Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 462 din 8 mai 2025  pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 316/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Energiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 462 din 8 mai 2025 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 316/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Energiei

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 432 din 9 mai 2025
    Luând în considerare Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din data de 3 aprilie 2020 în vederea încetării situaţiei de deficit excesiv din România (2020/C 116/01), prin care s-a recomandat României să ia măsuri eficace şi să prezinte măsuri necesare, pentru a pune capăt situaţiei de deficit excesiv până în anul 2030, cu respectarea unor valori maxime ale ratei de creştere nominală a cheltuielilor nete - 5,1% în 2025, 4,9% în 2026, 4,7% în 2027, 4,3% în 2028, 4,2% în 2029 şi 3,0% în 2030,
    având în vedere că, potrivit planului bugetar pe termen mediu şi lung, România şi-a asumat o traiectorie de micşorare a deficitului bugetar, de la 7,9% din PIB, în anul 2024, la sub 3% din PIB, în anul 2031, pe baza unor ipoteze ce privesc reducerea cheltuielilor publice în perioada 2025-2031 cu 6 puncte procentuale, respectiv de la 41,9% din PIB, în anul 2025, la 35,9% din PIB, în anul 2031, motiv pentru care sunt necesare o serie de măsuri de reducere substanţială a ponderii cheltuielilor publice din PIB,
    în contextul în care cheltuielile cu asistenţa socială, în special cheltuielile din sistemul public de pensii, au crescut semnificativ în anul 2024, prin indexarea cuantumului pensiei cu 13,8% şi prin recalcularea pensiilor cu aproximativ 20%, ceea ce a generat un impact bugetar anual de peste 25 miliarde lei, cu consecinţe negative cu privire la deficitul bugetar înregistrat de bugetul asigurărilor sociale de stat,
    deoarece cheltuielile de personal au crescut în cursului anului 2024, ca urmare a majorărilor salariale acordate pentru întregul personal din sectorul public, de la 132 miliarde lei la 164 miliarde lei, rezultând o creştere nominală de 32 miliarde lei şi o creştere procentuală de 24%, astfel de majorări reprezentând pentru anumite categorii de personal din sectorul public avansuri la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    ţinând cont că au fost adoptate unele acte normative menite să asigure stabilitatea economică a României şi respectarea angajamentelor asumate de stat în faţa instituţiilor internaţionale, în special în faţa Comisiei Europene şi a Fondului Monetar Internaţional, care stabilesc anumite măsuri de reducere a cheltuielilor din sectorul public, inclusiv prin suspendarea concursurilor de ocupare a posturilor vacante din instituţiile publice începând cu data de 1 ianuarie 2025 şi prin reducerea aparatelor administrative supradimensionate, în urma analizelor efectuate,
    în contextul în care Hotărârea Guvernului nr. 316/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Energiei, cu modificările şi completările ulterioare, a rămas necorelată cu o serie de acte normative speciale, care, pe de o parte, stabilesc unele funcţii şi atribuţii specifice în sarcina Ministerului Energiei ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, iar, pe de altă parte, impun crearea unor structuri organizatorice în cadrul Ministerului Energiei, care să îndeplinească atribuţii şi competenţe specifice în diferite arii de activitate, cum ar fi Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Energiei,
    în condiţiile în care reglementarea acestor funcţii şi atribuţii specifice, precum şi crearea unor noi structuri organizatorice în cadrul Ministerului Energiei constituie obligaţii legale pe care Ministerul Energiei nu le poate ignora, iar realizarea acestora se va face cu încadrarea strictă în numărul de posturi rezultate din reorganizarea activităţii Ministerului Energiei, fără să fie necesară crearea de noi funcţii publice sau angajarea unui personal contractual suplimentar,
    având în vedere prevederile art. 3 şi ale art. 45 alin. (1) din Legea nr. 121/2024 privind energia eoliană offshore, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 16/2025 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale, cu modificările ulterioare, ale art. 6 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare, ale ale art. 15 alin. (1)-(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (4) lit. b) şi art. 12 din Legea nr. 294/2024 privind rezilienţa entităţilor critice, precum şi pentru modificarea unor acte normative, ale art. 5 alin. (1) şi (2) din Regulamentul-cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.491/2004, cu modificările ulterioare, ale art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea şi protecţia infrastructurilor critice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 18/2011, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 58/2023 privind securitatea şi apărarea cibernetică a României, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, ale pct. 295, 297 şi 298 din Normele privind protecţia informaţiilor clasificate ale Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 353/2002, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 18 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. I
    Hotărârea Guvernului nr. 316/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 17 martie 2021, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 alineatul (2), după litera k) se introduc două noi litere, lit. l) şi m), cu următorul cuprins:
    "l) autoritate competentă pentru stabilirea şi concesionarea perimetrelor eoliene offshore;
m) autoritate relevantă, în conformitate cu art. 18 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European şi al Consiliului privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013."

    2. La articolul 4, punctele 5 şi 6 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "5. stabileşte şi asigură aplicarea măsurilor de management al situaţiilor de urgenţă şi de protecţie civilă în domeniul de competenţă, precum şi în orice alt domeniu în baza deciziilor adoptate în condiţiile legii, în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr. 1.491/2004 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă, cu modificările ulterioare; organizează periodic exerciţii de simulare a producerii unor situaţii de urgenţă generate de riscurile specifice domeniului de activitate, cu implicarea tuturor componentelor abilitate ale Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, în vederea verificării funcţionării fluxului informaţional-decizional şi a capacităţii de răspuns; participă în comisiile şi grupurile de lucru interministeriale şi interguvernamentale privind managementul situaţiilor de urgenţă şi de protecţie civilă;
6. stabileşte şi asigură aplicarea măsurilor de identificare, desemnare şi protecţie a obiectivelor de infrastructuri critice naţionale din domeniile energetic şi resurselor energetice, precum şi în orice alt domeniu în baza deciziilor adoptate în condiţiile legii, în baza art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea şi protecţia infrastructurilor critice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 18/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 35/2019 pentru desemnarea autorităţilor publice responsabile în domeniul protecţiei infrastructurilor critice naţionale şi europene, cu modificările ulterioare; participă în comisiile şi grupurile de lucru interministeriale şi interguvernamentale privind protecţia infrastructurii critice din domeniile coordonate; reprezintă punct de contact pentru aspectele care ţin de securitatea infrastructurilor critice între proprietarii/operatorii/administratorii de infrastructură critică naţională/infrastructură critică naţională şi autorităţile publice responsabile;"

    3. La articolul 4, punctul 33 se abrogă.
    4. La articolul 4, punctele 61 şi 65 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "61. exercită, prin compartimentul funcţional desemnat prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, atribuţiile şi responsabilităţile prevăzute la art. 3 alin. (2) din Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare;
    ..................................................................................................
65. asigură implementarea Fondului pentru modernizare prevăzut la art. 10d din Directiva 2003/87/CE, cu modificările şi completările ulterioare, şi exercită, prin compartimentul funcţional desemnat prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, atribuţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar de implementare şi gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare;"

    5. La articolul 4, după punctul 67 se introduc zece noi puncte, pct. 68-77, cu următorul cuprins:
    "68. în domeniul producerii energiei eoliene offshore, Ministerul Energiei îndeplineşte, prin structura organizatorică desemnată prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, atribuţiile prevăzute la art. 3 din Legea nr. 121/2024 privind energia eoliană offshore;
69. colaborează cu Autoritatea Competentă de Reglementare a Operaţiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră în vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 5 din Legea nr. 121/2024;
70. asigură coordonarea activităţilor specifice privind îndeplinirea sarcinilor şi măsurilor stabilite din timp de pace necesare politicii de apărare a ţării ce revin sectorului energetic în domeniul pregătirii economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare, pregătirii operative a teritoriului pentru apărare, rezilienţei în contextul NATO, mobilizării şi rechiziţiilor, prin Planul de mobilizare, în cadrul cooperării civilo-militare, în conformitate cu atribuţiile prevăzute de Legea nr. 477/2003 privind pregătirea economiei naţionale şi a teritoriului pentru apărare, republicată, cu modificările ulterioare, Legea nr. 446/2006 privind pregătirea populaţiei pentru apărare, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 355/2009 privind regimul stării de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate şi al stării de război, Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, republicată, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 453/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
71. asigură, prin compartimentul funcţional desemnat prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, gestionarea activităţilor şi sarcinilor specifice ce revin ministerului privind implementarea măsurilor de securitate şi organizarea activităţii specifice protecţiei informaţiilor clasificate NATO, respectiv protecţia, evidenţa, păstrarea, manipularea şi transmiterea informaţiilor clasificate NATO şi UE ca Componentă a Sistemului naţional de registre, în conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare;
72. asigură coordonarea activităţilor, prin compartimentul funcţional desemnat prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, privind sarcinile şi atribuţiile ce revin ministerului în raport cu Sistemul naţional de prevenire şi combatere a terorismului, în vederea cooperării specifice şi menţinerii unei legături permanente cu Centrul de Coordonare Operativă Antiteroristă (CCOA), în conformitate cu prevederile Legii nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, cu modificările şi completările ulterioare;
73. asigură, prin compartimentul funcţional desemnat prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului Operativ pentru Situaţii de Urgenţă (COSU) al Ministerului Energiei, precum şi funcţiile de monitorizare, evaluare, înştiinţare, avertizare, prealarmare, alertare şi coordonare tehnică operaţională a intervenţiilor în cazul situaţiilor de urgenţă în domeniul de competenţă, în conformitate cu atribuţiile prevăzute de art. 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
74. previne, gestionează şi combate, prin compartimentul funcţional desemnat prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, ameninţările, atacurile, riscurile şi vulnerabilităţile cibernetice la adresa reţelelor şi sistemelor informatice din responsabilitate, în conformitate cu prevederile Legii nr. 58/2023 privind securitatea şi apărarea cibernetică a României, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi ale Legii nr. 362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a reţelelor şi sistemelor informatice, cu modificările şi completările ulterioare;
75. realizează, prin compartimentul funcţional desemnat prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, funcţia de echipă de răspuns la incidente de securitate cibernetică la nivelul Ministerului Energiei şi al instituţiilor din subordine sau de sub autoritate, astfel cum este definită de art. 2 lit. k) din Legea nr. 58/2023, precum şi în conformitate cu secţiunea a 4-a a cap. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024 privind instituirea unui cadru pentru securitatea cibernetică a reţelelor şi sistemelor informatice din spaţiul cibernetic naţional civil;
76. efectuează evaluări ale proiectelor de interes comun care se încadrează în categoriile de infrastructuri energetice prevăzute la pct. 1 lit. (e) şi la pct. 2 şi 5 din anexa II la Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European şi al Consiliului, în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (4) din Regulament;
77. acţionează ca structură cu atribuţii de verificare şi control în vederea aplicării regulamentelor Comisiei Europene privind etichetarea şi eficienţa energetică, a supravegherii pieţei în ceea ce priveşte etichetarea energetică, aplicarea sancţiunilor şi perceperea amenzilor prevăzute de legislaţia specifică în vigoare."

    6. La articolul 6 alineatul (1), după litera a) se introduc două noi litere, lit. a^1) şi a^2), cu următorul cuprins:
    "a^1) să exercite măsuri de verificare şi control în vederea aplicării regulamentelor europene privind etichetarea energetică;
a^2) să ia măsuri pentru aplicarea sancţiunilor şi perceperea amenzilor prevăzute de lege în competenţa sa;"

    7. La articolul 8, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Numărul maxim de posturi aprobat pentru aparatul propriu al Ministerului Energiei este de 288 de posturi finanţate de la bugetul de stat, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetelor demnitarilor. Din numărul maxim de posturi, 2 posturi sunt destinate pentru reţeaua de reprezentare externă, 1 post la Ambasada României în Statele Unite ale Americii şi 1 post la Ambasada României în Republica Franceză pentru gestionarea relaţiei cu Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică."

    8. La articolul 11, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    (1) Ministrul energiei este ajutat în activitatea sa de 3 secretari de stat, de secretarul general şi de un secretar general adjunct, numiţi şi eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului.
    ..................................................................................................
    (3) Secretarul general adjunct îndeplineşte atribuţiile stabilite de ministrul energiei."

    9. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta hotărâre.


    ART. II
    Încadrarea personalului în numărul maxim de posturi aprobat şi în noua structură organizatorică, în termenele şi cu respectarea condiţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare pentru fiecare categorie de personal, precum şi aprobarea statului de funcţii şi a modificărilor Regulamentului de organizare şi funcţionare al Ministerului Energiei se realizează în maximum 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.



                    PRIM-MINISTRU INTERIMAR
                    MARIAN-CĂTĂLIN PREDOIU
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
                    Alin Marius Andrieş,
                    secretar de stat
                    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Silviu Nicu Macovei,
                    secretar de stat
                    Ministrul energiei,
                    Sebastian-Ioan Burduja
                    p. Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
                    Francisc Oscar Gal,
                    subsecretar de stat

    Bucureşti, 8 mai 2025.
    Nr. 462.
    ANEXA 1

    *) Anexa este reprodusă în facsimil.
    (Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 316/2021)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016