Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
			
		 
		
		
	 
				
  HOTĂRÂRE nr. 125 din 27 octombrie 2025  referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a Mecanismului pentru interconectarea Europei pentru perioada 2028-2034, de modificare a Regulamentului (UE) 2024/1.679 şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2021/1.153 - COM (2025) 547 final    
EMITENT:        Senatul   PUBLICAT:   Monitorul Oficial nr. 1000 din 30 octombrie 2025  
	
	
	
	    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/359 din 22.10.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României:
    1. constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a Mecanismului pentru interconectarea Europei pentru perioada 2028-2034, de modificare a Regulamentului (UE) 2024/1.679 şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2021/1.153 - COM (2025) 547 final respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii;
    2. consideră:
    1) de comun acord cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    a) pentru România este important faptul că a fost menţinut un instrument dedicat la nivelul UE pentru infrastructura de transport şi energie (separat de pachetele naţionale de investiţii), având în vedere decalajele structurale de infrastructură din regiunile estice ale UE, poziţia strategică a ţării noastre la graniţa externă a UE şi necesitatea consolidării securităţii în regiunea Mării Negre;
    b) un aspect relevant (nefavorabil) pentru România este faptul că în propunerea de regulament privind CEF3 (Mecanismul pentru conectarea Europei) nu se mai face referire la includerea de alocări din Fondul de coeziune în bugetul CEF Transport, care ar fi permis, pentru statele membre eligibile, sume prealocate şi rate de finanţare de la UE de până la 85% (România avea alocate 964,5 mil euro în CFM 2021-27, respectiv 1,2 mld euro în CFM 2014-2020);
    c) infrastructura de transport şi energie vor fi sprijinite atât prin CEF3, cât şi prin alte programe şi instrumente ale UE (precum planurile de parteneriat naţionale şi regionale, Fondul european de competitivitate, Programul-cadru Orizont Europa), astfel încât este extrem de importantă utilizarea cât mai eficientă a acestor instrumente;
    2) în conformitate cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, că:
    a) pentru a realiza o creştere inteligentă, durabilă şi incluzivă, UE are nevoie de o infrastructură actualizată, de înaltă performanţă şi rezilientă, care să ajute la conectarea şi integrarea sectoarelor de transport şi energie pe întreg teritoriul Uniunii;
    b) reţelele transeuropene de transport şi energie de mare capacitate sunt necesare şi pentru a spori rezilienţa şi pregătirea în domeniul apărării militare a UE;
    3) că, similar cu Ministerul Apărării Naţionale, propunerea de regulament reprezintă mai mult decât un program financiar pentru infrastructură, întrucât constituie un demers strategic prin care UE recunoaşte stringenţa de a integra infrastructura civilă şi militară într-o arhitectură comună de securitate, prin recunoaşterea explicită a necesităţii modernizării reţelelor de transport pentru a facilita deplasarea rapidă şi sigură, consacrarea ideii de infrastructură cu dublă utilizare civilă şi militară, promovarea principiului securităţii energetice ca esenţial pentru funcţionarea infrastructurilor critice, pentru mobilitatea unităţilor şi rezilienţa operaţională, inovarea şi digitalizarea în sprijinul apărării, precum şi prin combinarea fondurilor publice şi private şi atragerea de capital prin fondurile europene de investiţii pe termen lung - ELTIF, care reduc riscul investiţional;
    3. subliniază:
    1) în convergenţă cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    a) suma consistentă alocată pentru sprijinirea infrastructurii transfrontaliere cu dublă utilizare pentru mobilitatea militară, precum şi faptul că pot participa şi state candidate pot spori şansele de reuşită a proiectelor la care va participa România;
    b) în cadrul negocierilor pentru CEF3, România este interesată de aspecte precum obţinerea unei componente financiare dedicate pentru statele din estul UE, modernizarea punctelor de trecere a frontierei din estul UE, conexiuni feroviare şi rutiere interoperabile pentru îmbunătăţirea conectivităţii cu Ucraina, Republica Moldova şi Balcanii de Vest, sprijinirea modernizării infrastructurii existente;
    2) pe aceeaşi linie cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, că:
    a) CEF se axează pe proiecte care generează cea mai mare valoare adăugată europeană şi catalizează investiţiile către proiecte cu impact transfrontalier şi sisteme interoperabile, contribuind la depăşirea problemelor de coordonare ce decurg din natura multijurisdicţională a proiectelor;
    b) CEF ar trebui să fie utilizat pentru a oferi soluţii la disfuncţionalităţile pieţei sau la situaţiile de investiţii sub nivelul optim, în mod proporţional, fără a se suprapune cu finanţările private şi fără a exclude aceste finanţări;
    3) la unison cu Ministerul Apărării Naţionale, că:
    a) documentul confirmă o schimbare de paradigmă la nivel european, întrucât infrastructura nu mai este percepută doar ca un factor economic, ci ca un element de securitate şi apărare; astfel, mobilitatea militară devine o prioritate, interoperabilitatea cu NATO este consolidată, iar rezilienţa infrastructurii la ameninţări hibride este integrată între obiectivele programului;
    b) CEF se profilează ca un instrument de integrare strategică, prin care UE îşi consolidează capacitatea de apărare colectivă, fără a duplica structurile existente, ci prin completarea şi sprijinirea acestora;
    c) prin accentul pus pe mobilitatea militară, pe infrastructura cu dublă utilizare şi pe rezilienţa la ameninţări hibride, propunerea de regulament reflectă poziţia UE în faţa realităţilor geopolitice actuale;
    d) dintr-o perspectivă militară europeană, CEF este un catalizator al cooperării civile şi militare, un instrument de consolidare a autonomiei strategice şi o garanţie a faptului că infrastructura UE nu serveşte doar prosperităţii economice, ci şi apărării şi securităţii UE.
    ART. 2
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 27 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA ABRUDEAN
    Bucureşti, 27 octombrie 2025.
    Nr. 125.
    ------
	Newsletter GRATUIT
	Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
    
	
	
 
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
 
	
		
		
		  
			
				MonitorulJuridic.ro este un proiect: