Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 34 din 28 aprilie 2025 referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - O Europă mai simplă şi mai rapidă: comunicare privind punerea în aplicare şi simplificarea - COM (2025) 47 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 397 din 5 mai 2025
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/125 din 15.04.2025,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României atrage atenţia asupra următoarelor aspecte:
1. promovarea unor soluţii care să permită producătorilor din state membre ale UE (cele mai afectate de războiul din Ucraina) valorificarea remuneratorie a cerealelor. În sens fitosanitar trebuie asigurat ca exporturile de cereale din Ucraina să ajungă la ţările terţe care prezintă cea mai mare nevoie pentru asigurarea securităţii alimentare, fără a perturba pieţele ţărilor din proximitate;
2. debirocratizarea şi simplificarea politicii agricole comune (PAC), astfel încât fermierii din ţările care realizează deja lucrări agricole prietenoase cu mediul să poată beneficia de alocări financiare suplimentare fără impunerea unor noi condiţii şi cerinţe. Practic, solicităm flexibilizarea aplicării PAC pentru a putea ţine cont de condiţiile specifice ale statelor membre. Comunicarea Comisiei prevede explicit simplificarea politicii agricole comune în sensul reducerii sarcinilor administrative, pentru adaptarea la cerinţele specificului naţional. Propunerea de a recompensa practicile existente fără impunerea de condiţii suplimentare răspunde acestui obiectiv de reglementare proporţională şi eficientă;
3. identificarea a noi surse de finanţare, externe PAC pentru cerinţele de mediu pe care fermierii trebuie să le aplice. În caz contrar, vor exista efecte asupra securităţii alimentare în ceea ce priveşte raportul dintre calitatea produselor şi preţurile acestora. Comunicarea promovează utilizarea unui cadru bugetar mai flexibil şi integrat, care să permită sprijinirea dublului obiectiv verde şi competitiv. Propunerea de a susţine cerinţele de mediu şi din surse externe PAC se aliniază principiului de coerenţă între politici şi de maximizare a impactului fondurilor europene;
4. politica agricolă comună se schimbă radical la fiecare 7 ani, aspect care provoacă mari probleme administraţiilor naţionale şi fermierilor; considerăm că ar trebui să se ţină cont de lecţiile învăţate, iar modificările să apară doar la nivelul acelor componente ale politicii care nu şi-au dovedit eficienţa în a menţine competitivitatea fermierilor europeni angajaţi în tranziţia verde. Scopul principal primordial al politicii agricole comune este asigurarea securităţii alimentare, motiv pentru care este esenţială identificarea unui echilibru între producţia agricolă şi ambiţiile de mediu. Comisia admite că modificările frecvente şi complexe afectează capacitatea de implementare şi recomandă stabilitate şi predictibilitate legislativă. Menţinerea unei structuri stabile a PAC şi limitarea modificărilor structurale doar la componentele ineficiente sprijină exact această recomandare, în special pentru domenii sensibile precum securitatea alimentară;
5. creşterea puterii de negociere a fermierilor la nivelul lanţului valoric agroalimentar: fermierii nu reuşesc să negocieze preţuri de vânzare care să le acopere nici măcar cheltuielile de producţie, riscând astfel falimentul. Solicităm identificarea unor instrumente de criză care să diminueze acest risc prin reglarea pieţei faţă de preţul listat la nivel de bursă, cu diferenţe de aproximativ 20-30 euro/tonă, comparativ cu actuala perioadă în care diferenţele ajung chiar şi la 70 euro/tonă. Comunicarea promovează corectarea dezechilibrelor de reglementare şi protejarea sectoarelor vulnerabile. Propunerea de a introduce instrumente care să diminueze decalajele de preţ este în concordanţă cu obiectivul de asigurare a funcţionării echitabile a pieţei interne;
6. condiţionarea socială riscă să lase loc de interpretări şi abuzuri, rezultând pierderea de subvenţii ale politicii agricole comune de către fermieri. Condiţionalitatea socială reprezintă un mecanism de control recent introdus şi în România nu a beneficiat de o perioadă de tranziţie, devenind obligatoriu de la 1.01.2025. Solicităm posibilitatea oferirii unei derogări până în anul 2027, fără efecte asupra obţinerii subvenţiilor de către fermieri - această perioadă va avea rolul de a evalua impactul acestei reglementări PAC, fără să afecteze accesul fermierilor la schemele de plată; în cazul în care se impune această măsură drastică, aceasta să îşi realizeze efectele în viitoarea PAC. Comisia evidenţiază riscul suprareglementării şi necesitatea aplicării proporţionale şi eficiente a normelor, în cooperare cu statele membre. Instituirea unei perioade de tranziţie până în 2027 este justificată în vederea evaluării efectelor sociale şi economice ale noilor condiţionalităţi;
7. sprijinirea din politica agricolă comună sau prin intermediul altor mecanisme de finanţare a infrastructurii principale şi secundare de îmbunătăţiri funciare (irigaţii şi desecare-drenaj) în scopul oferirii unei siguranţe alimentare a spaţiului comunitar, fireşte, prin optimizarea şi eficienţa utilizării acestei resurse extrem de importante, apa. Comunicarea Comisiei promovează direcţionarea bugetului Uniunii Europene către investiţii strategice care consolidează rezilienţa economică şi sprijină tranziţia verde. Infrastructura agricolă de bază, precum irigaţiile şi sistemele de drenaj, se înscrie în mod direct în această orientare;
8. sectorul agricol şi forestier nu trebuie să fie copleşit de costurile inutile de conformitate şi de complexitatea reglementărilor. În acest sens, membrii Comisiei solicită scutirea de obligaţiile de raportare ESG pentru fermierii şi cooperativele agricole care respectă deja politica agricolă comună (PAC) prin standarde stricte de mediu şi de durabilitate, fiind injust să se impună cerinţe suplimentare de raportare acestor entităţi. Exceptarea fermierilor şi a cooperativelor agricole care respectă PAC ar reduce sarcina birocratică, permiţându-le fermierilor să se concentreze asupra activităţilor lor de bază, contribuind în acelaşi timp la obiectivele de durabilitate ale UE;
9. simplificarea raportării ESG. Membrii Comisiei solicită scutirea fermierilor şi cooperativelor agricole care respectă PAC de obligaţiile suplimentare de raportare ESG, având în vedere standardele stricte de mediu şi durabilitate deja impuse de PAC. Această măsură ar reduce sarcina administrativă şi ar permite fermierilor să se concentreze pe activităţile de bază, contribuind totodată la obiectivele de durabilitate ale UE;
10. Regulamentul EUDR: se consideră necesară includerea Regulamentului EUDR în pachetul de simplificare, având în vedere legătura strânsă cu alte reglementări (CSRD, CS3D, taxonomie), cu scopul de a evita suprapunerile şi pentru a asigura o implementare coerentă. În acest sens se propune introducerea unei categorii de „risc nesemnificativ“ pentru IMM-uri, pentru a reduce cerinţele de raportare şi costurile, aliniindu-se la obiectivele Uniunii Europene de a uşura povara acestora;
11. interzicerea utilizării datelor în scopuri comerciale. Membrii Comisiei solicită ca pachetul privind simplificarea procedurilor de raportare durabilă să stabilească criterii clare pentru prelucrarea datelor, asigurându-se că informaţiile sensibile sunt partajate numai atunci când este strict necesar în scopuri de raportare şi de conformitate. În plus, se recomandă dezvoltarea de instrumente digitale şi formare pentru a ajuta IMM-urile să răspundă cerinţelor ESG, iar acest lucru să fie inclus în acest pachet de simplificare. De asemenea, este esenţial să se stabilească standarde clare de securitate a datelor şi să se asigure că datele colectate sunt utilizate exclusiv în scopuri de raportare şi conformitate, fără a fi exploatate în scopuri comerciale;
12. clauze în oglindă: în contextul acordurilor comerciale semnate sau în curs de negociere de către Uniunea Europeană cu ţări terţe este esenţial să se asigure protejarea pieţei comune europene, garantând condiţii de concurenţă echitabile pentru agricultura şi silvicultura europeană, implicit din România. Subliniem importanţa asigurării unor condiţii de concurenţă echitabile pentru agricultura şi silvicultura europeană, implicit din România. În conformitate cu obiectivele mai largi de sustenabilitate ale UE solicităm ca criteriile de sustenabilitate şi ESG pentru mărfurile agricole importate să se alinieze la standardele PAC. Acest lucru ar preveni o situaţie în care fermierii europeni se confruntă cu un peisaj concurenţial inegal, mărfurile importate neîndeplinind aceleaşi standarde de durabilitate ca produsele europene. De asemenea, solicităm instituirea unor mecanisme de control eficiente pentru a asigura respectarea acestor standarde de către producătorii din ţările terţe, în cadrul acordurilor comerciale, pentru a menţine un nivel ridicat de protecţie a consumatorilor şi a producătorilor din UE.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 28 aprilie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ROBERT-MARIUS CAZANCIUC
Bucureşti, 28 aprilie 2025.
Nr. 34.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: