Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 60 din 30 mai 2023  referitoare la propunerea de Regulament al Consiliului privind competenţa, legea aplicabilă, recunoaşterea hotărârilor judecătoreşti şi acceptarea actelor autentice în materie de filiaţie  şi privind crearea unui certificat de filiaţie european - COM (2022) 695 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 60 din 30 mai 2023 referitoare la propunerea de Regulament al Consiliului privind competenţa, legea aplicabilă, recunoaşterea hotărârilor judecătoreşti şi acceptarea actelor autentice în materie de filiaţie şi privind crearea unui certificat de filiaţie european - COM (2022) 695 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 491 din 6 iunie 2023
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/165 din 24.05.2023,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că propunerea de Regulament al Consiliului Uniunii Europene privind competenţa, legea aplicabilă, recunoaşterea hotărârilor judecătoreşti şi acceptarea actelor autentice în materie de filiaţie şi privind crearea unui certificat de filiaţie european - COM (2022) 695 final respectă subsidiaritatea şi principiul proporţionalităţii cu rezerve, conform Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, art. 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană.

    ART. 2
    Senatul României:
    1. apreciază iniţiativa Comisiei Europene de a consolida protecţia drepturilor fundamentale şi a altor drepturi ale copiilor aflaţi în situaţii transfrontaliere prin măsuri care să faciliteze recunoaşterea în toate statele membre a filiaţiei stabilite într-un stat membru;
    2. sesizează că:
    a) prezenta propunere permite utilizarea actelor publice din afara Uniunii Europene (şi, prin urmare, fără caracter obligatoriu) ca materiale probatorii şi elemente de verificare în Uniune pentru a stabili legăturile de filiaţie, ceea ce poate duce la erori şi la înşelătorie, unele dintre acestea putând fi inexacte. De asemenea, acest lucru poate duce şi la o diferenţiere a drepturilor copiilor în funcţie de locul naşterii lor sau de locul în care au fost stabiliţi părinţii;
    b) capitolul III al propunerii de regulament prevede că „legea desemnată ca aplicabilă prin propunere are un caracter universal, adică se aplică fie că este vorba de legea unui stat membru sau de legea unui stat terţ“, ipoteză contrazisă în articolul 3 care prevede că regulamentul propus nu se aplică actelor sau hotărârilor judecătoreşti dintr-un stat terţ. Această contradicţie trebuie neapărat clarificată, deoarece poate duce la interpretări greşite şi poate afecta implementarea regulamentului propus, precum şi drepturile şi interesele părinţilor şi copiilor implicaţi;

    3. atrage atenţia asupra faptului că propunerea de regulament include „copilul încă nenăscut“ şi copiii concepuţi prin tehnologie de reproducere asistată şi adoptaţi, incluzând posibilitatea de a recunoaşte calitatea de părinte care provine dintr-un acord de maternitate surogat. În practică, aceasta înseamnă că, dacă un stat recunoaşte legalitatea acordurilor de maternitate surogat încheiate într-o altă ţară, această recunoaştere va fi extinsă în întreaga Uniune Europeană. În acest fel, toate formele de maternitate surogat vor fi permise şi justificate, chiar şi în contradicţie directă cu legile statelor care interzic această practică. Prin urmare, acest regulament va avea un impact semnificativ asupra modului în care sunt reglementate drepturile şi responsabilităţile părinţilor biologici şi copiilor în Europa;
    4. subliniază că astfel propunerea poate permite ca acordurile de maternitate surogat încheiate în afara Uniunii să fie utilizate ca material probatoriu în Uniunea Europeană pentru a stabili filiaţia în Uniunea Europeană, indiferent dacă maternitatea surogat este legală sau nu în statul gazdă al Uniunii;
    5. consideră important:
    a) şi necesar să se reformuleze articolul 4 prin definirea clară a termenului „filiaţie“ şi prin introducerea unei definiţii precise pentru noţiunile de „părinte“ şi „familie“, având în vedere importanţa respectării legislaţiei naţionale, precum şi definiţia consacrată în legislaţia şi practica românească privind noţiunea de „familie“. În cazul în care definiţii diferite ale termenilor „filiaţie“, „părinte“ şi „familie“ ar coexista în acelaşi stat, acest lucru ar putea duce la haos normativ;
    b) să se ia măsuri adecvate pentru a asigura o implementare corectă şi echitabilă a regulamentului propus (să se permită statelor membre să îşi reglementeze propriile legi în acest domeniu în conformitate cu drepturile şi valorile lor);
    c) reformularea articolului 53 pentru a ţine cont de legislaţiile şi practicile naţionale în elaborarea şi adoptarea unui act juridic european;
    d) reglementarea chestiunilor complexe şi sensibile cu atenţie şi analiza în detaliu a acestor aspecte, care să asigure că drepturile şi interesele copiilor sunt protejate în mod corespunzător şi să ţină cont de consecinţele negative pe termen lung ale unei reglementări uniforme în acest domeniu;
    e) să existe clarificări suplimentare privind: calitatea de părinte care provine dintr-un acord de maternitate surogat şi, în ceea ce priveşte certificatul european de filiaţie, dacă prin instituirea acestuia nu se creează o bază legală pentru importul de copii de mame purtătoare cu posibilitatea încălcării drepturilor mamelor surogat, situaţie neacceptată de niciunul dintre statele membre;
    f) schimbarea instrumentului reglementat, respectiv regulamentul, cu un alt tip de act juridic, precum o directivă, pentru a permite statelor membre să aleagă metodele de implementare a legislaţiei în faza de transpunere a textului în legislaţia naţională;
    g) având în vedere că această propunere de regulament are un impact semnificativ asupra modului în care sunt reglementate drepturile şi responsabilităţile părinţilor şi copiilor în Europa, este important să fie avute în vedere consecinţele pe termen lung ale acestei propuneri.



    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 30 mai 2023, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    ALINA-ŞTEFANIA GORGHIU

    Bucureşti, 30 mai 2023.
    Nr. 60.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016