Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 62 din 8 aprilie 2024  referitoare la Comunicarea Comisiei privind Iniţiativa cetăţenească europeană (ICE) Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 62 din 8 aprilie 2024 referitoare la Comunicarea Comisiei privind Iniţiativa cetăţenească europeană (ICE) "O Europă fără produse din blană" - C (2023) 8362 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 334 din 10 aprilie 2024
     În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
        în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/104 din 3.04.2024,
        Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
        Senatul României:
    1. constată că:
    a) până în prezent, 17 state membre ale UE au adoptat interdicţii totale sau interdicţii parţiale privind creşterea animalelor pentru blană (cu domenii de aplicare şi date de aplicare diferite);
    b) la începutul anului 2023 au fost adoptate noi reguli care reglementează transportul de animale pe mare;
    c) prin Strategia "De la fermă la consumator", ca parte a Pactului verde european, adoptată la 20 mai 2020, Comisia Europeană recunoaşte legăturile între persoane sănătoase, societăţi sănătoase şi o planetă sănătoasă. Aceasta evidenţiază faptul că asigurarea unui grad ridicat de bunăstare a animalelor îmbunătăţeşte sănătatea animalelor şi calitatea alimentelor, poate contribui la conservarea biodiversităţii, contribuie la combaterea rezistenţei la antimicrobiene şi împiedică răspândirea sau apariţia zoonozelor. Strategia a anunţat intenţia Comisiei de a revizui legislaţia UE privind bunăstarea animalelor pentru a o alinia la cele mai recente dovezi ştiinţifice, a-i extinde domeniul de aplicare, a-i facilita punerea în aplicare şi pentru a creşte nivelul bunăstării animalelor. Comisia a anunţat că va analiza opţiunile de reglementare a etichetării pentru bunăstarea animalelor;
    d) Iniţiativa "O singură sănătate" aduce în discuţie importanţa măsurilor preventive, printre care şi cele care privesc biosecuritatea, ca factor-cheie pentru fermele de creştere a animalelor pentru blană în vederea prevenirii bolilor, inclusiv a infecţiilor cu COVID-19 şi cu virusurile gripei aviare înalt patogene (HPAI). Riscul de propagare a agenţilor patogeni zoonotici la interfaţa animal-om este întotdeauna prezent, în natură, într-o gospodărie sau în sistemul agricol. Animalele de fermă trebuie ţinute în condiţii de supraveghere, control şi biosecuritate, care să reducă la minimum acest risc;
    e) 1,7 milioane de cetăţeni ai Uniunii Europene, inclusiv din România, au semnat petiţia prin care se solicită interzicerea la nivelul UE a creşterii animalelor în ferme de blănuri şi a comerţului cu astfel de produse;

    2. consideră:
    a) în congruenţă cu Ministerul Afacerilor Externe, că Iniţiativa cetăţenească europeană "O Europă fără produse din blană" aduce în discuţie probleme importante care sunt relevante pentru politica UE "O singură sănătate" de protecţie a animalelor, a oamenilor şi a mediului;
    b) pe aceeaşi linie cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, că, prin prezenta comunicare, Comisia Europeană evidenţiază legătura între sistemele de bunăstare a animalelor, protecţia biodiversităţii şi prevenirea zoonozelor (Notă: infecţii contagioase provocate de bacterii, virusuri, ciuperci, protozoare, viermi etc., comune omului şi animalelor, transmisibile direct sau prin intermediul unor insecte);

    3. subliniază:
    a) în convergenţă cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, că deţinerea în ferme şi uciderea animalelor pentru blană pot afecta biodiversitatea naţională prin impactul semnificativ în cazul introducerii speciilor invazive, precum şi prin contaminarea mediului prin utilizarea unor produse chimice în procesul de pregătire a blănurilor;
    b) de comun acord cu Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA), că:
    (i) la momentul actual legislaţia UE nu conţine cerinţe specifice referitoare la protecţia animalelor de blană;
    (ii) animalelor de blană li se aplică dispoziţiile Directivei 98/58/CE a Consiliului privind protecţia animalelor de fermă (transpusă în legislaţia naţională prin Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 75/2005), întrucât în definiţia animalelor de fermă se regăsesc şi animalele crescute pentru blană;
    (iii) în România, autorizarea/înregistrarea sanitar-veterinară şi verificarea respectării condiţiilor de funcţionare în cazul acestor exploataţii se realizează în contextul dispoziţiilor Directivei 98/58/CE privind protecţia animalelor de fermă; cu privire la protecţia animalelor de blană în momentul sacrificării, Regulamentul nr. 1.099/2009/CE privind protecţia animalelor în momentul sacrificării conţine dispoziţii specifice referitoare la animalele de blană, inclusiv cerinţe legate de obligativitatea instruirii persoanelor care au răspundere privind sacrificarea animalelor de blană;
    (iv) în anul 2019 în România existau 24 de exploataţii pentru animalele de blană înregistrate sau autorizate sanitar-veterinar (20 pentru şinşile, 3 pentru nurci, 1 pentru vulpi);


    4. recomandă ca la nivelul Comisiei Europene să devină prioritară o nouă abordare în ceea ce priveşte bunăstarea animalelor, care să fie axată pe reducerea oricărui tip de exploatare inutilă a acestora şi mai ales pe îmbunătăţirea metodelor/sistemelor de creştere, eliminând factorii de risc ce pot genera efecte negative asupra sănătăţii şi bunăstării animalelor.


    ART. 2
        Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituţiile europene.

     Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 8 aprilie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                                                                        p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                                                                               VIRGIL GURAN

        Bucureşti, 8 aprilie 2024.
        Nr. 62.

                                            ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016