Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 64 din 8 octombrie 2025 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Un set cuprinzător de instrumente ale UE pentru un comerţ electronic sigur şi sustenabil - COM (2025) 37
EMITENT: Camera Deputaţilor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 935 din 9 octombrie 2025
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165-190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
ARTICOL UNIC
Luând în considerare Opinia nr. 7c-21/552, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 30 septembrie 2025, Camera Deputaţilor:
1. susţine Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor privind Planul de acţiune european privind comerţul electronic sigur şi sustenabil în cadrul UE;
2. susţine Regulamentul (UE) 2024/1.781 privind proiectarea ecologică a produselor sustenabile (RPEPS) pentru sprijinirea eforturilor UE de reducere a impactului asupra climei şi mediului natural;
3. subliniază importanţa respectării cerinţelor privind răspunderea extinsă a producătorilor (REP) din Regulamentul (UE) 2025/40 privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, precum şi a Regulamentului (UE) 2023/1.542 privind bateriile şi deşeurile de baterii, alături de Directiva 2012/19/UE privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice;
4. recomandă abordarea în mod dual a prevederilor din Regulamentul (UE) 2024/573 privind gazele fluorurate cu efect de seră, pe de-o parte, prin aplicare asupra produsului finit şi, pe de altă parte, prin aplicare asupra componentelor standardizate ale ambalajelor de protecţie, transport şi/sau prezentare comercială;
5. impune combaterea contrafacerii şi respectarea normelor privind siguranţa produselor, utilizând sistemul de alertă rapidă pentru produsele nealimentare periculoase gestionat de Comisia Europeană-Safety Gate;
6. atrage atenţia asupra necesităţii asigurării unui mediu comercial echitabil atât pentru comercianţii membri UE, cât şi pentru cei externi, indiferent de vechimea în piaţă sau de cifra de afaceri anuală;
7. recomandă ca reglementările în domeniul vânzării cu amănuntul în cadrul UE să nu fie influenţate disproporţionat de planurile financiare ale marilor jucători de pe piaţa de desfacere online din România;
8. recomandă o atenţie deosebită pentru ca eventualele noi reglementări în domeniul vânzării cu amănuntul în cadrul UE să nu fie elaborate în mod direcţional, într-o manieră care să ţintească în mod direct anumiţi comercianţi şi, implicit, să îi favorizeze astfel pe aceştia;
9. atrage atenţia asupra importanţei nealterării percepţiei pe care consumatorii UE o au asupra conceptului de piaţă liberă prin favorizarea prin omisiune de la anumite reglementări şi investigaţii a marilor actori din piaţa online şi a mărcilor consacrate;
10. recomandă neobstrucţionarea libertăţii cetăţenilor de a achiziţiona bunuri de diferite grade de calitate în funcţie de scopul de utilizare, bugetul personal sau percepţiile personale, subiective asupra calităţii;
11. atrage atenţia asupra faptului că un procent ridicat din produsele vândute online în România prin contracte de tip marketplace cu revânzătorii provin în fapt tot de pe platformele pe care Comunicarea în dezbatere încearcă să le combată, cum ar fi TEMU, SHEIN sau altele similare;
12. atrage atenţia asupra faptului că vânzătorii de produse din ţări terţe care îşi expediază produsele direct către consumatori din UE sunt pe deplin responsabili de asigurarea legalităţii produselor pe care le comercializează în Uniune;
13. recomandă implementarea imparţială la nivel naţional a prevederilor Directivei (UE) 2024/2.853 privind răspunderea pentru produsele cu defecte, pentru a asigura legătura permanentă cu o persoană răspunzătoare pentru produse în cazul în care producătorul nu este stabilit în UE;
14. recomandă dezvoltarea unui set de măsuri de protecţie a consumatorilor, având în vedere numărul mare de vânzători cu amănuntul de pe piaţa de desfacere din România care sunt de fapt revânzători ai produselor achiziţionate de pe platformele-furnizor investigate de Comisia Europeană şi de Reţeaua de Cooperare pentru Protecţia Consumatorilor (CPC);
15. recomandă verificarea metodelor prin care revânzătorii de pe piaţa din România acordă garanţia legală pentru anumite produse provenite din afara UE, deoarece de cele mai multe ori acordarea garanţiei este de fapt înlocuirea directă a produselor din pricina lipsei garanţiei de la furnizor în sensul reglementărilor de pe piaţa internă;
16. atenţionează asupra faptului că pieţele sunt exonerate de răspundere pentru comportamentul ilegal al vânzătorilor, dacă nu au avut cunoştinţă de ilegalitatea conţinutului găzduit sau dacă au acţionat prompt pentru eliminarea produsului;
17. atenţionează asupra faptului că exonerarea de răspundere condiţionată se aplică numai atunci când piaţa acţionează doar pe post de intermediar al vânzării unui produs;
18. recomandă realizarea de campanii de informare şi sensibilizare publică în legătură cu practicile neloiale, înşelătoare, din domeniul achiziţiilor online, în special pentru utilizatorii fără experienţă în achiziţionarea de produse prin comerţ electronic;
19. subliniază faptul că toţi comercianţii care oferă bunuri şi servicii în cadrul UE trebuie să respecte legislaţia UE în materie de protecţie a consumatorilor, indiferent de ţara de provenienţă şi indiferent dacă tranzacţiile se fac prin intermediul pieţelor online sau prin intermediul pieţelor fizice;
20. recomandă asigurarea de mecanisme care permit adaptarea continuă la condiţiile schimbătoare ale pieţei a platformei pentru protecţia consumatorilor, având în vedere desfiinţarea Platformei Europene de Soluţionare online a Litigiilor (SOL) prin Regulamentul (UE) 2024/3.228 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 decembrie 2024, abrogarea Regulamentului (UE) nr. 524/2013 şi modificarea Regulamentelor (UE) 2017/2.394 şi (UE) 2018/1.724;
21. susţine adaptarea Directivei privind soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL) - COM (2023) 649, astfel încât legislaţia să fie adecvată erei digitale, inclusiv atunci când în litigii sunt implicaţi comercianţi din afara Uniunii;
22. recomandă utilizarea Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ca ghid al direcţiilor viitoare de reglementare în domeniul comerţului electronic din UE, asigurând astfel protejarea cetăţenilor, cadrul necesar accesului neîngrădit la produse şi servicii, informarea completă despre caracteristicile esenţiale ale acestora, apărarea şi asigurarea drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice împotriva unor practici incorecte, pentru a putea lua deciziile corecte în calitate de consumatori;
23. susţine Strategia naţională pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, care cuprinde, printre cele 17 obiective de dezvoltare durabilă (ODD), promovarea unei creşteri economice susţinute, precum şi asigurarea unor tipare de consum şi producţie durabile, ţinte care pot fi atinse doar prin crearea unui mediu de comerţ electronic loial atât între furnizorii de servicii, cât şi în relaţia agenţilor economici cu publicul consumator.
Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 8 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
NATALIA-ELENA INTOTERO
Bucureşti, 8 octombrie 2025.
Nr. 64.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: