Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 44 din 30 iunie 2025  privind adoptarea opiniei referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unui sistem comun pentru returnarea resortisanţilor ţărilor terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală în Uniune şi de abrogare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, a Directivei 2001/40/CE a Consiliului şi a Deciziei 2004/191/CE a Consiliului - COM (2025) 101    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 44 din 30 iunie 2025 privind adoptarea opiniei referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unui sistem comun pentru returnarea resortisanţilor ţărilor terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală în Uniune şi de abrogare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, a Directivei 2001/40/CE a Consiliului şi a Deciziei 2004/191/CE a Consiliului - COM (2025) 101

EMITENT: Camera Deputaţilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 617 din 1 iulie 2025
    În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165-190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,
    Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
    ARTICOL UNIC
    Luând în considerare Opinia nr. 4c-22/394, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 11 iunie 2025, Camera Deputaţilor:
    1. susţine obiectivul instituirii unui sistem comun pentru gestionarea eficace a returnării resortisanţilor ţărilor terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală în Uniunea Europeană (Uniune), care să abordeze atât aspectele interne, cât şi pe cele externe, de natură să prevină şi să reducă migraţia ilegală şi să crească eficienţa procesului de returnare;
    2. este de acord cu aprecierea că o politică performantă în domeniul returnării constituie un pilon fundamental al unui sistem cuprinzător şi credibil al Uniunii în materia azilului şi migraţiei, împrejurare care reclamă asigurarea coerenţei politicii de returnare cu măsurile adoptate în temeiul Pactului privind migraţia şi azilul;
    3. constată caracterul insuficient al actualelor politici de returnare, manifestat în faptul că puţine persoane vizate de decizii de returnare părăsesc în mod efectiv spaţiul european de liberă circulaţie;
    4. ia act de problemele întâmpinate de aplicarea Directivei 2008/115/CE privind returnarea resortisanţilor ţărilor terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală;
    5. constată că propunerea clarifică procesul de returnare pentru autorităţile competente şi pentru resortisanţii ţărilor terţe în cauză, aflaţi în situaţie de şedere ilegală;
    6. apreciază că propunerea de regulament este conformă cu principiul subsidiarităţii, în măsura în care ea urmăreşte să abordeze mai eficient, la nivelul Uniunii, interacţiunea dintre sistemele naţionale, prin instituirea de norme procedurale comune pentru emiterea deciziilor de returnare şi prin stabilirea unui mecanism de recunoaştere şi executare a deciziilor adoptate de un alt stat membru, şi întrucât vizează abordarea unitară a modului în care sunt trataţi resortisanţii ţărilor terţe care nu au drept de şedere, asigurând claritate şi securitate juridică pentru persoanele vizate;
    7. consideră că propunerea de regulament este conformă cu principiul proporţionalităţii, în măsura în care ea se limitează la ceea ce este necesar pentru a institui o procedură comună de returnare, inclusiv a unui mecanism de recunoaştere şi întărire a efectului deciziilor de returnare, pentru a evita divergenţele dintre procedurile naţionale şi pentru soluţionarea eficientă a principalelor deficienţe identificate;
    8. ia act de faptul că principalele obstacole în îndeplinirea obligaţiei de returnare gravitează în jurul lipsei de cooperare, atât din partea migranţilor, cât şi a autorităţilor din ţara de origine, şi consideră că precizarea explicită, în sarcina resortisanţilor ţărilor terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală, a obligaţiei de a coopera cu autorităţile naţionale în toate etapele procedurilor de returnare, în special pentru stabilirea şi verificarea identităţii pentru obţinerea unui document de călătorie valabil, precum şi a consecinţelor în cazul necooperării poate reprezenta o soluţie pentru eficientizarea procesului de returnare;
    9. salută promovarea recunoaşterii reciproce a deciziilor de returnare între statele membre, de natură să asigure accelerarea procesului de returnare;
    10. recomandă clarificarea procedurii de compensare a costurilor pentru punerea în aplicare a deciziei de returnare emise de un alt stat membru, în situaţia în care sprijinul statului membru responsabil nu poate fi asigurat de Agenţia Europeană pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă (Frontex);
    11. sprijină introducerea posibilităţii de a efectua returnări în ţări terţe cu care au fost încheiate acorduri sau aranjamente bilaterale sau la nivelul Uniunii şi recomandă revizuirea instrumentelor de cooperare a statelor membre şi a Uniunii cu ţări terţe, de origine şi de tranzit, îndeosebi cele situate pe rutele de migraţie, în scopul eficientizării procedurilor de readmisie şi, mai general, al sprijinirii atât a refugiaţilor, cât şi a comunităţilor gazdă, în regiunile de origine;
    12. arată că stabilirea unor reguli stricte pentru returnarea acelor resortisanţi ai ţărilor terţe care prezintă riscuri de securitate va contribui la creşterea siguranţei cetăţenilor europeni;
    13. propune acordarea unei atenţii sporite, în cursul lucrărilor legislative asupra iniţiativei de faţă, includerii garanţiilor necesare referitoare la protecţia datelor cu caracter personal şi la transferul lor către alte state membre sau ţări terţe cu scopul readmiterii şi reintegrării resortisanţilor ţărilor terţe;
    14. subliniază ca aspect pozitiv, din perspectiva drepturilor persoanelor, instituirea de garanţii procedurale, potrivit cărora toate măsurile legate de returnare trebuie să fie efectuate cu respectarea deplină a drepturilor garantate de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii, inclusiv a principiului nereturnării, a dreptului la o cale de atac efectivă şi a principiului interesului superior al copilului;
    15. subliniază interesul autorităţilor române, referitor la legătura creată între returnare şi readmisie, asupra eficacităţii procedurii accelerate de readmisie, aplicabilă în zona de frontieră în baza acordurilor bilaterale încheiate cu ţările terţe vecine.


    Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 30 iunie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                    RALUCA TURCAN

    Bucureşti, 30 iunie 2025.
    Nr. 44.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016