Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 80 din 3 decembrie 2025 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Pregătirea UE pentru următoarea criză sanitară: o strategie de contramăsuri medicale - COM (2025) 529
EMITENT: Camera Deputaţilor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1119 din 4 decembrie 2025
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165-190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
ARTICOL UNIC
Luând în considerare Opinia nr. 7c-21/668, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 18 noiembrie 2025, Camera Deputaţilor:
1. susţine direcţiile de acţiune ale Strategiei privind contramăsurile medicale, având ca obiectiv consolidarea pregătirii Uniunii pentru a răspunde eficient la ameninţările transfrontaliere şi crizele majore de sănătate publică;
2. subliniază importanţa asigurării coerenţei depline între măsurile întreprinse în temeiul Strategiei de contramăsuri medicale şi Strategiei de constituire de stocuri, în cadrul mai amplu al Strategiei europene privind o Uniune a pregătirii;
3. consideră că pregătirea pentru crize sanitare este de interes nu doar pentru sectorul civil sau medical, ci constituie un element esenţial al securităţii naţionale şi al apărării;
4. apreciază complexitatea şi relevanţa strategiei şi subliniază necesitatea unor clarificări şi ajustări, pentru a asigura o aplicare coerentă şi compatibilă cu principiile subsidiarităţii şi responsabilităţilor naţionale;
5. consideră esenţială consultarea statelor membre în mod sistematic în ceea ce priveşte sistemul informatic ATHINA şi implicarea lor în mod activ în procesul decizional şi susţine că se impune evitarea diseminării informaţiilor sensibile de natură să afecteze securitatea naţională;
6. susţine discutarea şi dezvoltarea acţiunilor şi scenariilor prevăzute în contextul elaborării foilor de parcurs privind pregătirea pentru contramăsuri medicale în formatele de cooperare sectoriale specifice, în strânsă coordonare cu autorităţile naţionale competente;
7. recomandă utilizarea unor date fiabile privind profilurile naţionale de risc pentru elaborarea conceptului operaţional de răspuns la urgenţe, de natură să determine dimensiunea şi compoziţia unui stoc de contramăsuri medicale;
8. consideră că lista europeană a contramăsurilor medicale pentru ameninţări prioritare trebuie elaborată împreună cu statele membre, pe baza evaluărilor de risc şi ameninţări de la nivel naţional;
9. susţine integrarea componentelor de pregătire şi de răspuns în situaţii de urgenţă sanitară, întrucât această abordare reflectă modul de organizare şi funcţionare deja existent al sistemului naţional din România şi se înscrie în mod natural în arhitectura naţională de gestionare integrată a urgenţelor;
10. susţine diferenţierea clară între stocurile de urgenţă şi rezervele generale pe termen lung, în temeiul unor liste europene pentru bunuri critice de uz general şi categorii specifice fiecărei regiuni, pentru a asigura coerenţă în planificare, claritate operaţională şi respectarea principiului subsidiarităţii;
11. propune implicarea în cadrul mai amplu al Strategiei europene privind o Uniune a pregătirii a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, alături de Agenţia Europeană pentru Medicamente, precum şi includerea în strategie ca bunuri esenţiale a anumitor categorii de produse biocide (precum dezinfectanţii, rodenticidele şi insecticidele) care previn răspândirea bolilor transmisibile;
12. sprijină dezvoltarea infrastructurii logistice integrate cu Mecanismul de protecţie civilă al Uniunii, pentru a facilita desfăşurarea rapidă şi eficientă a contramăsurilor medicale în situaţii de urgenţă; consideră că este oportună explorarea soluţiilor tehnologice inovatoare - precum utilizarea dronelor sau platformelor digitale interoperabile - pentru distribuţia rapidă a produselor medicale esenţiale;
13. consideră că este necesară o analiză de impact detaliată în privinţa aplicării Regulamentului (UE) 2024/2.747 privind situaţiile de urgenţă şi rezilienţa pieţei interne, în scopul identificării posibilelor suprapuneri cu alte instrumente [de exemplu, cu Instrumentul de dezvoltare şi creştere pentru regiunile frontaliere, instituit prin Regulamentul (UE) 2025/925] şi al asigurării respectării responsabilităţilor naţionale;
14. recomandă asigurarea unei finanţări sustenabile pentru menţinerea stocurilor rescEU pentru perioada 2026-2028 şi pentru următorul cadru financiar multianual;
15. subliniază, referitor la rolul Comisiei Europene în coordonarea achiziţiilor centralizate, că o implicare extinsă a sa în gestionarea stocurilor naţionale ar fi contrară principiului subsidiarităţii, întrucât rolul Comisiei trebuie să rămână de coordonare şi sprijin, fără a substitui competenţele naţionale;
16. sprijină dezvoltarea cooperării civil-militare, inclusiv prin exemple de bune practici precum proiectele PESCO; consideră că este necesară o coordonare orizontală consolidată între grupurile de lucru sectoriale din domeniul militar şi celelalte grupuri relevante (de exemplu, Grupul de lucru pentru protecţie civilă, Grupul de lucru ad-hoc-Rezilienţă);
17. subliniază importanţa unei analize detaliate a celor mai probabile scenarii de risc, în vederea constituirii unui stoc european de contramăsuri medicale pentru situaţii de urgenţă radiologice sau nucleare;
18. evidenţiază relevanţa adecvării contramăsurilor medicale specifice urgenţelor radiologice sau nucleare, în scopul utilizării lor în situaţii cu victime multiple, produse cu cerinţe minime de supraveghere medicală, cu termene lungi de valabilitate şi care să nu necesite condiţii speciale de refrigerare;
19. recomandă constituirea unor stocuri care să includă produse care pot fi adaptate rapid pentru urgenţe radiologice sau nucleare, alături de echipamente de protecţie individuală, antibiotice şi alte medicamente nespecifice pentru a răspunde nevoilor imediate;
20. arată că, din perspectivă militară, disponibilitatea rapidă şi accesul echitabil la contramăsuri medicale sunt vitale nu doar pentru sănătatea publică, ci şi pentru menţinerea capacităţii operaţionale a forţelor armate;
21. recomandă elaborarea unor strategii de comunicare eficientă pentru a explica publicului priorităţile şi cronologia distribuirii contramăsurilor, mai ales în cazul unor cantităţi limitate de produse;
22. semnalează necesitatea combaterii dezinformării privind contramăsurile medicale şi restabilirii încrederii în acestea printr-o abordare bazată pe dovezi şi fapte ştiinţifice; aminteşte că Uniunea îşi asumă implicarea activă în consolidarea încrederii cetăţenilor prin programe de alfabetizare digitală, mecanisme de verificare a faptelor sau comunicare eficientă cu publicul şi recomandă utilizarea întregului set de instrumente disponibile pentru contracararea manipulării şi ingerinţelor străine;
23. propune includerea asistenţei psihologice în cadrul măsurilor de răspuns la situaţii de urgenţă, îndeosebi pentru persoanele afectate şi pentru personalul de intervenţie;
24. propune realizarea unui Accelerator de contramăsuri medicale care să funcţioneze ca un ghişeu unic şi să sprijine inovatorii pe întregul ciclu de dezvoltare, maximizând sinergiile între programele Uniunii de finanţare şi concentrând resursele asupra contramăsurilor prioritare; propune ca sprijinul să includă granturi, capital de risc, achiziţii publice în domeniul inovării şi instrumente de stimulare a cercetării în domeniul antimicrobienelor;
25. recunoaşte nevoia unor contramăsuri medicale care să integreze tehnologiile digitale şi inteligenţa artificială pentru a facilita dezvoltarea unei platforme rapide de răspuns; subliniază, în acest sens, promovarea de Comisia Europeană a utilizării tehnologiilor digitale şi a inteligenţei artificiale pentru monitorizarea şi detectarea rapidă a factorilor de risc, accelerarea descoperirii de medicamente şi optimizarea studiilor clinice;
26. subliniază implementarea de către Comisia Europeană a unei serii de măsuri şi proiecte menite să sprijine inovarea şi dezvoltarea tehnologiilor capabile să se adapteze rapid situaţiilor de urgenţă, continuând totodată colaborarea cu partenerii internaţionali pentru a asigura alinierea iniţiativelor Uniunii la cele globale;
27. semnalează necesitatea revizuirii legislaţiei farmaceutice pentru a eficientiza autorizarea contramăsurilor medicale în situaţii de criză şi pentru a creşte disponibilitatea medicamentelor;
28. subliniază importanţa unui efort coordonat între statele membre, în special în ceea ce priveşte achiziţiile publice în situaţii de criză; recunoaşte nevoia unei cooperări internaţionale mai eficiente şi a unor paşi concreţi în scopul accelerării cercetării şi dezvoltării contramăsurilor medicale prin iniţiative precum Global Gateway şi parteneriatele regionale, precum şi în vederea asigurării securităţii lanţurilor de aprovizionare.
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 3 decembrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
NATALIA-ELENA INTOTERO
Bucureşti, 3 decembrie 2025.
Nr. 80.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: