Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 60 din 11 decembrie 2014  privind aprobarea Regulamentului de organizare şi desfăşurare a examenului de competenţă profesională    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 60 din 11 decembrie 2014 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi desfăşurare a examenului de competenţă profesională

EMITENT: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 26 din 13 ianuarie 2015

    Având în vedere prevederile:
    - art. 6 alin. (3) şi art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    - art. 15 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011,

    Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din 11 decembrie 2014, hotărăşte:

    ART. 1
    Se aprobă Regulamentul de organizare şi desfăşurare a examenului de competenţă profesională, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
    ART. 2
    La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 19/2012 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi desfăşurare a examenului de competenţă profesională, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 2 octombrie 2012.
    ART. 3
    Prezenta hotărâre se transmite spre avizare Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile.
    ART. 4
    Departamentul admitere, pregătire continuă şi stagiari, Departamentul de etică, conduită profesională şi investigaţii şi Compartimentul secretariat vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
    ART. 5
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                        Preşedintele Camerei Auditorilor
                            Financiari din România,
                                  Gabriel Radu

    Bucureşti,11 decembrie 2014.
    Nr. 60.


    ANEXĂ

                                   REGULAMENT
      de organizare şi desfăşurare a examenului de competenţă profesională

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Potrivit prevederilor art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 32 lit. c) şi art. 33 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 433/2011, examenul de competenţă profesională, în vederea atribuirii calităţii de auditor financiar (denumit în continuare examenul), se organizează de către Camera Auditorilor Financiari din România (denumită în continuare Camera), sub supravegherea Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public al Profesiei Contabile, denumit în continuare CSIPPC, potrivit art. 11 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi supravegherea în interes public a profesiei contabile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 2
    Pentru atribuirea calităţii de auditor financiar, Camera organizează examenul de competenţă profesională pentru stagiarii în activitatea de audit financiar care au finalizat cei 3 ani de stagiu şi au îndeplinite toate obligaţiile faţă de Cameră.
    ART. 3
    La examen se pot înscrie următoarele categorii de persoane:
    - stagiarii care au finalizat perioada de stagiu şi au îndeplinite toate obligaţiile faţă de Cameră;
    - stagiarii care au fost respinşi la alte sesiuni de examen, au îndeplinite toate obligaţiile faţă de Cameră şi se află în termenul prevăzut pentru susţinerea examenului.

    CAP. II
    Înscrierea la examen

    ART. 4
    (1) Examenul se organizează anual.
    (2) Data, centrul de examinare, taxa de înscriere, tematica şi bibliografia de examen se aprobă de către Consiliului Camerei.
    (3) Tematica şi bibliografia de examen se analizează de către CSIPPC, în vederea unor eventuale recomandări.
    (4) Camera publică pe site-ul propriu informaţiile cuprinse în alin. (2) şi orice alte informaţii necesare, cu cel puţin 20 de zile înainte de data stabilită pentru susţinerea primei probe de examen.
    (5) Documentele pentru înscrierea la examen se depun la sediul Camerei din municipiul Bucureşti, sectorul 5, Str. Sirenelor nr. 67-69 sau la reprezentanţele Camerei, personal ori prin delegat, în perioada stabilită de Consiliul Camerei şi publicată pe site-ul propriu.
    (6) Un candidat se poate înscrie într-o sesiune la una sau mai multe probe de examen.
    (7) La cererea de înscriere (formular-tip), stagiarii trebuie să anexeze următoarele documente:
    a) dovada achitării taxei de înscriere la examen;
    b) actul de identitate, copie;
    c) 4 fotografii (tip 2/3).
    (8) Departamentul admitere, pregătire continuă şi stagiari eliberează la momentul înscrierii legitimaţia individuală de acces la examen. Candidaţii care au transmis documentele de înscriere la reprezentanţe primesc legitimaţia de acces la intrarea în sala de examen.
    (9) Departamentul admitere, pregătire continuă şi stagiari verifică dacă stagiarii şi-au îndeplinit obligaţiile faţă de Cameră, la momentul depunerii dosarului de înscriere la examen.

    CAP. III
    Comisiile de examen

    ART. 5
    (1) Consiliul Camerei stabileşte componenţa comisiilor implicate în organizarea examenului: comisia de elaborare a subiectelor, comisia de examinare şi de selectare a subiectelor (denumită în continuare comisia de examinare), comisia de corectare a lucrărilor şi comisia de soluţionare a contestaţiilor.
    (2) Din comisii nu pot face parte persoanele care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al treilea în rândul candidaţilor.
    (3) Membrii comisiilor şi persoanele implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului completează declaraţii de confidenţialitate şi compatibilitate.
    (4) Eventualele situaţii de incompatibilitate ivite după desemnarea membrilor comisiilor sunt comunicate imediat Departamentului de admitere, pregătire continuă şi stagiari, de către persoana în cauză, în vederea înlocuirii sale.
    (5) Membrii comisiei de examinare nu pot face parte din comisia de corectare şi din comisia de soluţionare a contestaţiilor.
    (6) Calitatea de membru al comisiei de corectare a lucrărilor este incompatibilă cu cea de membru al comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
    ART. 6
    Comisia de elaborare a subiectelor are, în principal, următoarele atribuţii:
    a) elaborează sau revizuieşte, după caz, subiectele de examen în conformitate cu tematica şi bibliografia aprobată;
    b) predă comisiei de examinare subiectele pentru cele 3 (trei) probe şi răspunsurile, în plicuri distincte şi sigilate, cu menţiunea "Confidenţial".
    ART. 7
    Comisia de examinare şi selectare a subiectelor are, în principal, următoarele atribuţii:
    a) organizează, controlează şi îndrumă acţiunile vizând desfăşurarea examenului;
    b) selectează subiectele pentru fiecare probă;
    c) asigură instruirea persoanelor care supraveghează candidaţii în sălile de examen (responsabili de sală şi supraveghetori);
    d) elaborează baremul de evaluare şi notare pentru fiecare probă din cadrul examenului;
    e) asigură multiplicarea subiectelor la fiecare probă, în condiţii de confidenţialitate;
    f) asigură transcrierea notelor rezultate din centralizarea cataloagelor comisiei de corectare a lucrărilor, pe tezele de examen;
    g) asigură organizarea procesului de deschidere a tezelor de examen şi întocmeşte catalogul final al examenului;
    h) asigură transcrierea notelor rezultate din centralizarea cataloagelor comisiei de soluţionare a contestaţiilor, pe tezele de examen;
    i) validează rezultatele finale ale examenului;
    j) asigură publicarea rezultatelor examenului pe site-ul Camerei.
    ART. 8
    Comisia de corectare are, în principal, următoarele atribuţii:
    a) corectează lucrările în condiţiile stabilite prin prezentul regulament, cu respectarea baremelor pentru fiecare subiect în parte;
    b) consemnează notele în cataloagele de examinare;
    c) asigură concilierea notelor între corectori, astfel: la proba teoretică şi la proba practică, în cazul în care există o diferenţă între corectori mai mare sau egală cu 1 (un) punct, se procedează la reevaluarea lucrării respective de către un alt corector, nota acordată de acesta fiind cea finală.
    ART. 9
    Comisia de soluţionare a contestaţiilor are în principal, următoarele atribuţii:
    a) recorectează lucrările contestate în condiţiile stabilite prin prezentul regulament;
    b) consemnează notele rezultate în cataloagele de contestaţii;
    c) asigură concilierea notelor între corectori, astfel: la proba teoretică şi la cea practică, în cazul în care există o diferenţă între corectori mai mare sau egală cu 1 (un) punct, se procedează la reevaluarea lucrării respective de către un alt corector, nota acordată de acesta fiind cea finală.
    ART. 10
    (1) Responsabilii şi supraveghetorii de sală sunt desemnaţi prin ordin al preşedintelui Camerei, după finalizarea înscrierilor la examen.
    (2) O persoană care are soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al treilea în rândul candidaţilor nu poate fi responsabil sau supraveghetor de sală.
    (3) Eventualele situaţii de incompatibilitate ivite după desemnarea membrilor comisiilor sunt comunicate imediat Departamentului de admitere, pregătire continuă şi stagiari, de către persoana în cauză, în vederea înlocuirii sale.

    CAP. IV
    Desfăşurarea examenului

    ART. 11
    (1) Examenul constă în susţinerea a 3 probe scrise, astfel:
    a) prima probă - proba teoretică constă în verificarea cunoştinţelor teoretice prin susţinerea unei probe scrise din următoarele materii:
    - teoria şi principiile contabilităţii generale;
    - cerinţele legale şi standardele referitoare la întocmirea situaţiilor financiare anuale şi a situaţiilor financiare anuale consolidate;
    - Standardele internaţionale de raportare financiară (IFRS);
    - analiză financiară;
    - contabilitatea managerială;
    - managementul riscului şi controlul intern;
    - cerinţele legale şi standardele profesionale referitoare la auditul statutar şi la auditorii statutari;
    - Standardele internaţionale de audit (ISA);
    - etică profesională;
    b) a doua probă - proba grilă constă în susţinerea unui test-grilă ce cuprinde 80 de întrebări din următoarele materii:
    - legea societăţilor comerciale şi guvernanţa corporativă;
    - legislaţia privind falimentul şi alte acte normative în domeniu;
    - legislaţia fiscală;
    - Codul civil şi Codul comercial;
    - legislaţia privind asigurările sociale şi Codul muncii;
    - tehnologia informaţiei şi sistemele computerizate;
    - economia financiară, generală şi de afaceri;
    - matematică şi statistică;
    - principiile de bază ale managementului financiar al întreprinderilor;
    c) a treia probă - proba practică, testul de aplicare în practică a cunoştinţelor teoretice constă în rezolvarea unor cazuri practice din următoarele materii:
    - cerinţele legale şi standardele referitoare la întocmirea situaţiilor financiare anuale şi a situaţiilor financiare anuale consolidate;
    - Standardele internaţionale de raportare financiară (IFRS);
    - analiza financiară;
    - contabilitatea managerială;
    - cerinţele legale şi standardele profesionale referitoare la auditul statutar şi la auditorii statutari;
    - Standardele internaţionale de audit (ISA);
    - etică profesională.
    (2) Durata unei probe de examen este de 4 ore.
    (3) Subiectele selectate într-o sesiune a examenului pot include întrebări din toate materiile sau din anumite materii menţionate la alin. (1).
    ART. 12
    (1) Accesul candidaţilor în sală se face cu 30 de minute înainte de ora de începere a examenului, în baza cărţii de identitate şi a legitimaţiei de acces la examen.
    (2) În sala de examen au acces responsabilii şi supraveghetorii de sală, membrii comisiei de examinare şi selectare a subiectelor, candidaţii trecuţi pe lista de prezenţă pentru fiecare probă de examinare în parte şi 2 reprezentanţi ai CSIPPC, în calitate de observatori.
    (3) Pe timpul desfăşurării examenului se interzice candidaţilor să deţină asupra lor orice materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
    (4) După începerea examenului se interzice intrarea oricărui alt candidat în sala de examen.
    (5) Candidaţii primesc:
    a) la proba teoretică - un exemplar cu întrebările de examen şi foi pentru formularea răspunsurilor;
    b) la proba grilă - un exemplar al testului-grilă şi o foaie de răspuns-tip;
    c) la proba practică - un exemplar cu enunţul problemelor de examen şi foi pentru formularea răspunsurilor.
    (6) Candidaţii completează în colţul din dreapta sus, în zona destinată securizării, numele, prenumele, localitatea de domiciliu şi numărul de pe legitimaţia de acces la examen.
    (7) După distribuirea tezelor şi a subiectelor de examen, niciun candidat nu mai poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea şi semnează de predarea acesteia. În cazuri excepţionale, un candidat poate părăsi temporar sala doar însoţit de una dintre persoanele care supraveghează. În acest caz, în perioada părăsirii sălii, legitimaţia de examen a candidatului rămâne în posesia responsabilului cu supravegherea.
    ART. 13
    (1) Orice detalii sau nelămuriri referitoare la subiectele distribuite sunt clarificate numai de către membrii comisiei de examinare şi selectare a subiectelor.
    (2) Candidaţii care părăsesc sala de examen înainte de expirarea timpului sunt obligaţi să predea tezele, subiectele şi ciornele şi să semneze de predare.
    (3) La expirarea timpului, candidaţii sunt obligaţi să predea tezele, subiectele şi ciornele şi să semneze de predare, iar ultimii 3 candidaţi rămân în sală până la predarea tuturor tezelor.
    (4) Pentru fiecare sală de examen se întocmeşte un proces-verbal, semnat de responsabilul de sală, cuprinzând cel puţin următoarele date: numărul de candidaţi prezenţi, numărul de candidaţi absenţi, numele responsabilului de sală, numele supraveghetorilor de sală şi numele celor 2 reprezentanţi ai CSIPPC, în calitate de observatori.
    ART. 14
    (1) Se consideră ca fiind fraudă oricare dintre următoarele:
    - înscrierea numelui candidatului pe foaia de examen în afara colţului negru care se sigilează şi orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrării;
    - copierea de la alţi candidaţi;
    - comunicarea de orice tip, prin orice mijloace, cu alte persoane aflate în interiorul sau în exteriorul sălii de examen;
    - deţinerea de înscrisuri conţinând surse de informare referitoare la materiile examinate, indiferent dacă acestea au fost sau nu utilizate în timpul examenului.
    (2) În cazurile prevăzute la alin. (1), frauda este consemnată în mod detaliat într-un proces-verbal ce se întocmeşte pe loc de către responsabilul de sală, iar lucrarea se anulează cu menţiunea "Fraudă". Procesul-verbal poate fi semnat de cel puţin 2 (doi) candidaţi aflaţi în apropiere. Procesul-verbal şi lucrarea anulată sunt predate comisiei de examinare şi selectare a subiectelor.
    (3) Persoanele menţionate la alin. (1) nu mai au dreptul să se prezinte la nicio probă de examen din cadrul sesiunii în care au fost depistate că au încercat să fraudeze examenul, li se anulează probele susţinute în sesiunea respectivă, nu li se rambursează sau compensează taxa de înscriere la examen şi li se interzice dreptul să se prezinte la următoarea sesiune consecutivă de examen organizată de Cameră.
    (4) În perioada în care li s-a interzis dreptul de a participa la examenul de competenţă profesională, persoanele la care fac referire alin. (1) şi (3) trebuie să respecte toate obligaţiile faţă de Cameră, conform prevederilor existente.

    CAP. V
    Corectare. Contestaţii. Rezultate

    ART. 15
    (1) Evaluarea lucrărilor candidaţilor la examen se face de către comisia de corectare, în baza atribuţiilor prevăzute la art. 8.
    (2) Nota de promovare a fiecărei probe este 6,00. Nota de promovare a examenului este 7,00, obţinută ca medie aritmetică a celor 3 probe.
    (3) Lucrările la fiecare probă de examen se notează cu note de la 1 la 10, cu două zecimale, cu rotunjire matematică la a doua zecimală. Corectarea şi notarea în baza baremului stabilit se înregistrează în cataloage separate, în care lucrările figurează cu un număr de identificare unic.
    (4) Lucrările sunt evaluate de 2 (doi) corectori, care trec punctajul acordat pentru fiecare subiect şi care îşi asumă prin semnătură olografă notările proprii.
    (5) Nota finală la o probă o reprezintă media aritmetică a celor 2 (două) note ale fiecărui corector. În baza acestora se întocmeşte centralizatorul final.
    (6) Dacă între notele acordate pentru aceeaşi lucrare diferenţa este mai mare sau egală cu 1 (un) punct, se procedează la conciliere, care este consemnată într-un proces-verbal, conform art. 8 lit. c).
    (7) Pentru fiecare probă de examen, un reprezentant al comisiei de examinare înscrie pe fiecare lucrare nota finală rezultată conform alin. (5).
    (8) Comisia de examinare desemnează un reprezentant care procedează la trecerea notelor pe fiecare teză, conform centralizatorului menţionat la alin. (5).
    (9) După finalizarea procedurilor de corectare şi notare a lucrărilor de la toate probele, comisia de examinare asigură organizarea procesului de desigilare a lucrărilor şi de întocmire a catalogului final.
    (10) Rezultatele examenului sunt validate de către comisia de examinare şi sunt publicate pe site-ul Camerei.
    ART. 16
    (1) Rezultatele publicate se pot contesta o singură dată, în termen de 48 de ore de la publicarea lor. Contestaţiile pot fi depuse la sediul Camerei, personal sau prin delegat, ori pot fi transmise prin e-mail sau prin fax.
    (2) Contestaţiile transmise după expirarea termenului prevăzut la alin. (1) nu sunt luate în considerare.
    (3) Contestaţiile se soluţionează de către comisia de soluţionare a contestaţiilor.
    (4) Lucrările contestate se resigilează şi se înscriu într-un centralizator separat.
    (5) Lucrările contestate se notează de la 1 la 10, cu două zecimale, cu rotunjire matematică la a doua zecimală. Reevaluarea contestaţiilor se înregistrează în cataloage separate.
    (6) Lucrările contestate sunt evaluate de 2 (doi) corectori, care trec punctajul acordat pentru fiecare subiect şi care îşi asumă prin semnătura olografă notările proprii.
    (7) Nota finală la o probă o reprezintă media aritmetică a celor 2 (două) note ale fiecărui corector. În baza acestora se întocmeşte centralizatorul final.
    (8) Nota finală este nota obţinută în urma contestaţiei. În cazul în care se constată o diferenţă, se procedează la modificarea notelor obţinute anterior.
    (9) Rezultatele comisiei de soluţionare a contestaţiilor se validează de către comisia de examinare, sunt definitive şi se publică pe site-ul Camerei în termen de maximum 7 zile de la finalizarea termenului de depunere a contestaţiilor.
    ART. 17
    Catalogul cu rezultatele finale ale examenului se validează de comisia de examinare şi se publică pe site-ul Camerei
    ART. 18
    (1) În situaţia în care, în urma rezultatelor obţinute, un candidat nu promovează examenul, la următoarea sesiune la care se prezintă i se recunosc probele care au fost promovate.
    (2) În cazul în care un candidat optează să susţină la examen o probă care a fost promovată într-o sesiune anterioară, la calculul mediei celor 3 probe se ia în considerare ultima notă obţinută.
    ART. 19
    (1) Camera acordă derogări de la testul de cunoştinţe teoretice inclus în examenul de competenţă profesională numai în baza unui protocol încheiat între Cameră şi instituţiile de învăţământ sau organismele profesionale în domeniu. În acest sens, Camera stabileşte norme proprii, avizate de CSIPPC, pentru stabilirea condiţiilor în care pot fi acordate derogări de la testul de cunoştinţe teoretice inclus în examinări, precum şi criteriile care stau la baza încheierii protocoalelor privind acordarea de excepţii.
    (2) Nu se acordă excepţii de la testul de aplicare în practică a cunoştinţelor teoretice.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale

    ART. 20
    Taxa de înscriere la examen se restituie sau se reportează candidaţilor care nu s-au prezentat la susţinerea examenului din motive temeinic justificate cu acte doveditoare, precum şi candidaţilor retraşi înainte de începerea examenului cu cel puţin o zi.
    ART. 21
    În caz de forţă majoră (cutremure, inundaţii, incendii etc.), proba se anulează şi se reia ulterior, iar taxa este restituită sau reportată.
    ART. 22
    (1) Persoanele care finalizează stagiul de pregătire în activitatea de audit financiar începând cu anul 2015 vor avea la dispoziţie o singură sesiune pe an pentru susţinerea examenului de competenţă profesională, potrivit prezentului regulament şi normelor privind perioada de pregătire profesională practică a stagiarilor în activitatea de audit financiar aprobate de Camere.
    (2) Persoanele care au finalizat stagiul în anul 2014 sau anterior acestui an şi se află în perioada de susţinere a examenului pot susţine examenul de competenţă profesională în perioada 2015-2017, o singură sesiune pe an, indiferent de numărul de sesiuni pe care le mai aveau la dispoziţie în momentul intrării în vigoare a prezentului Regulament.
    ART. 23
    Prezentul regulament se aplică începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016