Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 52 din 18 martie 2024  referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic  şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Realizarea ambiţiilor UE pentru energia  din surse regenerabile offshore - COM (2023) 668 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 52 din 18 martie 2024 referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Realizarea ambiţiilor UE pentru energia din surse regenerabile offshore - COM (2023) 668 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 246 din 22 martie 2024
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/89 din 13.03.2024,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României:
    1. constată că statele membre au convenit asupra unor obiective fără caracter obligatoriu pentru generarea de energie offshore până în 2050, cu obiective intermediare pentru 2030 şi 2040, în fiecare dintre cele cinci bazine maritime ale UE. Comparativ cu strategia UE privind valorificarea potenţialului energiei din surse regenerabile offshore, noile obiective stabilesc un nivel mai ridicat de ambiţie pentru capacitatea instalată. Obiectivele pentru 2030 sunt aproape de două ori mai îndrăzneţe decât ţinta de cel puţin 60 GW stabilită în strategie.
    Se conturează un obiectiv general de instalare a unei capacităţi de generare a energiei offshore de aproximativ 111 GW până la sfârşitul acestui deceniu, ajungând să crească la aproximativ 317 GW până la jumătatea secolului;

    2. consideră, în convergenţă cu Ministerul Energiei, că:
    a) nu ar trebui să se renunţe la obiectivele din strategia UE intitulată „O strategie a UE privind valorificarea potenţialului energiei din surse regenerabile offshore pentru un viitor neutru climatic“, respectiv o capacitate instalată de cel puţin 60 GW de energie eoliană offshore până în 2030 şi de 300 GW până în 2050, chiar dacă obiectivele fără caracter obligatoriu stabilite în baza TEN-E (reţelele transeuropene de energie) sunt mult mai ambiţioase;
    b) raportul recent elaborat de Reţeaua Europeană a Operatorilor Sistemelor de Transport pentru Electricitate (ENTS0-E), în baza Regulamentului nr. 869/2022 (privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene), indică o serie de probleme cu care se confruntă promotorii unor astfel de proiecte (lipsă forţă de muncă, echipamente disponibile pentru generare, echipamente pentru instalarea fermelor eoliene, reţelele electrice existente insuficiente etc.), de aceea fiind preferabil să fie avute în vedere obiectivele deja stabilite prin strategie, fără să fie luată în considerare o creştere a acestora în viitorul apropiat (2025-2030);
    c) obiectivul „Consolidarea infrastructurii de reţea şi a cooperării regionale“ - pentru implementarea accelerată a energiei offshore, cooperarea regională este esenţială şi acest tip de colaborare trebuie susţinut de Comisia Europeană printr-o mai bună informare cu privire la proiecte de acest tip deja implementate, eventuale ghiduri în acest sens (orientări pentru o analiză cost-beneficiu specifică şi pentru partajarea costurilor), încurajarea unor astfel de colaborări prin acordarea de finanţări comune. Consolidarea infrastructurii este deosebit de importantă, nu numai prin prisma preluării energiei obţinute din surse eoliene offshore, dar şi pentru transferul acesteia în alte regiuni ale Europei. Sunt necesare creşterea finanţărilor acordate proiectelor de interes comun şi încurajarea operatorilor sistemelor de transport din regiuni precum zona Mării Negre să deruleze studii privind necesităţile de interconectare şi să coordoneze implementarea proiectelor de întărire/construcţie reţea cu cele ale dezvoltatorilor de parcuri eoliene offshore;
    d) obiectivul „Accelerarea procedurii de autorizare“ - susţinem facilitarea schimbului de bune practici în vederea realizării unor proceduri de autorizare eficiente în rândul statelor membre. Având în vedere că în proiectul de act normativ privind energia eoliană offshore promovat de Ministerul Energiei sunt incluse prevederi în acest sens, interesează în mod deosebit evaluările prealabile de mediu ale siturilor eoliene offshore;
    e) obiectivul „Asigurarea amenajării spaţiului maritim integrat“ - revizuirea Planului Maritim Spaţial ar trebui efectuată mai des decât o dată la 10 ani, pentru a putea urmări dezvoltarea preconizat accelerată a parcurilor eoliene offshore;
    f) obiectivul „Cercetarea şi inovarea în sprijinul energiei offshore“ - ar fi utilă crearea unui cadru legislativ naţional în vederea sprijinirii proiectelor demonstrative propuse de diverse alte state;
    g) obiectivul „Dezvoltarea lanţurilor de aprovizionare şi a competenţelor“ - în elaborarea proiectului legii eoliene offshore sunt incluse prevederi în acest sens, dar dacă la nivelul Parlamentului se pot identifica noi soluţii pentru extinderea activităţii de acest tip la nivelul portului Constanţa, utilizarea bazei existente - în port sau în sectorul industrial pentru producerea de echipamente eoliene offshore (instalare şi producţie), acestea ar fi necesar să fie incluse în lege. Acordarea de facilităţi fiscale ar putea fi o soluţie în acest sens (scutire de taxe vamale, credite cu dobândă subvenţionată etc.). Date fiind problemele întâlnite la nivelul forţei de muncă, este necesară dezvoltarea, din timp, de programe de pregătire suport;

    3. subliniază:
    a) pe aceeaşi linie cu Ministerul Energiei, că includerea în documentele programatice [Strategia Energetică, Planul Naţional Integrat în Domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice 2021-2030 (PNIESC), programul de guvernare] a unor ţinte clare şi a unei foi de parcurs este necesară pentru a indica în mod clar care este angajamentul ţării noastre de participare la efortul european; astfel de informaţii sunt necesare atât pentru a solicita asistenţa tehnică şi financiară din partea UE sau a altor organizaţii/bănci internaţionale, cât şi pentru a transmite un mesaj clar mediului de afaceri cu privire la proiectele care pot fi dezvoltate în domeniu;
    b) de comun acord cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, că energia offshore are un rol semnificativ în realizarea obiectivelor de decarbonizare şi înlocuirea importurilor de combustibili fosili; prin dezvoltarea sectorului energiei din surse regenerabile offshore se urmăreşte reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi crearea unui sistem energetic sustenabil şi mai puţin dependent de combustibilii fosili.



    ART. 2
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 18 martie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    SORIN-MIHAI CÎMPEANU

    Bucureşti, 18 martie 2024.
    Nr. 52.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016