Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 45 din 10 iunie 2025  referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.308/2013, (UE) 2021/2.115 şi (UE) nr. 251/2014 în ceea ce priveşte anumite norme privind piaţa şi anumite măsuri de sprijin sectorial în sectorul vitivinicol şi pentru produsele vitivinicole aromatizate - COM (2025) 137 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 45 din 10 iunie 2025 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.308/2013, (UE) 2021/2.115 şi (UE) nr. 251/2014 în ceea ce priveşte anumite norme privind piaţa şi anumite măsuri de sprijin sectorial în sectorul vitivinicol şi pentru produsele vitivinicole aromatizate - COM (2025) 137 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 544 din 12 iunie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/180 din 4.06.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.308/2013, (UE) 2021/2.115 şi (UE) nr. 251/2014 în ceea ce priveşte anumite norme privind piaţa şi anumite măsuri de sprijin sectorial în sectorul vitivinicol şi pentru produsele vitivinicole aromatizate - COM (2025) 137 final respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii.

    ART. 2
    Senatul României:
    1. consideră că propunerea oferă instrumentele de politică prin care statele membre şi operatorii economici din sectorul vitivinicol sunt sprijiniţi în vederea gestionării potenţialului de producţie, creşterii rezilienţei sectorului în contextul schimbărilor climatice, adaptării la tendinţele pieţei şi susţinerii acestuia în vederea valorificării oportunităţilor;
    2. recomandă introducerea următoarelor observaţii:
    1. art. 1 alin. (1) - la textul propus pentru modificarea art. 62 alin. (3), din motive de claritate, consecvenţă şi transparenţă, solicităm precizarea clară a sancţiunilor administrative care pot fi avute în vedere;
    a) introducerea la art. 90 a unui alineat nou, respectiv alin. (4) al Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013:
    "(4) Fără a aduce atingere actelor privind sectorul vitivinicol care au fost adoptate în temeiul articolului 58 din Regulamentul (UE) 2021/2.116, în cazul unei încălcări a normelor Uniunii în sectorul vitivinicol, statele membre aplică sancţiuni administrative proporţionale, eficace şi disuasive în conformitate cu titlul IV capitolul I din regulamentul respectiv. Statele membre nu aplică astfel de sancţiuni în cazul în care nerespectarea este minoră.“;"

    b) la titlul IV: Sisteme de control şi sancţiuni, capitolul I: Norme generale din cadrul Regulamentului (UE) 2021/2.116, în opinia noastră, nu conferă normei o aplicare clară şi unitară cu privire consecinţele neutilizării autorizaţiei de plantare. În acest sens, se solicită să se adauge aceleaşi elementele de clarificare şi în cazul art. 83 alin. (4) şi (5);

    2. art. 1 alin. (2) - la textul propus pentru modificarea art. 63 alineatul (2), solicităm completarea definiţiei „recoltării înainte de coacere“ cu trimiterea la Stadiul de evoluţie a strugurilor, respectiv stadiul M după Baggiolini, stadiul 83 din codul BBCH, care vizează perioada anterioară celei normale de intrare a strugurilor în pârgă. Această menţiune sau precizarea unui termen exact (31 iulie), data până la care trebuie înlăturaţi toţi strugurii, constituie elemente asiguratorii ale faptului că nu mai există struguri comercializabili pe suprafaţa vizată;
    3. art. 1 alin. (3) lit. (c) - în legătură cu norma prevăzută la lit. c), solicităm clarificări cu privire la elementele de legătură care pot fi luate în calcul la stabilirea suprafeţei specifice pentru care se limitează eliberarea de autorizaţii pentru plantări noi, atunci când au fost puse în aplicare măsuri naţionale sau ale Uniunii privind distilarea vinului;
    4. art. 1 alin. (5) lit. a (i) - întrucât limita de 0,05% nu poate fi determinată cu exactitate prin analize de laborator şi este afectată toleranţa metodei de analiză, propunem ca menţiunea 0,0% să se înscrie pentru toate produsele dezalcoolizate care au o concentraţie alcoolică inferioară limitei de 0,5%;
    5. art. 1 alin. (5) lit. b, cu trimitere la lit. (k) - în vederea informării corecte a consumatorilor cu privire la modalitatea de obţinere a produsului, propunem menţinerea ca denumiri obligatorii a sintagmelor: „dezalcoolizat“ şi „parţial dezalcoolizat“. Termenii „alcohol-free“ şi „alcohol-light“ pot fi asociaţi denumirilor de produs ca denumiri facultative, având în vedere că pe etichetă este obligatorie înscrierea conţinutului de alcool al produsului. Având în vedere că termenul „alcool uşor“ nu asigură informarea corectă a consumatorilor români, deoarece nu este un termen specific în limba română, trebuie să se permită utilizarea unor termeni similari relevanţi: „cu conţinut scăzut de alcool“ sau „slab alcoolic“;
    6. la art. 1 alin. (9) propunem eliminarea pct. 4 (spumant) şi menţinerea pct. 7 (spumos), deoarece prin impregnarea unui vin/vin dezalcoolizat cu dioxid de carbon nu se poate obţine decât un vin spumos/vin spumos fără alcool. În acest context este necesar ca pentru vinurile cu CO_2 endogen (4, 5, 6 şi 8) să nu fie admisă dezalcoolizarea totală, ci numai eventual cea parţială. Aceasta presupune şi modificarea anexei VII partea a II-a primul paragraf, cu restrângerea categoriilor de produse care pot fi supuse dezalcoolizării totale/parţiale;
    7. referitor la art. 2 - Modificări ale Regulamentului (UE) nr. 251/2014 se propune ca, în cazul produselor aromatizate la care nu este admis adaosul de alcool, să fie permisă doar utilizarea unui vin materie primă dezalcoolizat parţial, şi nu total. Lipsa alcoolului de provenienţă viticolă elimină posibilitatea efectuării de analize privind autenticitatea produselor în cauză, blocând orice act de control al compoziţiei prin metode analitice. În ceea ce priveşte:
    a) art. 2 alin. (1) lit. g) - se modifică prin scăderea limitei inferioare a tăriei alcoolice de la 14,5% la 12,5%, deoarece obţinerea unui produs din această categorie (în care participarea vinului este de minimum 75%) fără adaos de alcool este dificil de obţinut, având în vedere că materia primă (vinul bază) nu are în general o tărie alcoolică atât de ridicată. Specificitatea produsului, faţă de băuturile aromatizate pe bază de vin cu concentraţii alcoolice cuprinse între 12,5% şi 14,5%, este asigurată prin procentul de participare al ingredientului principal (vinul). De menţionat că, odată cu apariţia Regulamentului (UE) nr. 251/2014, adaosul de alcool a devenit o operaţiune opţională raportat la prevederile anterioare reglementate prin Regulamentul (CE) nr. 1.601/1991. În contextul acestor modificări apare şi necesitatea reducerii nivelului minim de alcool al produsului finit obţinut fără adaos de alcool;
    b) art. 2 alin. (2) - propunem elaborarea unor norme specifice de etichetare a acestor produse, având în vedere că acestea nu sunt supuse unui proces de dezalcoolizare în mod direct, ci sunt obţinute din produse viticole dezalcoolizate/parţial dezalcoolizate. Trimiterile la normele de etichetare stabilite pentru produse vitivinicole dezalcoolizate/parţial dezalcoolizate sunt de natură să creeze confuzie în rândul consumatorilor cu privire la natura produsului şi modul de obţinere;
    c) art. 2 alin. (4) „Glühwein“ - susţinem eliminarea reglementărilor privind producerea băuturii aromatizate pe bază de vin „Glühwein“, obţinută din „vinuri de fructe, altele decât strugurii“ care nu sunt produse ale sectorului vitivinicol. Reglementarea este contrară intenţiei de a asigura un debuşeu pentru produsele sectorului viticol (considerentul 16). Natura unui produs astfel obţinut nu face obiectul prezentului regulament, iar din punctul de vedere al nomenclaturii combinate aparţine unei alte clase de băuturi;
    d) propunem modificarea şi completarea anexei II B pct. 12 pentru corelarea prevederilor legale cu noile tendinţe de producţie în vederea unei mai bune adaptări la preferinţele consumatorilor, astfel:
    Pelin - băutură aromatizată pe bază de vin:
    - care este obţinută din vin roşu, alb sau roze sau dintr-o combinaţie a acestora şi un amestec special de ierburi;
    – care are un titru alcoolic volumic dobândit de minimum 8,5 % vol.; şi
    – care are un conţinut de zahăr, exprimat ca zahăr invertit de maximum 50% g/l, şi o aciditate totală de minimum 3 g/l, exprimată ca acid tartric.

    În cazul în care a fost preparat din vin alb, roşu sau roze, denumirea de vânzare se poate completa cu cuvintele „alb“, „roşu“, respectiv „roze“/„rosé“. Cu toate acestea, cuvântul „roze“/„rosé“ nu este utilizat atunci când produsul este obţinut prin combinarea vinului roşu cu vin alb sau a oricăruia dintre aceste vinuri cu vin roze.
    Pelinul poate fi obţinut şi prin adăugare de dioxid de carbon, iar denumirea de vânzare se poate completa cu termenul:
    - „spumos“ pentru produsul care prezintă, atunci când este conservat la 20°C în recipiente închise, o suprapresiune de minimum 3 bari; respectiv
    – „perlant“ sau alţi termeni similari, atunci când prezintă, dacă este conservat la 20°C în recipiente închise, o suprapresiune datorată dioxidului de carbon de minimum 1 bar.






    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituţiile europene.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 10 iunie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 10 iunie 2025.
    Nr. 45.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016