Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 663 din 19 august 2025  privind stabilirea unor măsuri în acordarea de ajutoare de urgenţă în bani persoanelor  care se află în situaţii de necesitate cauzate de inundaţiile produse în judeţele Neamţ şi Suceava,  în perioada 27-28 iulie 2025    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 663 din 19 august 2025 privind stabilirea unor măsuri în acordarea de ajutoare de urgenţă în bani persoanelor care se află în situaţii de necesitate cauzate de inundaţiile produse în judeţele Neamţ şi Suceava, în perioada 27-28 iulie 2025

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 772 din 19 august 2025
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 84 alin. (2) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    (1) Persoanele care se află în situaţii de necesitate cauzate de inundaţiile produse în judeţele Neamţ şi Suceava, în perioada 27-28 iulie 2025, beneficiază de ajutoare de urgenţă pentru repararea, reabilitarea sau reconstrucţia locuinţelor, după cum urmează:
    a) pentru situaţia în care proprietarul deţine pentru construcţia afectată autorizaţie de construire potrivit Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi asigurare obligatorie a locuinţelor în conformitate cu Legea nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în completarea despăgubirii asigurării obligatorii, ajutorul de urgenţă reprezintă 90% din diferenţa dintre valoarea rezultată din raportul de evaluare întocmit la nivelul comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă şi valoarea despăgubirii din asigurare, dacă valoarea despăgubirii de la asigurator este mai mică decât cea a comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă. În această categorie sunt incluse şi imobilele pentru care nu era necesară emiterea autorizaţiei de construire;
    b) pentru situaţia în care proprietarul deţine pentru construcţia afectată autorizaţie de construire potrivit Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu deţine asigurare obligatorie a locuinţelor în conformitate cu Legea nr. 260/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la bugetul de stat se alocă o sumă ce reprezintă 70% din valoarea pagubei, astfel cum reiese din raportul de evaluare întocmit la nivelul comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă;
    c) pentru situaţia în care proprietarul nu deţine pentru construcţia afectată autorizaţie de construire potrivit Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici asigurare obligatorie a locuinţelor în conformitate cu Legea nr. 260/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la bugetul de stat se alocă o sumă ce reprezintă 50% din valoarea pagubei, astfel cum reiese din raportul de evaluare întocmit la nivelul comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă;
    d) pentru situaţia în care proprietarul nu deţine pentru construcţia afectată autorizaţie de construire potrivit Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dar deţine asigurare obligatorie a locuinţelor în conformitate cu Legea nr. 260/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în completarea despăgubirii asigurării obligatorii se alocă, de la bugetul de stat, o sumă ce reprezintă 70% din diferenţa dintre valoarea rezultată din raportul de evaluare întocmit la nivelul comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă şi valoarea despăgubirii primite de la asigurator.

    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. a) se acordă iniţial 30% din valoarea pagubei rezultată din raportul de evaluare întocmit de comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă, urmând ca după primirea despăgubirii de la asigurator să se acorde restul de sume până la procentul de 90%.
    (3) În situaţia în care aferent unei construcţii edificate cu autorizaţie de construire există extindere a acesteia fără autorizaţie de construcţie, ajutorul se acordă prin aplicarea criteriilor prevăzute la alin. (1) calculate procentual în funcţie de suprafeţele acestora.
    (4) Ajutorul de urgenţă prevăzut la alin. (1) se acordă persoanelor prevăzute la art. 4 alin. (2).

    ART. 2
    (1) Ajutoarele prevăzute de prezenta hotărâre se acordă ţinând cont de ajutoarele de urgenţă acordate în baza Hotărârii Guvernului nr. 629/2025 privind acordarea unor ajutoare de urgenţă pentru sprijinirea familiilor şi persoanelor singure afectate de fenomenele meteorologice periculoase produse în luna iulie 2025 în judeţele Neamţ şi Suceava şi pentru suplimentarea bugetului Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, astfel:
    a) în completarea ajutorului de urgenţă acordat în baza Hotărârii Guvernului nr. 629/2025 dacă suma rezultată potrivit art. 1 alin. (1) este mai mare decât cuantumul acestuia;
    b) în limita ajutorului de urgenţă acordat în baza Hotărârii Guvernului nr. 629/2025 dacă suma rezultată potrivit art. 1 alin. (1) este mai mică decât cuantumul acestuia.

    (2) În situaţia în care proprietarul deţine un contract de asigurare a locuinţei împotriva dezastrelor naturale obligatoriu PAD şi unul facultativ care acoperă riscul de inundaţii care împreună acoperă integral valoarea prejudiciului, atunci se acordă doar ajutorul prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 629/2025.

    ART. 3
    Prin derogare de la prevederile art. 54 şi 55 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.154/2022, cu modificările şi completările ulterioare, pentru acordarea ajutorului de urgenţă prevăzut la art. 1 nu se impun completarea cererii şi nici efectuarea de anchete sociale.

    ART. 4
    (1) Ajutoarele de urgenţă nominale se aprobă prin notă de către ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale sau de persoana desemnată în acest scop.
    (2) Pentru aprobarea ajutoarelor de urgenţă nominale, agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială din judeţele Neamţ şi Suceava întocmesc borderoul cu persoanele care urmează să beneficieze de ajutor pe baza listelor aprobate prin hotărârea comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă.
    (3) Borderourile prevăzute la alin. (2) se avizează de primarii localităţilor afectate şi de prefecţi şi conţin în mod obligatoriu:
    a) numele şi prenumele titularului ajutorului de urgenţă;
    b) adresa de domiciliu/reşedinţă;
    c) suma reprezentând evaluarea daunelor;
    d) existenţa autorizaţiei de construire potrivit Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) existenţa asigurării obligatorii a locuinţelor în conformitate cu Legea nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care se cunoaşte valoarea despăgubirii ce va fi acordată de asigurator se va trece şi valoarea acesteia.

    (4) Pe baza borderourilor centralizatoare prevăzute la alin. (2), Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială întocmeşte situaţiile centralizatoare cu titularii ajutorului de urgenţă cu propunerea de aprobare, pe care le transmite Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale pentru aprobare.
    (5) Plata ajutorului de urgenţă se poate face atât prin mandat poştal, cât şi prin cont bancar. Pentru plata prin cont bancar, titularul îşi va exprima opţiunea în scris pe baza unei declaraţii pe propria răspundere.
    (6) Colectarea şi prelucrarea datelor necesare acordării ajutoarelor de urgenţă se fac cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 679/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi a legislaţiei naţionale aplicabile domeniului protecţiei datelor.

    ART. 5
    Pentru plata ajutoarelor de urgenţă prevăzute la art. 1, solicitarea acestora se efectuează de către agenţiile teritoriale până cel târziu la data de 12 decembrie 2025.

    ART. 6
    Plata ajutoarelor de urgenţă prevăzute la art. 1 alin. (1) se asigură din bugetul alocat Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale pentru anul 2025, în limita sumelor alocate potrivit art. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 629/2025.



                    PRIM-MINISTRU
                    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
                    Petre-Florin Manole
                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Marin Ţole,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Alexandru Nazare

    Bucureşti, 19 august 2025.
    Nr. 663.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016