Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 34 din 23 aprilie 2025  privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Calea către următorul cadru financiar multianual - COM (2025) 46    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 34 din 23 aprilie 2025 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Calea către următorul cadru financiar multianual - COM (2025) 46

EMITENT: Camera Deputaţilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 362 din 24 aprilie 2025
    În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165-190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,
    Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
    ARTICOL UNIC
    Luând în considerare Opinia nr. 4c-22/243, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 15 aprilie 2025, Camera Deputaţilor:
    1. apreciază interesul acordat de Comisia Europeană şi eforturile acesteia pentru realizarea unui viitor buget european adecvat, pentru atingerea obiectivelor prioritare ale Uniunii Europene (UE) în domeniul creşterii economice, coeziunii, securităţii şi ocupării forţei de muncă şi care să reflecte legătura solidă dintre priorităţile de finanţare şi viitoarele priorităţi ale UE, în scopul generării de valoare adăugată europeană;
    2. consideră că propunerea Comisiei Europene constituie un valoros punct de plecare pentru viitoarele consultări şi negocieri, principiile propuse reprezentând un răspuns adecvat în contextul crizei politice, economice şi financiare globale, precum şi pentru schimbările pe care UE le întâmpină în acest moment; acest lucru presupune creşterea bugetului multianual;
    3. subliniază că, pe termen lung, bugetul UE reprezintă cea mai importantă temă de pe agenda comunitară a statelor membre şi este instrumentul principal prin care sunt implementate politicile europene;
    4. consideră oportun accentul pe care Comisia Europeană intenţionează să îl pună pe investiţiile în dezvoltarea capitalului uman şi creşterea competitivităţii acestuia în perioada de programare 2028+;
    5. reaminteşte că limitele actualului buget european au fost atinse în urma unor provocări neprevăzute, inclusiv războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei şi consecinţele acestuia, Cadrul financiar multianual (CFM) 2021-2027 fiind consolidat suplimentar cu 64,6 miliarde euro în cadrul revizuirii la jumătatea perioadei pentru a finanţa priorităţi precum sprijinul pentru Ucraina, gestionarea migraţiei şi acţiunea externă; consideră că este necesară creşterea flexibilităţii bugetului UE în viitorul cadru financiar, pentru garantarea capacităţii de a răspunde unei realităţi în schimbare;
    6. consideră că bugetul UE ar trebui să asigure, în primul rând, stabilitatea fondurilor de rambursare a cheltuielilor disponibile cu care statele membre se confruntă deja; finalizarea programului NextGenerationUE (NGUE) se va produce la sfârşitul anului 2026, iar începând cu anul 2028 va începe şi rambursarea împrumutului NGUE;
    7. susţine punctul de vedere al Ministerului Finanţelor, care consideră că ar fi necesară o simplificare a structurii viitorului buget, atât din perspectiva accesării fondurilor, cât şi din condiţionalitatea pentru protecţia bugetului Uniunii Europene;
    8. susţine simplificarea accesului la fonduri europene prin:
    - crearea unui set comun de reguli şi proceduri pentru toate programele europene;
    – introducerea unui „paşaport de eligibilitate“ pentru beneficiari, valabil pentru toate programele UE, care să evite reevaluarea repetată a aceloraşi criterii;
    – reducerea birocraţiei prin extinderea utilizării opţiunilor de costuri simplificate;

    9. susţine consolidarea guvernanţei bugetare prin implicarea mai activă a parlamentelor naţionale în procesul de programare şi monitorizare a fondurilor europene;
    10. împărtăşeşte preocuparea exprimată de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene referitoare la faptul că această comunicare pune accent deosebit pe competitivitate, ceea ce poate conduce la ideea că viitoarele finanţări vor miza pe contribuţie la competitivitate şi mai puţin pe reducerea disparităţilor, chiar dacă în document se face referire la un buget european cu rol central în promovarea, printre alte priorităţi, a coeziunii sociale şi teritoriale;
    11. menţionează punctul de vedere al Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului referitor la faptul că planul de acţiune propus de Comisia Europeană oferă României oportunitatea de a-şi întări competitivitatea industrială prin reforme structurale, investiţii în inovare, cercetare-dezvoltare şi adaptarea la noile provocări economice şi de mediu;
    12. recomandă să fie avută în vedere condiţionarea finanţărilor de respectarea statului de drept, deoarece poate juca un rol negativ, inhibant şi descurajant în procesul de reducere a decalajelor socioeconomice între statele membre ale Uniunii Europene;
    13. consideră că viitorul Cadru financiar multianual 2028+ ar trebui să fie mai bine corelat cu programele naţionale elaborate de statele membre, precum şi cu recomandările specifice fiecărui stat adoptate de Consiliu;
    14. salută propunerea Comisiei de a crea un plan unic pentru fiecare stat, cu un set de norme unice, concepute pentru toate instrumentele de finanţare, dar are rezerve cu privire la introducerea de noi standarde şi criterii pentru planificarea şi programarea finanţării programelor structurale ale UE, care vor conduce la un decalaj considerabil între pregătirea cadrului financiar şi punerea în aplicare pe teren;
    15. recomandă ca viitorul buget să se constituie într-un cadru eficient, aplicabil şi specific al diverselor instrumente de luptă împotriva crizei politice, economice şi financiare existente şi potenţial viitoare; apreciază ideea de a fi avute în vedere şi noi investiţii semnificative, în special în zona de securitate şi apărare;
    16. consideră că politica de coeziune, politica agricolă comună, politica de vecinătate şi procesul de extindere a Uniunii Europene constituie exemple de politici de succes care nu trebuie sacrificate, ci trebuie să rămână în continuare pilonii fundamentali ai proiectului european, cu obiectivul de a reduce disparităţile şi de a genera coeziune socioeconomică;
    17. consideră necesară consolidarea dimensiunii de coeziune teritorială prin stabilirea unui prag minim de finanţare dedicat regiunilor mai puţin dezvoltate, pentru a asigura că aceste zone nu sunt dezavantajate în competiţia pentru fonduri cu regiunile mai dezvoltate;
    18. pune accent pe faptul că, pentru o politică de coeziune consolidată şi modernizată, este benefic un parteneriat cu autorităţile naţionale, regionale şi locale, ceea ce presupune o alocare de fonduri substanţială;
    19. semnalează că viitorul buget multianual al Uniunii Europene trebuie să ţină cont de recentele schimbări din relaţiile transatlantice; apărarea este importantă, deoarece garantează siguranţa cetăţenilor, iar competitivitatea europeană va trebui sprijinită pentru a îndepărta barierele rămase în cadrul pieţei unice, pentru a putea răspunde concurenţei internaţionale neloiale;
    20. recomandă ca noile provocări legate de migraţie, controlul frontierelor, terorism, apărare şi securitate să fie încadrate în viitorul cadru financiar multianual, dar nu în detrimentul celor două politici tradiţionale - politica de coeziune şi politica agricolă comună;
    21. recomandă abordarea mai eficientă a provocărilor climatice prin crearea unui mecanism dedicat pentru adaptarea la schimbările climatice la nivel local şi regional;
    22. reiterează susţinerea României pentru elaborarea unui cadru financiar multianual simplificat, transparent şi flexibil, care să confere predictibilitate în atingerea obiectivelor pe termen lung ale Uniunii Europene;
    23. îşi exprimă speranţa ca iniţiativele ambiţioase prezentate de Comisie în această comunicare să contribuie la crearea următorului buget comunitar care să fie capabil să pună bazele unei Uniuni Europene mai puternice şi orientate spre viitor;
    24. evidenţiază că obiectivul general al României este de a-şi îmbunătăţi poziţia de beneficiar net în relaţiile financiare cu UE faţă de cea din actuala perspectivă.


    Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 23 aprilie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                    CIPRIAN-CONSTANTIN ŞERBAN

    Bucureşti, 23 aprilie 2025.
    Nr. 34.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016