Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 51 din 10 iunie 2025  referitoare la propunerea de Regulament al Consiliului de instituire a Instrumentului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 51 din 10 iunie 2025 referitoare la propunerea de Regulament al Consiliului de instituire a Instrumentului "Acţiunea pentru securitatea Europei" (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare - COM (2025) 122 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 544 din 12 iunie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/183 din 4.06.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că propunerea de Regulament al Consiliului de instituire a Instrumentului „Acţiunea pentru securitatea Europei“ (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare - COM (2025) 122 final respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii.

    ART. 2
    Senatul României:
    1. consideră:
    a) de comun acord cu Ministerul Apărării Naţionale, că:
    (i) trebuie sprijinită necesitatea de a disponibiliza cele mai potrivite stimulente pentru ca statele membre să fie impulsionate în a se angaja în dezvoltarea proiectelor la nivel colaborativ; programul ReArmEurope/ Readiness 2030 este un pas înainte din perspectiva modului de valorificare a oportunităţilor oferite în comun cu celelalte state membre ale UE;
    (ii) instrumentul SAFE oferă oportunitatea istorică României de a moderniza industria de apărare, a spori cooperarea şi a contribui activ la securitatea colectivă europeană;
    (iii) reprezintă un interes aparte pentru România includerea ca domenii prioritare în procesele de achiziţie a capabilităţilor şi a sistemelor terestre, sistemelor navale, a extinderii domeniului mobilităţii militare pentru atingerea contra-mobilităţii militare, a echipamentelor pentru militari, precum şi a sistemelor de comandă şi control;

    b) în conformitate cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    (i) propunerea de Regulament al Consiliului de instituire a Instrumentului „Acţiunea pentru securitatea Europei“ (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare este unul dintre cei cinci piloni ai Planului ReArm Europe, ceilalţi patru piloni fiind: mobilizarea utilizării fondurilor publice în domeniul apărării prin activarea clauzei derogatorii naţionale a Pactului de Stabilitate şi Creştere (PSC); creşterea flexibilităţii instrumentelor UE pentru a creşte investiţiile în apărare; contribuţia Băncii Europene de Investiţii (BEI); mobilizarea capitatului privat;
    (ii) propunerea este parte a răspunsului european la provocările majore ale noului context de securitate şi reflectă concluziile Consiliului European extraordinar din 6 martie 2025, care, reamintind Declaraţia de la Versailles din 11 martie 2022 şi Busola Strategică pentru Securitate şi Apărare adoptată la 21 martie 2022, au evidenţiat că „Europa trebuie să devină suverană, să îşi asume o mai mare responsabilitate pentru propria sa apărare şi să fie mai bine pregătită să acţioneze şi să facă faţă în mod autonom provocărilor şi ameninţărilor imediate şi viitoare printr-o abordare de tip 360 de grade“;

    c) în congruenţă cu Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, că:
    (i) instrumentul SAFE este conceput ca o măsură temporară şi de urgenţă, pentru a sprijini statele membre în realizarea de investiţii publice majore în domeniul apărării;
    (ii) instrumentul vizează: creşterea capacităţilor industriale de apărare ale UE, cu accent pe interoperabilitate şi eficienţă în achiziţii comune; reducerea dependenţei strategice faţă de producători din afara UE; oferirea de sprijin imediat Ucrainei, prin facilitarea transferului de echipamente militare din stocurile naţionale ale statelor membre; stimularea cooperării între statele membre şi dezvoltarea bazei industriale şi tehnologice europene în domeniul apărării (EDTIB);
    (iii) instrumentul prevede o derogare temporară de la reglementările privind achiziţiile publice în domeniul apărării şi o scutire temporară de TVA pentru produsele de apărare achiziţionate prin proceduri comune;


    2. subliniază:
    a) în convergenţă cu Ministerul Apărării Naţionale, că:
    (i) este nevoie de o regândire a modului în care România îşi asigură apărarea, făcând din abordarea colaborativă europeană un vector predilect al înzestrării;
    (ii) este nevoie de un grad ridicat de agilitate din partea României, pentru a identifica rapid modalităţile de abordare a acestui nou mecanism şi pentru a valorifica această oportunitate de colaborare cu statele membre în vederea integrării industriei naţionale de apărare în cea europeană;
    (iii) rămâne o chestiune discutabilă fezabilitatea efectuării primelor plăţi în anul 2025, având în vedere că sunt necesare negocierea regulamentului, elaborarea şi aprobarea planurilor europene de investiţii în industria de apărare subsecventă, identificarea partenerilor pentru achiziţii comune şi începerea implementării;

    b) pe aceeaşi linie cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    (i) instrumentul SAFE va sprijini eforturile UE şi ale statelor membre de a răspunde adecvat noului context de securitate european şi global, vizând utilizarea rapidă a sprijinului financiar pentru: crearea şi creşterea capacităţilor sale de producţie din industria de apărare, îmbunătăţirea disponibilităţii în timp util a produselor din domeniul apărării şi asigurarea interoperabilităţii în cadrul UE;
    (ii) astfel, va fi asigurată acoperirea pe termen scurt a decalajului de capabilităţi, stimulând, în acelaşi timp, industria de apărare europeană, cu efecte pozitive pe termen mediu şi lung;
    (iii) posibilitatea cooptării partenerilor non-UE, în condiţii reciproc avantajoase, va spori capacitatea UE de a-şi promova interesele de politică externă şi de securitate, atât la nivel regional, cât şi global;
    (iv) împrumuturile vor avea condiţii de finanţare avantajoase, în special pentru statele membre care nu fac parte din Zona Euro, ce decurg din ratingul de credit al UE, lichiditatea sporită a obligaţiunilor UE şi cererea ridicată a pieţei pentru emisiunile UE; totuşi, dat fiind accentul pus pe rapiditatea implementării instrumentului şi condiţiile de eligibilitate prevăzute, va fi nevoie de concentrarea eforturilor pentru identificarea proiectelor adecvate şi partenerilor alături de care vor fi realizate achiziţiile comune;
    (v) instrumentul facilitează finanţarea achiziţiilor comune din domeniul apărării în logica asociativă, a cooperării între state;
    (vi) produsele şi echipamentele din domeniul apărării circumscrise acestui instrument sunt complementare standardelor NATO;

    c) conjugat cu Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, că:
    (i) alocarea fondurilor se va face cu respectarea principiilor proporţionalităţii, solidarităţii şi tratamentului egal;
    (ii) instrumentul va contribui semnificativ la consolidarea capacităţilor de apărare europene, reducerea fragmentării bazei industriale de apărare şi crearea unor economii în producţia şi achiziţia de echipamente militare;
    (iii) se preconizează integrarea planului de consolidare a capabilităţilor militare naţionale cu ţintele de capabilităţi NATO prin stimularea implicării industriei naţionale de apărare.




    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 10 iunie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 10 iunie 2025.
    Nr. 51.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016