Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 519 din 26 iunie 2014  privind stabilirea ratelor aferente reducerilor procentuale/corecţiilor financiare aplicabile pentru abaterile prevăzute în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 519 din 26 iunie 2014 privind stabilirea ratelor aferente reducerilor procentuale/corecţiilor financiare aplicabile pentru abaterile prevăzute în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 481 din 28 iunie 2014
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,

    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

    ART. 1
    Se aprobă ratele aferente reducerilor procentuale/corecţiilor financiare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, pe care autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, precum şi structurile de control prevăzute la art. 20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, le aplică în cazul nerespectării prevederilor privind procedurile de achiziţie.
    ART. 2
    Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, precum şi structurile de control prevăzute la art. 20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului act normativ şi îşi vor modifica în mod corespunzător procedurile în termen de 10 zile lucrătoare.
    ART. 3
    Prezenta hotărâre a Guvernului se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică abaterilor constatate după data intrării în vigoare.

                                 PRIM-MINISTRU
                              VICTOR-VIOREL PONTA

                                Contrasemnează:
                                ---------------
                         Ministrul fondurilor europene,
                           Eugen Orlando Teodorovici

                         Ministrul finanţelor publice,
                              Ioana-Maria Petrescu

                               Viceprim-ministru,
                        ministrul dezvoltării regionale
                           şi administraţiei publice,
                             Nicolae-Liviu Dragnea

                             p. Viceprim-ministru,
                 ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
                            Dumitru Daniel Botănoiu,
                                secretar de stat

                        p. Ministrul afacerilor externe,
                                 George Ciamba
                                secretar de stat

    Bucureşti, 26 iunie 2014.
    Nr. 519.


    ANEXĂ

                                     RATELE
             pentru stabilirea reducerilor procentuale/corecţiilor
   financiare care se aplică în cazul nerespectării procedurilor de achiziţii

    PARTEA 1
    Achiziţii publice

    A) Contracte a căror valoare este egală sau mai mare decât plafonul/pragul stabilit în legislaţia naţională privind achiziţiile publice pentru care există obligaţia publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

    ANUNŢUL DE PARTICIPARE ŞI DOCUMENTAŢIA DE ATRIBUIRE


┌────┬───────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │Tipul de abatere/ │ │ │
│crt.│neregulă constatată │ Descrierea abaterii/neregulii constatate │ Corecţia financiară/Reducerea procentuală aplicabilă │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1.│Nepublicarea unui anunţ│Anunţul de participare nu a fost publicat în │100% │
│ │de participare │conformitate cu regulile aplicabile [de exemplu│25% dacă publicarea unui anunţ de participare este │
│ │ │publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii │prevăzută în directive şi acest anunţ nu a fost publicat │
│ │ │Europene (JOUE) atunci când aceasta este │în JOUE, dar au fost publicate suficiente informaţii care │
│ │ │prevăzută de directive/legislaţia naţională*i)]│pot garanta că o întreprindere situată într-un alt stat │
│ │ │ │membru poate avea acces la informaţiile relevante privind │
│ │ │ │procedura de achiziţie publică respectivă, înainte ca │
│ │ │ │aceasta să fie atribuită, astfel că această întreprindere │
│ │ │ │să fie în măsură să prezinte o ofertă sau să îşi manifeste│
│ │ │ │interesul în vederea obţinerii acestui contract. În │
│ │ │ │practică aceasta înseamnă fie că anunţul de participare a │
│ │ │ │fost publicat la nivel naţional (în conformitate cu │
│ │ │ │legislaţia sau cu reglementările naţionale aplicabile), │
│ │ │ │fie că normele de bază privind publicarea unui anunţ de │
│ │ │ │participare au fost respectate. │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Divizarea artificială a│Lucrările care urmează să fie executate sau │100% │
│ │contractelor de lucrări│bunurile/serviciile care urmează să fie livrate│25% dacă publicarea unui anunţ de participare este │
│ │/produse/servicii │/prestate sunt divizate pentru ca procedura de │prevăzută în directive şi acest anunţ nu fost publicat în │
│ │ │achiziţie respectivă să nu mai fie sub │JOUE, dar au fost publicate suficiente informaţii care pot│
│ │ │incidenţa directivelor/legislaţiei naţionale şi│garanta că o întreprindere situată într-un alt stat membru│
│ │ │pentru a nu face obiectul publicării anunţului │poate avea acces la informaţiile relevante privind │
│ │ │de participare în JOUE aferent totalităţii │procedura de achiziţie publică respectivă, înainte ca │
│ │ │lucrărilor, bunurilor şi serviciilor propuse a │aceasta să fie atribuită, astfel că această întreprindere │
│ │ │fi achiziţionate. │să fie în măsură să prezinte o ofertă sau să îşi manifeste│
│ │ │ │interesul în vederea obţinerii acestui contract. În │
│ │ │ │practică aceasta înseamnă fie că anunţul de participare a │
│ │ │ │fost publicat la nivel naţional (în conformitate cu │
│ │ │ │legislaţia sau cu reglementările naţionale aplicabile), │
│ │ │ │fie că normele de bază privind publicarea unui anunţ de │
│ │ │ │participare au fost respectate. │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Nerespectarea (de către│Termenul-limită de primire a ofertelor sau de │25% dacă reducerea termenelor este mai mare de 50%; │
│ │autoritatea │primire a candidaturilor este mai scurt decât │10% dacă reducerea termenelor este mai mare de 30%; │
│ │contractantă) a │termenele fixate prin directivă/legislaţia │5% pentru orice altă reducere de termene (corecţia │
│ │termenului-limită de │naţională. │financiară/reducerea procentuală poate fi între 2% şi 5%, │
│ │depunere a ofertelor │ │în cazul în care natura şi gravitatea consecinţelor │
│ │sau a datei de primire │ │abaterii nu justifică o corecţie financiară/reducere │
│ │a candidaturilor (din │ │procentuală de 5%.) │
│ │partea potenţialilor │ │ │
│ │ofertanţi)*ii) │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Potenţialii ofertanţi/ │Timpul în care potenţialii ofertanţi/candidaţi │25% dacă timpul de care dispun potenţialii ofertanţi/ │
│ │candidaţi au la │dispun pentru obţinerea documentaţiei de │candidaţi pentru obţinerea documentaţiei de atribuire este│
│ │dispoziţie un termen │atribuire este prea scurt, ceea ce are ca efect│mai mic de 50% din termenul legal de primire a ofertelor │
│ │prea scurt pentru │crearea unui obstacol nejustificat în ceea ce │10% dacă timpul de care dispun potenţialii ofertanţi/ │
│ │obţinerea documentaţiei│priveşte asigurarea cadrului concurenţial al │candidaţi pentru obţinerea documentaţiei de atribuire este│
│ │de atribuire │procedurii organizate. Corecţiile/Reducerile │mai mic de 60% din termenul legal de primire a ofertelor │
│ │ │sunt aplicate de la caz la caz. Pentru │5% dacă timpul de care dispun potenţialii ofertanţi/ │
│ │ │determinarea ratei se va ţine cont de eventuale│candidaţi pentru obţinerea documentaţiei de atribuire este│
│ │ │circumstanţe atenuante legate de specificitatea│mai mic de 80% din termenul legal de primire a ofertelor │
│ │ │şi complexitatea procedurii de achiziţie, în │ │
│ │ │special de sarcina administrativă suplimentară │ │
│ │ │pe care o creează sau de dificultăţile │ │
│ │ │întâmpinate în furnizarea documentaţiei de │ │
│ │ │atribuire. │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Nepublicarea prin erată│Termenul de primire a ofertelor sau de primire │10% │
│ │a prelungirii │a candidaturilor au fost prelungite fără a se │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 5% în funcţie de │
│ │termenelor de depunere │respecta regulile de publicitate aplicabile în │gravitate. │
│ │a ofertelor sau a │domeniu (respectiv publicarea în JOUE dacă │ │
│ │prelungirii termenului │procedura de atribuire intră sub incidenţa │ │
│ │de primire a │directivelor). │ │
│ │candidaturilor*iii) │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│Cazul în care nu se │Autoritatea contractantă atribuie un contract │25% │
│ │justifică atribuirea │de servicii recurgând la o procedură de │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau la 5% în │
│ │unui contract prin │negociere cu publicarea prealabilă a unui anunţ│funcţie de gravitate. │
│ │procedura de negociere │de participare, dar această procedură nu este │ │
│ │cu publicarea │justificată în raport cu prevederile legale │ │
│ │prealabilă a unui anunţ│aplicabile. │ │
│ │de participare │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 7.│În cazul în care se │Autoritatea contractantă atribuie un contract │100% │
│ │organizează o procedură│în domeniul apărării sau al securităţii │Corecţia/Reducerea poate fi diminuată la 25%, la 10% sau │
│ │de atribuire în │naţionale recurgând la o procedură de dialog │la 5% în funcţie de gravitate. │
│ │domeniul apărării sau │competitiv sau de negociere fără publicarea │ │
│ │al securităţii │prealabilă a unui anunţ de participare în │ │
│ │naţionale pentru care │cazuri în care circumstanţele nu justifică │ │
│ │se aplică prevederile │aplicarea unei astfel de proceduri. │ │
│ │Directivei 2009/81/CE/ │ │ │
│ │legislaţiei naţionale │ │ │
│ │şi nu este elaborată o │ │ │
│ │justificare adecvată │ │ │
│ │pentru nepublicarea │ │ │
│ │unui anunţ de │ │ │
│ │participare │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 8.│În anunţul de │Anunţul de participare nu descrie suficient de │25% │
│ │participare şi/sau în │detaliat criteriile de selecţie şi/sau nici în │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau la 5% dacă │
│ │documentaţia de │anunţul de participare şi nici în documentaţia │criteriile de selecţie/atribuire erau enunţate în anunţul │
│ │atribuire nu sunt │de atribuire nu sunt descrise suficient de │de participare (sau în documentaţia de atribuire, în ceea │
│ │menţionate criteriile │detaliat criteriile de atribuire şi ponderea │ce priveşte criteriile de atribuire), dar erau insuficient│
│ │de selecţie şi/sau │acestora. │detaliate. │
│ │criteriile de atribuire│ │ │
│ │după caz. │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 9.│Prin anunţul de │În cazul în care operatorii economici sunt │25% │
│ │participare sau prin │descurajaţi să participe la o procedură din │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în │
│ │documentaţia de │cauza unor criterii de selecţie şi/sau │funcţie de gravitate. │
│ │atribuire sunt │atribuire ilegale stabilite prin anunţul de │ │
│ │stabilite criterii de │participare sau prin documentaţia de atribuire,│ │
│ │selecţie/atribuire │de exemplu: │ │
│ │ilegale şi/sau │Obligaţia ofertantului de a avea deja un sediu │ │
│ │discriminatorii. │sau un reprezentant în ţara sau în regiunea │ │
│ │ │respectivă. │ │
│ │ │Obligaţia ofertantului de a avea experienţă în │ │
│ │ │ţara sau în regiunea respectivă. │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 10.│Criteriile de selecţie │Când se poate demonstra că nivelul minim de │25% │
│ │nu sunt nici în │capacitate tehnică solicitat nu este nici în │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în │
│ │legătură şi/sau nu sunt│legătură şi/sau nici proporţional cu obiectul │funcţie de gravitate. │
│ │proporţionale cu │contractului, astfel nu se poate garanta │ │
│ │obiectul contractului. │egalitatea de acces a ofertanţilor sau are ca │ │
│ │ │efect crearea de obstacole nejustificate în │ │
│ │ │ceea ce priveşte concurenţa. │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 11.│Specificaţii tehnice │Stabilirea de norme tehnice prea specifice nu │25% │
│ │discriminatorii │permite asigurarea egalităţii de acces a │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în │
│ │ │ofertanţilor sau are ca efect crearea de │funcţie de gravitate. │
│ │ │obstacole nejustificate în ceea ce priveşte │ │
│ │ │concurenţa. │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 12.│Definirea insuficientă │Descrierea din anunţul de participare şi/sau │10% │
│ │a obiectului │din documentaţia de atribuire este insuficientă│Corecţia/Reducerea poate fi diminuată la 5% în funcţie de │
│ │contractului │ca să permită potenţialilor ofertanţi/candidaţi│gravitate. │
│ │ │să determine care este obiectul contractului. │În cazul în care lucrările executate nu au făcut obiectul │
│ │ │ │unei publicări, pentru suma respectivă se aplică o │
│ │ │ │corecţie/reducere de 100%. │
└────┴───────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────┘

    EVALUAREA OFERTELOR

┌────┬───────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │Tipul de abatere/ │ │ │
│crt.│neregulă constatată │ Descrierea abaterii/neregulii constatate │ Corecţia financiară/Reducerea procentuală aplicabilă │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1.│Modificarea criteriilor│Criteriile de selecţie au fost modificate în │25% │
│ │de selecţie după │faza de selecţie, ceea ce a determinat │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în │
│ │deschiderea ofertelor, │acceptarea unui ofertant care nu ar fi fost │funcţie de gravitate. │
│ │determinând selectarea │selectat dacă criteriile de selecţie publicate │ │
│ │incorectă a unui │ar fi fost respectate. │ │
│ │participant │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Modificarea criteriilor│Criteriile de selecţie au fost modificate în │25% │
│ │de selecţie după │faza de selecţie, ceea ce a determinat │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în │
│ │deschiderea ofertelor, │respingerea unui ofertant care nu ar fi fost │funcţie de gravitate. │
│ │determinând respingerea│respins dacă criteriile de selecţie publicate │ │
│ │incorectă a unui │ar fi fost respectate. │ │
│ │participant │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Evaluarea ofertelor pe │În cursul evaluării ofertelor, criteriile de │25% │
│ │baza unor criterii de │selecţie au fost folosite drept criterii de │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în │
│ │selecţie sau atribuire │atribuire sau criteriile de atribuire (sau │funcţie de gravitate. │
│ │ilegale │subcriteriile ori ponderea acestora) indicate │ │
│ │ │în anunţul de participare sau în documentaţia │ │
│ │ │de atribuire nu au fost respectate, ceea ce a │ │
│ │ │dus la aplicarea de criterii de selecţie ori │ │
│ │ │atribuire nelegale. Exemplu: subcriteriile de │ │
│ │ │atribuire utilizate într-o procedură de │ │
│ │ │atribuire nu au nicio legătură cu criteriile de│ │
│ │ │atribuire indicate în anunţul de participare/ │ │
│ │ │documentaţia de atribuire. │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│În timpul evaluării nu │Justificarea punctajului acordat fiecărei │25% │
│ │sunt respectate │oferte nu este suficient de clară/este lipsită │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în │
│ │principiile │de transparenţă sau este inexistentă şi/sau │funcţie de gravitate. │
│ │transparenţei şi al │raportul de evaluare nu există sau nu conţine │ │
│ │tratamentului egal. │toate elementele solicitate conform normelor │ │
│ │ │juridice. │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 5.│Modificarea unei oferte│Comisia de evaluare permite candidaţilor/ │25% │
│ │în cursul evaluării │ofertanţilor să îşi modifice ofertele în timpul│Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în │
│ │ │evaluării. │funcţie de gravitate. │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 6.│Negocierea în cursul │În cadrul unei proceduri deschise sau restrânse│25% │
│ │procedurii de atribuire│autoritatea contractantă negociază cu │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în │
│ │ │ofertanţii în timpul evaluării, ceea ce │funcţie de gravitate. │
│ │ │determină o modificare substanţială a │ │
│ │ │condiţiilor iniţiale cuprinse în anunţul de │ │
│ │ │participare sau în documentaţia de atribuire. │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 7.│Procedură de negociere │În contextul unei proceduri de negociere cu │25% │
│ │cu publicarea │publicare prealabilă a unui anunţ de │Corecţia/Reducerea poate fi redusă la 10% sau 5% în │
│ │prealabilă a unui anunţ│participare, condiţiile iniţiale din contract │funcţie de gravitate. │
│ │de participare, în urma│au fost substanţial modificate, ceea ce ar fi │ │
│ │căreia condiţiile │justificat publicarea unei noi proceduri. │ │
│ │enunţate în anunţul de │ │ │
│ │participare sau în │ │ │
│ │documentaţia de │ │ │
│ │atribuire au fost │ │ │
│ │modificate │ │ │
│ │substanţial*iv) │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 8.│Respingerea unei oferte│În cazul în care comisia de evaluare respinge │25% │
│ │cu preţ neobişnuit de │ofertele cu preţ neobişnuit de scăzut în ceea │ │
│ │scăzut │ce priveşte produsele, lucrările sau serviciile│ │
│ │ │ofertate fără să solicite în scris clarificări │ │
│ │ │pe care le consideră necesare privind │ │
│ │ │fundamentarea ofertei │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 9.│Conflictul de interese │Un conflict de interese a fost stabilit de o │100% │
│ │ │instituţie administrativă sau judiciară │ │
│ │ │competentă, fie în ceea ce priveşte │ │
│ │ │beneficiarul contribuţiei din partea UE, fie în│ │
│ │ │ceea ce priveşte autoritatea contractantă │ │
└────┴───────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────┘


    IMPLEMENTAREA CONTRACTULUI
┌────┬───────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ Tipul de abatere/ │ Descrierea abaterii/ │ │
│crt.│ neregulă constatată │ neregulii constatate │ Corecţia financiară/Reducerea procentuală aplicabilă │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1.│Modificarea │Elementele esenţiale ale atribuirii │25% din valoarea contractului │
│ │substanţială a │contractului includ, dar nu se limitează: │ │
│ │contractului în raport │preţul*vi), natura lucrărilor, termenul de │plus │
│ │cu anunţul de │execuţie, modalitatea de plată şi materialele │ │
│ │participare sau cu │utilizate. Este totdeauna necesară o analiză │valoarea suplimentară a contractului care este determinată│
│ │documentaţia de │caz cu caz pentru determinarea elementelor │de modificarea substanţială a condiţiilor iniţiale │
│ │atribuire*v) │esenţiale. │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Reducerea obiectului │Contractul a fost atribuit în conformitate cu │Valoarea corespunzătoare diminuării obiectului contractul │
│ │contractului │directivele/ legislaţia naţională, dar, │plus │
│ │ │ulterior, obiectul contractului a fost redus. │25% din valoarea finală a contractului (numai dacă │
│ │ │ │reducerea obiectului contractului este substanţială, în │
│ │ │ │sensul că afectează scopul contractului) │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Atribuirea de contracte│Contractul iniţial a fost atribuit în │100% din valoarea contractelor suplimentare │
│ │de lucrări/servicii/ │conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile,│ │
│ │bunuri suplimentare │dar a fost urmat de mai multe contracte de │În cazul în care totalul valorii contractelor care se │
│ │(dacă o astfel de │suplimentare a lucrărilor executate/bunurilor │referă la lucrări, bunuri şi servicii suplimentare │
│ │atribuire constituie o │livrate/serviciilor prestate (formalizate sau │(formalizate sau nu în scris) atribuite fără respectarea │
│ │modificare substanţială│nu în scris) care nu au avut la bază proceduri │dispoziţiilor directivelor nu depăşeşte pragul de 50% al │
│ │a condiţiilor iniţiale │care respectă prevederile directivelor/ │contractului iniţial, corecţia/reducerea poate fi redusă │
│ │ale contractului*vii)),│legislaţiei naţionale, aplicabile negocierii │la 25%. │
│ │fără o procedură │fără publicare pentru un motiv de urgenţă, │ │
│ │competitivă în cazul în│rezultat din evenimente imprevizibile sau │ │
│ │care nu au fost │privind atribuirea contractelor de lucrări, │ │
│ │respectate următoarele │bunuri şi servicii suplimentare. │ │
│ │condiţii: │ │ │
│ │- o situaţie de urgenţă│ │ │
│ │care rezultă dintr-un │ │ │
│ │eveniment imprevizibil;│ │ │
│ │- o circumstanţă │ │ │
│ │neprevăzută în cazul │ │ │
│ │lucrărilor, serviciilor│ │ │
│ │sau bunurilor │ │ │
│ │suplimentare*viii). │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Lucrări sau servicii │Contractul iniţial a fost atribuit în │100% din valoarea care depăşeşte limita de 50% din │
│ │suplimentare a căror │conformitate cu dispoziţiile legale aplicabile,│valoarea contractului iniţial. │
│ │valoare depăşeşte │dar a fost urmat de mai multe contracte de │Pentru situaţiile în care depăşeşte valoarea contractului │
│ │limita fixată de │suplimentare a căror valoare depăşeşte │iniţial cu un procent cuprins între 20% şi 49% din │
│ │dispoziţiile legale │procentul de 50% din valoarea contractului │valoarea acestuia se aplică prevederile Ordonanţei de │
│ │aplicabile │iniţial*ix). │urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea │
│ │ │ │contractelor de achiziţie publică, a contractelor de │
│ │ │ │concesiune de lucrări publice şi a contractelor de │
│ │ │ │concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi │
│ │ │ │completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi │
│ │ │ │completările ulterioare │
└────┴───────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────┘


---------
    *i) În ceea ce priveşte procedurile de atribuire pentru care nu se aplică sau se aplică parţial prevederile directivelor, este necesară determinarea existenţei unui interes transfrontalier cert sau a unui caz de încălcare a prevederilor legislaţiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice. Dacă există un interes transfrontalier sau o abatere de la aplicarea prevederilor legislaţiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice este necesar să se determine ce nivel de publicitate ar fi trebuit asigurat în acest caz. În acest context, obligaţia de transparenţă implică faptul că o întreprindere situată într-un alt stat membru să poată avea acces la informaţii relevante privind procedura de atribuire respectivă înainte ca respectivul contract să fie atribuit, astfel că, dacă această întreprindere doreşte, să poată să fie în măsură să prezinte o ofertă sau să îşi manifeste interesul pentru obţinerea acestui contract. În practică aceasta înseamnă fie că anunţul de participare a fost publicat la nivel naţional (în conformitate cu prevederile legale sau cu normele naţionale aplicabile), fie că normele de bază relative la publicitatea care trebuie asigurată pentru procedura de achiziţie au fost respectate.
    *ii) Aceste termene sunt aplicabile pentru procedurile restrânse şi pentru procedurile de negociere cu publicarea unui anunţ de atribuire.
    *iii) Aceste termene sunt aplicabile pentru procedurile restrânse şi pentru procedurile de negociere cu publicarea unui anunţ de atribuire.
    *iv) O flexibilitate limitată poate fi aplicată în ceea ce priveşte modificarea condiţiilor iniţiale după atribuirea contractului, chiar dacă această posibilitate, precum şi modalităţile de punere în practică nu sunt enunţate într-un mod clar şi precis în anunţul de participare sau în documentaţia de atribuire. Dacă această posibilitate nu este prevăzută în documentaţia de atribuire, modificările condiţiilor iniţiale nu sunt admisibile decât dacă nu sunt substanţiale. O modificare este considerată substanţială dacă:
    a) autoritatea contractantă introduce condiţii care, dacă ar fi fost incluse iniţial în documentaţia de atribuire, ar fi permis admiterea unor ofertanţi alţii decât cei admişi iniţial;
    b) aceste modificări permit atribuirea unui contract unui alt ofertant decât cel care a fost selectat iniţial;
    c) autoritatea contractantă extinde obiectul contractului cu lucrări/bunuri/servicii care nu erau prevăzute iniţial;
    d) aceasta modifică echilibrul economic în favoarea contractantului într-un mod care nu era prevăzut în contractul iniţial.
    *v) Vezi nota iv.
    *vi) Pentru moment, singura modificare a preţului iniţial care nu a fost considerată substanţială de Curtea Europeană de Justiţie priveşte o reducere de preţ de la 1,47% la 2,94%.
    *vii) Vezi nota vi.
    *viii) Noţiunea de "circumstanţe neprevăzute" trebuie să fie interpretată ca referindu-se la situaţii pe care o autoritate contractantă diligentă nu le poate prevedea (de exemplu, cerinţe noi rezultate din adoptarea unei noi legislaţii europene sau naţionale sau a condiţiilor tehnice, care nu au putut să fie prevăzute cu toate că s-au executat toate investigaţiile tehnice prevăzute în etapa de proiectare, în condiţiile impuse de cele mai noi standarde tehnice în domeniu). Suplimentarea lucrărilor, bunurilor şi serviciilor determinată de o insuficientă pregătire tehnică a proiectului nu poate fi considerată ca fiind o "circumstanţă imprevizibilă".
    *ix) Directiva 2004/17/CE nu stabileşte o limită în ceea ce priveşte contractele suplimentare. Pentru calculul limitei de 50% autoritatea contractantă va ţine cont de valoarea lucrărilor sau a serviciilor suplimentare. Valoarea lucrărilor sau serviciilor suplimentare nu trebuie să fie compensată cu valoarea lucrărilor sau serviciilor anulate. Valoarea care corespunde lucrărilor sau serviciilor anulate nu are nicio incidenţă asupra calculului limitei de 50%.


    B) Contracte a căror valoare este sub plafonul/pragul stabilit, conform legislaţiei în vigoare, pentru publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
    În conformitate cu prevederile legislaţiei europene şi ale jurisprudenţei Curţii Europene de Justiţie în cazul contractelor pentru care aplicarea directivelor din domeniul achiziţiilor publice nu este obligatorie sau este parţial obligatorie şi se constată abateri de la aplicarea prevederilor legislaţiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/structurile de control aplică reducerile procentuale/corecţiile financiare prevăzute la lit. a).

    PARTEA a 2-a
    a) Contracte încheiate de beneficiarii privaţi de fonduri europene, care nu au calitatea de autoritate contractantă conform legislaţiei în vigoare, dar care au obligaţia respectării prevederilor unor ghiduri/instrucţiuni privind achiziţiile, în situaţia în care acestea sunt parte integrantă din contractul/acordul/ordinul/decizia de finanţare sau a Ordinului ministrului afacerilor europene nr. 1.050/2012


┌────┬───────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ Tipul de abatere/ │ Descrierea abaterii/ │ │
│crt.│ neregulă constatată │ neregulii constatate │ Corecţia financiară/Reducerea procentuală aplicabilă │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1.│Nerespectarea │Contractul a fost atribuit fără lansarea │25% din valoarea contractului în cauză │
│ │cerinţelor privind │adecvată a unei proceduri competitive │ │
│ │asigurarea unui grad │nerespectându-se principiul transparenţei. │ │
│ │adecvat de publicitate │ │ │
│ │şi transparenţă*i) │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Contracte de achiziţii │Contractul iniţial a fost atribuit cu │25% din valoarea contractelor atribuite fără lansarea │
│ │(acte adiţionale) │respectarea regulilor de achiziţie, dar a fost │unei proceduri competitive │
│ │pentru bunuri, lucrări │urmat de unul sau mai multe contracte │ │
│ │sau servicii │suplimentare (acte adiţionale) care au fost │ │
│ │suplimentare, atribuite│atribuite fără asigurarea unei competiţii │ │
│ │fără competiţie │adecvate, în absenţa unei urgenţe imperative │ │
│ │adecvată, în absenţa │rezultate din evenimente imprevizibile sau în │ │
│ │unei urgenţe imperative│absenţa unor circumstanţe neprevăzute care să │ │
│ │rezultate din │le justifice. │ │
│ │evenimente │ │ │
│ │imprevizibile sau în │ │ │
│ │absenţa unor │ │ │
│ │circumstanţe │ │ │
│ │neprevăzute*i) │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Aplicarea unor criterii│Aplicarea unor criterii de calificare şi │10% din valoarea contractului în cauză. Rata reducerii/ │
│ │de calificare şi │selecţie sau a unor factori de evaluare care │corecţiei poate fi diminuată la 5% în funcţie de gravitate│
│ │selecţie şi/sau a unor │împiedică anumiţi ofertanţi potenţiali să │ │
│ │criterii de atribuire │participe la procedura de atribuire din cauza │ │
│ │(factori de evaluare) │restricţiilor stabilite în documentaţia de │ │
│ │nelegale │atribuire (de exemplu, obligaţia de a avea deja│ │
│ │ │o reprezentanţă în ţară sau în regiune sau │ │
│ │ │stabilirea unor standarde tehnice prea │ │
│ │ │specifice care favorizează un singur operator) │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 4.│Încălcarea principiului│Contractele au fost atribuite cu respectarea │10% din valoarea contractului în cauză. Rata reducerii/ │
│ │tratamentului egal │cerinţelor privind publicitatea, dar procedura │corecţiei poate fi diminuată la 5% în funcţie de gravitate│
│ │ │de atribuire a încălcat principiul │ │
│ │ │tratamentului egal al operatorilor (de exemplu:│ │
│ │ │în cazul în care autoritatea contractantă a │ │
│ │ │făcut o alegere arbitrară a anumitor ofertanţi │ │
│ │ │cu care a negociat atribuirea contractului sau │ │
│ │ │a oferit un tratament preferenţial unuia dintre│ │
│ │ │ofertanţii invitaţi la negociere) │ │
└────┴───────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────┘


----------
    *i) Conceptul "grad de publicitate adecvat" trebuie interpretat astfel:
    a) Principiul egalităţii de tratament şi cel al nediscriminării impun o obligaţie de transparenţă care constă în garantarea, în favoarea oricărui potenţial ofertant, a unui grad de publicitate care să permită atribuirea contractului în condiţii de competiţie adecvate. Obligaţia de transparenţă presupune că un potenţial ofertant care operează pe teritoriul unui alt stat membru poate avea acces la informaţii relevante privind o procedură de achiziţii înainte ca aceasta să fie finalizată, astfel încât, dacă acel potenţial ofertant doreşte, să îşi poată exprima interesul prin participarea la procedura respectivă.
    b) În unele cazuri, datorită unor circumstanţe speciale, cum ar fi o miză economică foarte redusă, participarea la o procedură de achiziţii poate să nu prezinte interes pentru operatorii economici care operează în alte state membre. În aceste cazuri, efectele asupra libertăţilor fundamentale trebuie să fie considerate ca fiind prea aleatorii şi prea indirecte ca să justifice aplicarea normelor juridice derivate din dreptul comunitar primar şi, din acest motiv, nu se aplică corecţii financiare. Este de competenţa autorităţii contractante să determine dacă o procedură de achiziţie prezintă sau nu un interes potenţial pentru operatorii economici care operează în alt stat membru. Această decizie a autorităţii contractante trebuie să fie fundamentată pe o evaluare a circumstanţelor specifice fiecărui caz în parte, cum ar fi obiectul procedurii de achiziţie, valoarea sa estimată, caracteristicile particulare ale sectorului de activitate în cauză (mărimea şi structura pieţei, practicile comerciale etc.), precum şi zona geografică în care este organizată procedura de achiziţie.


    PARTEA a 3-a
    Contracte încheiate de beneficiarii privaţi de fonduri europene, care nu au calitatea de autoritate contractantă conform legislaţiei în vigoare, dar care au obligaţia respectării prevederilor Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1.120/2013


┌────┬───────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ Tipul de abatere/ │ Descrierea abaterii/ │ │
│crt.│ neregulă constatată │ neregulii constatate │ Corecţia financiară/Reducerea procentuală aplicabilă │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1.│Nerespectarea │Contractul a fost atribuit fără lansarea │25% din valoarea contractului în cauză │
│ │cerinţelor privind │adecvată a unei proceduri competitive │ │
│ │asigurarea unui grad │nerespectându-se principiul transparenţei, │ │
│ │adecvat de publicitate │prin publicarea anunţului de participare pe │ │
│ │şi transparenţă la │site-ul Ministerului Fondurilor Europene │ │
│ │publicarea procedurii │ │ │
│ │simplificate │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2.│Nerespectarea │Contractul a fost atribuit nerespectându-se │5% din valoarea contractului în cauză │
│ │cerinţelor privind │principiul transparenţei, prin publicarea │ │
│ │asigurarea unui grad │anunţului de atribuire pe site-ul Ministerului │ │
│ │adecvat de publicitate │Fondurilor Europene. │ │
│ │şi transparenţă la │ │ │
│ │desemnarea │ │ │
│ │câştigătorului │ │ │
├────┼───────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3.│Nerespectarea │Contractul a fost atribuit cu respectarea │Prin aplicarea principiului proporţionalităţii şi luând │
│ │cerinţelor privind │principiului transparenţei, dar s-au constat │în considerare gravitatea abaterii, prejudiciul provocat │
│ │asigurarea unei bune │abateri de la aplicarea altor prevederi ale │sau posibil să fie provocat fondurilor europene şi │
│ │gestiuni financiare, cu│ordinului. │fondurilor publice naţionale aferente acestora │
│ │aplicarea principiilor │ │ │
│ │economicităţii, │ │ │
│ │eficacităţii şi │ │ │
│ │eficienţei │ │ │
└────┴───────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────┘


                                      --------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016