Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 47 din 24 aprilie 2023  referitoare la Comunicarea comună către Parlamentul European, Consiliu,  Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor privind progresele înregistrate  în direcţia realizării Spaţiului european al educaţiei - COM (2022) 700 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 47 din 24 aprilie 2023 referitoare la Comunicarea comună către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor privind progresele înregistrate în direcţia realizării Spaţiului european al educaţiei - COM (2022) 700 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 366 din 28 aprilie 2023
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/125 din 19.04.2023,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României:
    1. constată că:
    a) pe evaluările Comisiei Europene, datele înregistrate de România în 2021 arată decalajul faţă de majoritatea ţintelor propuse de executivul european. Astfel, se constată, în continuare, procente ridicate ale elevilor cu vârsta de 15 ani cu competenţe scăzute la citire (40,8%), matematică (46,6%) şi ştiinţe (43,9%), precum şi un regres în ceea ce priveşte ponderea absolvenţilor de învăţământ terţiar (23,3%), aceasta rămânând cea mai scăzută din toate ţările UE. Rata de părăsire timpurie a şcolii se menţine aproape constantă (15,6%), documentul evidenţiind că Mecanismul de redresare şi rezilienţă va sprijini eforturile naţionale de reducere a acesteia;
    b) cu privire la rata de participare la învăţământul preşcolar, Monitorul educaţiei şi formării din 2022 evidenţiază o stagnare faţă de 2021, respectiv 78,2%;

    2. apreciază:
    a) rigoarea datelor oferite prin prezenta comunicare, date care confirmă realitatea din unele şcoli din mediile vulnerabile din România:
    (i) inechitate: incapacitatea de a decupla factorii socio-economici de rezultatele elevilor - decalaj de 40%; riscul de rezultate slabe este de 6 ori mai mare la copilul din mediul defavorizat;
    (ii) pregătirea profesorilor decuplată de nevoile reale ale copiilor din aceste medii;

    b) ca fiind necesare:
    (i) elaborarea de politici educaţionale pe bază de date: tablou de bord cu direcţii şi indicatori;
    (ii) asigurarea calităţii investiţiilor în educaţie şi formare;
    (iii) implicarea societăţii civile în elaborarea şi implementarea politicilor din domeniul educaţiei şi al tineretului;


    3. propune:
    a) relaţionarea principiului echităţii cu rezultatele, adică o corelare între rezultatele elevilor, tranziţia între ciclurile şcolare, gradul de inserţie socială şi pe piaţa muncii. Conform societăţii civile, până în prezent, gestionarea inechităţii s-a focusat doar pe direcţionarea de resurse pe accesul copiilor din medii vulnerabile la educaţie: masa caldă, a II-a şansă, cost/elev, resurse digitale etc. În ciuda eforturilor, este evident că nu s-a reuşit decuplarea evoluţiei elevilor de factorul socioeconomic, iar aceasta se datorează în primul rând felului în care formăm şi susţinem profesorii care ar trebui să aibă ca misiune reducerea acestui decalaj enorm la nivel de şanse;
    b) regândirea felului în care se fac selecţia, formarea şi susţinerea cadrelor didactice care acţionează în zonele sărace, defavorizate, corelat cu un sistem integrat al liniilor de intervenţie astfel încât să asigurăm atât accesul, cât şi continuitatea şi progresul elevilor. Exemple de anomalii sistemice care adâncesc inechitatea: programe remediale susţinute de aceleaşi cadre didactice care au generat decalajele, acoperirea deficitului de cadre din şcolile defavorizate prin dublarea normelor celor care şi-au dovedit deja ineficienţa, întărirea statutului de unic furnizor de pregătire pentru mediul universitar, deşi pregătirea oferită este profund decuplată de realităţile din teren;
    c) acţiuni necesare în domeniul politicilor în educaţie, cu accent pe noile legi ale educaţiei:
    (i) flexibilizarea căilor de acces în sistemul de educaţie, prin respectarea unor standarde profesionale înalte;
    (ii) descentralizare la nivelul furnizorilor de formare pentru cadrele didactice;
    (iii) deschiderea opţiunilor de parteneriate între mediul academic şi cel ONG-istic în asigurarea pregătirii iniţiale pentru cariera didactică - masterate didactice, conversie profesională - astfel încât rigoarea academică să poată fi dublată de relevanţa practicii pedagogice supervizate şi de experienţa acumulată de organizaţiile care au avut performanţe măsurabile în şcolile vulnerabile;
    (iv) finanţare: pachet de sprijin pentru profesorii şi elevii care au rezultate notabile în şcolile vulnerabile.




    ART. 2
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 24 aprilie 2023, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    SORIN-MIHAI CÎMPEANU

    Bucureşti, 24 aprilie 2023.
    Nr. 47.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016