Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 85 din 8 septembrie 2025  referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu,  Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Foaie de parcurs  pentru încetarea importurilor de energie din Rusia - COM (2025) 440 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 85 din 8 septembrie 2025 referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Foaie de parcurs pentru încetarea importurilor de energie din Rusia - COM (2025) 440 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 832 din 9 septembrie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/790 din 3.09.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României:
    1. constată că:
    a) dependenţa de importurile de energie din Rusia generează riscuri economice şi de securitate grave pentru Uniune şi statele sale membre, întrucât Rusia a folosit în permanenţă aprovizionarea cu energie ca armă pentru a ameninţa stabilitatea şi prosperitatea Uniunii;
    b) Foaia de parcurs stabileşte o viziune comună a Europei de a colabora în mod solidar pentru a asigura aprovizionarea cu surse alternative de energie şi la preţuri accesibile pentru toate statele membre, întreprinzând în acelaşi timp acţiuni comune de reducere a veniturilor Rusiei, care îi alimentează maşina de război şi pun în pericol stabilitatea continentului [în 2024, Uniunea Europeană (UE) a plătit pentru energia din Rusia o sumă totală de 23 de miliarde euro, din care 1 miliard euro pentru combustibili nucleari];
    c) reducerea dependenţei de combustibilii fosili va consolida şi mai mult securitatea şi suveranitatea energetică a UE, în conformitate cu obiectivul UE privind neutralitatea climatică;

    2. consideră:
    a) în congruenţă cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    (i) Foaia de parcurs este integrată în strategia UE de stimulare a competitivităţii şi rezilienţei şi de accelerare a tranziţiei către o energie curată, iniţiativele Comisiei din 2025 (Busola pentru competitivitate, Pactul pentru o industrie curată, Planul de acţiune privind energia la preţuri accesibile, Strategia privind o uniune a pregătirii pentru situaţii de criză) recunoscând impactul negativ al importurilor de energie din Rusia asupra securităţii economice şi a competitivităţii europene; în acelaşi timp, reducerea dependenţei de combustibilii fosili este de natură să consolideze şi mai mult securitatea şi suveranitatea energetică a UE, în acord cu obiectivul Uniunii privind neutralitatea climatică;
    (ii) este de remarcat intenţia Comisiei de a monitoriza îndeaproape progresele înregistrate în ceea ce priveşte eliminarea treptată a importurilor de energie din Rusia şi de a oferi sprijinul necesar statelor membre în abordarea oricăror provocări cu care s-ar putea confrunta; schimburile periodice de informaţii în cadrul grupurilor de coordonare şi al grupurilor de cooperare regională existente vor oferi posibilitatea efectuării ajustărilor necesare, având în vedere securitatea aprovizionării şi evoluţiile dinamice ale pieţei;

    b) de comun acord cu Ministerul Energiei, că:
    (i) în privinţa măsurii propuse în pachetul al 18-lea de sancţiuni al UE, referitor la introducerea unei interdicţii privind importul de produse rafinate fabricate din ţiţei rusesc, sunt necesare clarificări asupra modului de aplicare - ce alte documente, în afară de certificatul de origine al produselor rafinate ar putea fi solicitate pentru identificarea exactă a originii ţiţeiului din care acestea au fost produse, astfel încât să se asigure respectarea unei asemenea sancţiuni;
    (ii) necesitatea survine în contextul în care statele care nu sunt membre UE şi nu au nicio obligaţie să respecte cadrul sancţionatoriu aplicat de Uniune împotriva Federaţiei Ruse, întrucât fie au producţie proprie, fie importă ţiţei din mai multe surse, care pot fi şi din Federaţia Rusă, amestecă ţiţeiul care intră în procesul de rafinare în terminalele de intrare/depozitare, iar produsele petroliere obţinute au astfel certificat de origine al statului în care au fost produse, importul de produse petroliere/motorină din aceste state fiind permis conform cadrului legal al UE şi regimului sancţionatoriu impus de Comisia Europeană;


    3. subliniază:
    a) conjugat cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    (i) datorită planificării graduale şi coordonate a eliminării combustibililor fosili din Rusia, dar şi creşterii capacităţilor globale de gaz natural lichefiat/GNL, se anticipează un impact redus asupra preţurilor la energie, fapt esenţial pentru România;
    (ii) în privinţa sectorului gazelor naturale, Foaia de parcurs subliniază importanţa proiectului Neptun Deep din Marea Neagră, care poziţionează România drept un pilon esenţial în diversificarea aprovizionării Europei Centrale şi de Sud-Est; potrivit documentului, Comisia se va asigura că măsurile de eliminare a importurilor de gaze din Rusia vor fi concepute într-un mod care să reducă la minim impactul economic asupra actorilor de pe piaţă şi să respecte pe deplin dreptul Uniunii şi obligaţiile care decurg din dreptul internaţional;
    (iii) în ceea ce priveşte petrolul, România dispune deja de o reţea diversificată de aprovizionare;
    (iv) în sectorul nuclear România nu are dependenţe de importurile ruseşti şi poate contribui la securizarea lanţurilor de aprovizionare nucleare pentru fabricarea de combustibil şi izotopi medicali; Iniţiativa European Radioisotope Valley (ERVI) este binevenită, România fiind deja implicată în producerea izotopilor medicali importanţi la centrala nucleară de la Cernavodă;
    (v) implementarea măsurilor de combatere a „flotelor fantomă“ poate aduce beneficii indirecte României, prin creşterea siguranţei maritime la Marea Neagră şi reducerea riscurilor de mediu;

    b) în convergenţă cu Ministerul Energiei, că:
    (i) România nu are contracte directe de furnizare gaze naturale cu Gazprom;
    (ii) pentru asigurarea necesarului de consum, România importă gaze naturale din direcţia Szeged-Arad şi prin intermediul punctelor de interconectare din sud, cu Bulgaria, Kardam I-Negru Vodă (Coridorul transbalcanic) şi Giurgiu-Ruse;
    (iii) este necesară interpretarea şi aplicarea propunerii de Regulament privind eliminarea importurilor de gaze naturale şi petrol din Federaţia Rusă, adoptată de Colegiul comisarilor la data de 17 iunie 2025, de o manieră care să asigure interpretarea şi aplicarea în mod unitar în toate statele membre.




    ART. 2
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 8 septembrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 8 septembrie 2025.
    Nr. 85.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016