Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Sistem electronic de tarifare rutieră - Lot 1 - Sistem informatic centralizat“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. ART. 2 Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe rambursabile, în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), componenta 4 - Transport sustenabil, reforma R1 - Transport sustenabil, decarbonizare şi siguranţă rutieră/Investiţia I.3 - Dezvoltarea infrastructurii rutiere durabile aferente reţelei TEN-T, taxarea drumurilor, managementul traficului şi siguranţa rutieră, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. ART. 3 Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A., răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. PRIM-MINISTRU ILIE-GAVRIL BOLOJAN Contrasemnează: p. Viceprim-ministru, Mihaela-Ioana Kaitor, secretar de stat Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Ciprian-Constantin Şerban Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Dragoş-Nicolae Pîslaru Ministrul finanţelor, Alexandru Nazare Bucureşti, 24 iulie 2025. Nr. 589. ANEXA 1 NOTĂ DE FUNDAMENTARE privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Sistem electronic de tarifare rutieră - Lot 1 - Sistem informatic centralizat“ Conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 8/2022 privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică şi facilitarea schimbului transfrontalier de informaţii cu privire la neplata tarifelor rutiere, aprobată prin Legea nr. 203/2022, ordonanţă care transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei (UE) 2019/520 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 martie 2019 privind interoperabilitatea sistemelor de taxare rutieră electronică şi facilitarea schimbului transfrontalier de informaţii cu privire la neplata taxelor rutiere în cadrul Uniunii, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. (CNAIR - S.A.) este desemnată să perceapă tarife rutiere pe drumurile de interes naţional din Romania. CNAIR - S.A. este persoană juridică română, de interes strategic naţional cât timp statul este acţionar majoritar, care se organizează şi funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară. Printre sursele de finanţare ale CNAIR - S.A. se numără şi veniturile obţinute, în lei şi în valută, din colectarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de autostrăzi, drumuri expres şi drumuri naţionale din România, aflate în administrarea acesteia, stabilite potrivit legislaţiei în vigoare. În conformitate cu prevederile Legii nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, cu modificările şi completările ulterioare, lege care transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei 1999/62/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 iunie 1999 de aplicare a taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri, cu modificările şi completările ulterioare, CNAIR - S.A. întreprinde demersurile pentru definirea şi instituirea unui nou sistem informatic integrat de tarifare rutieră în vederea managementului, gestiunii şi controlului aplicării tarifului de trecere şi a tarifului de utilizare. Noul sistem de tarifare rutieră trebuie să integreze atât un mod de tarifare ce are la bază perioada de utilizare a infrastructurii rutiere (time based) pentru autoturisme, autobuze, autocare şi vehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mică de 3,5 tone (rovinieta), cât şi un mod de tarifare în funcţie de distanţa parcursă (distance based) pentru vehiculele de transport marfă cu masa maximă autorizată (MTMA) > 3,5 tone (TollRo). Totodată, în vederea aplicării principiului „poluatorul plăteşte“, prevăzut atât în Directiva (UE) 362/2022 de modificare a Directivelor 1999/62/CE, 1999/37/CE şi (UE) 2019/520, în ceea ce priveşte taxarea vehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri, cât şi în Legea nr. 226/2023, cu modificările şi completările ulterioare, noul sistem de tarifare rutieră trebuie să asigure aplicarea acestor tarife rutiere în funcţie de clasa de emisii poluante Euro a vehiculelor. În cazul vehiculelor de transport marfă cu masa maximă autorizată (MTMA) > 3,5 tone, sistemul de tarifare rutieră electronică trebuie să asigure: - identificarea, în permanenţă, a traseului urmat de un vehicul pe reţeaua de drumuri naţionale (prin intermediul unui echipament de bord - OBE sau prin intermediul unei aplicaţii destinate sistemelor de operare a telefoanelor mobile, conectate la satelit/reţele de comunicaţii mobile sau în baza unei declaraţii a utilizatorului - tichet de rută în format electronic); – stabilirea în mod automat a tarifului datorat în funcţie de distanţa parcursă cu acest vehicul pe categorii de drum şi de caracteristicile vehiculului; – virarea tarifului datorat de utilizator în contul CNAIR - S.A.; – interoperabilitatea cu sistemele de tarifare rutieră electronică din statele membre ale UE şi facilitarea schimbului transfrontalier de informaţii cu privire la neplata tarifelor rutiere. Pentru introducerea noului sistem de tarifare rutieră, proiectul a fost împărţit în trei etape de implementare, respectiv: - Etapa I: Sistem electronic de tarifare rutieră, Lot 1 - Sistem informatic centralizat; – Etapa II: Sistem electronic de tarifare rutieră, Lot 2 - achiziţia de echipamente hardware şi licenţe software destinate dotării obiectivelor fixe şi mobile de control; – Etapa III: Sistem electronic de tarifare rutieră, Lot 3 - Identificarea amplasamentelor de control de pe reţeaua de drumuri naţionale din România şi realizarea infrastructurii. Etapa 1 presupune dezvoltarea şi implementarea soluţiei informatice, inclusiv furnizarea de echipamente şi software de bază pentru sistemul informatic centralizat prin achiziţia de servicii de dezvoltare şi implementare a soluţiei informatice, inclusiv furnizarea de echipamente şi software de bază în cadrul proiectului. În cadrul primei etape a proiectului „Sistem electronic de tarifare rutieră - Lot 1 - Sistem informatic centralizat“ se au în vedere: - livrarea de echipamente hardware în două centre de date (site principal - Bucureşti, aparţinând CNAIR - S.A., şi site secundar - Braşov, aparţinând Serviciului de Telecomunicaţii Speciale); – instalarea şi configurarea echipamentelor hardware în ambele centre de date; – livrarea de componente software; – instalarea componentelor software în ambele centre de date; – analiza, proiectarea şi dezvoltarea de module software specifice proiectului; – migrarea datelor din vechiul sistem de tarifare (SIEGMCR) pe noul sistem de tarifare; – asigurarea suportului tehnic pentru o durată de 5 ani pentru toate componentele sistemului. În Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), la componenta C4 - „Transport sustenabil“ este prevăzută ca măsură de reformă reforma 1. Transport sustenabil, decarbonizare şi siguranţă rutieră/1.1 Decarbonizarea rutieră în conformitate cu principiul „poluatorul plăteşte“. Jalonul prevăzut pentru această măsură de reformă este jalonul 59, reprezentat de „Intrarea în vigoare a legii pentru punerea în aplicare a pachetului legislativ referitor la punerea în aplicare a unui nou sistem de taxare bazat pe distanţa parcursă pentru vehiculele grele de marfă (camioane) şi a unor taxe mai mari de proprietate pentru cele mai poluante vehicule de pasageri (autoturisme/autobuze/autocare), pe baza principiului «poluatorul plăteşte» şi a principiului impozitării ecologice“. Noul sistem de taxare pentru vehicule rutiere trebuie să includă: - nivelul specific al taxelor în funcţie de distanţa parcursă şi criterii clare pentru taxarea vehiculelor grele în conformitate cu principiul „poluatorul plăteşte“; – stimulente pentru vehicule şi moduri de transport nepoluante/cu emisii scăzute; – un sistem de descurajare a utilizării celor mai poluante vehicule, inclusiv prin măsuri fiscale/financiare, prin intermediul nivelurilor taxelor de proprietate pentru cele mai poluante vehicule de pasageri; – utilizarea veniturilor pentru a sprijini întreţinerea drumurilor şi noi investiţii în transportul sustenabil; – transferul a 10% din traficul rutier (călători şi mărfuri) către transportul feroviar între 2020 şi 2026, calendarul pentru operaţionalizarea deplină a sistemului de taxare având ca termen-limită trimestrul 2 - 2026. Valoarea etapei I a proiectului este de: 236.486.300,00 lei, fără TVA (281.418.697,00 lei, cu TVA), defalcată astfel:
┌───────────────────────┬──────────────┐
│Activităţile finanţate │Valoarea (lei,│
│ │fără TVA) │
├───────────────────────┼──────────────┤
│Sistem electronic de │ │
│tarifare rutieră Lot 1 │235.920.300,00│
│- Sistem informatic │ │
│centralizat │ │
├───────────────────────┼──────────────┤
│Servicii de supervizare│ │
│Sistem electronic de │ │
│tarifare rutieră Lot 1 │540.000,00 │
│- Sistem informatic │ │
│centralizat │ │
├───────────────────────┼──────────────┤
│Publicitate │26.000,00 │
├───────────────────────┼──────────────┤
│TOTAL │236.486.300,00│
├───────────────────────┼──────────────┤
│Valoare TVA │44.932.397,00 │
├───────────────────────┼──────────────┤
│VALOARE TOTALĂ │281.418.697,00│
│(inclusiv TVA) │ │
└───────────────────────┴──────────────┘
Centralizator
┌──────────────┬──────────────┬───────────┬─────────────┐
│ │Fonduri │Contribuţie│ │
│Costuri totale│externe │publică │Valoare lei │
│(lei, inclusiv│rambursabile │naţională -│TVA │
│TVA) │în cadrul PNRR│lei - │ │
│ │- lei - │ │ │
├──────────────┼──────────────┼───────────┼─────────────┤
│281.418.697,00│235.920.300,00│566.000,00 │44.932.397,00│
└──────────────┴──────────────┴───────────┴─────────────┘
Durata proiectului de investiţii Sistem informatic centralizat - lot 1 este de 24 de luni. Eşalonarea investiţiei:
┌──────────────────┬───────────────────┐
│Anul I - │Anul II - │
│140.000.000,00 lei│141.418.697,00 lei │
└──────────────────┴───────────────────┘
Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe rambursabile, în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), componenta 4 - Transport sustenabil, reforma R1 - Transport sustenabil, decarbonizare şi siguranţă rutieră/investiţia I.3 - Dezvoltarea infrastructurii rutiere durabile aferente reţelei TEN-T, taxarea drumurilor, managementul traficului şi siguranţa rutieră şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.