Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 32 din 28 aprilie 2025  referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.308/2013, (UE) 2021/2.115 şi (UE) 2021/2.116 în ceea ce priveşte consolidarea poziţiei fermierilor în cadrul lanţului de aprovizionare cu alimente - COM (2024) 577 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 32 din 28 aprilie 2025 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.308/2013, (UE) 2021/2.115 şi (UE) 2021/2.116 în ceea ce priveşte consolidarea poziţiei fermierilor în cadrul lanţului de aprovizionare cu alimente - COM (2024) 577 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 397 din 5 mai 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/130 din 15.04.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.308/2013, (UE) 2021/2.115 şi (UE) 2021/2.116 în ceea ce priveşte consolidarea poziţiei fermierilor în cadrul lanţului de aprovizionare cu alimente - COM (2024) 577 final respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii.

    ART. 2
    Senatul României:
    1. consideră oportună propunerea de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013, (UE) 2021/2.115 şi (UE) 2021/2.116, având în vedere necesitatea asigurării unui venit echitabil pentru fermieri, precum şi consolidarea poziţiei acestora în lanţul de aprovizionare;
    2. susţine introducerea alin. (5a) la art. 52, având în vedere propunerile din art. 2 privind modificările aduse Regulamentului (UE) 2021/2.115, cu următorul text: „Limita de 50% prevăzută la alineatul (1) se majorează la 60% pentru cheltuielile legate de obiectivele menţionate la articolul 46 litera (a), (b) sau (c) dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
    a) cheltuielile sunt legate de investiţii în active corporale şi necorporale, astfel cum se menţionează la articolul 47 alineatul (1) litera (a), efectuate de tineri fermieri sau de noi fermieri care se alătură pentru prima dată unei organizaţii de producători recunoscute în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013;
    b) investiţiile menţionate la litera (a) sunt efectuate în unităţile acestor tineri fermieri sau noi fermieri în cadrul primului lor program operaţional.“;
    c) se introduce alineatul (7) cu următorul text: „(7) Limita de 50% prevăzută la alineatul (1) se majorează la 70% din cheltuielile efective efectuate într-un anumit an pentru programele operaţionale puse în aplicare de organizaţiile de producători sau de asociaţiile de organizaţii de producători şi afectate în anul respectiv de fenomene climatice nefavorabile, de dezastre naturale, de boli ale plantelor sau de infestări cu dăunători care trebuie identificate de statele membre.“;

    3. atrage atenţia că:
    a) obligativitatea contractuală pentru actorii implicaţi în lanţul de aprovizionare poate fi acceptată, însă apreciază că sunt necesare clarificări pentru a preveni ca aceasta să devină o povară administrativă nejustificată;
    b) pentru a asigura egalitatea de tratament cu membrii organizaţiilor de producători recunoscute, această posibilitate ar trebui să facă obiectul unor limite adecvate, în special, să respecte criteriile de recunoaştere stabilite la nivelul Uniunii şi să se implice în activităţile prevăzute în Regulament, inclusiv în concentrarea ofertei şi introducerea pe piaţă a produselor membrilor;
    c) prin implementarea legislaţiei care va prelua modificările aduse Regulamentului să se ţină cont de limitările impuse organizaţiilor nerecunoscute;
    d) modificările aduse Regulamentului prevăd promovarea utilizării unor menţiuni de tipul „corect“, „echitabil“ şi „lanţ scurt de aprovizionare“. Aceasta din urmă ar trebui inclusă în lista obiectivelor care pot fi urmărite de o organizaţie interprofesională recunoscută;
    e) menţiunea „lanţ scurt de aprovizionare“ ar trebui utilizată numai pentru a desemna modalităţile comerciale în care există o legătură directă între fermieri şi consumatori care permite schimbul direct cu privire la procesul de producţie şi la produs, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanţă şi/sau printr-un intermediar care asigură acest schimb în momentul vânzării; această menţiune poate fi utilizată şi în cazul în care există o legătură strânsă între fermieri şi consumatori în cadrul proximităţii lor geografice, inclusiv în contexte transfrontaliere;
    f) menţiunea „lanţ scurt de aprovizionare“ poate fi utilizată, singură sau în combinaţie cu alte menţiuni, numai pe eticheta, în prezentarea, pe materialele publicitare sau în documentele comerciale ale unui produs care este introdus pe piaţă, cu condiţia ca menţiunea să fie utilizată pentru a informa cumpărătorii cu privire la modalităţile existente de organizare a producţiei, de distribuţie sau de introducere pe piaţă;
    g) în urma consultării opiniei reprezentanţilor formelor asociative se consideră necesară completarea normelor cu dispoziţii specifice în situaţia impunerii fermierului de către comerciant, în mod unilateral, la încheierea contractului, a unor clauze nefavorabile, fermierul să poată iniţia atât procedura de mediere, cât şi orice altă procedură prevăzută de legislaţia statului membru atunci când se află în situaţia de a fi acceptat un contract redactat unilateral de către comerciant, fără a avea posibilitatea de a modifica termenii acestuia;
    h) trebuie să fie admise orice mijloace de probă pentru a demonstra impunerea unilaterală a contractului de către comerciant, inclusiv verificarea altor contracte pentru a stabili dacă acestea sunt identice sau au fost modificate ca urmare a negocierilor dintre părţi;
    i) reglementarea privind contractele scrise obligatorii ar trebui să rămână la latitudinea statului membru.



    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituţiile europene.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 28 aprilie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    ROBERT-MARIUS CAZANCIUC

    Bucureşti, 28 aprilie 2025.
    Nr. 32.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016