Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 433 din 30 aprilie 2025  pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente obiectivului de investiţii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 433 din 30 aprilie 2025 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente obiectivului de investiţii "Trenuri de metrou pentru Magistrala 4 de metrou: Gara de Nord-Străuleşti"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 390 din 30 aprilie 2025
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente obiectivului de investiţii „Trenuri de metrou pentru Magistrala 4 de metrou: Gara de Nord-Străuleşti“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    Finanţarea obiectivului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri alocate României prin Fondul pentru modernizare, alocaţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.

    ART. 3
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Metrorex - S.A., răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
                    Tánczos Barna
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu

    Bucureşti, 30 aprilie 2025.
    Nr. 433.
    ANEXA 1

    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
    obiectivului de investiţii „Trenuri de metrou pentru
    Magistrala 4 de metrou: Gara de Nord-Străuleşti“
    În anul 1977 a fost înfiinţată „Întreprinderea de Exploatare a Metroului“ transformată în 1991 în „Regia de Exploatare a Metroului Bucureşti,“ iar prin reorganizare, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 482/1999, în Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti METROREX - S.A., sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, având ca obiect de activitate transportul de persoane cu metroul pe reţeaua de căi ferate subterane şi supraterane, în scopul satisfacerii interesului public, social şi de protecţie civilă, şi realizează investiţii pentru extinderea şi modernizarea reţelei de metrou.
    Metrorex dispune de o flotă de material rulant variată compusă din 4 tipuri de material rulant, material rulant ce a fost pus în funcţiune în 4 etape.
    Vechimea medie pentru flota compusă din cele 4 tipuri de material rulant este defalcată după cum urmează:
    - ramele de metrou tip IVA - vechime medie de 39 de ani;
    – ramele de metrou tip bombardier - BM2 - vechime medie de 19-20 de ani;
    – ramele de metrou tip bombardier - BM21 - vechime medie de 15 ani;
    – ramele de metrou tip bombardier - BM3 - au o vechime mai mică faţă de acestea, fiind puse în funcţiune între 2014 şi 2016.

    Datorită vechimii mari a parcului de material rulant, acesta are un mare impact asupra activităţii de întreţinere şi reparaţii. Vehiculele tip IVA şi-au depăşit durata de funcţionare normală de 2 ori a materialului rulant, conform Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004, care este de 18 ani. Vehiculele tip BM2 au ajuns la durata de funcţionare normală, fiind urmate de vehiculele BM21.
    Numărul de defecte atât la nivel de flotă, cât şi la nivel de tren este în creştere la vehiculele tip IVA, faţă de celelalte tipuri de vehicule, care sunt în scădere. Defectele identificate pentru vehiculele tip BM3 (CAF) sunt mai mari în perioada de garanţie, acestea fiind identificate şi remediate, dar acest fenomen ne redă o imagine a indisponibilităţii materialului rulant pe perioada de garanţie.
    Având în vedere mentenanţa aferentă a trenurilor de metrou menţionate anterior, precum şi experienţa existentă, se poate observa o mai bună mentenanţă a trenurilor noi, faţă de cele vechi, o mentenanţă mai uşor de realizat din punctul de vedere al planificării, precum şi al indisponibilităţii materialului rulant. Trenurile de generaţie mai nouă au în vedere îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei şi a confortului călătorilor, acestea fiind echipate cu echipamente de ultimă generaţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    Luând în considerare vechimea foarte mare a parcului de material rulant, durata de viaţă depăşită de peste 2 ori, rata mare de apariţie a defecţiunilor generând indisponibilităţi de lungă durată şi probleme în asigurarea capacităţii de transport, necesitatea de adaptare a capacităţii de transport oferite de sistemul de transport public la nevoia de mobilitate a cetăţenilor oraşului şi proiectele de dezvoltare a reţelei, se impun înlocuirea parţială a parcului circulant şi achiziţia unui număr de rame electrice care să corespundă legislaţiei în vigoare.
    Aşadar, ţinând seama de:
    - necesitatea de a înlocui materialul rulant vechi, cu rată mare de defectare;
    – nevoia de a înlocui sistemul de semnalizare de pe M4 pentru a avea o interfaţă comună cu viitorul sistem de pe M6;
    – nevoia de a armoniza intervalele de circulaţie şi a intercala trenurile de pe M4 şi M6 pe viitorul tronson comun;
    – necesitatea şi solicitările călătorilor privind îmbunătăţirea condiţiilor de transport de pe M4.

    În concluzie, se propune achiziţia a 12 trenuri de metrou pentru exploatarea Magistralei 4: Gara de Nord-Străuleşti, care vor înlocui trenurile IVA de generaţie veche.
    Îmbunătăţirea serviciilor de transport public de călători pe Magistrala 4 de metrou prin achiziţionarea a 12 trenuri de metrou va conduce la:
    - creşterea vitezei de circulaţie comerciale şi diminuarea abaterilor faţă de graficul de circulaţie programat şi implicit a întârzierilor cauzate de defectări;
    – creşterea calităţii serviciului de transport cu metroul;
    – îmbunătăţirea nivelului de confort şi siguranţă;
    – aducerea nivelului tehnic de exploatare a reţelei la cerinţele legislaţiei în vigoare;
    – eficientizarea activităţii de exploatare;
    – reducerea consumurilor energetice şi a costurilor de mentenanţă.

    Principalele caracteristici constructive ale soluţiei tehnice pentru trenuri sunt:
    - caroserie din oţel inoxidabil, cu elemente de protecţie împotriva vandalismului;
    – greutate: maximum 180 de tone în stare goală (7,5 tone pe osie), maximum 336 tone în stare încărcată (14 tone pe osie);
    – viteza maximă de exploatare: 80 km/h;
    – capacitatea nominală a trenului: 1.200 de călători;
    – lungimea maximă a trenului peste cuple: maximum 114 metri;
    – lăţimea la exterior a caroseriei la nivelul podelei: maximum 3.100 mm;
    – înălţimea faţă de NSS: maximum 3.600 mm;
    – ecartament: 1.432 mm;
    – raza minimă orizontală: 100 de metri în linie curentă; 50 de metri în depou şi ateliere [inclusiv curba S (50 m/0 m/50 m)];
    – raza minimă verticală: 3.000 de metri în linie curentă, 2.000 de metri în depou şi ateliere;
    – declivitate maximă: 35‰ în linie curentă;
    – declivitate excepţională: 45‰ în linie curentă;
    – alimentare: 750 Vcc prin şina a treia în linie curentă şi prin pantograf în depou şi ateliere;
    – dispunerea uşilor: câte 4 uşi cu deschiderea utilă de minimum 1.400 mm lăţime x 1.950 mm înălţime pe fiecare parte a fiecărui vagon;
    – deschiderea coridoarelor de legătură între vagoane: minimum 1.500 mm lăţime x 1.950 mm înălţime;
    – sistem de acţionare cu motoare asincrone trifazate;
    – frână de serviciu electrodinamică, suplimentată de frână mecanică cu disc.

    INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI
    aferenţi obiectivului de investiţii „Trenuri de metrou pentru Magistrala 4 de metrou: Gara de Nord-Străuleşti“
    Titular: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
    Beneficiar: Metrorex - S.A.
    Amplasament: municipiul Bucureşti
    Indicatori tehnico-economici:

┌───────────────────────┬────┬─────────┐
│Valoarea totală a │ │ │
│obiectivului de │Mii │1.002.719│
│investiţii, inclusiv │lei │ │
│T.V.A. │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│Eşalonarea investiţiei │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│Anul I │Mii │300.816 │
│ │lei │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│Anul II │Mii │0 │
│ │lei │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│Anul III │Mii │0 │
│ │lei │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│Anul IV │Mii │701.903 │
│ │lei │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│Capacităţi │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│Trenuri electrice de │Buc.│12 │
│metrou TEM │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│Dimensiuni şi │ │ │
│caracteristici │ │ │
│principale: │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│caroserie din oţel │ │ │
│inoxidabil, cu elemente│ │ │
│de protecţie împotriva │ │ │
│vandalismului; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│greutate: maximum 180 │ │ │
│de tone în stare goală │ │ │
│(7,5 tone pe osie), │ │ │
│maximum 336 tone în │ │ │
│stare încărcată (14 │ │ │
│tone pe osie); │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│viteza maximă de │ │ │
│exploatare: 80 km/h; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│capacitatea nominala a │ │ │
│trenului: 1.200 de │ │ │
│călători; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│lungimea maximă a │ │ │
│trenului peste cuple: │ │ │
│maximum 114 metri; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│lăţimea la exterior a │ │ │
│caroseriei la nivelul │ │ │
│podelei: maximum 3.100 │ │ │
│mm; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│înălţimea faţă de NSS: │ │ │
│maximum 3.600 mm; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│ecartament: 1.432 mm; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│raza minimă orizontală:│ │ │
│100 metri în linie │ │ │
│curentă; 50 metri în │ │ │
│depou şi ateliere │ │ │
│[inclusiv curba S (50 m│ │ │
│/0 m/50 m)]; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│raza minimă verticală: │ │ │
│3.000 metri în linie │ │ │
│curentă, 2.000 metri în│ │ │
│depou şi ateliere; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│declivitate maximă: 35‰│ │ │
│în linie curentă; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│declivitate │ │ │
│excepţională: 45‰ în │ │ │
│linie curentă; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│alimentare: 750 Vcc │ │ │
│prin şina a treia în │ │ │
│linie curentă şi prin │ │ │
│pantograf în depou şi │ │ │
│ateliere; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│dispunerea uşilor: câte│ │ │
│4 uşi cu deschiderea │ │ │
│utilă de minimum 1.400 │ │ │
│mm lăţime x 1.950 mm │ │ │
│înălţime pe fiecare │ │ │
│parte a fiecărui vagon;│ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│deschiderea │ │ │
│coridoarelor de │ │ │
│legătură între vagoane:│ │ │
│minimum 1.500 mm lăţime│ │ │
│x 1.950 mm înălţime; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│sistem de acţionare cu │ │ │
│motoare asincrone │ │ │
│trifazate; │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│frână de serviciu │ │ │
│electrodinamică, │ │ │
│suplimentată de frână │ │ │
│mecanică cu disc │ │ │
├───────────────────────┼────┼─────────┤
│Durata de realizare a │Luni│48 │
│investiţiei │ │ │
└───────────────────────┴────┴─────────┘


    Finanţarea obiectivului de investiţii se realizează din fonduri alocate României prin Fondul pentru modernizare, alocaţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016