Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 110 din 20 octombrie 2025 referitoare la pachetul legislativ format din COM (2025) 528 final - Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Strategia de constituire de stocuri la nivelul UE: stimularea pregătirii materiale a UE pentru situaţii de criză - COM (2025) 529 final - Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Pregătirea UE pentru următoarea criză sanitară: o strategie de contramăsuri medicale
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 973 din 22 octombrie 2025
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/342 din 15.10.2025,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României, referitor la COM (2025) 528 final,
1. consideră:
a) în acord cu poziţia Ministerului Afacerilor Interne, că strategia este oportună şi necesară, întrucât trece de la o abordare reactivă, sectorială la una proactivă şi integrată pe întreg ciclul stocării (anticipare, monitorizare a lanţurilor de aprovizionare, asigurarea securităţii aprovizionării, managementul stocurilor şi dislocarea lor), vizând bunuri esenţiale pentru menţinerea funcţiilor vitale ale societăţii;
b) că strategia consolidează rolul Mecanismului de protecţie civilă al Uniunii (UCPM)/rezerva strategică a Uniunii Europene de capacităţi şi stocuri europene de răspuns în caz de dezastre (rescEU) ca nucleu al aranjamentelor de stocare la nivelul UE şi prevede întărirea şi realimentarea postdislocare a rezervei strategice a Uniunii Europene de capacităţi şi stocuri europene de răspuns în caz de dezastre (rescEU), în urma consultării statelor membre şi pe baza unei evaluări (gap-assessment). Această direcţie este relevantă pentru capacităţile coordonate de Ministerul Afacerilor Interne prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă/Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi pentru proiectele în derulare;
2. susţine:
a) Strategia de stocare a Uniunii Europene, cu accent pe complementaritate şi neduplicare, stratificarea bunurilor esenţiale, întărirea rezervei strategice a Uniunii Europene de capacităţi şi stocuri europene de răspuns în caz de dezastre (rescEU) (inclusiv reîntregirea stocurilor), platforma digitală interoperabilă cu sistemele naţionale şi Centrul de Coordonare a Răspunsului la Urgenţe (ERCC), cooperarea civil-militară şi parteneriatele public-private, însoţite de o ancorare bugetară în viitorul cadru financiar multianual şi mecanisme de compensare pentru statele membre ce mobilizează stocuri sub coordonarea Uniunii Europene;
b) stratificarea bunurilor esenţiale (stocuri de urgenţă distincte de rezerve generale), cu liste ale Uniunii Europene pentru „bunuri critice de uz general“ şi categorii „specifice regiunii“, fiecare cu praguri minime diferenţiate - pentru claritate, planificare coordonată şi respectarea subsidiarităţii.
ART. 2
Senatul României, referitor la COM (2025) 529 final,
1. apreciază:
a) în acord cu poziţia Ministerului Afacerilor Interne, complexitatea şi relevanţa strategiei propuse, însă subliniază necesitatea unor clarificări şi ajustări, pentru a asigura o aplicare coerentă şi compatibilă cu principiile subsidiarităţii şi responsabilităţilor naţionale;
b) ca fiind esenţial, în ceea ce priveşte sistemul de inteligenţă tehnologică pentru sănătate şi decizie strategică ATHINA (sistemul informatic de tehnologie avansată pentru informaţii şi acţiuni în domeniul sănătăţii), ca statele membre să fie consultate în mod sistematic şi să contribuie activ la procesul decizional;
c) că trebuie evitată diseminarea informaţiilor sensibile ce pot afecta securitatea naţională;
d) că lista europeană a contramăsurilor medicale pentru ameninţări prioritare trebuie elaborată exclusiv împreună cu statele membre, pe baza evaluărilor de risc şi ameninţărilor de la nivel naţional;
2. susţine:
a) referitor la elaborarea Foii de parcurs pentru pregătirea în domeniul contramăsurilor medicale, ca aceste acţiuni şi scenarii să fie discutate şi dezvoltate în formatele de cooperare sectoriale specifice, în strânsă coordonare cu autorităţile naţionale competente;
b) diferenţierea clară dintre stocurile de urgenţă şi rezervele generale pe termen lung, pe baza unor liste europene pentru bunuri critice de uz general şi categorii specifice fiecărei regiuni, pentru a asigura coerenţă în planificare, claritate operaţională şi respectarea principiului subsidiarităţii;
c) dezvoltarea infrastructurii logistice integrate cu Mecanismul de protecţie civilă al Uniunii (UCPM), pentru a facilita dislocarea rapidă şi eficientă a contramăsurilor medicale în situaţii de urgenţă. Este oportună explorarea soluţiilor tehnologice inovatoare - cum ar fi utilizarea dronelor sau platformelor digitale interoperabile - pentru distribuţia rapidă a produselor medicale esenţiale;
d) în ceea ce priveşte aplicarea Regulamentului IMERA (Regulamentul privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei interne), că este necesară o analiză de impact detaliată pentru identificarea posibilelor suprapuneri cu alte instrumente (de exemplu, Regulamentul privind un instrument de dezvoltare şi creştere pentru regiuni frontaliere BRIDGEforEU) şi pentru asigurarea respectării responsabilităţilor naţionale;
e) dezvoltarea cooperării civili-militari, inclusiv prin exemple de bune practici, precum proiectele din cadrul cooperării structurate permanente (PESCO). Totodată, consideră necesară o coordonare orizontală consolidată între grupurile de lucru sectoriale militare şi celelalte grupuri relevante (de exemplu, Grupul de lucru pentru protecţie civilă PROCIV, Rezilienţa Uniunii Europene în faţa crizelor - AHWP Resilience);
3. subliniază:
a) referitor la coordonarea achiziţiilor centralizate şi rolul Comisiei Europene, că o implicare extinsă a Comisiei Europene în gestionarea stocurilor naţionale ar fi contrară principiului subsidiarităţii. Rolul Comisiei trebuie să rămână de coordonare şi sprijin, fără a substitui competenţele naţionale;
b) documentul comun semnat împreună cu alte state membre (Non-paper Austria, Belgia, Croaţia, Finlanda, Franţa, Germania, România etc.) privind nevoia de finanţare sustenabilă pentru menţinerea rezervei strategice a Uniunii Europene de capacităţi şi stocuri europene de răspuns în caz de dezastre (rescEU) pentru perioada 2026-2028;
4. solicită:
a) clarificări privind principiul subsidiarităţii şi delimitarea clară a competenţelor naţionale în domeniul gestionării contramăsurilor medicale; implementarea unor strategii dedicate domeniilor emergente, precum inteligenţa artificială (Al), biotehnologia, materialele avansate şi tehnologiile cuantice, pentru stimularea competitivităţii în sectoare de vârf;
b) instituirea unor mecanisme de compensare pentru statele membre care mobilizează stocuri sub coordonare europeană, în vederea asigurării echităţii şi sustenabilităţii contribuţiilor;
c) evitarea duplicării între iniţiativele Uniunii Europene şi cele ale Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord (NATO), concomitent cu menţinerea autonomiei decizionale naţionale în domeniul apărării şi planificării militare;
d) consultarea statelor membre în cadrul sistemului informatic de tehnologie avansată pentru informaţii şi acţiuni în domeniul sănătăţii ATHINA, protejarea datelor sensibile, respectarea principiului subsidiarităţii şi evitarea suprapunerilor între Regulamentul privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei unice (IMERA) şi alte instrumente europene existente (de exemplu, Regulamentul privind un instrument de dezvoltare şi creştere pentru regiuni frontaliere - BRIDGEforEU).
ART. 3
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 20 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEAN
Bucureşti, 20 octombrie 2025.
Nr. 110.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: