Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 310 din 5 aprilie 2023  privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române - AFER    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 310 din 5 aprilie 2023 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române - AFER

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 306 din 11 aprilie 2023
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 4 alin. (1) şi art. 7 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2023 privind reorganizarea unor instituţii publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    (1) Autoritatea Feroviară Română - AFER, denumită în continuare AFER, instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, finanţată integral din venituri proprii, este organism tehnic de specialitate al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu atribuţii principale de certificare, evaluare a conformităţii, autorizare, omologare şi agrementare, inspecţie şi supraveghere tehnică, încercări şi teste, precum şi instruire/ autorizare de personal, în domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul uşor, monorail şi transportului urban, suburban şi regional pe şine, precum şi pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, precum şi de entitate desemnată de înregistrare în ceea ce priveşte registrul european al vehiculelor feroviare şi registrul de infrastructură feroviară, precum şi cu alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare aplicabilă.
    (2) AFER, în urma reorganizării prin divizare parţială, este independentă conform prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2023 privind reorganizarea unor instituţii publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    (3) AFER efectuează activităţi specifice date în competenţa sa prin acte normative naţionale şi europene, precum şi alte activităţi care nu prezintă caracter de incompatibilitate privind independenţa sa decizională.
    (4) AFER este singurul organism tehnic de specialitate al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii desemnat să emită autorizaţii, atestate, omologări, agremente şi să efectueze activităţi de inspecţie tehnică în domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul uşor, monorail şi al transportului urban, suburban şi regional pe şine, precum şi pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.
    (5) Atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale AFER sunt stabilite în regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
    (6) AFER este finanţată din venituri proprii realizate din prestaţii de servicii specifice pe bază de tarife aprobate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, precum şi din desfăşurarea altor activităţi privind valorificarea unor produse din activităţi proprii şi conexe, chirii, prestaţii editoriale, studii, proiecte, expertize tehnice, lucrări, alte prestări de servicii, exploatări ale unor bunuri pe care le are în administrare şi altele asemenea şi poate accesa fonduri europene în conformitate cu prevederile legale.

    ART. 2
    (1) Patrimoniul AFER, cuprinzând toate elementele de activ şi pasiv, se constituie din bunurile imobile, precum şi din alte elemente patrimoniale - active, datorii, capitaluri proprii - rămase după predarea unei părţi din acestea Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română - ASFR, denumită în continuare ASFR, pe baza protocolului de predare-preluare.
    (2) Valoarea patrimoniului AFER se diminuează cu valoarea patrimoniului preluat de către ASFR conform protocolului de predare-preluare încheiat între acestea.

    ART. 3
    (1) Conducerea AFER este asigurată de către un consiliu de conducere format din 5 membri din care nu pot face parte reprezentanţi din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    (2) Preşedintele consiliului de conducere este directorul general al AFER.
    (3) Directorul general are calitatea de ordonator terţiar de credite în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Directorul general şi ceilalţi membri ai consiliului de conducere sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    (5) Durata mandatului directorului general al AFER şi al membrilor consiliului de conducere este de 4 ani.
    (6) Mandatul directorului general al AFER poate fi prelungit o singură dată, cu 4 ani.

    ART. 4
    (1) Încadrarea personalului necesar desfăşurării activităţii AFER în urma reorganizării prin divizare parţială şi ca urmare a reorganizării activităţii proprii a AFER în vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite în prezenta hotărâre se face în limita numărului maxim de 300 de posturi aprobat, conform noii structuri organizatorice a AFER.
    (2) Salariaţii AFER beneficiază de autorizaţie de călătorie gratuită pe calea ferată, atât în interes personal, cât şi în interes de serviciu, iar membrii de familie ai acestora beneficiază de legitimaţii de călătorie gratuită pe calea ferată, cu respectarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. g) şi ale art. 12 lit. c) din Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, cu modificările ulterioare.
    (3) Până la încheierea noului contract colectiv de muncă al personalului AFER, personalul beneficiază de drepturile de personal prevăzute în actualul contract colectiv de muncă al AFER.
    (4) Contractul colectiv de muncă va fi negociat şi înregistrat la inspectoratul teritorial de muncă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, cu respectarea prevederilor art. 110-114 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social.
    (5) Personalul din cadrul AFER desfăşoară activităţi de monitorizare, autorizare, formare-calificare şi autorizare a personalului, de control şi supraveghere tehnică de siguranţă privind circulaţia feroviară sau cu metroul, activităţi de exploatare, revizie şi întreţinere a materialului rulant, liniilor, instalaţiilor de electrificare, telecomenzilor feroviare, control, comandă şi semnalizare, telecomunicaţiilor feroviare, precum şi activitatea de transport cu metroul uşor, monorail şi transport urban, suburban şi regional pe şine, precum şi pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.

    ART. 5
    (1) AFER întocmeşte, anual, bugetul de venituri şi cheltuieli, în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.
    (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se avizează de consiliul de conducere al AFER şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    (3) Excedentele anuale rezultate din execuţia bugetelor AFER finanţate integral din venituri proprii se reportează în anul următor, cu aceeaşi destinaţie.
    (4) AFER poate realiza şi poate dispune de venituri şi de cheltuieli în valută.
    (5) AFER propune Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii modalităţile de finanţare a investiţiilor, inclusiv prin credite în lei şi/sau în valută, rambursabile din veniturile proprii prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli sau din fonduri europene.

    ART. 6
    AFER eliberează, după caz, certificate/agremente/ omologări, atestate şi autorizaţii, dacă prin reglementări interne sau internaţionale nu se prevede altfel, pentru operatorii economici care sunt obligaţi să utilizeze numai produse, servicii, precum şi personal pentru care AFER a eliberat aceste documente, în vederea respectării de către operatorii economici a cerinţelor privind securitatea transportului feroviar, transportului cu metroul, metroul uşor, monorail şi a transportului urban, suburban şi regional pe şine, precum şi pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, în activităţile de proiectare, construire, reparare, întreţinere şi exploatare a materialului rulant şi a infrastructurii de transport.

    ART. 7
    (1) În exercitarea atribuţiilor de control, supraveghere şi inspecţie tehnică, personalul de specialitate al AFER are drept de acces şi control pe toate mijloacele de transport feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorail şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale, precum şi pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, inclusiv în cabina de conducere a acestora, în unităţile cu specific feroviar care funcţionează sub autoritatea sau în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în unităţile operatorilor de transport feroviar, în unităţile administratorului şi gestionarilor de infrastructură feroviară, de linii ferate industriale ori material rulant, precum şi în unităţile operatorilor economici care furnizează produse sau prestează servicii pentru transportul feroviar, transportul cu metroul, metroul uşor, monorail şi transportul urban, suburban şi regional pe şine, precum şi pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.
    (2) Dreptul de acces şi control al personalului menţionat la alin. (1) se face în condiţiile stabilite prin decizie a directorului general al AFER şi pe baza legitimaţiei speciale.
    (3) Forma, modelul şi conţinutul legitimaţiei speciale de acces şi control pentru activitatea de supraveghere şi de inspecţie tehnică în domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul uşor, monorail şi al transportului urban, suburban şi regional pe şine, precum şi pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

    ART. 8
    (1) La nivelul AFER se pot înfiinţa unităţi de management de proiect, denumite în continuare UMP, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finanţate prin împrumuturi externe, contractate sau garantate de stat, rambursabile sau nerambursabile, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/1999 privind asigurarea unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finanţate prin împrumuturi externe contractate sau garantate de stat, rambursabile sau nerambursabile, inclusiv privind plata specialiştilor români care îşi desfăşoară activitatea în cadrul unităţilor de management de proiect, aprobată prin Legea nr. 172/2001, cu modificările ulterioare.
    (2) Structura organizatorică, numărul de persoane, regulamentul de organizare şi funcţionare pentru UMP prevăzute la alin. (1) şi, după caz, numărul de unităţi se vor stabili prin decizie a directorului general al AFER.

    ART. 9
    (1) În cadrul AFER se organizează şi funcţionează unităţi de implementare a proiectului, denumite în continuare UIP, în vederea implementării proiectelor finanţate prin împrumuturi externe rambursabile sau fonduri nerambursabile.
    (2) Structura organizatorică, numărul de persoane şi regulamentul de organizare şi funcţionare pentru UIP prevăzute la alin. (1) se vor stabili prin decizie a directorului general al AFER.

    ART. 10
    (1) AFER desfăşoară activităţi de inspecţie tehnică obligatorie pentru toate categoriile de produse şi servicii din domeniul său de activitate şi supraveghere tehnică, inclusiv în teritoriu, prin inspectoratele tehnice teritoriale, structuri fără personalitate juridică.
    (2) Pentru organizarea şi desfăşurarea în teritoriu a activităţilor de inspecţie şi supraveghere tehnică, control şi registru, AFER închiriază/achiziţionează spaţii pentru birouri.
    (3) AFER pune la dispoziţia ASFR şi a Agenţiei de Investigare Feroviară Română - AGIFER, denumită în continuare AGIFER, spaţii necesare desfăşurării activităţii acestora în limita disponibilităţii, pe bază de protocol încheiat cu acestea, în care vor fi evidenţiate suprafeţele puse la dispoziţie şi cheltuielile cu serviciile necesare utilizării acestor spaţii, precum şi a spaţiilor utilizate în comun.
    (4) În cazul în care AFER plăteşte chirie pentru spaţiile prevăzute la alin. (3), pe bază de protocol, ASFR şi, respectiv, AGIFER vor suporta valoarea chiriei aferente acestora, a cheltuielilor cu serviciile necesare utilizării acestor spaţii, precum şi a spaţiilor utilizate în comun.

    ART. 11
    Pentru exercitarea atribuţiilor specifice, inclusiv cele operative de supraveghere şi inspecţie tehnică, parcul normat al AFER este de 45 de autoturisme.

    ART. 12
    AFER poate să încheie contracte, convenţii, înţelegeri, protocoale, memorandumuri şi acorduri cu alte organisme similare şi cu operatori economici, din ţară şi din străinătate, în vederea colaborării şi cooperării pe plan naţional sau internaţional în domeniul său de activitate.

    ART. 13
    La anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 333 din 1 aprilie 2021, cu modificările şi completările ulterioare, la litera D, în tabel, numărul curent 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "

┌──┬────────────┬────────┬─────────┬───┐
│ │Autoritatea │ │ │ │
│3.│Feroviară │Venituri│Bucureşti│300│
│ │Română - │proprii │ │ │
│ │AFER │ │ │ │
└──┴────────────┴────────┴─────────┴───┘

"


    ART. 14
    La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă prevederile din Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române - AFER, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 1 octombrie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia prevederilor de la art. 2 alin. (1)-(4).



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Bogdan-Stelian Mîndrescu,
                    secretar de stat
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Marius-Constantin Budăi
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Iulian Fota,
                    secretar de stat
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu

    Bucureşti, 5 aprilie 2023.
    Nr. 310.
    ANEXA 1

    REGULAMENT-CADRU

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016