Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008, în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/158 din 26.05.2025, Senatul adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 Senatul României: 1. apreciază consultarea publică privind Scutul european pentru democraţie, lansată de Comisia Europeană; 2. transmite Comisiei Europene răspunsurile şi contribuţiile la chestionarul aferent consultării (anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre), cuprinse în anexa raportului. ART. 2 Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene. Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 26 mai 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată. p. PREŞEDINTELE SENATULUI, MIRCEA ABRUDEAN Bucureşti, 26 mai 2025. Nr. 41. ANEXA 1 Scutul european pentru democraţie - consultare publică deschisă - întrebări închise şi deschise 1. Acţiunile străine de manipulare a informaţiilor şi ingerinţele străine, precum şi dezinformarea 1.1. Vă rugăm să indicaţi cum percepeţi dumneavoastră riscurile asociate următoarelor tehnici:
┌─────────────┬──────┬────┬───────┬────┬──────┬────┐
│Tehnica │Foarte│Mari│Poziţie│Mici│Foarte│Nu │
│ │mari │ │neutră │ │mici │ştiu│
├─────────────┼──────┼────┼───────┼────┼──────┼────┤
│Acţiunile │ │ │ │ │ │ │
│străine de │ │ │ │ │ │ │
│manipulare a │ │ │ │ │ │ │
│informaţiilor│ │ │ │ │ │ │
│şi │x │ │ │ │ │ │
│ingerinţele │ │ │ │ │ │ │
│străine, │ │ │ │ │ │ │
│precum şi │ │ │ │ │ │ │
│dezinformarea│ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼──────┼────┼───────┼────┼──────┼────┤
│Utilizarea │ │ │ │ │ │ │
│neautentică a│ │ │ │ │ │ │
│platformelor │ │ │ │ │ │ │
│de comunicare│ │ │ │ │ │ │
│socială de │ │ │ │ │ │ │
│către actori │ │ │ │ │ │ │
│străini şi │ │ │ │ │ │ │
│interni │ │ │ │ │ │ │
│pentru a │ │ │ │ │ │ │
│influenţa │ │ │ │ │ │ │
│sfera │ │ │ │ │ │ │
│democratică a│x │ │ │ │ │ │
│Uniunii │ │ │ │ │ │ │
│Europene (UE)│ │ │ │ │ │ │
│(de exemplu, │ │ │ │ │ │ │
│prin conturi │ │ │ │ │ │ │
│false, boţi, │ │ │ │ │ │ │
│tehnici opace│ │ │ │ │ │ │
│de │ │ │ │ │ │ │
│amplificare, │ │ │ │ │ │ │
│inclusiv prin│ │ │ │ │ │ │
│exploatarea │ │ │ │ │ │ │
│algoritmilor │ │ │ │ │ │ │
│etc.) │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼──────┼────┼───────┼────┼──────┼────┤
│Finanţarea │ │ │ │ │ │ │
│disimulată a │ │ │ │ │ │ │
│activităţilor│ │ │ │ │ │ │
│politice │x │ │ │ │ │ │
│(partide, │ │ │ │ │ │ │
│campanii │ │ │ │ │ │ │
│etc.) │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼──────┼────┼───────┼────┼──────┼────┤
│Interferenţe │ │ │ │ │ │ │
│în cercetare │ │x │ │ │ │ │
│şi în mediul │ │ │ │ │ │ │
│academic │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼──────┼────┼───────┼────┼──────┼────┤
│Ameninţări şi│ │ │ │ │ │ │
│atacuri │ │ │ │ │ │ │
│împotriva │x │ │ │ │ │ │
│actorilor │ │ │ │ │ │ │
│politici │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼──────┼────┼───────┼────┼──────┼────┤
│Ameninţări şi│ │ │ │ │ │ │
│atacuri │ │ │ │ │ │ │
│împotriva │ │x │ │ │ │ │
│mass-mediei │ │ │ │ │ │ │
│şi a │ │ │ │ │ │ │
│jurnaliştilor│ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼──────┼────┼───────┼────┼──────┼────┤
│Corupţie, │ │ │ │ │ │ │
│fraudă etc. │ │x │ │ │ │ │
│în politică │ │ │ │ │ │ │
└─────────────┴──────┴────┴───────┴────┴──────┴────┘
Vă rugăm să oferiţi detalii, dacă sunt necesare: S-au formulat următoarele observaţii: În contextul recentelor procese electorale derulate la nivel naţional s-a constatat o creştere semnificativă a acţiunilor maliţioase de manipulare a audienţelor, derulate în special prin intermediul platformelor de social media, cu impact semnificativ la adresa proceselor democratice. Întrebare 1.2. Vă rugăm să indicaţi care dintre următoarele măsuri ar fi, în opinia dumneavoastră, cele mai importante pentru detectarea şi combaterea acţiunilor străine de manipulare a informaţiilor şi a ingerinţelor străine, precum şi a dezinformării (ordonându-le de la 1 la 5, 1 fiind cel mai important):
┌────────────────────────────┬─┬─┬─┬─┬─┐
│Măsură │1│2│3│4│5│
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Schimbul de informaţii şi │ │ │ │ │ │
│cooperarea dintre statele │x│ │ │ │ │
│membre │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Schimbul de informaţii şi │ │ │ │ │ │
│cooperarea dintre statele │x│ │ │ │ │
│membre şi instituţiile UE │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Colectarea de informaţii, │ │ │ │ │ │
│schimbul de cunoştinţe şi │ │ │ │ │ │
│cooperarea dintre actorii │ │ │ │ │ │
│guvernamentali (la nivelul │ │ │ │ │ │
│statelor membre şi la │ │ │ │ │ │
│nivelul UE) şi părţile │ │x│ │ │ │
│interesate neguvernamentale │ │ │ │ │ │
│(verificatori ai │ │ │ │ │ │
│veridicităţii informaţiilor,│ │ │ │ │ │
│cercetători, organizaţii ale│ │ │ │ │ │
│societăţii civile etc.) │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Structură (structuri) │ │ │ │ │ │
│specifică (specifice) la │ │ │ │ │ │
│nivelul UE pentru a detecta │ │x│ │ │ │
│mai bine aceste ameninţări │ │ │ │ │ │
│şi a răspunde la acestea │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Consolidarea capacităţii │ │ │ │ │ │
│autorităţilor naţionale de a│x│ │ │ │ │
│răspunde unor astfel de │ │ │ │ │ │
│ameninţări │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Acordarea de sprijin │ │ │ │ │ │
│părţilor interesate │ │ │ │ │ │
│neguvernamentale │ │ │ │ │ │
│(verificatori ai │ │x│ │ │ │
│veridicităţii informaţiilor,│ │ │ │ │ │
│cercetători, organizaţii ale│ │ │ │ │ │
│societăţii civile etc.) │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│O mai bună monitorizare şi │ │ │ │ │ │
│asigurare a respectării │ │x│ │ │ │
│normelor existente │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Acţiuni de sensibilizare şi │ │x│ │ │ │
│consolidare a rezilienţei │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Sprijinirea unui peisaj mai │ │ │ │ │ │
│pluralist al platformelor │ │ │x│ │ │
│online │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Abordarea instrumentelor │ │ │ │ │ │
│economice şi a stimulentelor│ │ │ │ │ │
│financiare care stau la baza│ │ │ │ │ │
│răspândirii acţiunilor │ │ │ │ │ │
│străine de manipulare a │ │ │ │ │ │
│informaţiilor şi a │ │ │ │ │ │
│ingerinţelor străine, precum│x│ │ │ │ │
│şi a dezinformării (de │ │ │ │ │ │
│exemplu, angajarea de │ │ │ │ │ │
│influenceri, manipularea │ │ │ │ │ │
│algoritmilor, utilizarea │ │ │ │ │ │
│boţilor sau a conturilor │ │ │ │ │ │
│false etc.) │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Promovarea transparenţei │ │ │ │ │ │
│algoritmilor şi a sistemelor│ │ │ │ │ │
│de recomandare (şi anume, │ │ │ │ │ │
│furnizarea de sugestii │ │ │ │ │ │
│personalizate utilizatorilor│ │ │ │ │ │
│pe baza preferinţelor lor, a│ │ │ │ │ │
│comportamentului lor sau a │x│ │ │ │ │
│altor date introduse) pe │ │ │ │ │ │
│platformele online şi, în │ │ │ │ │ │
│sens mai larg, │ │ │ │ │ │
│responsabilitatea şi │ │ │ │ │ │
│transparenţa platformelor │ │ │ │ │ │
│online şi a altor servicii │ │ │ │ │ │
│online │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Sprijinirea dezvoltării şi a│ │ │ │ │ │
│utilizării tehnologiilor │ │ │ │ │ │
│(cum ar fi inteligenţa │ │x│ │ │ │
│artificială) pentru a │ │ │ │ │ │
│detecta şi a aborda mai bine│ │ │ │ │ │
│aceste ameninţări │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│O mai mare transparenţă în │ │ │ │ │ │
│ceea ce priveşte utilizarea │ │ │ │ │ │
│noilor tehnologii (cum ar fi│ │x│ │ │ │
│inteligenţa artificială) │ │ │ │ │ │
│atunci când se diseminează │ │ │ │ │ │
│conţinut politic online │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Capacitarea mass-mediei │ │ │ │ │ │
│pentru a răspunde unor │ │ │ │ │ │
│astfel de ameninţări │ │ │x│ │ │
│(inclusiv prin cursuri de │ │ │ │ │ │
│formare pentru jurnalişti │ │ │ │ │ │
│etc.) │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Implicarea consolidată a │ │ │ │ │ │
│unor experţi şi oameni de │ │ │ │ │ │
│ştiinţă independenţi şi de │ │ │ │ │ │
│încredere [în domeniul │ │ │ │ │ │
│tehnologiei informaţiei │ │ │ │ │ │
│(IT), al inteligenţei │ │ │ │ │ │
│artificiale (IA), al │ │x│ │ │ │
│disciplinelor sociopolitice │ │ │ │ │ │
│şi al altor discipline │ │ │ │ │ │
│relevante] pentru a oferi │ │ │ │ │ │
│consiliere cu privire la │ │ │ │ │ │
│chestiuni care au un impact │ │ │ │ │ │
│asupra sferei democratice a │ │ │ │ │ │
│UE │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Sancţiuni pentru actorii │ │ │ │ │ │
│implicaţi în acţiuni străine│ │ │ │ │ │
│de manipulare a │x│ │ │ │ │
│informaţiilor şi ingerinţe │ │ │ │ │ │
│străine, precum şi în │ │ │ │ │ │
│activităţi de dezinformare │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│O cooperare consolidată a UE│ │ │ │ │ │
│cu ţările partenere din │ │ │ │ │ │
│afara UE şi cu organizaţiile│ │x│ │ │ │
│internaţionale (cum ar fi │ │ │ │ │ │
│NATO, G7 şi altele) │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Măsuri diplomatice mai ferme│ │ │ │ │ │
│(cum ar fi expunerea │x│ │ │ │ │
│politică şi numirea în │ │ │ │ │ │
│public a autorilor etc.) │ │ │ │ │ │
└────────────────────────────┴─┴─┴─┴─┴─┘
Vă rugăm să oferiţi detalii, dacă sunt necesare: S-au formulat următoarele observaţii şi propuneri: Pentru detectarea şi combaterea acţiunilor de tip FIMI sunt necesare utilizarea instrumentarului existent, creat la nivelul UE (FIMI Toolbox, CyberDiplomacy Toolbox etc.), şi intensificarea schimbului de informaţii şi a cooperării dintre statele membre, instituţiile UE, actorii guvernamentali şi neguvernamentali, inclusiv mediul academic. Sunt necesare o mai bună coordonare la nivel european şi sprijin din partea instituţiilor europene în relaţionarea cu companiile care deţin principalele aplicaţii de social media (Meta, X, TikTok, Youtube), pentru a obţine cooperarea completă şi rapidă cu autorităţile naţionale în blocarea accesului la conţinutul extremist, fakenews, dezinformare. Menţionăm că au fost mai multe cazuri în campaniile electorale recente în care aceste companii au refuzat solicitarea autorităţilor naţionale abilitate de a bloca acest tip de conţinut sau situaţii în care măsurile de răspuns au venit târziu, când conţinutul fusese deja accesat de foarte multe persoane. Întrebare 1.3. Sunteţi la curent cu următoarele regulamente şi politici?
┌───────────────────┬──────┬────────┬──┐
│ │Da, │Da, │ │
│Reglementare/ │într-o│într-o │ │
│Politică │măsură│oarecare│Nu│
│ │foarte│măsură │ │
│ │mare │ │ │
├───────────────────┼──────┼────────┼──┤
│Regulamentul UE │ │ │ │
│privind │ │ │ │
│transparenţa şi │ │ │ │
│vizarea unui │x │ │ │
│public-ţintă în │ │ │ │
│publicitatea │ │ │ │
│politică │ │ │ │
├───────────────────┼──────┼────────┼──┤
│Regulamentul UE │ │ │ │
│privind serviciile │x │ │ │
│digitale │ │ │ │
├───────────────────┼──────┼────────┼──┤
│Regulamentul UE │ │ │ │
│privind inteligenţa│x │ │ │
│artificială (IA) │ │ │ │
├───────────────────┼──────┼────────┼──┤
│Codul de conduită │ │ │ │
│al UE privind │x │ │ │
│dezinformarea │ │ │ │
├───────────────────┼──────┼────────┼──┤
│Angajamentele │ │ │ │
│proprii şi │ │ │ │
│standardele etice │x │ │ │
│ale partidelor │ │ │ │
│politice │ │ │ │
├───────────────────┼──────┼────────┼──┤
│Angajamentele │ │ │ │
│proprii şi │ │ │ │
│standardele etice │ │ │ │
│ale altor actori │ │x │ │
│politici │ │ │ │
│(organizatorii de │ │ │ │
│campanii etc.) │ │ │ │
├───────────────────┼──────┼────────┼──┤
│Politicile UE de │ │ │ │
│sprijinire a │ │ │ │
│alfabetizării │ │x │ │
│digitale şi │ │ │ │
│mediatice şi a │ │ │ │
│gândirii critice │ │ │ │
├───────────────────┼──────┼────────┼──┤
│Politicile şi/sau │ │ │ │
│măsurile naţionale │ │ │ │
│de prevenire, │ │ │ │
│combatere şi │ │ │ │
│sensibilizare cu │ │ │ │
│privire la │ │x │ │
│acţiunile străine │ │ │ │
│de manipulare a │ │ │ │
│informaţiilor şi │ │ │ │
│ingerinţele străine│ │ │ │
│şi la activităţile │ │ │ │
│de dezinformare │ │ │ │
├───────────────────┼──────┼────────┼──┤
│Politicile proprii │ │ │ │
│ale platformelor │ │ │ │
│(termeni de │ │x │ │
│utilizare/orientări│ │ │ │
│etc.) │ │ │ │
└───────────────────┴──────┴────────┴──┘
1.4. Ce măsuri suplimentare ar putea fi avute în vedere pentru a consolida cadrul şi instrumentele actuale ale UE de combatere a dezinformării şi a manipulării informaţiilor în UE, protejând în acelaşi timp libertatea de exprimare? S-au formulat următoarele observaţii şi propuneri: Pentru a consolida cadrul UE de combatere a dezinformării, fără a afecta libertatea de exprimare, se pot adopta măsuri precum: sporirea transparenţei algoritmilor folosiţi de platformele digitale, intensificarea educaţiei media în rândul cetăţenilor, îmbunătăţirea cooperării dintre statele membre prin mecanisme eficiente de alertă rapidă, susţinerea jurnalismului independent şi pluralismului media, reglementarea strictă a influenţei actorilor străini în spaţiul informaţional şi asigurarea unor garanţii clare pentru protejarea dreptului fundamental la liberă exprimare. Întrebare 1.5. În plus, vă rugăm să indicaţi care dintre următoarele măsuri ar fi, în opinia dumneavoastră, cele mai importante pentru sprijinirea unui spaţiu informaţional sănătos şi democratic în UE (ordonându-le de la 1 la 5, 1 fiind cel mai important):
┌────────────────────────────┬─┬─┬─┬─┬─┐
│Măsură │1│2│3│4│5│
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Mai multe iniţiative de │ │ │ │ │ │
│sprijinire a alfabetizării │ │ │ │ │ │
│mediatice şi digitale şi a │x│ │ │ │ │
│gândirii critice în rândul │ │ │ │ │ │
│întregii populaţii │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Mai mult sprijin pentru o │ │ │ │ │ │
│mass-medie gratuită, │ │x│ │ │ │
│pluralistă şi independentă │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Mai mult sprijin pentru │ │ │ │ │ │
│informaţii de încredere, │ │ │ │ │ │
│imparţiale şi cu sursă │ │x│ │ │ │
│deschisă (informaţii │ │ │ │ │ │
│fiabile) │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Mai mult sprijin pentru │ │ │ │ │ │
│cercetarea ştiinţifică │ │x│ │ │ │
│privind dezinformarea şi │ │ │ │ │ │
│manipularea informaţiilor │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Apelarea la opinii │ │ │ │ │ │
│ştiinţifice independente şi │ │ │x│ │ │
│fiabile în lupta împotriva │ │ │ │ │ │
│acestor fenomene │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Mai mult sprijin pentru │ │ │ │ │ │
│verificatorii veridicităţii │x│ │ │ │ │
│informaţiilor │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Mai mult sprijin pentru │ │ │ │ │ │
│organizaţiile societăţii │ │ │ │ │ │
│civile active în combaterea │x│ │ │ │ │
│dezinformării şi a │ │ │ │ │ │
│manipulării informaţiilor │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Măsuri mai ferme pentru a │ │ │ │ │ │
│aborda diseminarea │ │ │ │ │ │
│neautentică şi manipulatoare│x│ │ │ │ │
│de informaţii pe platformele│ │ │ │ │ │
│online │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Promovarea unor structuri │ │ │ │ │ │
│inovatoare pentru a susţine │ │ │ │ │ │
│purtarea de dezbateri │ │x│ │ │ │
│democratice echitabile, │ │ │ │ │ │
│sigure şi transparente, │ │ │ │ │ │
│inclusiv în mediul online │ │ │ │ │ │
└────────────────────────────┴─┴─┴─┴─┴─┘
Vă rugăm să oferiţi detalii, dacă sunt necesare: S-au formulat următoarele observaţii şi propuneri: Alfabetizarea mediatică a audienţelor naţionale şi suportul acordat acţiunilor derulate de mass-media, societatea civilă şi mediul academic în cercetarea, prevenirea şi contracararea fenomenului dezinformării sunt măsuri care trebuie să fie adoptate şi susţinute inclusiv financiar de către UE şi statele membre. 2. Corectitudinea şi integritatea alegerilor şi consolidarea cadrelor democratice Alegeri 2.1. Vă rugăm să indicaţi care dintre următoarele măsuri ar fi, în opinia dumneavoastră, cele mai importante pentru consolidarea corectitudinii şi a integrităţii alegerilor la nivelul UE şi la nivel naţional, regional şi local (ordonându-le de la 1 la 5, 1 fiind cel mai important)
┌────────────────────────────┬─┬─┬─┬─┬─┐
│Măsură │1│2│3│4│5│
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Schimbul de bune practici │ │ │ │ │ │
│dintre autorităţile statelor│ │x│ │ │ │
│membre │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Intensificarea cooperării │ │ │ │ │ │
│dintre statele membre şi │ │ │ │ │ │
│dintre acestea din urmă şi │ │ │ │ │ │
│instituţiile UE în ceea ce │x│ │ │ │ │
│priveşte integritatea │ │ │ │ │ │
│alegerilor care au loc în │ │ │ │ │ │
│UE, inclusiv în situaţii de │ │ │ │ │ │
│criză │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Un registru european al │ │ │ │ │ │
│celor mai bune practici │x│ │ │ │ │
│electorale │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Standardele sau normele UE │ │ │ │ │ │
│privind finanţarea │x│ │ │ │ │
│activităţilor politice │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Norme şi cadre naţionale │ │ │ │ │ │
│consolidate privind │ │ │ │ │ │
│egalitatea de şanse pentru │x│ │ │ │ │
│partidele politice şi │ │ │ │ │ │
│candidaţi │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Măsuri la nivelul UE sau la │ │ │ │ │ │
│nivel naţional pentru │ │ │ │ │ │
│asigurarea unei mai bune │ │ │ │ │ │
│protecţii a candidaţilor │ │ │ │ │ │
│politici şi a │x│ │ │ │ │
│reprezentanţilor aleşi │ │ │ │ │ │
│împotriva ameninţărilor şi a│ │ │ │ │ │
│atacurilor (online şi │ │ │ │ │ │
│offline) │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Promovarea utilizării │ │ │ │ │ │
│responsabile a inteligenţei │ │ │ │ │ │
│artificiale în procesele │x│ │ │ │ │
│democratice (campanii, │ │ │ │ │ │
│votare etc.) │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Măsuri de consolidare a │ │ │ │ │ │
│securităţii cibernetice şi a│ │ │ │ │ │
│protecţiei infrastructurilor│x│ │ │ │ │
│critice în contextul │ │ │ │ │ │
│alegerilor │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Cadre etice şi angajamente │ │ │ │ │ │
│voluntare ale actorilor │ │x│ │ │ │
│politici în materie de │ │ │ │ │ │
│integritate │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Măsuri de protejare a │ │ │ │ │ │
│alegătorilor împotriva │ │ │ │ │ │
│manipulării online şi a │x│ │ │ │ │
│campaniilor de dezinformare │ │ │ │ │ │
│care ameninţă integritatea │ │ │ │ │ │
│procesului electoral │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Implicarea unor experţi şi │ │ │ │ │ │
│oameni de ştiinţă │ │ │ │ │ │
│independenţi şi de încredere│x│ │ │ │ │
│în domeniile IT, IA, │ │ │ │ │ │
│sociopolitic şi în alte │ │ │ │ │ │
│discipline relevante │ │ │ │ │ │
└────────────────────────────┴─┴─┴─┴─┴─┘
Vă rugăm să oferiţi detalii, dacă sunt necesare: Se susţin eforturile comune la nivel european în conturarea cadrului şi mediului adecvat pentru păstrarea şi dezvoltarea rezilienţei sistemelor democratice europene. Iniţiativa privind noul scut european al democraţiei ar trebui să integreze eforturile comune de protejare a instituţiilor, proceselor şi societăţilor democratice în gestionarea noilor ameninţări la adresa democraţiilor noastre şi a proceselor electorale. Se susţine că viitorul libertăţii, securităţii şi prosperităţii Europei se bazează pe capacitatea noastră colectivă de a-i apăra natura democratică, susţinând libertatea de exprimare şi, în acelaşi timp, protejând integritatea proceselor electorale. Protejarea integrităţii alegerilor şi promovarea participării democratice, consolidarea libertăţii şi pluralismului mass-mediei, combaterea dezinformării, a acţiunilor străine de manipulare a informaţiilor şi a ingerinţelor străine sunt elemente esenţiale pentru menţinerea societăţilor noastre democratice şi pentru asigurarea rezilienţei naţionale şi europene. Mass-media şi sfera informaţională 2.2. Aveţi cunoştinţă de Regulamentul european privind libertatea mass-mediei (EMFA)? X Da O Nu 2.3. Vă rugăm să indicaţi care dintre următoarele măsuri ar fi, în opinia dumneavoastră, cele mai importante pentru consolidarea libertăţii şi a pluralismului mass-mediei şi a jurnalismului independent în UE (ordonându-le de la 1 la 5, 1 fiind cel mai important):
┌────────────────────────────┬─┬─┬─┬─┬─┐
│Măsură │1│2│3│4│5│
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Promovarea libertăţii, a │ │ │ │ │ │
│pluralismului şi a │x│ │ │ │ │
│independenţei mass-mediei │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Îmbunătăţirea accesului │ │ │ │ │ │
│cetăţenilor la diverse │x│ │ │ │ │
│conţinuturi media şi la │ │ │ │ │ │
│informaţii fiabile │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Sprijinirea sectoarelor │ │ │ │ │ │
│mass-media relevante pentru │ │ │ │ │ │
│democraţie (cum ar fi │x│ │ │ │ │
│mass-media locală şi │ │ │ │ │ │
│jurnalismul de investigaţie)│ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Sprijinirea rezilienţei şi a│ │ │ │ │ │
│viabilităţii societăţilor │ │x│ │ │ │
│profesioniste de jurnalism │ │ │ │ │ │
│şi mass-media │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Consolidarea inovării în │ │x│ │ │ │
│sectorul mass-media │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Promovarea utilizării │ │ │ │ │ │
│responsabile a noilor │ │ │ │ │ │
│tehnologii (de exemplu, a │x│ │ │ │ │
│inteligenţei artificiale) de│ │ │ │ │ │
│către mass-media │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Asigurarea unui mediu sigur │ │ │ │ │ │
│şi favorabil pentru │ │ │ │ │ │
│jurnalişti, pe baza │ │ │ │ │ │
│activităţii desfăşurate în │ │ │ │ │ │
│domeniu, pentru a-i proteja │x│ │ │ │ │
│de procese abuzive (SLAPP) │ │ │ │ │ │
│şi de alte acte de presiune │ │ │ │ │ │
│şi comportamente lipsite de │ │ │ │ │ │
│etică │ │ │ │ │ │
└────────────────────────────┴─┴─┴─┴─┴─┘
Vă rugăm să oferiţi detalii, dacă sunt necesare: S-au formulat următoarele observaţii şi propuneri: - Promovarea rezilienţei democratice prin cultură şi educaţie culturală Trebuie avută în vedere importanţa accesului liber şi echitabil la cultură ca fundament al unei societăţi democratice reziliente. Cultura şi educaţia culturală contribuie la dezvoltarea gândirii critice, la consolidarea spiritului civic şi la combaterea dezinformării, aspecte esenţiale pentru protejarea democraţiei. – Sprijinirea pluralismului cultural şi a libertăţii de exprimare artistică Se apreciază accentul pus de Comisie pe protecţia libertăţii de exprimare. Subliniem necesitatea ca iniţiativa să includă măsuri concrete pentru protejarea şi promovarea diversităţii culturale şi a libertăţii de creaţie artistică, în conformitate cu angajamentele asumate de UE şi România prin Convenţia UNESCO privind protecţia şi promovarea diversităţii expresiilor culturale. O cultură democratică sprijină şi întăreşte sistemul democratic, iar democraţia presupune o cultură a responsabilităţii, toleranţei şi participării civice. Democraţia şi cultura sunt interdependente. – Necesitatea ca domeniul cultural să fie recunoscut ca un pilon strategic în consolidarea democraţiei în UE, prin politici publice care să protejeze libertatea de creaţie, să promoveze pluralismul cultural şi să sprijine accesul larg şi echitabil la cultură 2.4. Ce măsuri ar putea fi avute în vedere pentru a consolida cadrul şi instrumentele actuale de care dispune UE pentru a proteja mass-media liberă, pluralistă şi independentă? Membrii Comisiei pentru afaceri europene au formulat următoarele observaţii şi propuneri: - Combaterea dezinformării în sectorul cultural şi mediatic Având în vedere rolul esenţial al culturii şi mass-mediei în formarea opiniei publice, propunem includerea unor măsuri de sprijin pentru dezvoltarea competenţelor de alfabetizare mediatică şi culturală, cu accent pe recunoaşterea conţinutului autentic şi pe contracararea manipulării informaţionale în domeniul cultural. – Consolidarea rolului instituţiilor culturale publice în protejarea spaţiului democratic Instituţiile culturale (muzee, biblioteci, teatre, centre culturale) trebuie recunoscute şi sprijinite ca actori-cheie în promovarea valorilor democratice şi a participării civice, prin programe de educaţie culturală şi implicare comunitară. – Susţinerea mobilităţii culturale şi a dialogului intercultural – Promovarea alfabetizării digitale şi mediatice încă de la vârste fragede, prin integrarea acestora în curricula educaţională formală şi în programe culturale complementare – Sprijinirea mass-mediei independente şi pluraliste, esenţială pentru o dezbatere democratică informată – Întărirea cooperării dintre statele membre, dintre instituţiile UE şi dintre sectorul public şi cel neguvernamental pentru combaterea manipulării informaţionale – Susţinerea de către autorităţile publice, centrale şi/sau locale, a proiectelor culturale care promovează accesul la cultură pentru toate categoriile sociale, inclusiv pentru comunităţile naţionale şi grupurile vulnerabile 3. Rezilienţa şi gradul de pregătire a societăţii Întrebare 3.1. Vă rugăm să indicaţi care dintre următoarele măsuri ar fi, în opinia dumneavoastră, cele mai importante pentru sprijinirea rezilienţei şi a pregătirii societăţii (ordonându-le de la 1 la 5, 1 fiind cel mai important):
┌────────────────────────────┬─┬─┬─┬─┬─┐
│Măsură │1│2│3│4│5│
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Îmbunătăţirea alfabetizării │ │ │ │ │ │
│digitale şi mediatice şi a │ │ │ │ │ │
│gândirii critice pentru │x│ │ │ │ │
│toate categoriile de vârstă,│ │ │ │ │ │
│începând de la o vârstă │ │ │ │ │ │
│fragedă │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Promovarea schimbului de │ │ │ │ │ │
│bune practici în cadrul │ │x│ │ │ │
│comunităţii de educaţie în │ │ │ │ │ │
│domeniul mass-mediei din UE │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Sprijinirea iniţiativelor de│ │ │ │ │ │
│alfabetizare mediatică la │ │x│ │ │ │
│nivelul UE │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Sprijinirea educaţiei civice│ │ │x│ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Sprijinirea unei │ │ │ │ │ │
│administraţii publice │ │x│ │ │ │
│transparente şi responsabile│ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Sensibilizarea cetăţenilor │ │ │ │ │ │
│cu privire la discursurile │ │ │ │ │ │
│şi tehnicile utilizate │ │ │ │ │ │
│pentru a răspândi │x│ │ │ │ │
│dezinformarea, astfel încât │ │ │ │ │ │
│aceştia să fie în măsură să │ │ │ │ │ │
│le recunoască şi să li se │ │ │ │ │ │
│opună mai bine │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Recurgerea la consiliere │ │ │ │ │ │
│ştiinţifică responsabilă şi │ │x│ │ │ │
│independentă │ │ │ │ │ │
└────────────────────────────┴─┴─┴─┴─┴─┘
Vă rugăm să oferiţi detalii, dacă sunt necesare: S-au formulat următoarele observaţii şi propuneri: O societate corect informată cu privire la riscurile de manipulare existente în mediul online este mult mai puţin permeabilă la campaniile de dezinformare, rezilienţa societală, sub toate aspectele sale, reprezentând un obiectiv esenţial pe care UE trebuie să şi-l asume. 4. Participarea şi implicarea cetăţenilor Întrebare 4.1. Vă rugăm să indicaţi care dintre următoarele măsuri ar fi, în opinia dumneavoastră, cele mai importante pentru sprijinirea participării şi a implicării cetăţenilor (ordonându-le de la 1 la 5, 1 fiind cel mai important):
┌────────────────────────────┬─┬─┬─┬─┬─┐
│Măsură │1│2│3│4│5│
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Întărirea cadrelor pentru │ │ │ │ │ │
│participarea cetăţenilor la │ │x│ │ │ │
│elaborarea politicilor │ │ │ │ │ │
│publice │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Consolidarea capacităţilor │ │ │ │ │ │
│autorităţilor publice de a │ │ │ │ │ │
│colabora cu cetăţenii în │ │ │x│ │ │
│procesul de elaborare a │ │ │ │ │ │
│politicilor publice │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Îmbunătăţirea comunicării şi│ │ │ │ │ │
│a accesului la informaţii cu│ │ │ │ │ │
│privire la posibilităţile de│ │x│ │ │ │
│participare a cetăţenilor la│ │ │ │ │ │
│elaborarea politicilor │ │ │ │ │ │
│publice │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Promovarea interesului şi a │ │ │ │ │ │
│cunoştinţelor cetăţenilor cu│ │ │ │ │ │
│privire la politică şi la │ │ │x│ │ │
│elaborarea politicilor, │ │ │ │ │ │
│începând de la o vârstă │ │ │ │ │ │
│fragedă │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Promovarea participării pe │ │ │ │ │ │
│tot parcursul vieţii la │ │ │ │ │ │
│viaţa democratică şi la │ │ │x│ │ │
│procesele de elaborare a │ │ │ │ │ │
│politicilor, începând de la │ │ │ │ │ │
│o vârstă fragedă │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Sprijinirea formării şi a │ │ │ │ │ │
│educaţiei privind cetăţenia │ │ │x│ │ │
│şi participarea democratică │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Consolidarea încrederii │ │ │ │ │ │
│cetăţenilor în instituţiile │ │x│ │ │ │
│democratice şi în sfera │ │ │ │ │ │
│politică │ │ │ │ │ │
├────────────────────────────┼─┼─┼─┼─┼─┤
│Promovarea cetăţeniei UE şi │ │ │ │ │ │
│a drepturilor care decurg │ │ │x│ │ │
│din aceasta │ │ │ │ │ │
└────────────────────────────┴─┴─┴─┴─┴─┘
Vă rugăm să oferiţi detalii, dacă sunt necesare: S-au formulat următoarele observaţii şi propuneri: UE a creat un cadru normativ şi procedural ce permite o participare deschisă a cetăţenilor în procesul de elaborare a politicilor publice, proceduri duplicate şi la nivelul statelor membre, pentru propriile procese legislative, însă nivelul de participare trebuie să crească într-o societate rezilientă, în condiţiile în care multe dintre temele de dezinformare propuse de către actori maligni vizează exact acest aspect, al neparticipării cetăţeanului la procesul decizional. Observaţii finale S-au formulat următoarele observaţii şi propuneri: Manifestarea interferenţelor informaţionale ostile afectează procesele democratice şi rezilienţa statală şi socială. Astfel, este necesară o abordare integrată, la nivel whole-of-government şi whole-of-society, pentru a combate acest fenomen şi a contracara efectele lui asupra societăţilor democratice. Se apreciază necesară consolidarea preocupărilor existente la un nivel incipient în UE cu privire la asigurarea unui grad sporit de protecţie a minorilor în mediul online. În prezent, Franţa şi Marea Britanie, precum şi mai multe state din SUA au deja legi în vigoare care le impun marilor furnizori de servicii online să îşi structureze softurile şi platformele online astfel încât anumite categorii de copii să nu aibă deloc acces, iar altele să aibă acces doar cu acordul explicit asumat al părinţilor. La nivel naţional există preocupări pentru instituirea unui set de obligaţii în sarcina furnizorilor de servicii ale societăţii informaţionale, care presupun măsuri adecvate de protecţie a minorului faţă de conţinutul redat/publicat: instituirea de filtre automate privind materialele audio, video, scrise etc. susceptibile a avea un conţinut dăunător pentru dezvoltarea sănătoasă a minorului; adecvarea conţinutului pentru asigurarea siguranţei minorului şi eliminarea oricăror conţinuturi cu caracter publicitar, destinate minorilor, bazate pe crearea de profiluri pentru care se folosesc datele cu caracter personal ale destinatarului serviciului. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.