Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 130 din 3 noiembrie 2025 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind Agenţia Europeană pentru Produse Chimice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.907/2006, (UE) nr. 528/2012, (UE) nr. 649/2012 şi (UE) 2019/1.021 - COM (2025) 386 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1027 din 6 noiembrie 2025
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/375 din 29.10.2025,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului privind Agenţia Europeană pentru Produse Chimice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.907/2006, (UE) nr. 528/2012, (UE) nr. 649/2012 şi (UE) 2019/1.021 - COM (2025) 386 final respectă principiul subsidiarităţii, însă nu respectă principiul proporţionalităţii.
ART. 2
Senatul României:
1. consideră că:
a) propunerea are un caracter tehnico-legislativ, vizând modernizarea cadrului de funcţionare al ECHA şi adaptarea acestuia la noile responsabilităţi din legislaţia europeană privind substanţele chimice;
b) extinderea atribuţiilor agenţiei în domenii precum clasificarea şi etichetarea, biocidele, poluanţii organici persistenţi - Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), comerţul cu substanţe periculoase şi siguranţa apei şi a deşeurilor justifică actualizarea structurii de guvernanţă şi a capacităţii operaţionale;
c) este necesară consolidarea rolului comitetelor ştiinţifice din cadrul agenţiei, în special al Comitetului pentru evaluarea riscurilor (CER) şi al Comitetului pentru analiză socioeconomică (CASE), prin creşterea atractivităţii funcţiei de raportor, flexibilitate în organizare şi consolidarea bazei de expertiză ştiinţifică;
d) realocarea Comitetului ştiinţific pentru siguranţa consumatorilor către Agenţia Europeană pentru Produse Chimice (ECHA) este oportună, cu condiţia menţinerii independenţei comitetului şi a continuităţii funcţionale în evaluarea ingredientelor cosmetice;
e) clarificarea participării ECHA la cercetare, întărirea cooperării cu alte agenţii UE, precum şi extinderea rolului Forumului de aplicare sunt paşi necesari pentru o abordare coerentă şi eficientă în materie de siguranţă chimică;
f) este esenţial ca mandatul extins al ECHA să fie susţinut printr-un model financiar sustenabil şi unificat, care să elimine cerinţele de separare bugetară şi să simplifice raportările financiare;
2. apreciază că:
a) propunerea contribuie la consolidarea capacităţii instituţionale a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, permiţând acesteia să răspundă noilor cerinţe din legislaţia sectorială şi din viitorul Regulament privind Agenţia Europeană pentru Produse Chimice;
b) statelor membre li se recunoaşte un rol important în guvernanţa agenţiei, prin participarea în consiliul de administraţie şi prin contribuţia la activitatea comitetelor ştiinţifice şi tehnice;
c) România va beneficia de un sistem mai clar şi mai eficient de gestionare a substanţelor chimice, inclusiv în ceea ce priveşte regimul biocidelor, produselor importate şi al substanţelor cu risc ridicat;
d) finanţarea unificată a agenţiei creşte transparenţa şi reduce sarcinile administrative, susţinând totodată stabilitatea şi previzibilitatea bugetară;
e) transferul sarcinilor gestionate anterior prin acorduri ad-hoc în mandatul formal al agenţiei contribuie la o mai bună planificare instituţională şi la reducerea riscurilor legate de incertitudini financiare;
f) măsurile propuse oferă un cadru mai eficient pentru înregistrarea, verificarea şi reglementarea substanţelor chimice, întărind capacitatea Uniunii Europene de a proteja sănătatea umană şi mediul, fără a afecta competitivitatea industriei;
3. atrage atenţia că:
a) este necesară consolidarea rolului Agenţiei Europene pentru Produse Chimice (ECHA) ca centru de expertiză în implementarea legislaţiei UE privind substanţele chimice, prin eficienţă operaţională, transparenţă şi guvernanţă echilibrată, cu o reprezentare adecvată a statelor membre;
b) nominalizarea experţilor în comitetele ştiinţifice ar trebui să rămână voluntară, fără constrângeri juridice, pentru a permite statelor membre selectarea celor mai buni specialişti. România atrage atenţia asupra necesităţii clarificării posibilităţii de remunerare a anumitor sarcini, având în vedere limitările administrative şi birocratice existente;
c) este importantă menţinerea independenţei comitetelor ştiinţifice faţă de Comisia Europeană, pentru a garanta autonomia decizională şi credibilitatea avizelor;
d) orice reformă instituţională trebuie să asigure claritate, simplitate şi sprijin efectiv pentru autorităţile naţionale, evitând transferul disproporţionat de sarcini administrative. România susţine o abordare pragmatică şi echilibrată în procesul de revizuire a cadrului de guvernanţă.
ART. 3
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituţiile europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 3 noiembrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 3 noiembrie 2025.
Nr. 130.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: