Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 83 din 8 septembrie 2025  referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) 2024/1.348 în ceea ce priveşte întocmirea unei liste a ţărilor de origine sigure la nivelul Uniunii - COM (2025) 186 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 83 din 8 septembrie 2025 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) 2024/1.348 în ceea ce priveşte întocmirea unei liste a ţărilor de origine sigure la nivelul Uniunii - COM (2025) 186 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 832 din 9 septembrie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/249 din 3.09.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (UE) 2024/1.348 în ceea ce priveşte întocmirea unei liste a ţărilor de origine sigure la nivelul Uniunii - COM (2025) 186 final respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii.

    ART. 2
    Senatul României:
    1. consideră, de comun acord cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    1) propunerea de Regulament indică accelerarea punerii în aplicare a anumitor aspecte ale Pactului privind migraţia şi azilul, ce urmează să intre în vigoare în iunie 2026; se propune astfel implementarea anticipată a două elemente-cheie ale Regulamentului privind procedura de azil, cu scopul de a sprijini statele membre să proceseze cererile de azil mai rapid şi mai eficient pentru solicitanţii ale căror cereri sunt susceptibile de a fi nefondate:
    a) pragul ratei de recunoaştere de 20%: statele membre pot aplica procedura la frontieră sau o procedură accelerată persoanelor care provin din ţări în care, în medie, 20% sau mai puţini dintre solicitanţi beneficiază de protecţie internaţională în Uniunea Europeană (UE);
    b) ţările terţe sigure şi ţările de origine sigure pot fi desemnate cu excepţii, oferind statelor membre o mai mare flexibilitate prin excluderea anumitor regiuni sau categorii de persoane clar identificabile;


    2. în conformitate cu Ministerul Afacerilor Interne, consideră că:
    1) propunerea poate fi un instrument esenţial pentru a sprijini examinarea rapidă a cererilor care sunt susceptibile de a fi nefondate şi pentru a facilita convergenţa în examinarea cererilor, reducând divergenţele dintre practicile naţionale şi riscurile de litigii;
    2) statele membre îşi păstrează dreptul de a aplica sau de a introduce legislaţie care permite desemnarea la nivel naţional ca ţări de origine sigure a ţărilor terţe, altele decât cele desemnate ca ţări de origine sigure la nivelul Uniunii;
    3) stabilirea unei liste comune trebuie să fie însoţită de măsuri concrete de sprijin pentru returnarea cetăţenilor ale căror cereri sunt respinse, în conformitate cu standardele internaţionale;
    4) nu formulăm observaţii cu privire la lista de ţări de origine sigure şi putem accepta o listă separată cu ţările candidate la UE; nu avem observaţii cu privire la metodologia şi criteriile folosite de Comisia Europeană pentru elaborarea listei;
    5) în prezent nu avem capacitate operaţională de a aplica mai devreme acest concept, având în vedere activităţile în desfăşurare şi cele prevăzute pentru implementarea Pactului privind migraţia şi azilul;

    3. apreciază demersul Comisiei Europene de a consolida cadrul normativ european în domeniul azilului şi migraţiei, prin stabilirea unei liste comune a ţărilor de origine sigure, în congruenţă cu Ministerul Apărării Naţionale;
    4. în convergenţă cu Ministerul Afacerilor Externe, subliniază că:
    1) un element de noutate constă în propunerea de a considera că ţările candidate la UE îndeplinesc, în principiu, criteriile pentru a fi desemnate ca ţări de origine sigure, deoarece, ca parte a parcursului lor de aderare la UE, depun eforturi pentru a asigura stabilitatea instituţiilor care garantează democraţia, statul de drept, drepturile omului şi respectarea şi protecţia minorităţilor; o ţară candidată ar fi exclusă numai în anumite circumstanţe specifice: violenţă nediferenţiată în situaţii de conflict, sancţiuni adoptate de Consiliu împotriva ţării respective sau o rată de recunoaştere la nivelul UE a solicitanţilor de azil mai mare de 20%;
    2) cu toate acestea, ar trebui să se acorde o atenţie deosebită solicitanţilor care ar putea avea o temere bine fondată de a fi persecutaţi sau care ar putea fi expuşi unui risc real de a suferi vătămări grave;

    5. pe aceeaşi linie cu Ministerul Afacerilor Interne, susţine demersul referitor la adoptarea listelor comune la nivelul UE şi consideră oportună corelarea acestuia cu promovarea şi implementarea efectivă a acordurilor de readmisie, ca parte integrantă a unei politici europene echilibrate şi funcţionale în materie de migraţie şi azil;
    6. conjugat cu Ministerul Apărării Naţionale, subliniază că demersul de întocmire a unei liste a ţărilor de origine sigure la nivelul Uniunii contribuie la creşterea coerenţei şi eficienţei procesului de examinare a cererilor de azil în UE şi la prevenirea abuzului de proceduri.


    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 8 septembrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 8 septembrie 2025.
    Nr. 83.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016