Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 55 din 10 iunie 2025 referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Un plan de acţiune european privind oţelul şi metalele - COM (2025) 125 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 546 din 13 iunie 2025
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/181 din 4.06.2025,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României:
1. constată că:
a) industria siderurgică din România, reprezentată de Uniunea Producătorilor de Oţel din România (UniRomSider), asociaţie patronală şi profesională, are o cifră de afaceri de cca 5 miliarde euro anual şi un număr de angajaţi direct de aproximativ 25.000;
b) sunt necesare soluţii structurale pentru a proteja exporturile europene, astfel încât acestea să rămână competitive pe plan global;
2. consideră:
a) în congruenţă cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
(i) planul de acţiune este un document strategic subsumat Busolei competitivităţii, fiind un pilon foarte important care acoperă o plajă largă de măsuri pentru asigurarea tranziţiei către noile tehnologii;
(ii) planul asigură circularitatea utilizării metalelor, facilitând reintroducerea metalelor în ciclul de producţie, pentru evitarea risipei;
b) de comun acord cu Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului şi cu UniRomSider, că:
(i) pentru dezvoltarea durabilă a industriei siderurgice este important ca planurile pentru noi capacităţi să fie în concordanţă cu perspectivele realiste ale cererii de produse de oţel, iar capacitatea suplimentară să nu preia resurse de la industria siderurgică care sunt necesare pentru decarbonizare;
(ii) creşterea conştientizării în ceea ce priveşte problema capacităţii excedentare poate încuraja producătorii de oţel să îşi alinieze investiţiile cu obiectivele de decarbonizare, dar şi cu perspective realiste ale cererii, contribuind astfel la abordarea atât a emisiilor de CO_2, cât şi a excesului capacităţii globale de producere a oţelului;
(iii) creşterea rapidă a capacităţii şi a producţiei de oţel poate duce la perturbări comerciale dacă condiţiile cererii locale sunt mai puţin robuste decât se aştepta;
c) în conformitate cu Ministerul Energiei, că:
(i) apreciem faptul că la nivelul Comisiei s-a realizat că este necesar să fie luate măsuri în vederea scăderii preţurilor la energie electrică şi gaze naturale, astfel încât UE să îşi recapete competitivitatea pe pieţele globale;
(ii) costul tranziţiei energetice spre o economie curată a pus un efort mare asupra statelor membre şi consumatorilor, iar în momentul în care peste acest efort s-a suprapus criza energetică provocată de COVID şi de războiul din Ucraina UE a început să resimtă într-un mod dramatic efectele creşterii preţurilor, care acum sunt aproape duble faţă de media perioadei 2014-2020;
(iii) măsura principală avută în vedere în cadrul comunicării este, practic, constituirea unei veritabile uniuni energetice, proces care a început încă din 2018, dar care în continuare este demonstrat că nu este efectiv funcţională şi nu produce beneficii pentru toţi membrii săi;
(iv) măsurile propuse în plan cresc gradul de complexitate al sistemelor energetice, cu riscurile şi costurile aferente;
3. subliniază:
a) conjugat cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
(i) planul asigură stimulentele financiare necesare adaptării la efortul de decarbonizare şi la tehnologiile inovatoare;
(ii) planul este important pentru România, întrucât: asigură accesul la energie la preţuri rezonabile şi la surse alternative de energie; implică măsuri de promovare a capacităţilor industriale; asigură protecţia faţă de importurile din state terţe care promovează practici concurenţiale neloiale; facilitează adaptarea industriei româneşti la noile condiţii de pe piaţă şi astfel promovează interesele ţării noastre;
b) în convergenţă cu Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului şi cu UniRomSider, că:
(i) este important să se ţină seama de considerentele legate de cererea regională de oţel atunci când se evaluează dezvoltarea capacităţii, din cauza impactului asupra comerţului între regiuni;
(ii) este necesară implementarea unor reguli mai stricte împotriva practicilor de eludare;
(iii) noile investiţii trebuie să ia în considerare nu numai cererea şi oferta, ci şi obiectivele privind schimbările climatice, inclusiv adoptarea celor mai bune tehnologii disponibile pentru a îmbunătăţi eficienţa energetică şi a reduce emisiile de CO_2 pe termen cât mai scurt;
(iv) modernizarea tehnologiilor inovatoare şi înlocuirea/ reducerea utilizării materiilor prime reprezintă situaţii pe termen lung pentru industrie;
c) pe aceeaşi linie cu Ministerul Energiei, că:
(i) pentru România, problematica interconectărilor energetice este una dintre cele mai importante, iar problema apare din nerealizarea unor proiecte de interconectare la nivelul unor state membre din Europa Centrală;
(ii) pe linia reducerii costurilor energiei, măsurile propuse sunt bune, dar, cât timp taxele propuse a fi reduse/eliminate reprezintă surse de venit pentru buget, acestea vor fi dificil de implementat, deşi ar putea reprezenta cea mai eficientă măsură de reducere a costurilor pe termen scurt;
(iii) reducerea timpilor de autorizare a proiectelor de orice tip este o propunere foarte bună şi apreciem că este necesară constituirea unui cadru general obligatoriu în acest sens, nu doar emiterea de orientări.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 10 iunie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 10 iunie 2025.
Nr. 55.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: