Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 67 din 24 iunie 2025 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unui sistem comun pentru returnarea resortisanţilor ţărilor terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală în Uniune şi de abrogare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, a Directivei 2001/40/CE a Consiliului şi a Deciziei 2004/191/CE a Consiliului - COM (2025) 101 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 617 din 1 iulie 2025
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/197 din 18.06.2025,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unui sistem comun pentru returnarea resortisanţilor ţărilor terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală în Uniune şi de abrogare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, a Directivei 2001/40/CE a Consiliului şi a Deciziei 2004/191/CE a Consiliului - COM (2025) 101 final respectă principiul subsidiarităţii, dar respectă parţial principiul proporţionalităţii.
ART. 2
Senatul României:
1. salută iniţiativa Comisiei Europene privind stabilirea unui sistem comun de returnare a cetăţenilor terţi cu şedere ilegală pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene;
2. apreciază că actuala propunere poate conduce la prevenirea şi reducerea migraţiei ilegale şi la creşterea eficienţei procesului de returnare prin stabilirea unor criterii comune pentru gestionarea eficientă a returnărilor;
3. consideră că:
a) stabilirea unor reguli stricte pentru returnarea cetăţenilor terţi care prezintă riscuri de securitate va contribui la creşterea siguranţei cetăţenilor europeni;
b) propunerile privind recunoaşterea mutuală a deciziilor de returnare vor asigura accelerarea procesului, întrucât vor permite statelor membre să recunoască şi să aplice direct deciziile de returnare emise de alte state membre, ceea ce nu era posibil în unele state membre;
c) un aspect pozitiv din perspectiva drepturilor persoanelor este că propunerea instituie garanţii procedurale, în sensul că toate măsurile legate de returnare trebuie să fie efectuate cu respectarea deplină a drepturilor garantate de Carta drepturilor fundamentale, inclusiv a principiului nereturnării, a dreptului de a face apel şi a principiului interesului superior al copilului. Practica demonstrează că principalele obstacole în îndeplinirea obligaţiei de returnare gravitează în jurul lipsei de cooperare, atât din partea migranţilor, cât şi din partea autorităţilor din ţara de origine. În acest sens, se remarcă faptul că prevederea explicită a obligaţiei cetăţenilor terţi de a coopera cu autorităţile naţionale în toate etapele procedurilor de returnare, în special pentru stabilirea şi verificarea identităţii pentru obţinerea unui document de călătorie valabil, cu consecinţe în cazul necooperării (cum ar fi reducerea sau refuzul indemnizaţiilor, confiscarea documentelor de călătorie), poate reprezenta o soluţie pentru ca procesul de returnare să nu mai fie îngreunat;
4. atrage atenţia, în acord cu poziţia Comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională:
a) că protecţia datelor şi transferul acestora către alte state membre sau ţări terţe cu scopul readmiterii şi reintegrării resortisanţilor ţărilor terţe sunt subiecte sensibile şi trebuie acordată o atenţie sporită includerii garanţiilor;
b) că trebuie clarificată procedura de compensare a costurilor pentru punerea în aplicare a deciziei de returnare emise de un alt stat membru, în situaţia în care sprijinul statului membru responsabil nu poate fi asigurat de Frontex;
c) asupra posibilelor consecinţe negative ale procedurii accelerate de readmisie, aplicabilă în zona de frontieră în baza acordurilor bilaterale încheiate cu statele terţe vecine.
ART. 3
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în aceasta se transmite instituţiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 24 iunie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 24 iunie 2025.
Nr. 67.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: