Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 614 din 31 iulie 2025 pentru stabilirea mecanismului naţional de luare a deciziei de reintroducere a controalelor la frontierele interne, precum şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.152/2014 privind organizarea, funcţionarea şi compunerea Centrului Naţional de Conducere a Acţiunilor de Ordine Publică
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 731 din 5 august 2025
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 9^1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta hotărâre stabileşte mecanismul naţional de luare a deciziei de reintroducere a controalelor la frontierele interne, în condiţiile prevăzute de titlul III cap. II din Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen), cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul.
ART. 2
(1) Reintroducerea temporară a controalelor la frontierele interne sau, după caz, prelungirea acestora se stabileşte prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 9^1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare, la propunerea autorităţilor naţionale cu competenţe în domeniul apărării, ordinii publice, securităţii naţionale sau sănătăţii publice, denumite în continuare autorităţi naţionale competente, numai atunci când o astfel de măsură este strict necesară şi proporţională pentru a răspunde unei ameninţări grave la adresa ordinii publice sau a securităţii interne.
(2) Controalele la frontierele interne se reintroduc temporar sau, după caz, se prelungesc pentru perioadele prevăzute de art. 25a alin. (3), (5) sau (6), art. 28 alin. (2) sau art. 29 alin. (1) din Regulament.
ART. 3
(1) Evaluarea necesităţii şi a proporţionalităţii reintroducerii controalelor la frontierele interne, respectiv a prelungirii acestora, ţinând seama de criteriile menţionate la art. 26 alin. (1) sau, după caz, de prevederile art. 26 alin. (2) din Regulament, se realizează de către:
a) Centrul Naţional de Conducere a Acţiunilor de Ordine Publică din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare CNCAOP, pentru ameninţările prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. a), c) şi d) din Regulament;
b) Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare DSU, pentru situaţiile prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. b) din Regulament.
(2) CNCAOP, pe baza evaluării prevăzute la alin. (1) lit. a), sau Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare CNSU, pe baza evaluării prevăzute la alin. (1) lit. b), emite decizia, respectiv adoptă hotărârea cu privire la propunerile autorităţilor naţionale competente de reintroducere temporară sau de prelungire a controalelor la frontierele interne.
(3) Decizia sau hotărârea prevăzută la alin. (2) include criteriile prevăzute la art. 26 din Regulament şi informaţiile prevăzute la art. 27 din Regulament, indicând dacă este oportună transmiterea notificării în comun cu alt stat membru al Uniunii Europene şi, dacă este cazul, informaţiile ce trebuie clasificate parţial sau integral.
(4) Schimbul de date şi informaţii între autorităţile naţionale competente şi CNCAOP se realizează prin secretarul de stat pentru ordine şi siguranţă publică din Ministerul Afacerilor Interne, cu sprijinul Direcţiei generale management operaţional din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare DGMO.
(5) În vederea reintroducerii temporare sau a prelungirii controalelor la frontierele interne pe baza criteriilor prevăzute de Regulament şi a mecanismului prevăzut la cap. II din prezenta hotărâre, DGMO sau, după caz, DSU elaborează proiectul hotărârii Guvernului prevăzute la art. 9^1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) DGMO sau, după caz, DSU asigură informarea Guvernului României şi a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării cu privire la evoluţia ameninţărilor grave care stau la baza propunerii de reintroducere temporară sau de prelungire a controalelor la frontierele interne.
ART. 4
Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia generală afaceri europene, Schengen şi relaţii internaţionale, denumită în continuare DGAESRI, în baza informaţiilor puse la dispoziţie de DGMO sau DSU, notifică statele membre ale Uniunii Europene, Consiliul Uniunii Europene, Comisia Europeană şi Parlamentul European cu privire la reintroducerea temporară a controalelor la frontierele interne sau, după caz, cu privire la prelungirea acestuia, în condiţiile art. 27 alin. (1) şi (2), art. 28 alin. (5) şi art. 29 alin. (2) din Regulament.
ART. 5
În aplicarea art. 34 din Regulament, Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia informare şi relaţii publice, informează societatea civilă cu privire la reintroducerea sau prelungirea controalelor la frontierele interne, cu indicarea datei de începere şi de încheiere a măsurii.
CAP. II
Reintroducerea controalelor la frontierele interne în caz de evenimente previzibile sau imprevizibile
SECŢIUNEA 1
Reintroducerea temporară a controalelor la frontierele interne ca urmare a unor evenimente previzibile
ART. 6
(1) În cazul evenimentelor prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. d) din Regulament, organizate pe teritoriul naţional, autorităţile naţionale competente care deţin sau obţin date şi informaţii cu privire la posibilitatea apariţiei unor ameninţări grave la adresa ordinii publice sau a securităţii interne transmit la DGMO, cu cel puţin 90 de zile anterior desfăşurării respectivelor evenimente, evaluarea riscurilor, potrivit art. 26 alin. (1) sau (2) din Regulament.
(2) În situaţia în care autorităţile naţionale competente obţin date şi informaţii cu privire la ameninţări grave la adresa ordinii publice sau a securităţii interne ulterior termenului prevăzut la alin. (1), dar nu mai puţin de 30 de zile anterior desfăşurării acestor evenimente, acestea transmit, de îndată, la DGMO evaluările riscurilor realizate la nivelul acestora.
ART. 7
CNCAOP efectuează evaluarea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. a) şi emite decizia prevăzută la art. 3 alin. (2) în termen de 30 de zile de la primirea datelor şi informaţiilor, în conformitate cu art. 6 alin. (1), sau în termen de 10 zile, în situaţia prevăzută la art. 6 alin. (2).
ART. 8
În situaţia în care ameninţarea gravă la adresa ordinii publice sau a securităţii interne care a impus necesitatea reintroducerii controalelor la frontierele interne persistă, cu cel puţin 15 zile înainte de expirarea perioadei de reintroducere a acesteia, la propunerea autorităţilor naţionale competente, CNCAOP evaluează necesitatea şi proporţionalitatea măsurii de prelungire a controalelor la frontierele interne şi emite decizia prevăzută la art. 3 alin. (2).
ART. 9
În situaţia în care din evaluarea de risc efectuată la nivelul autorităţilor naţionale competente cu privire la evenimentele prevăzute la art. 25 alin. (1) din Regulament rezultă ameninţări la adresa securităţii interne determinate de situaţii de urgenţă de sănătate publică, acestea transmit datele şi informaţiile la DSU în vederea evaluării, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 3 alin. (2), art. 7 şi 8 din prezenta hotărâre.
SECŢIUNEA a 2-a
Reintroducerea controalelor la frontierele interne ca urmare a unor evenimente imprevizibile
ART. 10
(1) În situaţia unor ameninţări grave la adresa ordinii publice sau a securităţii interne dintre cele prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. a) şi c) din Regulament, autorităţile naţionale competente transmit de îndată DGMO datele şi informaţiile care fundamentează propunerea de reintroducere temporară a controalelor la frontierele interne, cu luarea în considerare a prevederilor art. 26 alin. (1) din Regulament.
(2) În cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de 48 de ore de la primirea datelor şi informaţiilor în condiţiile alin. (1), CNCAOP efectuează evaluarea prevăzută de art. 3 alin. (1) şi emite decizia prevăzută la art. 3 alin. (2).
(3) În situaţia prevăzută la art. 25 alin. (1) lit. a) din Regulament, datele şi informaţiile privind ameninţările şi actele de terorism, care fundamentează propunerea de reintroducere temporară a controalelor la frontierele interne, sunt transmise DGMO de Serviciul Român de Informaţii, în calitate de autoritate naţională competentă în domeniu, potrivit Legii nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare, prin orice canal de comunicare disponibil.
(4) În perioada în care, în conformitate cu prevederile Legii nr. 535/2004, cu modificările şi completările ulterioare, sunt instituite nivelurile de alertă teroristă verde - nivel scăzut sau albastru - nivel precaut, la propunerea Serviciului Român de Informaţii -, în calitate de autoritate naţională în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului, Guvernul adoptă în regim de urgenţă hotărârea de reintroducere a controalelor la toate frontierele interne sau în anumite părţi ale frontierelor sale interne.
(5) În situaţia prevăzută la alin. (4), CNCAOP emite decizia imediat şi DGMO elaborează şi promovează de urgenţă proiectul hotărârii Guvernului de reintroducere temporară a controalelor la frontierele interne, pe baza datelor şi informaţiilor pe care Serviciul Român de Informaţii le-a transmis către DGMO. Hotărârea Guvernului intră în vigoare şi se aplică imediat după adoptare, în afară de situaţiile în care Serviciul Român de Informaţii a propus un alt moment de la care să se aplice.
(6) În situaţia instituirii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 535/2004, cu modificările şi completările ulterioare, a nivelului de alertă teroristă portocalie - nivel ridicat sau roşie - nivel critic, Guvernul adoptă, în regim de urgenţă, hotărârea de reintroducere imediată şi automată a controlului la toate frontierele interne sau în anumite părţi ale frontierelor sale interne, pe durata menţinerii unuia din cele două niveluri de alertă teroristă menţionate.
(7) În situaţia prevăzută la alin. (6), CNCAOP emite decizia imediat şi DGMO elaborează şi promovează de urgenţă proiectul hotărârii Guvernului de reintroducere temporară a controalelor la frontierele interne, pe baza datelor şi informaţiilor ce au fundamentat instituirea nivelului de alertă teroristă portocalie - nivel ridicat sau roşie - nivel critic.
(8) Ministerul Afacerilor Interne ia toate măsurile necesare pentru punerea în aplicare imediată a hotărârii Guvernului de reintroducere temporară a controalelor la frontierele interne, prevăzută la alin. (4), respectiv la alin. (6).
ART. 11
(1) În cazul prevăzut la art. 25 alin. (1) lit. b) din Regulament, autorităţile naţionale competente transmit DSU, de îndată, datele şi informaţiile care fundamentează propunerea de reintroducere a controalelor la frontierele interne.
(2) În cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de 48 de ore de la primirea datelor şi informaţiilor în condiţiile alin. (1), CNSU adoptă hotărârea prevăzută la art. 3 alin. (2), pe baza evaluării prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b).
ART. 12
În situaţia în care ameninţarea gravă la adresa ordinii publice sau a securităţii interne persistă după expirarea perioadei prevăzute la art. 25a alin. (3) prima teză din Regulament, cu 48 de ore înainte de expirarea acesteia, la propunerea autorităţilor naţionale competente, CNCAOP sau, după caz, CNSU emite decizia, respectiv adoptă hotărârea prevăzută la art. 3 alin. (2), pe baza evaluării prevăzute la art. 3 alin. (1).
ART. 13
În cazul în care din evaluarea prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. b) rezultă că urgenţa de sănătate publică afectează mai multe state membre ale Uniunii Europene, în aplicarea art. 28 alin. (1) teza finală din Regulament, Ministerul Afacerilor Interne, prin grija DGAESRI şi pe baza informaţiilor şi a argumentelor furnizate de DSU, transmite Comisiei Europene solicitarea de adoptare a unei decizii de punere în aplicare de autorizare a reintroducerii controalelor la frontierele interne de către statele membre ale Uniunii Europene afectate.
CAP. III
Reintroducerea controalelor la frontierele interne în situaţii de deficienţe grave persistente
ART. 14
(1) În aplicarea art. 29 alin. (2) prima teză din Regulament, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Afacerilor Externe propun prim-ministrului Guvernului României, prin memorandum, aplicarea sau neaplicarea recomandării Consiliului Uniunii Europene de reintroducere temporară a controlului la frontierele interne.
(2) În cazul în care se aprobă aplicarea recomandării Consiliului Uniunii Europene, Ministerul Afacerilor Interne, prin grija DGAESRI, elaborează proiectul hotărârii Guvernului prevăzute la art. 9^1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) În cazul în care se aprobă neaplicarea recomandării Consiliului Uniunii Europene, Ministerul Afacerilor Interne, prin grija DGAESRI, informează Comisia Europeană cu privire la decizia de a nu da curs respectivei recomandări, precum şi motivele care stau la baza respectivei decizii.
(4) Pe baza solicitării oricăreia dintre autorităţile naţionale competente, care indică şi motivele temeinice care stau la baza acesteia, în aplicarea art. 29 alin. (2) teza a treia din Regulament, Ministerul Afacerilor Interne, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, transmite Comisiei Europene solicitarea de formulare a propunerii de recomandare cu privire la reintroducerea temporară a controlului la frontierele interne şi de înaintare către Consiliul Uniunii Europene. În cazul în care Comisia Europeană decide să înainteze Consiliului Uniunii Europene propunerea de recomandare, dispoziţiile alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
CAP. IV
Elaborarea raportului privind reintroducerea controalelor la frontierele interne
ART. 15
(1) În termen de 5 zile de la încheierea perioadei de reintroducere temporară sau, după caz, de prelungire a controalelor la frontierele interne, autorităţile naţionale competente care au fost angrenate în activităţi în cadrul mecanismului de reintroducere a controalelor la frontierele interne transmit DGMO sau, după caz, DSU, evaluări cu privire la remedierea ameninţărilor grave la adresa ordinii publice sau securităţii interne care au determinat reintroducerea controalelor, precum şi orice alte date şi informaţii prevăzute la art. 33 alin. (3) din Regulament.
(2) Pe baza informaţiilor comunicate de către autorităţile naţionale competente potrivit alin. (1), DGMO sau, după caz, DSU elaborează raportul privind reintroducerea controalelor la frontierele interne, în vederea transmiterii acestuia, cu aprobarea prim-ministrului Guvernului României, către Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene şi Comisia Europeană, în termenul prevăzut la art. 33 alin. (1) din Regulament.
ART. 16
Hotărârea Guvernului nr. 1.152/2014 privind organizarea, funcţionarea şi compunerea Centrului Naţional de Conducere a Acţiunilor de Ordine Publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 965 din 30 decembrie 2014, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 4, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 4
(1) Centrul de decizie funcţionează ca organism interinstituţional din care fac parte: secretarul de stat pentru ordine şi siguranţă publică, secretarul de stat, şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, secretarul general al Ministerului Afacerilor Interne, subsecretarul de stat pentru ordine publică, directorul general al Direcţiei generale management operaţional, directorul general al Direcţiei generale de protecţie internă, inspectorii generali ai Inspectoratului General al Poliţiei Române, Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, Inspectoratului General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne, Inspectoratului General pentru Imigrări şi Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi câte un reprezentant din partea fiecărei instituţii nominalizate în anexă, la nivel de secretar de stat sau subsecretar de stat, secretar general ori adjunct al conducătorilor acestora."
2. La articolul 9, după litera k) se introduce o nouă literă, lit. k^1), cu următorul cuprins:
"k^1) emite decizii cu privire la propunerile autorităţilor naţionale competente de reintroducere temporară sau de prelungire a controalelor la frontierele interne, în cazul ameninţărilor prevăzute la art. 25 alin. (1) lit. a), c) şi d) din Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen), cu modificările şi completările ulterioare;"
3. Anexa se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ILIE-GAVRIL BOLOJAN
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Viceprim-ministru, ministrul apărării naţionale,
Liviu-Ionuţ Moşteanu
Secretarul general al Guvernului,
Ştefan-Radu Oprea
Ministrul afacerilor externe,
Oana-Silvia Ţoiu
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului,
Radu-Dinel Miruţă
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ionuţ-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii,
Alexandru-Florin Rogobete
p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Violeta Muşat,
secretar de stat
p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Alexandru Avram,
secretar general
Ministrul finanţelor,
Alexandru Nazare
Bucureşti, 31 iulie 2025.
Nr. 614.
ANEXA 1
(Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.152/2014)
LISTA
cu autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice care
compun Centrul Naţional de Conducere a Acţiunilor de Ordine Publică
1. Ministerul Afacerilor Interne
2. Ministerul Apărării Naţionale
3. Ministerul Afacerilor Externe
4. Ministerul Justiţiei
5. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
6. Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
7. Ministerul Finanţelor
8. Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului
9. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
10. Ministerul Sănătăţii
11. Serviciul Român de Informaţii
12. Serviciul de Protecţie şi Pază
13. Serviciul de Informaţii Externe
14. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale
15. Secretariatul General al Guvernului
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: