Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 76 din 30 iunie 2025 referitoare la Pachetul privind inspecţia tehnică a autovehiculelor - propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2014/45/UE privind inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor şi a remorcilor acestora şi a Directivei 2014/47/UE privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor comerciale care circulă în Uniune - COM (2025) 180 final 2025/0097 (COD) - propunere de Directivă a Parlamentului European şi a Consiliului privind documentele de înmatriculare a vehiculelor şi datele privind înmatricularea vehiculelor înregistrate în registrele naţionale ale vehiculelor şi de abrogare a Directivei 1999/37/CE a Consiliului - COM (2025) 179 final 2025/0096 (COD)
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 628 din 3 iulie 2025
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/221 din 26.06.2025,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României constată că Pachetul privind inspecţia tehnică a autovehiculelor respectă principiul subsidiarităţii şi, parţial, principiul proporţionalităţii.
ART. 2
Senatul României:
1. consideră că Pachetul legislativ:
a) oferă instrumentele de politică prin care statele membre pot adapta sistemele naţionale de inspecţie tehnică la noile realităţi tehnologice din sectorul auto, asigurând un cadru unitar de verificare a siguranţei vehiculelor, combatere a manipulărilor frauduloase şi îmbunătăţire a schimbului de date, în vederea consolidării siguranţei rutiere şi protejării mediului în Uniune;
b) oferă instrumentele de politică prin care statele membre pot moderniza sistemele de înmatriculare a vehiculelor, prin digitalizarea documentelor, îmbunătăţirea schimbului de date şi combaterea fraudelor legate de manipularea kilometrajului şi a sistemelor de emisii, sprijinind astfel obiectivele privind siguranţa rutieră, transparenţa pieţei auto şi mobilitatea durabilă la nivel european;
c) răspunde, în general, aşteptărilor părţilor interesate; cu toate acestea, este necesară ajustarea anumitor prevederi pentru a asigura o implementare eficientă şi echilibrată;
d) urmăreşte armonizarea acestora cu legislaţia recent adoptată la nivelul Uniunii Europene, digitalizarea informaţiilor şi introducerea unor cerinţe suplimentare menite să sporească siguranţa rutieră. Cu toate acestea, anumite prevederi necesită o analiză detaliată şi identificarea unor soluţii eficiente, pentru a asigura o implementare adecvată la nivelul statelor membre, fără a genera costuri administrative excesive;
e) constituie un pas semnificativ înainte, din punctul de vedere al noilor norme referitoare la inspecţia tehnică periodică, prin extinderea ariei de aplicare şi actualizarea procedurilor tehnice, în concordanţă cu progresele tehnologice din domeniul vehiculelor rutiere;
f) aduce beneficii semnificative pentru statele membre cu un parc auto mai vechi decât media UE, contribuind la creşterea siguranţei rutiere şi la îmbunătăţirea calităţii aerului, în special în zonele urbane;
2. salută includerea vehiculelor electrice şi hibride în reglementările privind ITP, având în vedere creşterea ponderii acestora în parcul auto. Totodată, intrarea în vigoare a cerinţelor noului Regulament (UE) privind sistemele avansate de asistenţă a conducătorului auto (ADAS) impune o actualizare rapidă a normelor existente;
3. subliniază că:
a) în România sunt deja în vigoare unele prevederi similare, astfel că nu se anticipează o creştere semnificativă a numărului de centre ITP. Totuşi, există riscul ca anumite centre, în special IMM-uri, să întâmpine dificultăţi în continuarea activităţii, din cauza costurilor de dotare şi instruire. Prin urmare, calendarul de aplicare trebuie stabilit astfel încât să fie suportabil pentru operatorii economici;
b) se anticipează atât o reacţie pozitivă, legată de îmbunătăţirea siguranţei rutiere şi a protecţiei mediului, cât şi o reacţie negativă, generată de posibila creştere a costurilor aferente inspecţiilor tehnice şi a frecvenţei controalelor. Stabilirea unor cerinţe clare şi a unui calendar realist poate contribui semnificativ la creşterea gradului de acceptare socială;
c) noile norme pot genera beneficii economice, de mediu şi în ceea ce priveşte siguranţa rutieră, însă este important ca implementarea acestora să nu implice costuri suplimentare semnificative;
4. atrage atenţia asupra următoarelor observaţii:
a) în ceea ce priveşte modificarea şi completarea Directivei 2014/47/UE se recomandă analizarea atentă a prevederilor referitoare la utilizarea tehnologiei de teledetecţie pentru verificarea emisiilor de poluanţi atmosferici şi fonici (art. 4a);
b) având în vedere lipsa posibilităţii de verificare metrologică a echipamentelor de teledetecţie, măsura prevăzută la art. 4a referitoare la notificarea proprietarului pentru prezentarea la o staţie ITP poate fi contestabilă, în special în cazurile în care nu se constată deficienţe în urma verificării, dar costurile sunt suportate de proprietari;
c) în ceea ce priveşte includerea autoturismelor (M1) şi motocicletelor (L) în controlul la distanţă, cu un prag de 30% din parcul rutier, se atrage atenţia asupra faptului că acest procent este foarte ridicat, iar termenul de implementare este scurt. Implementarea va presupune costuri semnificative, întrucât sistemul va trebui să acopere toate categoriile de vehicule. Se impune clarificarea caracteristicilor tehnice ale aparatelor, a procedurilor de verificare şi a limitelor aplicabile, ţinând cont inclusiv de nivelul de omologare iniţial (de exemplu, normele EURO);
d) pot exista dificultăţi legate de asigurarea unui număr suficient de echipamente, de integrarea acestora în infrastructura rutieră, de riscurile asociate vandalismului, precum şi de costurile ridicate de achiziţie şi întreţinere. Probleme similare pot apărea şi în cazul echipamentelor necesare pentru măsurarea emisiilor de NOx şi a numărului de particule în cadrul inspecţiilor efectuate în trafic;
e) în ceea ce priveşte evaluarea emisiilor, echipamentele moderne ale autovehiculelor pot crea dificultăţi în aprecierea stării tehnice. Astfel, noile prevederi privind verificarea emisiilor de NOx şi particule sunt binevenite, dar trebuie însoţite de prevederi tehnice clare privind metodele de măsurare şi cerinţele aplicabile aparaturii utilizate;
5. recomandă:
a) stabilirea unui termen de implementare mai realist, de aproximativ 5 ani, atât pentru Directiva 2014/47/UE, cât şi pentru Directiva 2014/45/UE, în ceea ce priveşte echipamentele de verificare a emisiilor de NOx şi a particulelor;
b) implicarea activă a producătorilor în elaborarea procedurilor şi în procesul de formare a inspectorilor, având în vedere provocările legate de accesul la datele tehnice şi necesitatea unei instruiri adecvate;
c) stabilirea unor termene de implementare mai flexibile, având în vedere numărul mare de centre ITP din UE (aproximativ 50.000), necesitatea evaluării disponibilităţii echipamentelor pe piaţă, accesibilitatea acestora şi costurile asociate pentru centrele de inspecţie şi autorităţi. Măsura ar putea preveni riscul reducerii numărului de centre autorizate şi al prelungirii timpilor de aşteptare pentru clienţi;
d) ca introducerea certificatului de inspecţie digital să fie precedată de o analiză suplimentară, având în vedere că termenul propus pentru tranziţia la acest sistem poate fi dificil de respectat. O abordare etapizată, similară celei aplicate pentru certificatul de conformitate electronic, implementat pe parcursul a peste 5 ani, ar putea fi mai eficientă.
ART. 3
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 30 iunie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 30 iunie 2025.
Nr. 76.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: