Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 513 din 29 mai 2025  pentru aprobarea formatului şi conţinutului  Cadrului naţional al calificărilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 513 din 29 mai 2025 pentru aprobarea formatului şi conţinutului Cadrului naţional al calificărilor

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 508 din 30 mai 2025
    Având în vedere prevederile art. 188 alin. (1) şi alin. (3)-(6), art. 194 alin. (2) lit. a) şi ale art. 196 alin. (1) lit. a) şi c) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 149 alin. (3) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 188 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se aprobă formatul şi conţinutul Cadrului naţional al calificărilor, denumit în continuare CNC, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    (1) Certificatele de calificare eliberate conform dispoziţiilor Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, conţin menţiunea obligatorie a nivelului de calificare stabilit conform CNC.
    (2) Documentele universitare eliberate conform dispoziţiilor Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, conţin menţiunea obligatorie a nivelului de calificare stabilit conform CNC.
    (3) Certificatele de calificare eliberate conform dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, conţin menţiunea obligatorie a nivelului de calificare stabilit conform CNC.
    (4) La înregistrarea calificărilor în registrele naţionale ale calificărilor se menţionează obligatoriu nivelul de calificare stabilit conform CNC.

    ART. 3
    La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 734 din 28 noiembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare.



                    PRIM-MINISTRU INTERIMAR
                    MARIAN-CĂTĂLIN PREDOIU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    p. Ministrul educaţiei şi cercetării,
                    Gigel Paraschiv,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
                    Francisc Oscar Gal,
                    subsecretar de stat

    Bucureşti, 29 mai 2025.
    Nr. 513.
    ANEXA 1

    CADRUL NAŢIONAL AL CALIFICĂRILOR (CNC)

┌───────────────┬───────────────┬─────────────┬─────────────────┐
│ │Cunoştinţe │Abilităţi │Responsabilitate │
│ │ │ │şi autonomie │
├───────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│ │ │În contextul │ │
│ │ │CNC, │ │
│ │ │abilităţile │ │
│ │ │sunt descrise│ │
│ │ │ca fiind │În contextul CNC,│
│ │ │cognitive │responsabilitatea│
│ │ │(implicând │şi autonomia sunt│
│ │În contextul │utilizarea │descrise ca fiind│
│ │CNC, │gândirii │capacitatea │
│ │cunoştinţele │logice, │cursantului de a │
│ │sunt descrise │intuitive şi │aplica │
│ │ca fiind │creative) şi │cunoştinţele şi │
│ │teoretice şi/ │practice │abilităţile sale │
│ │sau faptice. │(implicând │într-un mod │
│ │ │dexteritate │autonom şi │
│ │ │manuală şi │responsabil. │
│ │ │utilizarea de│ │
│ │ │metode, │ │
│ │ │materiale, │ │
│ │ │unelte şi │ │
│ │ │instrumente).│ │
├───────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│Nivelul 1 CNC │ │Abilităţi de │Munca sau studiul│
│Rezultatele │Cunoştinţe │bază necesare│sub supraveghere │
│învăţării │generale de │pentru a │directă într-un │
│corespunzătoare│bază │executa │context │
│nivelului 1 │ │sarcini │structurat │
│sunt: │ │simple │ │
├───────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│ │ │Abilităţi │ │
│ │ │cognitive şi │ │
│ │ │practice de │ │
│ │ │bază, │ │
│ │ │necesare │ │
│ │ │pentru │ │
│ │ │utilizarea │ │
│Nivelul 2 CNC │ │informaţiilor│ │
│Rezultatele │Cunoştinţe │relevante în │Munca sau studiul│
│învăţării │faptice de bază│scopul │sub supraveghere,│
│corespunzătoare│într-un domeniu│executării │cu un anumit grad│
│nivelului 2 │de muncă sau de│sarcinilor şi│de autonomie │
│sunt: │studiu │al rezolvării│ │
│ │ │problemelor │ │
│ │ │de rutină │ │
│ │ │prin │ │
│ │ │utilizarea │ │
│ │ │unor reguli │ │
│ │ │şi │ │
│ │ │instrumente │ │
│ │ │simple │ │
├───────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│ │ │O gamă de │ │
│ │ │abilităţi │ │
│ │ │cognitive şi │Asumarea │
│ │Cunoştinţe │practice │responsabilităţii│
│ │faptice, │necesare │pentru executarea│
│ │cunoaşterea │pentru │sarcinilor │
│Nivelul 3 CNC │unor principii,│executarea │într-un domeniu │
│Rezultatele │procese şi │sarcinilor şi│de muncă sau de │
│învăţării │concepte │rezolvarea │studiu │
│corespunzătoare│generale │problemelor │Adaptarea │
│nivelului 3 │dintr-un │prin │propriului │
│sunt: │domeniu de │selectarea şi│comportament la │
│ │muncă sau de │aplicarea de │circumstanţe, │
│ │studiu │metode, │pentru rezolvarea│
│ │ │instrumente, │problemelor │
│ │ │materiale şi │ │
│ │ │informaţii de│ │
│ │ │bază │ │
├───────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│ │ │ │Autogestionare în│
│ │ │ │cadrul liniilor │
│ │ │ │directoare │
│ │ │ │aferente unor │
│ │ │O gamă de │contexte de muncă│
│ │ │abilităţi │sau de studiu în │
│ │ │cognitive şi │general │
│ │Cunoştinţe │practice │previzibile, dar │
│Nivelul 4 CNC │faptice şi │necesare │care se pot │
│Rezultatele │teoretice în │pentru │schimba │
│învăţării │contexte largi,│găsirea de │Supravegherea │
│corespunzătoare│în cadrul unui │soluţii la │activităţii de │
│nivelului 4 │domeniu de │probleme │rutină a altor │
│sunt: │muncă sau de │specifice, │persoane, │
│ │studiu │într-un │preluând o │
│ │ │domeniu de │anumită │
│ │ │muncă sau de │responsabilitate │
│ │ │studiu │pentru evaluarea │
│ │ │ │şi îmbunătăţirea │
│ │ │ │activităţilor de │
│ │ │ │muncă sau de │
│ │ │ │studiu │
├───────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│ │Cunoştinţe │O gamă amplă │Gestionare şi │
│ │faptice şi │de abilităţi │supraveghere în │
│Nivelul 5^(1) │teoretice │cognitive şi │situaţii de muncă│
│CNC │cuprinzătoare, │practice │sau de studiu în │
│Rezultatele │specializate, │necesare │care schimbările │
│învăţării │într-un domeniu│pentru │sunt │
│corespunzătoare│de muncă sau de│conceperea de│imprevizibile │
│nivelului 5 │studiu şi │soluţii │Revizuirea şi │
│sunt: │conştientizarea│creative la │dezvoltarea │
│ │limitelor │probleme │performanţelor │
│ │cunoştinţelor │abstracte │proprii şi ale │
│ │respective │ │altora │
├───────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│ │ │ │Gestionarea de │
│ │ │ │activităţi sau │
│ │ │Abilităţi │proiecte tehnice │
│ │ │avansate, │sau profesionale │
│ │ │care denotă │complexe, prin │
│ │Cunoştinţe │control şi │asumarea │
│Nivelul 6^(2) │avansate │inovare, │responsabilităţii│
│CNC │într-un domeniu│necesare │pentru luarea │
│Rezultatele │de muncă sau de│pentru a │deciziilor în │
│învăţării │studiu, care │rezolva │situaţii de muncă│
│corespunzătoare│implică │probleme │sau de studiu │
│nivelului 6 │înţelegerea │complexe şi │imprevizibile │
│sunt: │critică a │imprevizibile│Asumarea │
│ │teoriilor şi │într-un │responsabilităţii│
│ │principiilor │domeniu de │pentru │
│ │ │muncă sau de │gestionarea │
│ │ │studiu │dezvoltării │
│ │ │specializat │profesionale a │
│ │ │ │indivizilor şi a │
│ │ │ │grupurilor │
├───────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│ │Cunoştinţe │ │ │
│ │foarte │ │ │
│ │specializate, │ │Gestionarea şi │
│ │unele dintre │ │transformarea │
│ │ele situându-se│Abilităţi de │situaţiilor de │
│ │în avangarda │specialitate │muncă sau de │
│ │nivelului de │pentru │studiu care sunt │
│ │cunoştinţe │rezolvarea │complexe, │
│ │dintr-un │problemelor │imprevizibile şi │
│Nivelul 7^(3) │domeniu de │în materie de│necesită noi │
│CNC │muncă sau de │cercetare şi/│abordări │
│Rezultatele │studiu, ca bază│sau inovare, │strategice │
│învăţării │a unei gândiri │pentru │Asumarea │
│corespunzătoare│şi/sau │dezvoltarea │responsabilităţii│
│nivelului 7 │cercetări │de noi │pentru a │
│sunt: │originale │cunoştinţe şi│contribui la │
│ │Conştientizare │proceduri şi │cunoştinţele şi │
│ │critică a │pentru │practicile │
│ │cunoştinţelor │integrarea │profesionale şi/ │
│ │dintr-un │cunoştinţelor│sau pentru │
│ │domeniu şi a │din diferite │revizuirea │
│ │cunoştinţelor │domenii │performanţei │
│ │aflate la │ │strategice a │
│ │graniţa dintre │ │echipelor │
│ │diferite │ │ │
│ │domenii │ │ │
├───────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│ │ │Abilităţile │ │
│ │ │şi tehnicile │ │
│ │ │cele mai │Demonstrarea unui│
│ │ │avansate şi │nivel ridicat de │
│ │ │specializate,│autoritate, de │
│ │ │inclusiv │inovare, de │
│ │ │abilitatea de│autonomie, de │
│ │Cunoştinţe la │sinteză şi │integritate │
│Nivelul 8^(4) │cel mai avansat│evaluare, │ştiinţifică şi │
│CNC │nivel dintr-un │necesară │profesională, │
│Rezultatele │domeniu de │pentru │precum şi a unui │
│învăţării │muncă sau de │rezolvarea │angajament │
│corespunzătoare│studiu sau │problemelor │susţinut pentru │
│nivelului 8 │aflate la │critice de │dezvoltarea de │
│sunt: │graniţa dintre │cercetare şi/│noi idei sau │
│ │diferite │sau inovare │procese aflate în│
│ │domenii │şi pentru │avangarda unor │
│ │ │extinderea şi│situaţii de muncă│
│ │ │redefinirea │sau de studiu, │
│ │ │cunoştinţelor│inclusiv în │
│ │ │sau a │materie de │
│ │ │practicilor │cercetare │
│ │ │profesionale │ │
│ │ │existente │ │
└───────────────┴───────────────┴─────────────┴─────────────────┘


    ^(1) Descriptorul pentru învăţământul postliceal/terţiar nonuniversitar, inclusiv dual, respectiv descriptorul pentru ciclul scurt - studii universitare de scurtă durată corespund rezultatelor învăţării pentru nivelul 5 al Cadrului european al calificărilor (CEC).
    ^(2) Descriptorul pentru primul ciclu corespunde rezultatelor învăţării pentru nivelul 6 al Cadrului european al calificărilor (CEC).
    ^(3) Descriptorul pentru al doilea ciclu corespunde rezultatelor învăţării pentru nivelul 7 al Cadrului european al calificărilor (CEC).
    ^(4) Descriptorul pentru al treilea ciclu corespunde rezultatelor învăţării pentru nivelul 8 al Cadrului european al calificărilor (CEC).

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016