Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 37 din 12 martie 2024  referitoare la Comunicarea Comisiei către Consiliu şi Parlamentul European  privind contracararea ameninţărilor potenţiale reprezentate de drone - COM (2023) 659 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 37 din 12 martie 2024 referitoare la Comunicarea Comisiei către Consiliu şi Parlamentul European privind contracararea ameninţărilor potenţiale reprezentate de drone - COM (2023) 659 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 216 din 14 martie 2024
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/56 din 22.02.2024,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că:
    a) prezenta comunicare răspunde necesităţii de a oferi un cadru de politică cuprinzător şi armonizat, de a contribui la o înţelegere comună a procedurilor aplicabile pentru a face faţă ameninţărilor în continuă evoluţie pe care le pot reprezenta dronele şi de a ţine seama de evoluţiile rapide ale tehnologiei;
    b) demersurile promovate prin această comunicare sunt relevante pentru România, mai ales în contextul creat de atacurile cu drone ale Federaţiei Ruse asupra infrastructurii civile ucrainene de pe Dunăre;
    c) prezenta comunicare poate fi susţinută cu atât mai mult cu cât cuprinde principiile dezbătute în ultimii ani în cadrul grupurilor de experţi guvernamentali referitoare la echipamentele cu dublă utilizare, sistemele autonome de arme letale (LAWS) şi tehnologiile emergente şi disruptive (EDT).


    ART. 2
    (1) Senatul României apreciază implicarea Guvernului României, prin intermediul ministerelor competente, în eforturile de contracarare a ameninţărilor reprezentate de drone:
    a) Ministerul Afacerilor Externe evidenţiază că prezenta comunicare stabileşte liniile generale ale politicii UE privind contracararea ameninţărilor potenţiale reprezentate de drone. Documentul urmăreşte intensificarea cooperării la nivelul UE şi conţine un set de activităţi-cheie care completează acţiunile desfăşurate în prezent la nivelul UE în această materie. Faptul devine necesar întrucât evoluţiile tehnologice din ultima perioadă au condus la o creştere considerabilă a numărului de drone şi la utilizarea lor în domenii din ce în ce mai variate, de la transporturi, comerţ şi servicii, până la sectorul de apărare. Utilizarea legitimă a dronelor este o componentă esenţială a realizării de progrese către dubla tranziţie verde şi digitală, aspect prevăzut în Strategia 2.0 a UE privind dronele;
    b) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei precizează că, în România, pentru lucrările de specialitate derulate de terţi în domeniile geodeziei, cartografiei, fotogrammetriei şi scanării cu laser, avizul de începere a lucrării şi recepţia tehnică sunt realizate la Centrul Naţional de Cartografie (ONC), astfel că zborurile cu drone efectuate pentru activităţile sus-menţionate sunt verificate din punctul de vedere al autorizaţiilor/avizelor şi nu sunt catalogate drept drone necooperante. Faptul induce necesitatea ca prestatorii serviciilor respective efectuate cu drone să depună documentele la ONC;
    c) Ministerul Apărării Naţionale subliniază că devine esenţială asigurarea unei sinergii între industriile europene din domeniul securităţii civile, al apărării şi al domeniului spaţial cu privire la soluţiile antidrone. Cele şase activităţi-cheie menţionate în comunicare pot contribui nu numai la identificarea celor mai potrivite soluţii pentru nevoile operaţionale la nivel naţional, ci şi la elaborarea unor reglementări naţionale adaptate la noul context de securitate şi la dezvoltările tehnologice în domeniu.

    (2) România şi-a asumat un profil activ şi angajat în eforturile dedicate procesului de implementare a iniţiativelor UE în domeniul apărării. România susţine consolidarea Bazei industriale şi tehnologice de apărare europeană (EDTIB) într-o manieră echilibrată geografic, la nivelul întregii UE, ţinând cont de noile realităţi ce determină nevoia unor fluxuri de aprovizionare rapide şi predictibile în caz de război. Efortul vizează dezvoltarea unor capacităţi de producţie suficiente, reziliente şi avansate din punct de vedere tehnologic pentru a susţine eficient acţiunile forţelor armate. România participă printr-un institut de cercetare (Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială „Elie Carafoli“ Bucureşti) încă din anul 2020 la proiectul „Joint European system for Countering Unmanned Air Systems (JEY-CUAS) - 2020“ lansat în cadrul Programului european de dezvoltare industrială în domeniul apărării (European Defence Industrial Development Programme - EDIDP).

    ART. 3
    Senatul României consideră, în acord cu Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, că este necesară adoptarea unei politici antidrone a UE, orientată asupra creării de comunităţi şi schimbului de informaţii, testării sistemelor antidrone, dezvoltării de bune practici, acordării de finanţare specifică proiectelor în domeniu şi elaborării de măsuri de reglementare.

    ART. 4
    Senatul României subliniază importanţa cooperării cu NATO în vederea armonizării iniţiativelor UE şi pentru evitarea duplicării eforturilor în domeniul contracarării dronelor cu direcţiile de acţiune întreprinse la nivel aliat (cooperare în cadrul centrelor de excelenţă dedicate).

    ART. 5
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 12 martie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    SORIN-MIHAI CÎMPEANU

    Bucureşti, 12 martie 2024.
    Nr. 37.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016