Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 83 din 8 septembrie 2025 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) 2024/1.348 în ceea ce priveşte întocmirea unei liste a ţărilor de origine sigure la nivelul Uniunii - COM (2025) 186 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 832 din 9 septembrie 2025
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/249 din 3.09.2025,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) 2024/1.348 în ceea ce priveşte întocmirea unei liste a ţărilor de origine sigure la nivelul Uniunii - COM (2025) 186 final respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii.
ART. 2
Senatul României:
1. consideră, de comun acord cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
1) propunerea de Regulament indică accelerarea punerii în aplicare a anumitor aspecte ale Pactului privind migraţia şi azilul, ce urmează să intre în vigoare în iunie 2026; se propune astfel implementarea anticipată a două elemente-cheie ale Regulamentului privind procedura de azil, cu scopul de a sprijini statele membre să proceseze cererile de azil mai rapid şi mai eficient pentru solicitanţii ale căror cereri sunt susceptibile de a fi nefondate:
a) pragul ratei de recunoaştere de 20%: statele membre pot aplica procedura la frontieră sau o procedură accelerată persoanelor care provin din ţări în care, în medie, 20% sau mai puţini dintre solicitanţi beneficiază de protecţie internaţională în Uniunea Europeană (UE);
b) ţările terţe sigure şi ţările de origine sigure pot fi desemnate cu excepţii, oferind statelor membre o mai mare flexibilitate prin excluderea anumitor regiuni sau categorii de persoane clar identificabile;
2. în conformitate cu Ministerul Afacerilor Interne, consideră că:
1) propunerea poate fi un instrument esenţial pentru a sprijini examinarea rapidă a cererilor care sunt susceptibile de a fi nefondate şi pentru a facilita convergenţa în examinarea cererilor, reducând divergenţele dintre practicile naţionale şi riscurile de litigii;
2) statele membre îşi păstrează dreptul de a aplica sau de a introduce legislaţie care permite desemnarea la nivel naţional ca ţări de origine sigure a ţărilor terţe, altele decât cele desemnate ca ţări de origine sigure la nivelul Uniunii;
3) stabilirea unei liste comune trebuie să fie însoţită de măsuri concrete de sprijin pentru returnarea cetăţenilor ale căror cereri sunt respinse, în conformitate cu standardele internaţionale;
4) nu formulăm observaţii cu privire la lista de ţări de origine sigure şi putem accepta o listă separată cu ţările candidate la UE; nu avem observaţii cu privire la metodologia şi criteriile folosite de Comisia Europeană pentru elaborarea listei;
5) în prezent nu avem capacitate operaţională de a aplica mai devreme acest concept, având în vedere activităţile în desfăşurare şi cele prevăzute pentru implementarea Pactului privind migraţia şi azilul;
3. apreciază demersul Comisiei Europene de a consolida cadrul normativ european în domeniul azilului şi migraţiei, prin stabilirea unei liste comune a ţărilor de origine sigure, în congruenţă cu Ministerul Apărării Naţionale;
4. în convergenţă cu Ministerul Afacerilor Externe, subliniază că:
1) un element de noutate constă în propunerea de a considera că ţările candidate la UE îndeplinesc, în principiu, criteriile pentru a fi desemnate ca ţări de origine sigure, deoarece, ca parte a parcursului lor de aderare la UE, depun eforturi pentru a asigura stabilitatea instituţiilor care garantează democraţia, statul de drept, drepturile omului şi respectarea şi protecţia minorităţilor; o ţară candidată ar fi exclusă numai în anumite circumstanţe specifice: violenţă nediferenţiată în situaţii de conflict, sancţiuni adoptate de Consiliu împotriva ţării respective sau o rată de recunoaştere la nivelul UE a solicitanţilor de azil mai mare de 20%;
2) cu toate acestea, ar trebui să se acorde o atenţie deosebită solicitanţilor care ar putea avea o temere bine fondată de a fi persecutaţi sau care ar putea fi expuşi unui risc real de a suferi vătămări grave;
5. pe aceeaşi linie cu Ministerul Afacerilor Interne, susţine demersul referitor la adoptarea listelor comune la nivelul UE şi consideră oportună corelarea acestuia cu promovarea şi implementarea efectivă a acordurilor de readmisie, ca parte integrantă a unei politici europene echilibrate şi funcţionale în materie de migraţie şi azil;
6. conjugat cu Ministerul Apărării Naţionale, subliniază că demersul de întocmire a unei liste a ţărilor de origine sigure la nivelul Uniunii contribuie la creşterea coerenţei şi eficienţei procesului de examinare a cererilor de azil în UE şi la prevenirea abuzului de proceduri.
ART. 3
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 8 septembrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 8 septembrie 2025.
Nr. 83.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: