Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 375 din 18 martie 2022  privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, a Hotărârii Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, precum şi a anexelor nr. 1 şi 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 375 din 18 martie 2022 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, a Hotărârii Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, precum şi a anexelor nr. 1 şi 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 277 din 22 martie 2022
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. I
    Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/ acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 423 din 6 iunie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 36, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 36
    (1) Garanţia de participare se constituie prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis în condiţiile legii, astfel:
    a) scrisoare de garanţie emisă de o instituţie de credit din România sau din alt stat;
    b) asigurare de garanţii emisă:
    - fie de o societate de asigurări care deţine autorizaţie de funcţionare emisă în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi/sau care este înscrisă în registrele publicate pe site-ul Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;
    – fie de o societate de asigurări dintr-un stat terţ printr-o sucursală autorizată în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară."

    2. La articolul 39, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Garanţia de bună execuţie se constituie în termen de 5 zile lucrătoare de la data semnării contractului de achiziţie publică/contractului subsecvent. Acest termen poate fi prelungit la solicitarea justificată a contractantului, fără a depăşi 15 zile de la data semnării contractului de achiziţie publică/contractului subsecvent."

    3. La articolul 40, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 40
    (1) Garanţia de bună execuţie se constituie prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis în condiţiile legii, astfel:
    a) scrisoare de garanţie emisă de o instituţie de credit din România sau din alt stat;
    b) asigurare de garanţii emisă:
    - fie de o societate de asigurări care deţine autorizaţie de funcţionare emisă în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi/sau care este înscrisă în registrele publicate pe site-ul Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;
    – fie de o societate de asigurări dintr-un stat terţ printr-o sucursală autorizată în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară."

    4. La articolul 40, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Garanţia constituită conform prevederilor alin. (1) devine anexă la contract, prevederile art. 36 alin. (3) şi (5) aplicându-se în mod corespunzător."

    5. Articolul 93 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 93
    (1) Înainte de iniţierea procedurii de negociere fără publicare prealabilă, autoritatea contractantă are obligaţia de a verifica întrunirea condiţiilor prevăzute la art. 104 din Lege şi să justifice încadrarea într-una din situaţiile respective.
    (2) În aplicarea art. 104 alin. (1) lit. c) din Lege, în situaţii excepţionale, rezilierea, rezoluţiunea, denunţarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziţie publică aferente proiectelor de infrastructură de transport prevăzute la art. 235 alin. (1) din Lege poate întruni condiţiile prevăzute la art. 104 alin. (1) lit. c) din Lege numai dacă aceasta intervine ca o măsură absolut necesară, din motive independente de autoritatea contractantă şi care nu se datorează sub nicio formă unei acţiuni sau inacţiuni a autorităţii contractante, iar autoritatea contractantă a acţionat cu diligenţă pe parcursul implementării contractului.
    (3) În situaţia prevăzută la alin. (2), autoritatea contractantă are obligaţia de a invita la negociere cel puţin ofertanţii declaraţi admisibili la procedura de achiziţie care a stat la baza semnării contractului iniţial, mai puţin ofertantul cu care a fost încheiat contractul iniţial. În situaţia în care, în procedura de achiziţie iniţială au fost mai puţin de 3 ofertanţi declaraţi admisibili, numărul minim de candidaţi invitaţi la negociere trebuie să fie suficient pentru a se asigura o concurenţă reală şi nu poate fi mai mic de 3.
    (4) În situaţii în care se impune intervenţia imediată, procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare prevăzută la art. 104 alin. (1) lit. c) din Lege poate fi aplicată chiar dacă se desfăşoară în paralel cu altă procedură de atribuire prevăzută de Lege."

    6. La articolul 126, alineatul (10) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(10) Autoritatea contractantă are dreptul de a înlocui un membru al comisiei de evaluare cu un membru de rezervă numai dacă persoana care urmează să fie înlocuită nu are posibilitatea de a-şi îndeplini atribuţiile care rezultă din calitatea de membru al comisiei de evaluare."

    7. La articolul 131, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) În cazul procesului de selecţie a candidaţilor sau stabilirii ofertei câştigătoare pe bază de punctaj, decizia comisiei de evaluare se reflectă prin punctajul acordat fiecărei solicitări de participare/oferte în parte."

    8. La articolul 136, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) În sensul prevederilor art. 210 alin. (1) din Lege, o ofertă prezintă un preţ aparent neobişnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat, executat sau prestat atunci când preţul ofertat, fără TVA, reprezintă mai puţin de 80% din valoarea estimată a contractului respectiv."

    9. La articolul 164, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) Autoritatea contractantă are dreptul să includă clauze de ajustare/revizuire a preţului, în conformitate cu prevederile alin. (3), pentru contractele de servicii sau furnizare care se derulează pe o perioadă ce depăşeşte 6 luni şi pentru contractele de lucrări care se derulează pe o perioadă de cel mult 6 luni."

    10. La articolul 164, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) Autoritatea contractantă este obligată să includă clauze de ajustare/revizuire a preţului, în conformitate cu prevederile alin. (3), pentru contractele de servicii sau furnizare care se derulează pe o perioadă ce depăşeşte 24 de luni şi pentru contractele de lucrări care se derulează pe o perioadă ce depăşeşte 6 luni."

    11. La articolul 166, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Documentele constatatoare emise de autoritatea contractantă pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale de către contractant/contractant asociat şi, dacă este cazul, pentru eventualele prejudicii se publică în SEAP, în termen de 60 de zile de la data emiterii, dar nu mai devreme de data expirării termenului pentru depunerea contestaţiilor."

    12. La articolul 166, după alineatul (5^1) se introduc trei noi alineate, alineatele (5^2)-(5^4), cu următorul cuprins:
    "(5^2) Prin excepţie de la termenele prevăzute la art. 166 alin. (1) lit. a)-e), autoritatea contractantă are dreptul de a emite documente constatatoare şi pe perioada derulării contractului, la fiecare 90 de zile de la momentul semnării contractului, în cadrul cărora vor fi consemnate cel puţin stadiul contractului şi, dacă este cazul, eventualele întârzieri/deficienţe în implementarea contractului, precum şi eventualele daune cauzate din culpa contractantului.
(5^3) Documentele constatatoare prevăzute la alin. (5^2) se publică în SEAP în condiţiile alin. (5) şi pot fi contestate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(5^4) Pentru documentele constatatoare prevăzute la alin. (5^2), prevederile alin. (3) şi ale alin. (5^1) se aplică în mod corespunzător."



    ART. II
    Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 6 iunie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 42, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 42
    (1) Garanţia de participare se constituie prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis în condiţiile legii, astfel:
    a) scrisoare de garanţie emisă de o instituţie de credit din România sau din alt stat;
    b) asigurare de garanţii emisă:
    - fie de o societate de asigurări care deţine autorizaţie de funcţionare emisă în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi/sau care este înscrisă în registrele publicate pe site-ul Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;
    – fie de o societate de asigurări dintr-un stat terţ printr-o sucursală autorizată în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară."

    2. La articolul 45, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Garanţia de bună execuţie se constituie în termen de 5 zile lucrătoare de la data semnării contractului sectorial/contractului subsecvent. Acest termen poate fi prelungit la solicitarea justificată a contractantului, fără a depăşi 15 zile de la data semnării contractului sectorial/contractului subsecvent."

    3. La articolul 46, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 46
    (1) Garanţia de bună execuţie se constituie prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis în condiţiile legii, astfel:
    a) scrisoare de garanţie emisă de o instituţie de credit din România sau din alt stat;
    b) asigurare de garanţii emisă:
    - fie de o societate de asigurări care deţine autorizaţie de funcţionare emisă în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi/sau care este înscrisă în registrele publicate pe site-ul Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;
    – fie de o societate de asigurări dintr-un stat terţ printr-o sucursală autorizată în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară."

    4. La articolul 46, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Garanţia constituită conform prevederilor alin. (1) devine anexă la contract, prevederile art. 42 alin. (3) şi (5) aplicându-se în mod corespunzător."

    5. Articolul 98 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 98
    (1) Înainte de iniţierea procedurii de negociere fără invitaţie prealabilă, entitatea contractantă are obligaţia de a verifica întrunirea condiţiilor prevăzute la art. 117 din Lege şi să justifice încadrarea într-una din situaţiile respective.
    (2) În aplicarea art. 117 alin. (1) lit. d) din Lege, în situaţii excepţionale, rezilierea, rezoluţiunea, denunţarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor sectoriale aferente proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional poate întruni condiţiile prevăzute la art. 117 alin. (1) lit. d) din Lege numai dacă aceasta intervine ca o măsură absolut necesară, din motive independente de entitatea contractantă şi care nu se datorează sub nicio formă unei acţiuni sau inacţiuni a entităţii contractante, iar entitatea contractantă a acţionat cu diligenţă pe parcursul implementării contractului.
    (3) În situaţia prevăzută la alin. (2) entitatea contractantă are obligaţia de a invita la negociere cel puţin ofertanţii declaraţi admisibili la procedura de achiziţie care a stat la baza semnării contractului iniţial, mai puţin ofertantul cu care a fost încheiat contractul iniţial. În situaţia în care în procedura de achiziţie iniţială au fost mai puţin de 3 ofertanţi declaraţi admisibili, numărul minim de candidaţi invitaţi la negociere trebuie să fie suficient pentru a se asigura o concurenţă reală şi nu poate fi mai mic de 3.
    (4) În situaţii în care se impune intervenţia imediată, procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, prevăzută la art. 117 alin. (1) lit. d) din Lege, poate fi aplicată chiar dacă se desfăşoară în paralel cu altă procedură de atribuire prevăzută de lege."

    6. La articolul 132, alineatul (10) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(10) Entitatea contractantă are dreptul de a înlocui un membru al comisiei de evaluare cu un membru de rezervă numai dacă persoana care urmează să fie înlocuită nu are posibilitatea de a-şi îndeplini atribuţiile care rezultă din calitatea de membru al comisiei de evaluare."

    7. La articolul 137, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) În cazul procesului de selecţie a candidaţilor sau stabilirii ofertei câştigătoare pe bază de punctaj, decizia comisiei de evaluare se reflectă prin punctajul acordat fiecărei solicitări de participare/oferte în parte."

    8. La articolul 142, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) În sensul prevederilor art. 222 alin. (1) din Lege, o ofertă prezintă un preţ aparent neobişnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat, executat sau prestat atunci când preţul ofertat, fără TVA, reprezintă mai puţin de 80% din valoarea estimată a contractului respectiv."

    9. La articolul 158, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(8) Entitatea contractantă are dreptul să includă clauze de ajustare/revizuire a preţului, în conformitate cu prevederile alin. (3), pentru contractele de servicii sau furnizare care se derulează pe o perioadă ce depăşeşte 6 luni şi pentru contractele de lucrări care se derulează pe o perioadă de cel mult 6 luni."

    10. La articolul 158, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) Entitatea contractantă este obligată să includă clauze de ajustare/revizuire a preţului, în conformitate cu prevederile alin. (3), pentru contractele de servicii sau furnizare care se derulează pe o perioadă ce depăşeşte 24 de luni şi pentru contractele de lucrări care se derulează pe o perioadă ce depăşeşte 6 luni."

    11. La articolul 161, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(5) Documentele constatatoare emise de entitatea contractantă pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale de către contractant/contractant asociat şi, dacă este cazul, pentru eventualele prejudicii se publică în SEAP, în termen de 60 de zile de la data emiterii, dar nu mai devreme de data expirării termenului pentru depunerea contestaţiilor."

    12. La articolul 161, după alineatul (5^1) se introduc trei noi alineate, alineatele (5^2)-(5^4), cu următorul cuprins:
    "(5^2) Prin excepţie de la termenele prevăzute la art. 161 alin. (1) lit. a)-e), entitatea contractantă are dreptul de a emite documente constatatoare şi pe perioada derulării contractului, la fiecare 90 de zile de la momentul semnării contractului, în cadrul cărora vor fi consemnate cel puţin stadiul contractului şi, dacă este cazul, eventualele întârzieri/deficienţe în implementarea contractului, precum şi eventualele daune cauzate din culpa contractantului.
(5^3) Documentele constatatoare prevăzute la alin. (5^2) se publică în SEAP în condiţiile alin. (5) şi pot fi contestate potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(5^4) Pentru documentele constatatoare prevăzute la alin. (5^2), prevederile alin. (3) şi ale alin. (5^1) se aplică în mod corespunzător."



    ART. III
    Anexele nr. 1 şi 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 11 ianuarie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. În anexa nr. 1, capitolul „Executarea contractului şi întârzieri“, la clauza 37 „Modificări“ subclauza 37.7, punctele (a) şi (b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Supervizorul, pentru toate Modificările considerate conform prezentei clauze, va stabili preţurile în baza următoarelor principii:
    (a) când lucrarea considerată este similară şi executată în condiţii similare ca şi o lucrare evaluată în Lista de Cantităţi, va fi evaluată la preţurile incluse în aceasta, cu ajustările de rigoare, la care se va adăuga cota de profit declarată explicit de către Antreprenor în ofertă;
    (b) când lucrarea nu este similară sau nu este executată în condiţii similare, preţul nou va fi evaluat în raport cu costul rezonabil de execuţie a lucrării şi cu preţurile relevante de piaţă (dacă există) la care se va adăuga cota de profit declarată explicit de către Antreprenor în ofertă."

    2. În anexa nr. 1, capitolul „Încălcarea Contractului şi Reziliere“, la clauza 64 „Rezilierea de către Beneficiar“ subclauza 64.1, punctul (a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(a) Antreprenorul încalcă prevederile Contractului; în sensul prezentei clauze, o încălcare a prevederilor Contractului de către Antreprenor este atunci când Antreprenorul nu reuşeşte să respecte prevederile unei notificări emise în conformitate cu prevederile punctului (a) al subclauzei 63.2, în termenul rezonabil stabilit în această notificare;"

    3. În anexa nr. 1, capitolul „Încălcarea Contractului şi Reziliere“, la clauza 64 „Rezilierea de către Beneficiar“, după subclauza 64.1 se introduce o nouă subclauză, subclauza 64.1^1, cu următorul cuprins:
    "64.1^1 Cazul de reziliere prevăzut la subclauza 64.1 punctul (a) este considerat eveniment imprevizibil sau situaţie care nu a putut fi prevăzută de Beneficiar după două notificări transmise de către Beneficiar Antreprenorului privind respectiva neîndeplinire, fiecare notificare având un termen de remediere de cel puţin 30 de zile. În condiţiile în care Antreprenorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile stabilite prin notificări, după expirarea termenului stabilit în ultima notificare, contractul va înceta de plin drept, fără somaţie, punere în întârziere, hotărâre judecătorească, sentinţă arbitrală sau orice alte formalităţi.
    În condiţiile în care Antreprenorul încalcă prevederile Contractului (culpa Antreprenorului), rezilierea de către Beneficiar reprezintă un eveniment care nu poate fi controlat de către Beneficiar şi pe care Beneficiarul, exercitându-şi toată diligenţa, nu îl poate evita.
    Beneficiarul nu va fi responsabil dacă întârzierea executării Lucrărilor sau altă neîndeplinire a obligaţiilor prevăzute în Contract se datorează culpei Antreprenorului, în condiţiile în care Beneficiarul a depus diligenţele astfel încât să preîntâmpine aceste situaţii."

    4. În anexa nr. 1, capitolul „Încălcarea Contractului şi Reziliere“, la clauza 64 „Rezilierea de către Beneficiar“, subclauza 64.8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "64.8 Supervizorul, în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 25 de zile după data rezilierii, va certifica valoarea Lucrărilor (inclusiv a Documentelor Antreprenorului produse) şi toate sumele pe care Supervizorul le Decide ca fiind datorate Antreprenorului la data rezilierii (inclusiv orice sold în legătură cu Costul Materialelor, Echipamentelor şi altor Bunuri achiziţionate, fabricate sau produse de Antreprenor şi aflate în proprietatea Beneficiarului, precum şi Costurile suplimentare revendicate de către Antreprenor în conformitate cu prevederile Contractului, dacă este cazul)."

    5. În anexa nr. 1, capitolul „Încălcarea Contractului şi Reziliere“, la clauza 64 „Rezilierea de către Beneficiar“, subclauza 64.9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "64.9 După reziliere, un raport privind Lucrările executate de Antreprenor (inclusiv Documentele Antreprenorului produse) va fi întocmit de Supervizor în cel mai scurt timp posibil după inspectarea Lucrărilor şi inventarierea Lucrărilor Provizorii, Materialelor, Echipamentelor şi altor Bunuri, dar nu mai târziu de 25 de zile după data rezilierii. Antreprenorul va fi somat să se prezinte la inspecţie şi inventar. Supervizorul va întocmi şi o declaraţie privind sumele datorate de Antreprenor Beneficiarului."

    6. În anexa nr. 1, capitolul „Încălcarea Contractului şi Reziliere“, la clauza 65 „Rezilierea de către Antreprenor“ subclauza 65.1 primul paragraf, punctul (b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(b) Beneficiarul şi/sau Personalul său nu îşi îndeplinesc obligaţiile Contractuale, după trei notificări transmise de către Antreprenor Beneficiarului privind această neîndeplinire, fiecare notificare având un termen de remediere de cel puţin 30 de zile. Orice notificare de reziliere a Antreprenorului transmisă Beneficiarului cu nerespectarea prezentei prevederi este nulă de drept şi nu va produce efecte."

    7. În anexa nr. 1, capitolul „Soluţionarea Litigiilor şi Legea“, la clauza 70 „Dispute şi arbitraj“, subclauza 70.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "70.2 Soluţionare amiabilă
    În cazul oricărei dispute, ambele Părţi vor încerca să soluţioneze disputa pe cale amiabilă, înainte de începerea arbitrajului sau a procesului în faţa instanţei de judecată. Părţile pot agrea să recurgă la soluţionarea disputei în mod direct sau prin intermediul unui mediator.
    În cazul în care oricare dintre Părţi refuză soluţionarea disputei pe cale amiabilă prin intermediul unui mediator şi Părţile nu ajung la o soluţionare amiabilă a disputei în mod direct, oricare dintre Părţi poate recurge la soluţionarea disputei prin intermediul arbitrajului sau prin intermediul instanţei de judecată, dar nu mai devreme de 90 de zile de la data Deciziei Supervizorului.
    În cazul în care Părţile recurg la soluţionarea disputei pe cale amiabilă prin intermediul unui mediator, oricare dintre Părţi poate recurge la soluţionarea disputei prin intermediul arbitrajului sau prin intermediul instanţei de judecată în termen de 30 de zile de la transmiterea de către oricare dintre Părţi a unei notificări către cealaltă Parte prin care renunţă la soluţionarea disputei pe cale amiabilă prin intermediul unui mediator, dar nu mai devreme de 90 de zile de la data Deciziei Supervizorului.
    În cazul în care nu a fost emisă o Decizie a Supervizorului, Părţile au obligaţia de a soluţiona disputa apărută pe cale amiabilă în mod direct sau prin intermediul unui mediator înainte de începerea arbitrajului sau a procesului în faţa instanţei de judecată. Arbitrajul sau procesul în faţa instanţei de judecată poate începe în termen de 90 de zile de la încheierea procedurii de mediere sau negociere directă."

    8. În anexa nr. 1, capitolul „Soluţionarea Litigiilor şi Legea“, la clauza 70 „Dispute şi arbitraj“, după subclauza 70.2 se introduce o nouă subclauză, subclauza 70.2^1, cu următorul cuprins:
    "70.2^1 Modalitatea de soluţionare a disputelor, prin instanţele de drept comun sau prin intermediul arbitrajului, va fi prevăzută de către Beneficiar în documentaţia de atribuire."

    9. În anexa nr. 1, capitolul „Soluţionarea Litigiilor şi Legea“, la clauza 70 „Dispute şi arbitraj“ subclauza 70.3, după ultimul paragraf se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:
    "Prin excepţie de la prevederile prezentei subclauze, în condiţiile în care Beneficiarul a prevăzut în documentaţia de atribuire modalitatea de soluţionare a disputelor prin intermediul instanţelor de drept comun se vor aplica prevederile subclauzei 70.6 [Instanţele de drept comun]."

    10. În anexa nr. 1, capitolul „Soluţionarea Litigiilor şi Legea“, la clauza 70 „Dispute şi arbitraj“, după subclauza 70.5 se introduce o nouă subclauză, subclauza 70.6, cu următorul cuprins:
    "70.6 Instanţele de drept comun
    Exceptând cazurile în care disputele se soluţionează pe cale amiabilă, potrivit subclauzei 70.2 [Soluţionare amiabilă], în aplicarea prevederilor art. 53 alin. (1^1) din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu modificările şi completările ulterioare, procesele şi cererile care decurg din executarea contractelor administrative, precum şi cele care decurg din rezilierea, rezoluţiunea, denunţarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziţie publică se soluţionează în primă instanţă, de urgenţă şi cu precădere, de către secţia civilă a tribunalului în circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante, dacă o astfel de modalitate a fost prevăzută de Beneficiar în documentaţia de atribuire."

    11. În anexa nr. 2, la capitolul „Executarea Contractului şi Întârzieri“, clauza 33 „Începerea“ se modifică şi va avea următorul cuprins:
    " Clauza 33. Începerea
    33.1 În termen de 15 zile de la semnarea Acordului Contractual, Supervizorul va emite Ordinul Administrativ de Începere a Activităţii de Proiectare către Antreprenor cu notificarea Datei de Începere a Activităţii de Proiectare.
    33.2 Supervizorul va trimite Antreprenorului Ordinul Administrativ de Începere a Execuţiei Lucrărilor numai în condiţiile în care a fost finalizat Proiectul Tehnic de Execuţie şi au fost obţinute Autorizaţiile de Construire. Supervizorul va stabili în cadrul Ordinului Administrativ de Începere a Execuţiei Lucrărilor Data de Începere a Lucrărilor, dată care nu va depăşi 30 de zile de la momentul transmiterii Ordinului Administrativ de
    Începere a Execuţiei Lucrărilor. Ordinul Administrativ de Începere a Execuţiei Lucrărilor poate fi emis şi pe Secţiuni/Sectoare.
    33.3 Antreprenorul va începe execuţia Lucrărilor la Data de începere a Lucrărilor şi va continua execuţia Lucrărilor cu promptitudine şi fără întârzieri."

    12. În anexa nr. 2, capitolul „Executarea contractului şi întârzieri“, la clauza 37 „Modificări“ subclauza 37.7, punctul (b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "37.7 Supervizorul, pentru toate Modificările considerate conform prezentei clauze, va stabili ajustarea Valorii Contractului aferentă unor lucrări suplimentare sau la care se renunţă în baza următoarelor principii:
    ................................................................................................
(b) estimări rezonabile de Costuri la care se adaugă cota de profit declarată explicit de către Antreprenor în oferta care a stat la baza semnării contractului; şi."

    13. În anexa nr. 2, capitolul „Încălcarea Contractului şi Reziliere“, la clauza 64 „Rezilierea de către Beneficiar“ subclauza 64.1, punctul (a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(a) Antreprenorul încalcă prevederile Contractului; în sensul prezentei clauze, o încălcare a prevederilor Contractului de către Antreprenor este atunci când Antreprenorul nu reuşeşte să respecte prevederile unei notificări emise în conformitate cu prevederile punctului (a) al subclauzei 63.2, în termenul rezonabil stabilit în această notificare;"

    14. În anexa nr. 2, capitolul „Încălcarea Contractului şi Reziliere“, la clauza 64 „Rezilierea de către Beneficiar“, după subclauza 64.1 se introduce o nouă subclauză, subclauza 64.1^1, cu următorul cuprins:
    "64.1^1 Cazul de reziliere prevăzut la subclauza 64.1 punctul (a) este considerat eveniment imprevizibil sau situaţia care nu a putut fi prevăzută de Beneficiar după două notificări transmise de către Beneficiar Antreprenorului privind respectiva neîndeplinire, fiecare notificare având un termen de remediere de cel puţin 30 de zile. În condiţiile în care Antreprenorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile stabilite prin notificare, după expirarea termenului stabilit în ultima notificare, contractul va înceta de plin drept, fără somaţie, punere în întârziere, hotărâre judecătorească, sentinţă arbitrală sau orice alte formalităţi.
    În condiţiile în care Antreprenorul încalcă prevederile Contractului (culpa Antreprenorului), rezilierea de către Beneficiar reprezintă un eveniment care nu poate fi controlat de către Beneficiar şi pe care Beneficiarul, exercitându-şi toată diligenţa, nu îl poate evita.
    Beneficiarul nu va fi responsabil dacă întârzierea executării Lucrărilor sau altă neîndeplinire a obligaţiilor prevăzute în Contract se datorează culpei Antreprenorului, în condiţiile în care Beneficiarul a depus diligenţele astfel încât să preîntâmpine aceste situaţii."

    15. În anexa nr. 2, capitolul „Încălcarea Contractului şi Reziliere“, la clauza 64 „Rezilierea de către Beneficiar“, subclauza 64.8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "64.8 Supervizorul, în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 25 de zile după data rezilierii, va certifica valoarea Lucrărilor (inclusiv a Documentelor Antreprenorului produse) şi toate sumele pe care Supervizorul le Decide ca fiind datorate Antreprenorului la data rezilierii (inclusiv orice sold în legătură cu Costul Materialelor, Echipamentelor şi altor Bunuri achiziţionate, fabricate sau produse de Antreprenor şi aflate în proprietatea Beneficiarului, precum şi Costurile suplimentare revendicate de către Antreprenor în conformitate cu prevederile Contractului, dacă este cazul)."

    16. În anexa nr. 2, capitolul „Încălcarea Contractului şi Reziliere“, la clauza 64 „Rezilierea de către Beneficiar“, subclauza 64.9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "64.9 După reziliere, un raport privind Lucrările executate de Antreprenor (inclusiv Documentele Antreprenorului produse) va fi întocmit de Supervizor în cel mai scurt timp posibil după inspectarea Lucrărilor şi inventarierea Lucrărilor Provizorii, Materialelor, Echipamentelor şi altor Bunuri, dar nu mai târziu de 25 de zile după data rezilierii. Antreprenorul va fi somat să se prezinte la inspecţie şi inventar. Supervizorul va întocmi şi o declaraţie privind sumele datorate de Antreprenor Beneficiarului."

    17. În anexa nr. 2, capitolul „Încălcarea Contractului şi Reziliere“, la clauza 65 „Rezilierea de către Antreprenor“ subclauza 65.1 primul paragraf, punctul (b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(b) Beneficiarul şi/sau Personalul său nu îşi îndeplinesc obligaţiile Contractuale, după trei notificări transmise de către Antreprenor Beneficiarului privind această neîndeplinire, fiecare notificare având un termen de remediere de cel puţin 30 de zile. Orice notificare de reziliere a Antreprenorului transmisă Beneficiarului cu nerespectarea prezentei prevederi este nulă de drept şi nu va produce efecte."

    18. În anexa nr. 2, capitolul „Soluţionarea Litigiilor şi Legea“, la clauza 70 „Dispute şi arbitraj“, subclauza 70.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "70.2 Soluţionare amiabilă
    În cazul oricărei dispute, ambele Părţi vor încerca să soluţioneze disputa pe cale amiabilă, înainte de începerea arbitrajului sau a procesului în faţa instanţei de judecată. Părţile pot agrea să recurgă la soluţionarea disputei în mod direct sau prin intermediul unui mediator.
    În cazul în care oricare dintre Părţi refuză soluţionarea disputei pe cale amiabilă prin intermediul unui mediator şi Părţile nu ajung la o soluţionare amiabilă a disputei în mod direct, oricare dintre Părţi poate recurge la soluţionarea disputei prin intermediul arbitrajului sau prin intermediul instanţei de judecată, dar nu mai devreme de 90 de zile de la data Deciziei Supervizorului.
    În cazul în care Părţile recurg la soluţionarea disputei pe cale amiabilă prin intermediul unui mediator, oricare dintre Părţi poate recurge la soluţionarea disputei prin intermediul arbitrajului sau prin intermediul instanţei de judecată în termen de 30 de zile de la transmiterea de către oricare dintre Părţi a unei notificări către cealaltă Parte prin care renunţă la soluţionarea disputei pe cale amiabilă prin intermediul unui mediator, dar nu mai devreme de 90 de zile de la data Deciziei Supervizorului.
    În cazul în care nu a fost emisă o Decizie a Supervizorului, Părţile au obligaţia de a soluţiona disputa apărută pe cale amiabilă în mod direct sau prin intermediul unui mediator înainte de începerea arbitrajului sau a procesului în faţa instanţei de judecată. Arbitrajul sau procesul în faţa instanţei de judecată poate începe în termen de 90 de zile de la încheierea procedurii de mediere sau negociere directă."

    19. În anexa nr. 2, capitolul „Soluţionarea Litigiilor şi Legea“, la clauza 70 „Dispute şi arbitraj“, după subclauza 70.2 se introduce o nouă subclauză, subclauza 70.2^1, cu următorul cuprins:
    "70.2^1 Modalitatea de soluţionare a disputelor, prin instanţele de drept comun sau prin intermediul arbitrajului, va fi prevăzută de către Beneficiar în documentaţia de atribuire."

    20. În anexa nr. 2, capitolul „Soluţionarea Litigiilor şi Legea“, la clauza 70 „Dispute şi arbitraj“ subclauza 70.3, după ultimul paragraf se introduce un nou paragraf, cu următorul cuprins:
    "Prin excepţie de la prevederile prezentei subclauze, în condiţiile în care Beneficiarul a prevăzut în documentaţia de atribuire modalitatea de soluţionare a disputelor prin intermediul instanţelor de drept comun, se vor aplica prevederile subclauzei 70.6 [Instanţele de drept comun]"

    21. În anexa nr. 2, capitolul „Soluţionarea Litigiilor şi Legea“, la clauza 70 „Dispute şi arbitraj“, după subclauza 70.5 se introduce o nouă subclauză, subclauza 70.6, cu următorul cuprins:
    "70.6 Instanţele de drept comun
    Exceptând cazurile în care disputele se soluţionează pe cale amiabilă, potrivit subclauzei 70.2 [Soluţionare amiabilă], în aplicarea prevederilor art. 53 alin. (1^1) din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu modificările şi completările ulterioare, procesele şi cererile care decurg din executarea contractelor administrative, precum şi cele care decurg din rezilierea, rezoluţiunea, denunţarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziţie publică se soluţionează în primă instanţă, de urgenţă şi cu precădere, de către secţia civilă a tribunalului în circumscripţia căruia se află sediul autorităţii contractante, dacă o astfel de modalitate a fost prevăzută de Beneficiar în documentaţia de atribuire."



    ART. IV
    (1) Prezenta hotărâre se aplică procedurilor de atribuire iniţiate după data intrării sale în vigoare.
    (2) Procedurile de atribuire în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri rămân supuse legislaţiei în vigoare la data iniţierii acestora. Prin procedură de atribuire în curs de desfăşurare se înţelege orice procedură pentru care s-a transmis un anunţ de participare, un anunţ de participare simplificat sau, după caz, o invitaţie de participare, până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
    (3) Prezenta hotărâre se aplică contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru încheiate după data intrării sale în vigoare.
    (4) Contractele de achiziţie publică/contractele sectoriale/ acordurile-cadru încheiate înainte de data intrării în vigoare a prezentei hotărâri sunt supuse dispoziţiilor legii în vigoare la data când acestea au fost încheiate în tot ceea ce priveşte încheierea, modificarea, interpretarea, efectele, executarea şi încetarea acestora.
    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (3) şi (4), dispoziţiile art. I pct. 11 şi 12, art. II pct. 11 şi 12 se aplică şi contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
    (6) Prevederile art. III pct. 1-6 şi 12-17 se aplică contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru aflate în derulare la data intrării în vigoare, doar pentru situaţiile juridice născute după intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.

    ART. V
    Hotărârea Guvernului nr. 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 6 iunie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 423 din 6 iunie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 11 ianuarie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta hotărâre, se vor republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin Mihai Grindeanu
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Dan Vîlceanu
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltán

    Bucureşti, 18 martie 2022.
    Nr. 375.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016