Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 118 din 27 octombrie 2025  referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului  de stabilire a Fondului european de dezvoltare regională, inclusiv de cooperare  teritorială europeană (Interreg) şi a Fondului de coeziune ca parte a Fondului prevăzut  în Regulamentul (UE) [...] [PPNR] şi de stabilire a condiţiilor de punere în aplicare a sprijinului acordat de Uniune pentru dezvoltarea regională în perioada 2028-2034 - COM (2025) 552 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 118 din 27 octombrie 2025 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Fondului european de dezvoltare regională, inclusiv de cooperare teritorială europeană (Interreg) şi a Fondului de coeziune ca parte a Fondului prevăzut în Regulamentul (UE) [...] [PPNR] şi de stabilire a condiţiilor de punere în aplicare a sprijinului acordat de Uniune pentru dezvoltarea regională în perioada 2028-2034 - COM (2025) 552 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 997 din 30 octombrie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/355 din 22.10.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Fondului european de dezvoltare regională, inclusiv de cooperare teritorială europeană (Interreg) şi a Fondului de coeziune ca parte a Fondului prevăzut în Regulamentul (UE) [...] [PPNR] şi de stabilire a condiţiilor de punere în aplicare a sprijinului acordat de Uniune pentru dezvoltarea regională în perioada 2028-2034 - COM (2025) 552 final respectă principiul subsidiarităţii, însă nu respectă principiul proporţionalităţii.

    ART. 2
    Senatul României:
    1. apreciază:
    a) menţinerea Interreg ca parte integrantă a coeziunii economice, sociale şi teritoriale a UE gestionată în mod partajat. Constatăm că în propunerea de regulament se păstrează componentele de cooperare Interreg din actuala perioadă de programare, respectiv cooperarea transfrontalieră, transnaţională, interregională şi cooperarea regiunilor periferice. În perioada 2021-2027, componenta interregională cuprinde o serie de programe: ESPON, URBACT IV, Interreg Europe şi Interact;
    b) uşoara creştere a alocării pentru Interreg în condiţiile constrângerilor şi provocărilor actuale, ca recunoaştere a contribuţiei semnificative constante aduse coeziunii şi stabilităţii în regiune şi a potenţialului de facilitator-cheie pentru abordarea în comun a aspectelor generatoare de competitivitate, atât în interiorul Uniunii Europene, cât şi la graniţele externe. Ne exprimăm speranţa că toate programele Interreg actuale la care participă România vor avea continuitate şi în viitor;

    2. semnalează, în conformitate cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei:
    a) lipsa detaliilor cu privire la repartizarea resurselor financiare între cele patru componente ale Interreg (cooperarea transfrontalieră, transnaţională, interregională şi în regiunile ultraperiferice), la capitolele preconizate în cadrul componentei interregionale, precum şi la un număr important de aspecte de implementare, reglementate până în prezent în regulamentele aplicabile. Astfel, este necesară cunoaşterea din timp a anumitor aspecte ce anterior au fost negociate la nivel de regulament, iar acum vor face obiectul deciziilor de implementare, precum prefinanţarea pentru capitolele Interreg de la graniţele externe sau aspecte de implementare (de exemplu, reguli privind parteneriatele la nivel de proiect). Considerăm faptul că negocierile cu privire la această propunere de regulament nu pot avansa în mod semnificativ fără discutarea în paralel a celorlalte prevederi aplicabile Interreg (conţinutul actului de implementare);
    b) că pachetul legislativ aplicabil Interreg este stufos şi lasă loc de interpretări, pentru o implementare fără echivoc a acestuia fiind necesară delimitarea clară a articolelor din propunerile de regulamente ce nu sunt aplicabile Interreg, similar cu perioada actuală de programare;

    3. exprimă rezerve:
    a) în ceea ce priveşte modelul de implementare propus, în strânsă corelaţie cu responsabilitatea şi povara administrativă încă asociată aspectelor cuprinse în formatul propus al declaraţiilor de management, în special ţinând cont de faptul că în cazul Interreg fondurile sunt utilizate în mai multe state partenere;
    b) în legătură cu comprimarea drastică a termenului de dezangajare şi cu creşterea cofinanţării naţionale pentru programele Interreg de la graniţele externe ce cuprind state terţe;

    4. recomandă, având în vedere importanţa sa în stabilirea fluxurilor şi dinamicilor urbane, precum şi contribuţia la îmbunătăţirea calităţii vieţii în mediul urban şi nu numai, includerea mobilităţii urbane în lista domeniilor menţionate în art. 5 al propunerii de regulament, respectiv mediu, energie, climă, locuinţe, sărăcie, patrimoniu cultural, digitalizare, eficienţă energetică, sprijinirea zonelor urbane funcţionale, sprijinirea legăturii dintre zonele urbane şi cele rurale.
    Astfel, recomandă, punctual, la art. 5, adăugarea următoarei precizări: „În acest sens, sunt încurajate schimburile de experienţă între state şi regiuni, în vederea unei mai bune elaborări, implementări, monitorizări, respectiv evaluări a strategiilor integrate de dezvoltare urbană.“



    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituţiile europene.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 27 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE SENATULUI
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 27 octombrie 2025.
    Nr. 118.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016