Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 47 din 3 septembrie 2025  privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Viziunea pentru agricultură şi sectorul alimentar. Împreună pentru construirea unui sector agricol  şi alimentar al UE atractiv pentru generaţiile viitoare - COM (2025) 75    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 47 din 3 septembrie 2025 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Viziunea pentru agricultură şi sectorul alimentar. Împreună pentru construirea unui sector agricol şi alimentar al UE atractiv pentru generaţiile viitoare - COM (2025) 75

EMITENT: Camera Deputaţilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 816 din 3 septembrie 2025
    În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165-190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,
    Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
    ARTICOL UNIC
    Luând în considerare Opinia nr. 4c-22/392, adoptată de Comisia pentru afaceri europene, în şedinţa din 11 iunie 2025, Camera Deputaţilor:
    1. salută iniţierea reflecţiilor asupra viitorului sistemului agroalimentar european şi configurarea politicii agricole comune, mai flexibilă şi mai adaptată nevoilor şi circumstanţelor din statele membre şi provocărilor externe; salută recunoaşterea agriculturii şi alimentaţiei ca sectoare strategice ale Uniunii Europene (Uniunea) şi precizarea obiectivului de atingere a suveranităţii alimentare în Uniune;
    2. susţine păstrarea structurii actuale a politicii agricole comune, cu un buget distinct, structurat pe doi piloni, soluţii echitabile referitoare la distribuirea plăţilor directe între statele membre şi separarea şi complementaritatea între această politică şi politica de coeziune; avertizează că, în lipsa unor resurse adecvate, nu va putea fi pusă în practică o strategie agricolă performantă, la nivel naţional şi european;
    3. apreciază intenţia simplificării sistemului actual de condiţionalitate, prin favorizarea stimulentelor în locul condiţiilor, şi susţine un caracter unitar la nivelul Uniunii pentru condiţionalităţile de mediu şi de ordin social, de natură să evite crearea unor dezavantaje competitive între statele membre şi în scopul facilităţii respectării standardelor înalte de durabilitate în cadrul acordurilor comerciale încheiate cu ţări terţe;
    4. remarcă faptul că fermierii, în special cei mici, se pot confrunta cu costuri disproporţionate pentru asigurarea respectării normelor, în particular în contextul cerinţelor sociale şi de mediu;
    5. recomandă evaluarea permanentă a consecinţelor şi impactului politicilor europene pe teren şi luarea în considerare a realităţilor proprii fiecărui stat membru;
    6. recomandă acordarea unei atenţii particulare sectoarelor agricole sensibile, care nu pot face faţă unei liberalizări totale a comerţului şi unei concurenţe nerestricţionate faţă de importurile din ţări terţe, şi consolidarea instrumentelor pentru asigurarea unei concurenţe loiale cu fermierii din aceste ţări, îndeosebi prin acordurile comerciale încheiate de Uniune;
    7. îşi exprimă îngrijorarea faţă de îmbătrânirea populaţiei ocupate în agricultură, lipsa reînnoirii suficiente a generaţiilor şi scăderea numărului fermelor şi consideră că trebuie întreprinse măsuri pentru stabilitatea veniturilor persoanelor active în acest sector, pentru îmbunătăţirea perspectivelor pe termen lung pentru fermieri şi în vederea atragerii tinerilor în zonele rurale, precum şi pentru asigurarea durabilităţii socioeconomice a producţiei alimentare în Uniune; aşteaptă cu interes strategia europeană de reînnoire a generaţiilor în sectorul agricol;
    8. evidenţiază importanţa investiţiilor în sectorul agroalimentar şi accesului la finanţare pentru fermieri în scopul promovării competitivităţii şi viabilităţii acestui sector şi a vieţii rurale în general;
    9. sprijină sporirea transparenţei pieţei şi consolidarea poziţiei fermierilor în lanţurile valorice, în particular prin corectarea dezechilibrelor din aceste lanţuri şi prin combaterea practicilor comerciale neloiale, ceea ce impune aducerea la zi a listei practicilor amintite, pentru a reflecta starea actuală a pieţelor; susţine consolidarea Observatorului UE al lanţului agroalimentar;
    10. recomandă promovarea cu prioritate a lanţurilor de aprovizionare scurte şi integrarea mai bună a fermierilor în acestea;
    11. susţine întărirea rezilienţei sectorului agricol la crize şi la şocurile economice şi de mediu, prin măsuri adoptate la nivelul Uniunii; atenţionează asupra necesităţii de conferire a unei flexibilităţi mai mari pentru schemele de asigurare şi pentru instrumentele de ajutor financiar destinate fermierilor - care să permită proceduri mai rapide şi mai simple - în scopul gestionării efectelor atrase de dezastrele naturale şi de schimbările climatice pentru sectorul agricol;
    12. recomandă adaptarea permanentă a schemelor de sprijin pentru sectorul agricol din perspectiva creşterii preţului energiei şi îngrăşămintelor şi promovarea unei politici menite să dezvolte producţia de îngrăşăminte în Uniune;
    13. subliniază faptul că politicile climatice şi de mediu nu trebuie să constituie o povară pentru sectorul agricol în Uniune şi că al doilea pilon al politicii agricole comune trebuie să recompenseze în mod corespunzător eforturile fermierilor în direcţia protecţiei mediului şi sprijinirii practicilor agricole durabile;
    14. remarcă existenţa unor limite naturale ale sectorului agricol în ceea ce priveşte reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, dat fiind că emisiile agricole provin din procese naturale, şi rolul soluţiilor bazate pe cercetare şi inovare în eforturile de reducere a respectivelor emisii din agricultură;
    15. recunoaşte rolul important pe care cercetarea, inovarea, îmbunătăţirea cunoştinţelor şi competenţelor şi digitalizarea îl au pentru sectorul agroalimentar european;
    16. subliniază rolul foarte important al utilizării biotehnologiilor în agricultură, care pot conduce la randamente mai mari ale culturilor, la rezistenţa împotriva dăunătorilor şi bolilor, la o calitate superioară a produselor şi la creşterea conţinutului nutriţional al alimentelor; recomandă, în această privinţă, finanţarea corespunzătoare a biotehnologiei prin viitorul cadru financiar multianual al Uniunii, înfiinţarea unor centre de cercetare în domeniu în zone cu suficiente resurse naturale şi minerale, alături de actualizarea permanentă a măsurilor de formare a specialiştilor activi în sectorul agricol, în scopul adaptării lor la noile instrumente digitale şi biotehnologii;
    17. solicită luarea în considerare, în viitoarea strategie europeană pentru rezilienţa în domeniul apei, a particularităţilor sectorului agricol şi apreciază că soluţii tehnologice inovatoare sunt de natură să permită sectorului în cauză gestionarea surselor de apă, în mod durabil şi competitiv din punct de vedere economic;
    18. evidenţiază rolul deosebit al creşterii animalelor în promovarea modelelor de economie circulară, inclusiv prin producerea de îngrăşăminte organice şi de biogaz;
    19. susţine că politica agricolă comună trebuie să beneficieze de o finanţare adecvată prin viitorul cadru financiar multianual al Uniunii şi recomandă adaptarea mai bună a instrumentelor financiare la condiţiile şi realităţile socioeconomice, împrejurare ce reclamă printre altele ajustarea finanţării potrivit dimensiunilor fermelor şi sectoarelor în care activează;
    20. subliniază rolul micilor ferme şi al fermelor familiale în păstrarea biodiversităţii şi a resurselor naturale agricole, ceea ce impune măsuri specifice pentru consolidarea rentabilităţii lor şi pentru luarea în considerare a particularităţilor regionale şi locale;
    21. recomandă promovarea agrosilviculturii ca mijloc benefic pentru biodiversitate şi pentru adaptarea la schimbările climatice;
    22. recomandă sporirea caracterului complementar între finanţarea viitoarei politici agricole comune şi politicile de mediu şi climatice;
    23. susţine abordarea corespunzătoare a nevoilor zonelor rurale, îndeosebi în legătură cu accesul la serviciile de bază, şi încurajarea rezilienţei acestor zone prin măsurile promovate în cadrul viziunii pe termen lung pentru ele;
    24. recomandă derularea unor campanii de sensibilizare a publicului şi formularea unor iniţiative concrete pentru reducerea risipei alimentare, de-a lungul lanţului de aprovizionare;
    25. recomandă conferirea unei flexibilităţi mai mari viitoarelor planuri strategice elaborate în cadrul politicii agricole comune, care să permită adaptarea lor mai rapidă la noile circumstanţe.


    Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 3 septembrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                    SORIN-MIHAI GRINDEANU

    Bucureşti, 3 septembrie 2025.
    Nr. 47.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016