Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 856 din 6 iulie 2022  privind aprobarea Programului pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile pentru proiectele care se finanţează din cadrul Componentei C9. Suport  pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare, Investiţia 4. Proiecte  transfrontaliere şi multinaţionale - Procesoare cu consum redus de energie  şi cipuri semiconductoare, finanţate prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 856 din 6 iulie 2022 privind aprobarea Programului pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile pentru proiectele care se finanţează din cadrul Componentei C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare, Investiţia 4. Proiecte transfrontaliere şi multinaţionale - Procesoare cu consum redus de energie şi cipuri semiconductoare, finanţate prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 676 din 6 iulie 2022
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 25 lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare şi rezilienţă al României,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Prezenta hotărâre aprobă Programul pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile pentru proiectele care se finanţează din cadrul Componentei C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare şi inovare, Investiţia 4. Proiecte transfrontaliere şi multinaţionale - Procesoare cu consum redus de energie şi cipuri semiconductoare, finanţate prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, denumit în continuare MRR, în conformitate cu prevederile Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare şi rezilienţă al României, precum şi reglementările referitoare la implementarea acestor proiecte.

    ART. 2
    În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) acord de implementare - angajament juridic încheiat în sensul prevederilor art. 2 lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022;
    b) coordonator de reformă - Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, responsabil de implementarea Investiţiei 4. Proiecte transfrontaliere şi multinaţionale - Procesoare cu consum redus de energie şi cipuri semiconductoare;
    c) finanţare liberă de ajutor de stat - finanţare care nu implică acordarea unui ajutor de stat;
    d) măsuri de ajutor ad-hoc - ajutorul care nu este acordat pe baza unei scheme de ajutoare;
    e) participant direct - este reprezentat de o întreprindere care trebuie să facă parte şi să se regăsească în cel puţin unul dintre domeniile de activitate întâlnite de-a lungul lanţului valoric al microelectronicii, respectiv cercetare, producţie/furnizare de materii prime, procesare, reciclare, care a fost notificat Comisiei Europene pentru a primi ajutor de stat ca urmare a preselecţiei organizate de către Ministerul Economiei şi care este reprezentat în structura de guvernanţă a PIIEC;
    f) participant indirect - acel participant în cadrul unui proiect care face parte şi se regăseşte în cel puţin unul dintre domeniile de activitate întâlnite de-a lungul lanţului valoric al microelectronicii, respectiv cercetare, producţie/furnizare de materii prime, procesare, reciclare, care poate fi o întreprindere sau o organizaţie de cercetare, nu a fost notificat Comisiei Europene pentru a primi ajutor de stat şi are o colaborare cu un participant direct notificat. Pentru diferenţierea faţă de proiectul unui participant direct, proiectul unui participant indirect va fi denumit în continuare subproiect. Participantul indirect poate primi finanţare pentru un subproiect în cadrul unei scheme de ajutor/unei măsuri de ajutor ad-hoc care nu se notifică la Comisia Europeană/finanţare liberă de ajutor de stat;
    g) PIIEC - proiect important de interes european comun la care şi-au manifestat intenţia de a participa mai multe state membre ale Uniunii Europene, inclusiv România, şi care face posibilă unirea cunoştinţelor, a expertizei, a resurselor financiare şi a actorilor economici din întreaga Uniune Europeană, pentru a remedia disfuncţionalităţile importante ale pieţei sau pe cele de la nivel sistemic ori pentru a răspunde provocărilor de la nivelul societăţii la care nu s-ar putea găsi soluţii în lipsa acestor proiecte; în cadrul PIIEC pot depune proiecte şi subproiecte participanţii direcţi şi cei indirecţi;
    h) prima utilizare industrială - extinderea la o scară mai largă a instalaţiilor-pilot, a instalaţiilor demonstrative sau a echipamentelor şi instalaţiilor care reprezintă o premieră în domeniul respectiv şi care corespund etapelor ulterioare fazei-pilot, incluzând faza de testare şi adaptarea la producţia de serie, dar nu producţia de masă sau activităţile comerciale; proiectele care presupun o primă utilizare industrială trebuie să permită elaborarea unui nou produs sau a unui nou serviciu cu un conţinut de cercetare şi inovare ridicat sau punerea în practică a unui proces de producţie care este inovator într-un mod fundamental. Modernizările periodice ale instalaţiilor existente care nu prezintă o dimensiune inovatoare, precum şi dezvoltarea de versiuni noi ale unor produse existente nu presupun o primă utilizare industrială;
    i) proiect - aparţine unui participant direct, contribuie la realizarea obiectivelor PIIEC, este selectat de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi/sau de Ministerul Economiei, iar în cadrul său participantul direct are o colaborare cu unul sau mai mulţi participanţi indirecţi;
    j) organizaţie de cercetare şi diseminare a cunoştinţelor - o entitate, inclusiv universităţile sau institutele de cercetare, agenţiile de transfer de tehnologie, intermediarii pentru inovare, entităţile de colaborare fizice sau virtuale orientate spre cercetare, indiferent de statutul său juridic, respectiv organizaţie de drept public sau privat, sau de modalitatea de finanţare, al cărei obiectiv principal este de a efectua în mod independent cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală sau de a disemina la scară largă rezultatele unor astfel de activităţi prin predare, publicare sau transfer de cunoştinţe;
    k) subproiect - aparţine unui participant indirect, contribuie la realizarea obiectivelor proiectului unui participant direct şi este evaluat şi selectat de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi/sau de Ministerul Economiei;
    l) structură de guvernanţă a PIIEC - document strategic în care sunt prezentate domeniile de cercetare şi inovare şi prezentaţi participanţii direcţi în cadrul PIIEC.


    ART. 3
    (1) Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene are rolul de coordonator de investiţie şi furnizor de ajutor de stat pentru implementarea investiţiei aferente PIIEC, iar Ministerul Economiei are rolul de punct unic de contact în cadrul PIIEC şi administrator al schemei de ajutor de stat/ajutoarelor de stat adhoc, cu respectarea cadrului legal în vigoare în materia ajutorului de stat.
    (2) În calitate de punct unic de contact în conformitate cu prevederile alin. (1), Ministerul Economiei contribuie la elaborarea documentelor strategice ale PIIEC, îşi coordonează activitatea împreună cu statele membre participante în PIIEC şi în concordanţă cu calendarul stabilit în comun cu acestea.
    (3) Drepturile şi obligaţiile ministerelor prevăzute la alin. (1) se stabilesc conform acordului de implementare ce va fi încheiat între Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi Ministerul Economiei.

    ART. 4
    La nivel naţional, PIIEC finanţează un grup de proiecte şi subproiecte care se constituie într-un program comun, o foaie de parcurs sau într-o structură comună, care urmăresc acelaşi obiectiv şi au la bază o abordare sistemică şi coerentă prin:
    a) structurarea şi dezvoltarea competenţelor de concepţie, fabricaţie şi aplicare a componentelor şi sistemelor microelectronice într-un ecosistem naţional coerent care cuprinde cercetarea industrială, cercetarea academică şi sistemul universitar, în care sunt incluse marile întreprinderi şi întreprinderile mici şi mijlocii şi organizaţiile de cercetare;
    b) securizarea proprietăţii intelectuale şi accelerarea aplicării tehnologiilor avansate în domenii esenţiale ale economiei naţionale cum sunt industria automobilului, sănătatea sau agricultura de precizie, spaţiu, apărare, aeronautică;
    c) coordonare cu capabilităţile şi necesităţile existente la nivel european, inclusiv prin participarea a cel puţin 10 membri ai ecosistemului naţional la un proiect important de interes european comun.


    ART. 5
    Grupul-ţintă pentru implementarea PIIEC include întreprinderile prezente de-a lungul lanţului valoric de componente şi sisteme microelectronice, care au fost prenotificate la Direcţia Generală Competiţie din cadrul Comisiei Europene, denumită în continuare DG COMP, şi care reprezintă participanţii direcţi, la care se adaugă subproiectele participanţilor indirecţi la proiect.

    ART. 6
    (1) Bugetul alocat PIIEC, conform PNRR, este de 500 milioane de euro. Proiectele PIIEC au drept obiectiv diferite niveluri ale lanţului de aprovizionare, dar trebuie să fie complementare şi să contribuie semnificativ la atingerea obiectivelor prevăzute la art. 4.
    (2) În cadrul acestui buget sunt finanţate proiectele participanţilor direcţi care au fost evaluate de către Comisia Europeană, DG COMP, şi pentru care forul european emite o decizie pozitivă şi subproiectele participanţilor indirecţi aşa cum au fost menţionaţi de către participanţii direcţi şi care sunt evaluate şi selectate la nivel naţional.
    (3) În cazul în care bugetul prevăzut la alin. (1) este insuficient pentru finanţarea tuturor proiectelor/subproiectelor selectate, bugetul fiecărui proiect/subproiect este redus cu acelaşi procent până la concurenţa sumei de 500 milioane de euro, fără a aduce atingere obiectivelor PIIEC, iar diferenţa este suportată de către participanţi.
    (4) Participanţii direcţi şi/sau indirecţi, în vederea facilitării participării în cadrul PIIEC, pot depune proiecte complementare şi în cadrul:
    a) apelurilor de proiecte, inclusiv linii-pilot, pe care le lansează Întreprinderea Comună pentru Tehnologii Digitale Esenţiale - KDT JU şi Întreprinderea Comună Chips - Chips JU în programul Orizont Europa care se organizează şi funcţionează potrivit Regulamentului (UE) 2021/2.085 al Consiliului din 19 noiembrie 2021 de instituire a întreprinderilor comune din cadrul programului Orizont Europa şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 219/2007, (UE) nr. 557/2014, (UE) nr. 558/2014, (UE) nr. 559/2014, (UE) nr. 560/2014, (UE) nr. 561/2014 şi (UE) nr. 642/2014, ale căror rezultate relevante pot fi preluate şi multiplicate în contextul PIIEC până la prima utilizare industrială;
    b) acţiunilor cofinanţate prin Planul naţional de cercetare-inovare-dezvoltare şi instrumente financiare, accesând fonduri europene; programele operaţionale naţionale şi regionale finanţate din fondurile aferente politicii de coeziune;
    c) planurilor operaţionale de specializare inteligentă regională;
    d) schemelor de ajutor de stat pentru stimularea investiţiilor strategice pentru noi activităţi economice, luând în considerare şi orientările privind PIIEC, comunicate de instituţiile europene.


    ART. 7
    (1) Criteriile de eligibilitate pentru participanţii direcţi în cadrul PIIEC sunt cele prevăzute la pct. 3 din Comunicarea Comisiei - Criterii pentru analiza compatibilităţii cu piaţa internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun (2021/C 528/02).
    (2) Suplimentar criteriilor prevăzute la alin. (1), participanţii direcţi trebuie să demonstreze că:
    a) dispun de cofinanţare pentru implementarea proiectului;
    b) deţin dreptul de proprietate/de administrare/de concesiune a terenului şi, după caz, proprietatea, concesiunea, administrarea sau închirierea clădirii unde se implementează investiţia;
    c) se angajează să participe la cel puţin o cerere de proiecte ale KDT JU/Chips JU;
    d) respectă ghidul beneficiarului şi/sau instrucţiunile Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi/sau ale Ministerului Economiei.

    (3) Cheltuielile eligibile sunt prevăzute în Comunicarea Comisiei Europene (2021/C 528/02) - Criterii pentru analiza compatibilităţii cu piaţa internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun (2021/C 528/02).

    ART. 8
    (1) Finanţarea subproiectelor se efectuează după finalizarea procesului de evaluare a proiectelor participanţilor direcţi de către DG COMP, în baza unei scheme de ajutor de stat/unor ajutoare de stat ad-hoc/finanţări libere de ajutor aprobate prin ordin comun al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene şi al ministrului economiei.
    (2) Criteriile de eligibilitate pentru participanţii indirecţi în cadrul PIIEC au în vedere următoarele:
    a) participantul indirect trebuie să fie nominalizat de către un participant direct în proiectul notificat către DG COMP;
    b) subproiectul participantului indirect trebuie să contribuie la obiectivul proiectului participantului direct prin activităţi de cercetare, dezvoltare şi inovare, care trebuie să aibă un caracter inovator major sau să genereze o valoare adăugată semnificativă în materie de cercetare, dezvoltare şi inovare, ţinând cont de stadiul atins de tehnologie în sectorul în cauză;
    c) trebuie să furnizeze dovezi cu privire la conformitatea subproiectului cu principiul de „a nu aduce prejudicii semnificative“ în sensul art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088;
    d) deţine dreptul de proprietate/de administrare/de concesiune a terenului şi, după caz, proprietatea, concesiunea, administrarea sau închirierea clădirii unde se face investiţia;
    e) respectă ghidul solicitantului şi/sau instrucţiunile Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi ale Ministerului Economiei, după caz.

    (3) Cheltuielile eligibile pe care un participant indirect le poate efectua în vederea îndeplinirii obiectivului subproiectului sunt:
    a) costurile cu personalul: cercetători, tehnicieni şi alţi membri ai personalului auxiliar, în măsura în care aceştia sunt angajaţi în subproiect;
    b) costurile instrumentelor şi ale echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate în cadrul subproiectului şi pe durata acestei utilizări. În cazul în care aceste instrumente şi echipamente nu sunt folosite pe întreaga lor durată de viaţă în subproiect, sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare corespunzătoare duratei proiectului, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate;
    c) costurile cu clădirile şi terenurile, în măsura utilizării acestora în cadrul subproiectului şi pe durata perioadei acestei utilizări. În ceea ce priveşte clădirile, sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare corespunzătoare duratei subproiectului, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate. În cazul terenurilor, sunt eligibile costurile transferului comercial sau costurile de capital efectiv suportate;
    d) costurile aferente cercetării contractuale, cunoştinţelor şi brevetelor cumpărate sau obţinute cu licenţă din surse externe, în condiţii de concurenţă deplină, precum şi costurile aferente serviciilor de consultanţă şi serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru subproiect;
    e) cheltuielile de regie suplimentare şi alte costuri de exploatare, inclusiv costurile materialelor, consumabilelor şi ale altor produse similare, suportate direct ca urmare a subproiectului;
    f) costurile de investiţii în active corporale şi necorporale;
    g) costurile obţinerii, validării şi protejării brevetelor şi altor active necorporale;
    h) costurile pentru detaşarea de personal cu înaltă calificare de la un organism de cercetare şi de difuzare a cunoştinţelor sau de la o întreprindere mare, care efectuează activităţi de cercetare, dezvoltare şi inovare, într-o funcţie nou-creată în cadrul întreprinderii beneficiare, fără să se înlocuiască alţi membri ai personalului;
    i) costurile pentru serviciile de consultanţă în domeniul inovării şi pentru serviciile de sprijinire a inovării.


    ART. 9
    (1) În cazul în care, ca urmare a aplicării prevederilor de la art. 6, bugetul de 500 milioane de euro nu este consumat, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene poate dispune alocarea bugetului rămas către următoarele investiţii:
    a) crearea unui centru naţional de extindere a capabilităţilor Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Microtehnologie „IMT Bucureşti“ în tehnologii avansate de semiconductoare, specializat în subiecte/etape tehnologice specifice şi microproducţie, inclusiv prin investiţii şi programe comune cu alte centre de cercetare, universităţile tehnice şi sectorul privat;
    b) crearea a patru centre de inovare digitale în tehnologii avansate de componente şi sisteme microelectronice în Universitatea Politehnica din Bucureşti, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ din Iaşi, Universitatea Politehnica Timişoara;
    c) dezvoltare de programe de asistenţă pentru întreprinderile active în dezvoltarea sistemelor integrate, eficiente din punct de vedere energetic, din domeniul microelectronicii.

    (2) Modalitatea de alocare a bugetului pentru investiţiile de la alin. (1), respectiv pentru beneficiarii şi activităţile eligibile se stabileşte de către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene printr-o metodologie elaborată de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi aprobată prin ordin, în consultare cu Ministerul Economiei şi ca urmare a unui proces de consultare publică, cu respectarea legislaţiei în materie de ajutor de stat.

    ART. 10
    (1) În termen de 90 de zile de la primirea oficială a rezultatului evaluării de către DG COMP pentru participanţii direcţi, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi Ministerul Economiei demarează procedura de selecţie şi contractare a proiectelor.
    (2) În termen de 90 de zile de la primirea oficială a rezultatului evaluării de către DG COMP pentru participanţii direcţi, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene şi Ministerul Economiei demarează activitatea de contractare a subproiectelor.
    (3) Până la data de 31 decembrie 2022, fiecare participant direct participă la cererile de proiecte în cadrul KDT JU/Chips JU.
    (4) În cazul în care prevederea de la alin. (3) nu este îndeplinită, prin ordin al Ministrului Economiei se declară proiectele prevăzute la art. 6 alin. (2) neeligibile.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş
                    Ministrul economiei,
                    Florin Marian Spătaru
                    p. Ministrul antreprenoriatului şi turismului,
                    Lucian-Ioan Rus,
                    secretar de stat
                    Ministrul educaţiei,
                    Sorin-Mihai Cîmpeanu
                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Sebastian-Ioan Burduja
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 6 iulie 2022.
    Nr. 856.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016