Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 75 din 30 iunie 2025  referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/694, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697, (UE) 2021/1.153, (UE) 2023/1.525 şi (UE) 2024/795 în ceea ce priveşte stimularea investiţiilor în domeniul apărării în bugetul UE pentru a pune în aplicare Planul Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 75 din 30 iunie 2025 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/694, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697, (UE) 2021/1.153, (UE) 2023/1.525 şi (UE) 2024/795 în ceea ce priveşte stimularea investiţiilor în domeniul apărării în bugetul UE pentru a pune în aplicare Planul "ReArm Europe" - COM (2025) 188 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 628 din 3 iulie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/217 din 25.06.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/694, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697, (UE) 2021/1.153, (UE) 2023/1.525 şi (UE) 2024/795 în ceea ce priveşte stimularea investiţiilor în domeniul apărării în bugetul UE pentru a pune în aplicare Planul „ReArm Europe“ - COM (2025) 188 final respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii.

    ART. 2
    Senatul României:
    1. consideră:
    a) de comun acord cu Ministerul Apărării Naţionale, că:
    (i) în actualul context privind securitatea europeană, caracterizat de instabilitate la graniţele UE şi de necesitatea creşterii gradului de pregătire operaţională a forţelor armate, este salutară propunerea de Regulament ce vizează modificarea mai multor regulamente aflate în vigoare în vederea facilitării investiţiilor în industria de apărare europeană şi în capabilităţile aferente;
    (ii) pe termen lung, această iniţiativă trebuie să vizeze nu doar industria de apărare, ci şi eventualele obstacole juridice care pot afecta în mod direct capacitatea operaţională a forţelor armate ale statelor membre ale UE;
    (iii) din perspectivă militară, iniţiativa este semnificativă atât din punctul de vedere al potenţialului său de a consolida baza industrială şi tehnologică de apărare europeană (EDTIB), cât şi sub aspectul obiectivului său de a asigura o autonomie strategică sporită şi o capacitate credibilă de reacţie rapidă în faţa ameninţărilor militare;
    (iv) modificările sunt menite să faciliteze utilizarea fondurilor europene pentru a răspunde nevoilor urgente de apărare ale statelor membre şi pentru a permite o planificare strategică coordonată a investiţiilor în acest sector;

    b) în conformitate cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    (i) propunerea de Regulament constituie parte a răspunsului european la provocările majore ale noului context de securitate, marcat de războiul de agresiune purtat de Rusia împotriva Ucrainei, şi reflectă concluziile Consiliului European extraordinar din 6 martie 2025, care, reamintind Declaraţia de la Versailles din 11 martie 2022 şi Busola strategică pentru securitate şi apărare, adoptată la 21 martie 2022, au evidenţiat că „Europa trebuie să îşi asume o mai mare responsabilitate pentru propria sa apărare şi să fie mai bine pregătită să acţioneze şi să facă faţă în mod autonom provocărilor şi ameninţărilor imediate şi viitoare printr-o abordare de tip 360 de grade“;
    (ii) prin deschiderea instrumentului accelerator al Consiliului European pentru Inovare (CEI) şi extinderea la tehnologiile cu dublă utilizare şi de apărare, propunerea va promova inovarea şi competitivitatea în UE, va consolida baza industrială şi tehnologică de apărare europeană (EDTIB) şi va oferi IMM-urilor şi start-upurilor oportunităţi de dezvoltare şi creştere;
    (iii) propunerea va facilita sinergii crescute între sectorul apărării şi alte sectoare, spre exemplu, sectorul digital, permiţând finanţarea unor iniţiative precum fabricile/gigafabricile de AI, dar şi a proiectelor cu dublă utilizare, relevante pentru inovare şi competitivitate în domenii precum cercetarea, tehnologia şi industria;

    c) în congruenţă cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, că propunerea de Regulament este complementară şi sinergică cu pachetul legislativ publicat de Comisia Europeană la 1 aprilie 2025, aferent modificării cadrului de punere în aplicare a fondurilor subsecvente Politicii de coeziune 2021-2027, în contextul evaluării intermediare, doar din perspectiva modificărilor aduse Regulamentului (UE) 2024/795 de instituire a platformei „Tehnologii strategice pentru Europa“ (STEP). Platforma Tehnologii strategice pentru Europa urmăreşte să sprijine UE în reducerea dependenţelor strategice şi consolidarea competitivităţii sale în sectoare esenţiale, precum tehnologiile digitale, tehnologiile curate şi eficiente şi biotehnologiile;

    2. subliniază:
    a) în convergenţă cu Ministerul Apărării Naţionale, că:
    (i) este o iniţiativă strategică relevantă, coerentă şi oportună, care contribuie la consolidarea autonomiei strategice europene, la îmbunătăţirea capabilităţilor de apărare şi la stimularea unui ecosistem industrial modern şi eficient;
    (ii) deşi nu introduce mecanisme complet noi, propunerea optimizează arhitectura existentă de finanţare şi o adaptează la realităţile din ce în ce mai tensionate ale mediului de securitate;
    (iii) pentru România, această iniţiativă poate facilita investiţii directe în infrastructura cu dublă utilizare, în IMM-uri inovatoare din sectorul apărării şi în lanţurile europene de aprovizionare din domeniul apărării; iniţiativa poate contribui la întărirea mobilităţii militare şi a interoperabilităţii în cadrul Flancului Estic, inclusiv prin sinergii cu infrastructurile naţionale de transport şi logistică;
    (iv) din perspectiva îmbunătăţirii funcţiei militare a statelor membre ale UE, inclusiv sub aspectele pregătirii, mobilităţii şi interoperabilităţii, apreciază ca fiind oportună o eventuală extindere a domeniilor de aplicare ale acestei iniţiative (achiziţii publice, protecţia mediului, sustenabilitatea investiţiilor în domeniul apărării, regimul substanţelor chimice, cerinţele administrative, navigaţia şi operarea navelor etc.);
    (v) statele membre ale UE vor beneficia de o capacitate sporită de planificare şi execuţie a investiţiilor în domeniul apărării, cu o flexibilitate mai mare în utilizarea fondurilor europene şi cu acces facil la mecanismele de cofinanţare;
    (vi) industria europeană de apărare (inclusiv IMM-urile) va avea acces la resurse financiare substanţiale, predictibile şi orientate strategic, contribuind la consolidarea bazei industriale şi la creşterea capacităţii de producţie;
    (vii) cetăţenii europeni vor beneficia indirect de pe urma unui mediu de securitate robust, stabil şi autonom, în care capacitatea Uniunii de descurajare şi reacţie este sporită, în concordanţă cu principiile statuate în ProtectEU - noua strategie europeană de securitate internă;

    b) pe aceeaşi linie cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    (i) prin creşterea flexibilităţii în utilizarea bugetului UE se răspunde nevoilor în materie de apărare, ceea ce va duce la o creştere semnificativă a investiţiilor în domeniul apărării, în conformitate cu obiectivele Planului „ReArm Europe“;
    (ii) prin sprijinirea dezvoltării tehnologiilor de apărare şi cu dublă utilizare, propunerea va permite UE să îşi reducă dependenţa de furnizorii din afara UE şi să îşi consolideze autonomia strategică, consolidând în cele din urmă baza industrială şi tehnologică de apărare europeană (EDTIB);
    (iii) propunerea va permite statelor membre să îşi acopere lacunele în materie de capabilităţi de apărare, să dezvolte pregătirea militară necesară pentru a descuraja în mod credibil agresiunea armată şi să consolideze mobilitatea militară pe întregul continent, inclusiv prin dezvoltarea coridoarelor de mobilitate militară; noile rate de prefinanţare şi de cofinanţare pentru proiectele de infrastructură de transport cu dublă utilizare ar trebui să servească drept stimulente pentru ca statele membre să transfere resurse din gestiunea partajată în Mecanismul pentru interconectarea Europei, permiţând o abordare coordonată a investiţiilor în mobilitatea militară în toate statele membre şi contribuind la obiectivele Cărţii albe privind pregătirea pentru apărare a Europei 2030;

    c) conjugat cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, că:
    (i) propunerea de Regulament introduce modificări semnificative în Politica de coeziune a UE, având în vedere că România a decis ca începând cu anul 2024 să finanţeze priorităţi STEP din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR), Fondul Social European (FSE) şi Fondul pentru o Tranziţie Justă (FTJ) şi să beneficieze de flexibilităţile aferente acestor priorităţi;
    (ii) Platforma de Tehnologii strategice pentru Europa, instituită prin Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului mobilizează în prezent fonduri din 11 programe existente ale UE către tehnologii esenţiale, din trei sectoare strategice: tehnologii digitale şi inovare tehnologică profundă, tehnologii ecologice şi eficiente din punctul de vedere al utilizării resurselor şi biotehnologii; modificarea Regulamentului (UE) 2024/795 prevede stabilirea unui al patrulea sector strategic în STEP axat pe tehnologiile de apărare.




    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 30 iunie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 30 iunie 2025.
    Nr. 75.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016