fi direcţionate către investiţii în ferme şi unităţi de procesare, inclusiv pentru modernizarea unităţilor existente şi înfiinţarea de noi capacităţi;
    – ecoscheme şi practici ecologice: introducerea a 5 ecoscheme, cum ar fi rotaţia culturilor, înierbarea intervalelor dintre rânduri şi sprijinirea gospodăriilor tradiţionale. În cadrul PNS 2023-2027, România a introdus cinci ecoscheme în pilonul I al politicii agricole comune, destinate să sprijine fermierii în adoptarea unor practici agricole prietenoase cu mediul şi climatul. Aceste ecoscheme înlocuiesc plata pentru înverzire din perioada anterioară şi au rolul de a contribui la atingerea unui nivel ridicat de ambiţie în materie de mediu;
    – sprijin pentru tinerii fermieri: măsuri specifice pentru înfiinţarea şi dezvoltarea afacerilor de către tinerii fermieri, inclusiv prin acordarea de plăţi redistributive şi sprijin pentru investiţii;
    – gestionarea riscurilor şi despăgubiri: crearea unui instrument de sprijin pentru fermierii afectaţi de pierderi ale producţiei agricole, prin acordarea de despăgubiri în caz de calamităţi.

    PNS este structurat în mai multe componente, fiecare având reglementări specifice:
    1. plăţi directe şi ecoscheme: alocarea a aproximativ 9,78 miliarde de euro pentru plăţile directe către fermieri, introducerea a 5 ecoscheme, cum ar fi rotaţia culturilor şi înierbarea intervalelor dintre rânduri, pentru promovarea practicilor agricole ecologice;
    2. sprijin pentru tinerii fermieri: măsuri specifice pentru înfiinţarea şi dezvoltarea afacerilor de către tinerii fermieri, inclusiv prin acordarea de plăţi redistributive şi sprijin pentru investiţii;
    3. investiţii în ferme şi procesare: circa 1,1 miliarde de euro vor fi direcţionate către investiţii în ferme şi unităţi de procesare, inclusiv pentru modernizarea unităţilor existente şi înfiinţarea de noi capacităţi;
    4. gestionarea riscurilor şi despăgubiri: crearea unui instrument de sprijin pentru fermierii afectaţi de pierderi ale producţiei agricole, prin acordarea de despăgubiri în caz de calamităţi;
    5. dezvoltare rurală şi turism: finanţarea microîntreprinderilor pentru dezvoltarea activităţilor de turism rural şi agrement.

    Intervenţiile gestionate de A.P.I.A. în conformitate cu PNS 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă (FEGA), Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de la bugetul naţional (BN), sunt: plăţi directe decuplate prevăzute în PNS 2023-2027 (FEGA) (PD-01 - Sprijin de bază pentru venit în scopul sustenabilităţii - BISS, PD-02 - Sprijin redistributiv complementar pentru venit în scopul sustenabilităţii - CRISS, PD-03 - Sprijin complementar pentru venit pentru tinerii fermieri - CIS-YF, ecoscheme în sectorul vegetal, ecoscheme în sectorul zootehnic), sprijin cuplat pentru venit - CIS (FEGA) (intervenţii în sectorul vegetal, intervenţii în sectorul zootehnic), intervenţii sectoriale - FEGA, ajutoare naţionale tranzitorii (BN) în sectorul vegetal şi sectorul zootehnic, intervenţii dezvoltare rurală (FEADR/BN).
    Astfel, în urma analizelor efectuate de către direcţiile tehnice şi Direcţia IT din cadrul A.P.I.A. s-a constatat că implementarea PNS implică:
    - dezvoltarea unor noi module informatice, inclusiv pentru intervenţiile sectoriale, ecoscheme, monitorizare prin teledetecţie, verificări administrative şi raportări europene;
    – adaptarea şi extinderea funcţionalităţilor existente, precum sistemul IACS, GIS, LPIS, registrul fermelor, modulul de cereri unice;
    – integrarea şi interoperabilitatea crescută cu sistemele europene, inclusiv utilizarea API-urilor, schimburi de date şi raportări automatizate.

    În acest context, sistemul informatic existent al A.P.I.A. a necesitat adaptări şi dezvoltări suplimentare, pentru care nu s-au putut prevedea din timp complexitatea şi volumul de lucru, dat fiind că acestea depindeau direct de conţinutul final al PNS, de ghidurile tehnice subsecvente şi de legislaţia europeană, respectiv naţională.
    Mai mult, la momentul adoptării Hotărârii Guvernului nr. 662/2022 şi iniţierii procedurii de achiziţie publică nu existau suficiente informaţii pentru a putea include în bugetul estimat toate funcţionalităţile ulterioare necesare.
    Astfel, valoarea nou-estimată a dezvoltărilor suplimentare, strict necesare pentru respectarea noilor cerinţe legale şi operaţionale, a determinat o majorare justificată a valorii proiectului de investiţii cu aproximativ 12,66%, faţă de cea estimată iniţial, modificare care se încadrează în prevederile art. 221 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    Proiectul a stabilit obiectivele generale de dezvoltare şi extindere a sistemului informatic al A.P.I.A., conform unei analize efectuate la momentul iniţial referitoare la costurile proiectului, ţinând cont de aspectele de natură legislativă, tehnică, bugetară, precum şi de numărul maxim de zile-om aferent experţilor implicaţi.
    Un proiect de o asemenea anvergură nu permite estimarea cu exactitate a modificărilor legislative ce apar pe parcurs, nici a interferenţelor şi dependenţelor tehnice pe care acesta le are cu alte sisteme informatice ale instituţiilor publice centrale şi locale implicate.
    Pentru punerea în aplicare a unor cerinţe uzuale pe fluxul de lucru al A.P.I.A., dezvoltările sistemului informatic ar trebui implementate în regim de urgenţă, spre a putea fi utilizate pentru începerea plăţilor în avans ale campaniei 2025, la începutul lunii octombrie a anului curent, şi a plăţilor finale pentru 2025, începând cu luna decembrie, plăţi de peste 2 miliarde euro, ce ajung la fermierii români, plăţi pentru care se va începe rambursarea de către Comisia Europeană începând cu luna ianuarie a anului următor.
    Prin Adresa nr. 342CTE din 27.03.2025, Comitetul tehnico-economic pentru societatea informaţională consideră că nu este necesară reavizarea caietului de sarcini pentru care a fost emis Avizul nr. 185CTE din 24.02.2022, întrucât nu au fost aduse modificări de ordin tehnic specificaţiilor din documentaţia avizată anterior. Prin caietul de sarcini au fost aprobate un număr de zile-om pentru fiecare categorie de expert implicat în procesul de dezvoltare a aplicaţiilor informatice, astfel încât specificaţiile tehnice nu au suportat modificări prin noua capacitate „cereri noi de modificare a sistemului informatic identificate ce necesită implementare în urma modificărilor legislative - nr. de 562 RQ-uri“. S-a solicitat doar suplimentarea efortului pe acelaşi tip de categorie de expert, pentru a acoperi necesitatea identificată de noile cerinţe legislative.
    Prin Avizul Consiliului tehnico-economic de avizare de pe lângă Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale nr. 1.863 din 26.09.2025 a fost reavizată favorabil, fără observaţii, reaprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Servicii de dezvoltare şi extindere a sistemului informatic al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de gestionare a cererilor de plată“, prin care se introduce o capacitate nouă „cereri noi de modificare a sistemului informatic identificate ce necesită implementare în urma modificărilor legislative - nr. de 562 RQ-uri“ şi se măreşte valoarea proiectului cu suma de 12.038 mii lei cu TVA.
    Valoarea estimată ca fiind necesară a rezultat ca produs dintre numărul de 562 RQ-uri (cereri noi de modificare a sistemului informatic identificate ce necesită implementare în urma modificărilor legislative) şi valoarea RQ - mediu = 25.410,00 lei cu TVA.
    Capacităţile proiectului de investiţii „Servicii de dezvoltare şi extindere a sistemului informatic al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de gestionare a cererilor de plată“ au fost modificate prin adăugarea unei capacităţi noi „cereri noi de modificare a sistemului informatic identificate ce necesită implementare în urma modificărilor legislative“ necesare pentru anul 2025 şi primele luni din anul 2026.
    Necesitatea suplimentării valorii proiectului de investiţii şi, implicit, a reaprobării Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Servicii de dezvoltare şi extindere a sistemului informatic al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de gestionare a cererilor de plată“ a apărut ca urmare a unor modificări legislative naţionale ce trebuie implementate la nivelul sistemului informatic, respectiv RQ-uri (cerinţe unice) împărţite pe CR-uri (cereri de modificare), cum ar fi:
    - implementarea funcţionalităţilor pentru „Condiţionalitate“ aplicabile cererilor de plată pentru anul 2025 şi a funcţionalităţilor pentru calculul plăţilor pentru grupuri de plată aferente ecoschemelor din zoothenie, conform prevederilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, începând cu anul 2024, cu modificările şi completările ulterioare;
    – introducerea cerinţei privind respectarea standardului GAEC 7 pentru anul 2025 prin diversificarea culturilor în teren arabil, conform prevederilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 54/570/32/2023 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiţionalitatea în cadrul intervenţiilor sub formă de plăţi directe şi al unor intervenţii şi măsuri pentru dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    – implementarea funcţionalităţilor de eligibilitate şi urmărire a angajamentelor DR (trasabilitate parcelă, aplicarea sau neaplicarea supradeclarării în funcţie de anul de angajament, respectarea cerinţelor de eligibilitate, de bază, specifice, urmărirea angajamentelor aflate în desfăşurare pe fluxul de recuperare a plăţilor necuvenite etc.), conform prevederilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 107/2024 privind implementarea măsurilor şi intervenţiilor compensatorii de mediu şi climă din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020 şi din Planul strategic PAC 2023-2027, începând cu anul 2024, cu modificările şi completările ulterioare;
    – implementarea funcţionalităţilor pentru asigurarea recoltei plantaţiilor viticole în acord cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 148/2023 privind criteriile de eligibilitate, documentele justificative, condiţiile şi modul de implementare a intervenţiei IS-V-03 „Asigurarea recoltelor“, din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, cu modificările şi completările ulterioare;
    – implementarea „Modulului tehnic - investiţii“, în acord cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 49/2025 privind modalitatea de implementare a intervenţiei IS-V-02 „Investiţii în active corporale şi necorporale“ şi a intervenţiei IS-V-07 „Investiţii în active corporale şi necorporale menite să sporească durabilitatea producţiei de vin“ din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, cu modificările ulterioare, şi cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 158/2025 pentru aprobarea Procedurii de achiziţii pentru beneficiari privaţi în cadrul intervenţiilor IS-V-02 „Investiţii în active corporale şi necorporale“ şi IS-V-07 „Investiţii în active corporale şi necorporale menite să sporească durabilitatea producţiei de vin“ din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027;
    – implementarea „Modulului intervenţii apicole“, conform prevederilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 105/2023 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, documentelor justificative, condiţiilor şi modului de implementare a intervenţiilor aferente sectorului apicol prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. e) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, cu modificările şi completările ulterioare;
    – implementarea „Modulului de preluare date animale în pericol de abandon“ din sectorul zootehnic, în acord cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, cu modificările şi completările ulterioare;
    – actualizarea funcţionalităţilor pentru „Rentă viageră“, conform prevederilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului finanţelor nr. 348/2.678/2023 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale şi al ministrului finanţelor publice nr. 1.272/26.503/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor titlului XI „Renta viageră agricolă“ din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente şi ale Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului finanţelor nr. 356/6.219/2024 privind modificarea şi completarea anexei la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale şi al ministrului finanţelor publice nr. 1.272/26.503/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor titlului XI „Renta viageră agricolă“ din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente;
    – actualizarea rapoartelor pentru recuperarea sancţiunilor multianuale/suplimentare pentru ecoschemele din sectorul zootehnic începând cu anul 2025, conform prevederilor Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul european de garantare agricolă şi de la bugetul de stat, începând cu anul 2024, cu modificările şi completările ulterioare;
    – alte funcţionalităţi şi actualizări în raport cu modificările legislative.

    Pentru funcţionarea în parametrii optimi a unui sistem informatic atât de complex este necesară asigurarea interoperabilităţii modulelor dezvoltate ţinând cont de următoarele aspecte:
    1. toate modulele implementate la nivelul A.P.I.A. fac parte dintr-un sistem informatic integrat, caracterizat prin complexitatea elementelor componente şi interdependenţa acestora, toate aceste module fiind proiectate şi dezvoltate astfel încât să funcţioneze împreună;
    2. toate componentele care fac parte din sistemul informatic integrat folosesc o bază de date unică, iar instalarea se realizează pe serverele de aplicaţie; orice modificare a acestor structuri de baze de date unice, respectiv funcţii şi proceduri, afectează funcţionalitatea la nivel de interfaţă-utilizator a componentelor sistemului integrat;
    3. orice modificare a unui/unei modul/componente se reflectă automat şi în modulele/componentele cu care acesta/aceasta este interconectat(ă), astfel încât sistemul informatic să poată funcţiona într-un mod unitar şi stabil;
    4. lipsa actualizărilor/modificărilor într-o manieră integrată, la nivelul tuturor modulelor, generează discrepanţe în funcţionarea sistemului integrat care va putea ajunge la un moment dat, ca urmare a modificărilor.

    CARACTERISTICILE PRINCIPALE
    ale proiectului de investiţii „Servicii de dezvoltare şi extindere a sistemului informatic
    al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de gestionare a cererilor de plată“
    Titular: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
    Beneficiar: Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
    Amplasament: Bd. Carol I nr. 17, sectorul 2, Bucureşti
    Caracteristici principale:
    – Valoarea totală a proiectului de investiţii: 107.190 mii lei, inclusiv TVA
    (cursul euro/leu în data de 26.09.2025, 1 euro = 5,0772 lei)
    din care valoare totală rest de executat: 14.280 mii lei cu TVA

    – Eşalonarea valorii restului de executat:
    Anul III: 13.899 mii lei cu TVA
    Anul IV: 381 mii lei cu TVA
    Durata de realizare a investiţiei: 48 luni
    din care durata restului de executat: 8 luni

    Capacităţi:

┌───────────────────────────┬──────────┐
│- centre judeţene, locale │ │
│şi aparatul central ale │ │
│Agenţiei de Plăţi şi │ │
│Intervenţie pentru │nr. 307 │
│Agricultură pentru care │ │
│este implementat sistemul │ │
│informatic │ │
├───────────────────────────┼──────────┤
│- utilizatori ai sistemului│nr. 5.000 │
├───────────────────────────┼──────────┤
│- blocuri fizice digitizate│ │
│pentru identificarea │nr. │
│parcelelor agricole │1.300.000 │
│utilizate de beneficiarii │ │
│de fonduri de sprijin │ │
├───────────────────────────┼──────────┤
│- parcele agricole │nr. │
│gestionate de sistem │6.000.000 │
├───────────────────────────┼──────────┤
│- suprafaţa agricolă │ │
│eligibilă gestionată în │ │
│cadrul blocurilor fizice │ha │
│digitizate pentru │13.200.000│
│identificarea parcelelor │ │
│agricole │ │
├───────────────────────────┼──────────┤
│- cereri noi de modificare │ │
│a sistemului informatic │nr. 562 │
│identificate ce necesită │RQ-uri │
│implementare în urma │ │
│modificărilor legislative │ │
└───────────────────────────┴──────────┘



    Finanţarea investiţiei
    Finanţarea proiectului de investiţii se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016