Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 3 din 26 septembrie 2025 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Congresului Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România nr. 3/2007 privind aprobarea Statutului privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă şi a Codului de etică profesională şi disciplină ale Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România
EMITENT: Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 998 din 30 octombrie 2025
În temeiul art. 48 alin. (2) şi al art. 55 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Congresul Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România, reunit în Bucureşti în data de 26.09.2025, hotărăşte:
ART. I
Hotărârea Congresului Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România nr. 3/2007 privind aprobarea Statutului privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă şi a Codului de etică profesională şi disciplină ale Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1108 din 6 noiembrie 2024, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La anexa nr. I articolul 21, litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"i) să comunice filialei UNPIR la care este arondat, în termen de 30 de zile, schimbările intervenite în legătură cu situaţiile de incompatibilitate, precum şi pe cele de natură să aducă modificări ale datelor înscrise în Tabloul UNPIR;"
2. La anexa nr. I articolul 23, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Fiecare filială a UNPIR va putea desemna, în cadrul adunării generale, un reprezentant cu o vechime în profesia de practician în insolvenţă de minimum 5 ani ce va putea candida pentru o funcţie de conducere în cadrul Uniunii. Excepţie fac filialele cu peste 100 de membri care vor putea nominaliza 2 persoane pentru funcţiile de conducere, iar filiala UNPIR Bucureşti 5 persoane."
3. La anexa nr. I articolul 60, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Alegerea preşedintelui şi a membrilor consiliului de conducere al filialei se face prin vot secret, din rândul membrilor compatibili ce au o vechime în profesia de practician în insolvenţă de minimum 5 ani, calitatea de membru titular şi, respectiv, de membru supleant fiind dobândită pe baza numărului de voturi obţinute. În cazul numărului egal de voturi, departajarea se va face pe criteriul vechimii în Uniune (data înscrierii în Tabloul UNPIR) sau prin consens.
(3) În cazul în care un membru titular nu îşi mai poate îndeplini atribuţiile înlăuntrul mandatului de 4 ani din motive de sănătate sau este demisionar, sancţionat ori incompatibil, va elibera locul din cadrul consiliului de conducere al filialei, loc ce va fi ocupat de un membru supleant, desemnat prin vot secret de consiliu."
4. La anexa nr. I articolul 60, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
"(3^1) În cazul în care preşedintele consiliului de conducere al filialei se află în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (3), funcţia acestuia va fi ocupată de un alt membru desemnat prin vot secret de către noul consiliu."
5. La anexa nr. I articolul 83, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (12^1), cu următorul cuprins:
"(12^1) Se pot organiza puncte de lucru pentru cabinetele individuale/cabinetele asociate, sub rezerva ca acestea să fie prevăzute în decizia de înfiinţare a acestor forme de organizare şi să se afle pe raza teritorială a aceleiaşi filiale UNPIR."
6. La anexa nr. I articolul 99 alineatul (1), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) prin decizia de dizolvare, asociatul/asociaţii/titularul cabinetului acestora va/vor desemna un lichidator din rândul membrilor UNPIR, stabilindu-i şi onorariul. Acordul prealabil, scris, al lichidatorului în privinţa acceptării numirii este obligatoriu;
b) în situaţiile în care asociatul/asociaţii/titularul cabinetului nu desemnează în termen de 30 de zile de la apariţia cauzei de dizolvare un lichidator, acesta va fi numit de către consiliul de conducere al filialei Uniunii de care aparţine societatea dizolvată, dintre lichidatorii care au depus oferte pentru acest tip de proceduri, fiind stabilit şi un onorariu;"
7. La anexa nr. I articolul 99, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Din momentul dizolvării, asociaţii/practicienii coordonatori/titularul cabinetului nu mai pot întreprinde noi operaţiuni. În caz contrar, aceştia sunt personal şi solidar răspunzători pentru acţiunile întreprinse."
8. La anexa nr. I, articolul 121 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) onorariile stabilite de judecătorul-sindic pentru curatorii numiţi în acţiunile în anulare sau acţiunile în răspundere formulate de către practicianul în insolvenţă şi expertizele judiciare încuviinţate de judecătorul-sindic în acţiunile în anulare sau acţiunile în răspundere, până la 1.883 lei, în funcţie de durata acţiunilor pentru curatori, pentru fiecare ciclu procesual;"
9. La anexa nr. I articolul 121, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Cheltuielile prevăzute la alin. (2) lit. c) se pot avansa din fondul de lichidare, în limitele prevăzute de dispoziţiile statutare în prezentul capitol, doar dacă sunt prezentate în rapoartele lunare, necontestate. Sumele avansate pentru acoperirea cheltuielilor de la alin. (2) lit. c) se vor aproba de filiala Uniunii pe raza căreia îşi are sediul debitoarea, pe baza documentelor din care să rezulte şansele reale de valorificare a bunurilor din averea debitorului şi/sau de recuperare de sume în cadrul procedurii, urmând ca aceste sume să fie restituite cu prioritate, conform aprobării adunării creditorilor, în condiţiile art. 120. Corelativ, în lipsa aprobării adunării creditorilor de restituire cu prioritate, dispoziţiile art. 120 lit. c) se vor aplica în mod corespunzător."
10. La anexa nr. I, articolul 127 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 127
(1) Se sancţionează pecuniar faptele prevăzute la art. 124 pct. 7, 8, 12, 19 şi 22.
(2) Sancţiunea pecuniară se stabileşte între 1.000 lei şi 10.000 lei. Sumele obţinute din sancţiunile pecuniare se fac venit la bugetul filialei sau al Uniunii, după caz.
(3) Neplata sancţiunii pecuniare în termen de 90 de zile de la data aplicării sancţiunii atrage suspendarea din profesie pe o perioadă cuprinsă între 3 şi 6 luni, cu posibilitatea ca practicianul în insolvenţă să fie reactivat de drept, în cazul în care, până la expirarea perioadei de suspendare, achită integral cotizaţiile sau contribuţiile restante şi sancţiunile pecuniare aplicate.
(4) Corelativ cu aplicarea sancţiunii suspendării disciplinare pentru faptele prevăzute la art. 124 pct. 9, 15 şi 24, se aplică şi sancţiuni pecuniare după cum urmează:
a) o pătrime din valoarea cotizaţiei ori a contribuţiei variabile restante pentru fapta prevăzută la art. 124 pct. 9;
b) 1.000 lei pentru fapta prevăzută la art. 124 pct. 15;
c) 1.000 lei pentru fapta prevăzută la art. 124 pct. 24."
11. La anexa nr. I, articolul 130 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 130
(1) Se sancţionează pecuniar, cu o sumă care se face venit la bugetul Uniunii, fapta prevăzută la art. 124 pct. 11.
(2) Sancţiunea pecuniară este egală cu suma neachitată Uniunii conform veniturilor reale realizate."
12. La anexa nr. I, articolul 135 se abrogă.
13. La anexa nr. 6 din anexa nr. I, articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 1
Taxa de înscriere la examenul de dobândire a calităţii de practician în insolvenţă va fi de 2.000 lei."
14. La anexa nr. 6 din anexa nr. I, la articolul 3, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) 15.000 lei pentru persoanele fizice care beneficiază de înscrierea în profesie cu scutire de examen şi stagiu de pregătire profesională;"
15. La anexa nr. 6 din anexa nr. I, articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 4
(1) Cotizaţia anuală este de:
a) 1.200 lei pentru persoane fizice compatibile;
b) 804 lei pentru persoane fizice incompatibile.
(2) Taxa anuală pentru persoanele juridice este de 2.500 lei."
ART. II
Hotărârea Congresului Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România nr. 3/2007 privind aprobarea Statutului privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă şi a Codului de etică profesională şi disciplină ale Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1108 din 6 noiembrie 2024, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
ART. III
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România,
Cătălin-Andrei Dascăl
Bucureşti, 26 septembrie 2025.
Nr. 3.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: