Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 14 din 10 martie 2025  referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic  şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Comunicare privind Planul de creştere pentru Republica Moldova - COM (2024) 470 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 14 din 10 martie 2025 referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Comunicare privind Planul de creştere pentru Republica Moldova - COM (2024) 470 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 228 din 14 martie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/51 din 26.02.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României:
    1. constată că:
    a) documentul evidenţiază decalajul semnificativ de convergenţă al Republicii Moldova faţă de UE (doar 29% din produsul intern brut mediu al Uniunii), precum şi capacitatea redusă de a stimula creşterea economică şi de a implementa reformele necesare, puternic afectată de factori precum: pandemia de COVID-19; războiul de agresiune al Federaţiei Ruse împotriva Ucrainei; încercările Federaţiei Ruse de destabilizare a Republicii Moldova prin campanii de dezinformare; constrângerile de natură energetică şi economică;
    b) în lipsa unui sprijin politic şi economic decisiv, Republica Moldova nu va putea să înregistreze progrese rapide pe calea aderării la UE;
    c) deoarece Republica Moldova nu este acoperită de Instrumentul de Asistenţă pentru Preaderare, implementarea planului o va ajuta să obţină un nivel de sprijin comparabil cu cel al altor state candidate;
    d) alinierea accelerată la legislaţia şi standardele UE va facilita integrarea Republicii Moldova pe piaţa unică, valorificând unele dintre avantajele statutului de membru al UE înainte de aderare;

    2. consideră:
    a) de comun acord cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    (i) cei trei piloni ai planului de creştere vor accelera adoptarea şi punerea în aplicare a acquis-ului, în conformitate cu metodologia de extindere în vigoare, reformele fundamentale fiind indispensabile pentru a valorifica beneficiile integrării, a atrage investiţii private necesare şi a genera o creştere economică sustenabilă;
    (ii) planul de creştere relevă necesitatea acordării unui sprijin politic şi economic consistent pentru susţinerea procesului de aderare al Republicii Moldova şi stimularea convergenţei economice şi sociale cu Uniunea;
    (iii) cele 1,785 miliarde euro disponibile pentru perioada 2025-2027, din care 1,5 miliarde euro împrumuturi preferenţiale şi 285 milioane euro sprijin nerambursabil, vor asigura un nivel de sprijin comparabil cu cel al altor state candidate şi vor contribui la accelerarea reformelor necesare şi consolidarea accesului Republicii Moldova la piaţa unică a UE;
    (iv) mecanismul descris implică condiţionarea sumelor plătite de progresele înregistrate în implementarea unei agende de reformă, care va trebui să fie elaborată de Republica Moldova şi evaluată în vederea aprobării de către Comisie;

    b) în conformitate cu Ministerul Finanţelor, că:
    (i) planul va ajuta Republica Moldova în dezvoltarea unei economii de piaţă funcţionale şi deschise, capabilă să facă faţă presiunilor concurenţiale şi pieţei Uniunii;
    (ii) pentru a beneficia pe deplin de planul de creştere, Republica Moldova trebuie să implementeze reforme şi să asigure o abordare cuprinzătoare pe toate segmentele societăţii;
    (iii) o implementare eficientă va necesita un mecanism robust de coordonare interinstituţională în interiorul Republicii Moldova, care va servi drept foaie de parcurs strategică pentru investiţii în următorii ani şi va oferi o platformă pentru o mai bună coordonare a reformelor şi investiţiilor prioritare;


    3. subliniază:
    a) în convergenţă cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    (i) implementarea planului, conform estimărilor Comisiei, va mobiliza investiţii noi în valoare de până la 2,5 miliarde euro din partea instituţiilor financiare internaţionale şi a sectorului privat, va facilita crearea a aproximativ 5.000 de noi întreprinderi şi va ajuta 100.000 de cetăţeni ai Republicii Moldova să îşi găsească un loc de muncă;
    (ii) planul reprezintă o oportunitate importantă pentru creşterea vizibilităţii şi conştientizării ajutorului acordat de UE pentru Republica Moldova, o mai bună interacţiune cu cetăţenii şi comunităţile locale contribuind la consolidarea sprijinului popular pentru implementarea reformelor necesare şi continuarea parcursului european;
    (iii) un element central al planului este instituirea Mecanismului de reformă şi creştere, plata fondurilor din cadrul acestuia fiind condiţionată de progresele înregistrate în implementarea agendei de reformă;

    b) pe aceeaşi linie cu Ministerul Finanţelor, că:
    (i) alinierea accelerată la legislaţia şi standardele UE va facilita integrarea progresivă a Republicii Moldova pe piaţa unică a Uniunii, ceea ce va conduce la durabilitate, creştere economică şi crearea de locuri de muncă;
    (ii) interesul strategic al României este ca Republica Moldova să finalizeze procedurile de aderare şi să devină membru al UE




    ART. 2
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 10 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 10 martie 2025.
    Nr. 14.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016