Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 131 din 3 noiembrie 2025  referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a Fondului european pentru competitivitate (FEC), inclusiv a programului specific pentru activităţi de cercetare şi inovare în domeniul apărării, de abrogare a Regulamentelor (UE) 2021/522, (UE) 2021/694, (UE) 2021/697 şi (UE) 2021/783 şi de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/696, (UE) 2023/588 şi (UE) [EDIP] - COM (2025) 555 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 131 din 3 noiembrie 2025 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a Fondului european pentru competitivitate (FEC), inclusiv a programului specific pentru activităţi de cercetare şi inovare în domeniul apărării, de abrogare a Regulamentelor (UE) 2021/522, (UE) 2021/694, (UE) 2021/697 şi (UE) 2021/783 şi de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/696, (UE) 2023/588 şi (UE) [EDIP] - COM (2025) 555 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1028 din 6 noiembrie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/370 din 29.10.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a Fondului european pentru competitivitate (FEC), inclusiv a programului specific pentru activităţi de cercetare şi inovare în domeniul apărării, de abrogare a Regulamentelor (UE) 2021/522, (UE) 2021/694, (UE) 2021/697 şi (UE) 2021/783 şi de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/696, (UE) 2023/588 şi (UE) [EDIP] - COM 555 final respectă principiul subsidiarităţii şi nu respectă principiul proporţionalităţii.

    ART. 2
    Senatul României:
    1. apreciază că:
    a) prezenta propunere reprezintă o iniţiativă majoră de consolidare a competitivităţii industriale şi tehnologice a Uniunii Europene (UE), cu implicaţii directe asupra domeniilor de cercetare, dezvoltare şi inovare. Fondul european pentru competitivitate (FEC) instituie un cadru unic de finanţare, care acoperă întregul ciclu al inovării, de la cercetarea fundamentală până la aplicarea industrială şi comercializare;
    b) acţiunile FEC au ca scop susţinerea obiectivelor formulate în Busola Competitivităţii şi Clean Industrial Deal, având drept bază rapoartele Draghi şi Letta. Astfel, sunt abordate domenii prioritare, cum ar fi inovarea şi digitalizarea, apărarea, investiţiile în sectoarele strategice;
    c) cele patru arii de politici (policy windows) ale FEC reflectă priorităţile strategice esenţiale pentru creşterea competitivităţii şi rezilienţei Uniunii (de la inteligenţa artificială AI şi digital la spaţiu, de la tehnologie curată la biotehnologie, de la apărare la sănătate). De subliniat că, în materie de inovare, prin FEC, este vizată finanţarea producţiei efective/de scară bazată pe inovare şi noi tehnologii, complementar acţiunilor vizate de Horizon Europe (care va susţine în continuare cercetarea şi inovarea de excelenţă, mai ales în sectoare strategice). Competitivitatea va primi, de asemenea, sprijin din partea planurilor naţionale şi regionale de parteneriat (NRRP), din pilonul I al CFM. În plus, vor fi căutate sinergii între FEC şi alte activităţi ale Uniunii care sprijină domenii de politică strâns legate de competitivitate;
    d) în conformitate cu Ministerul Finanţelor, interesul României este de a susţine instituirea Fondului european pentru competitivitate, ca instrument de consolidare a competitivităţii şi a autonomiei strategice a Uniunii Europene, şi este necesar ca fondul să reflecte principiul coeziunii economice şi să sprijine participarea echitabilă a tuturor statelor membre, inclusiv a celor din Europa de Est;

    2. semnalează şi atrage atenţia, în acord cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    a) principala provocare pentru România în ceea ce priveşte FEC constă în lipsa alocărilor naţionale, fiind un instrument exclusiv bazat pe competiţie. Ca atare, nu încurajează acţiunea în logica de „level-playing field“, ci încurajează excelenţa pe sectoare considerate strategice. Menţinerea exclusivă a principiului excelenţei pentru alocarea fondurilor, în special FEC şi Orizont Europa, nu va asigura accesul echitabil la finanţare al statelor membre mai puţin avansate în aceste domenii. În context, trebuie avută în vedere existenţa unui risc real de concentrare a proiectelor/fondurilor într-un număr limitat de state membre ale Uniunii Europene;
    b) unul dintre pilonii-cheie ai acestei propuneri îl reprezintă simplificarea, FEC beneficiind de un cadru unic de reguli de implementare (pe model Common Provisions Regulation/CPR). De asemenea, va fi realizată integrarea punctelor de acces, simplificarea procesului de finanţare şi crearea unui mediu mai eficient, favorabil afacerilor, de care beneficiază în special industriile cu producţie crescută mare, IMM-urile, start-upurile inovatoare şi proiectele care necesită sprijin pe termen lung pentru investiţii. Un proces de aplicare simplificat şi modernizat va spori claritatea pentru promotorii de proiecte şi, în general, va facilita accesul la finanţare;

    3. recomandă, în acord şi cu Ministerul Apărării Naţionale:
    a) că este necesar ca FEC să menţină un echilibru între cercetarea fundamentală şi cea aplicată, astfel încât progresul ştiinţific să rămână un pilon al inovării pe termen lung;
    b) mecanisme de acces echitabil la finanţare pentru toate statele membre, astfel încât să se asigure coeziunea şi convergenţa capacităţilor de cercetare şi inovare în Uniunea Europeană;
    c) că este oportună clarificarea aspectelor privind proprietatea intelectuală rezultate din proiectele finanţate, în special pentru domeniile cu aplicabilitate duală.



    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 3 noiembrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 3 noiembrie 2025.
    Nr. 131.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016