Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.453 din 8 decembrie 2022  pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, stabilirea unor condiţionalităţi pentru Autoritatea pentru Reformă Feroviară, operatorii de transport feroviar şi Compania Naţională de Căi Ferate Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.453 din 8 decembrie 2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, stabilirea unor condiţionalităţi pentru Autoritatea pentru Reformă Feroviară, operatorii de transport feroviar şi Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., în vederea implementării obligaţiilor de serviciu public feroviar din România, precum şi pentru aprobarea metodologiilor de predare în cadrul contractelor de servicii publice cu atribuire directă a materialului rulant feroviar achiziţionat cu fonduri europene

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1185 din 9 decembrie 2022
    Având în vedere dispoziţiile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 al Consiliului,
    în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 38 şi art. 39 alin. (1^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2016 privind înfiinţarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 53/2017, precum şi al art. 5 alin. (6) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi 1.107/70 ale Consiliului,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A., prevăzut în anexa nr. 1.

    ART. 2
    Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 al Societăţii REGIO CĂLĂTORI - S.R.L., prevăzut în anexa nr. 2.

    ART. 3
    Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 al Societăţii INTERREGIONAL CĂLĂTORI - S.R.L., prevăzut în anexa nr. 3.

    ART. 4
    Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 al Societăţii TRANSFEROVIAR CĂLĂTORI - S.R.L., prevăzut în anexa nr. 4.

    ART. 5
    Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 al Societăţii ASTRA TRANS CARPATIC - S.R.L., prevăzut în anexa nr. 5.

    ART. 6
    Se aprobă Contractul de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 al Societăţii SOFTRANS - S.R.L., prevăzut în anexa nr. 6.

    ART. 7
    (1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară şi Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A., Societatea „Regio Călători“ - S.R.L., Societatea Comercială „Interregional Călători“ - S.R.L., Societatea Comercială „Transferoviar Călători“ - S.R.L., Societatea „Astra Trans Carpatic“ - S.R.L., Societatea Comercială „Softrans“ - S.R.L. vor actualiza, în condiţiile legii, contractele de servicii publice în transportul feroviar de călători, conform prevederilor art. 39 alin. (1^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 12/1998, coroborat cu art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2016 privind înfiinţarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 53/2017, denumită în continuare OUG nr. 62/2016.
    (2) Cu respectarea principiilor prevăzute în art. 5 alin. (18) şi (19) şi art. 39 alin. (1^1) din OUG nr. 12/1998, coroborate cu cele ale art. 6 alin. (3) din OUG nr. 62/2016, Autoritatea pentru Reformă Feroviară, denumită în continuare ARF, modifică sau actualizează contractele de servicii publice aprobate prin prezentul act normativ, denumite în continuare CSP 2022-2032, prin acte adiţionale, doar în condiţii temeinic justificate în baza unor studii şi analize proprii, cu încadrarea în sumele aprobate şi alocate de la bugetul de stat şi, după caz, cu încadrarea în sumele preliminate în art. 8 alin. (7).
    (3) CSP 2022-2032 nu pot fi modificate substanţial comparativ cu versiunea aprobată la data semnării. Modificarea este considerată substanţială atunci când este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
    a) modificarea extinde în mod considerabil domeniul de aplicare al contractului de servicii publice prin creşterea activităţii, calculat sub forma de tren-km incluşi în CSP 2022-2032;
    b) modificarea schimbă CSP 2022-2032 în favoarea operatorului de transport feroviar de călători şi, după caz, alocarea riscurilor între părţi într-un mod care nu a fost prevăzut în CSP 2022-2032;
    c) un nou operator de transport feroviar de călători înlocuieşte operatorul de transport feroviar de călători iniţial.

    (4) În cazul în care propunerile operatorilor de transport feroviar de călători, denumiţi în continuare OTF, de modificare sau de actualizare a CSP 2022-2032 depăşesc valorile preliminate prevăzute la art. 8, acestea pot fi aprobate doar printr-o nouă hotărâre a Guvernului.
    (5) ARF actualizează, prin acte adiţionale, anexele nr. 9.1-9.10 privind lista de investiţii în bunuri necesare implementării obligaţiei de serviciu public, denumită în continuare OSP, la CSP 2022-2032, cu condiţia încadrării în valorile preliminate şi fără depăşirea acestora, în baza avizului Comitetului tehnic şi economic al ARF.
    (6) Valorile de referinţă ale indicatorilor necesare monitorizării contractelor şi pentru stabilirea realizărilor procentelor de profit, în vederea regularizării anuale, se vor stabili până la data de 30 iulie 2023 şi vor face obiectul anexei nr. 6.4 din CSP 2022-2032, aprobat prin prezenta hotărâre.
    (7) În cazuri temeinic justificate, ARF semnează, în numele statului, şi aprobă modificări:
    a) ale anexei nr. 2 din CSP 2022-2032 fără depăşirea volumului total de tren-km asumat de fiecare operator de transport feroviar prin obligaţia de serviciu public aferentă fiecărui contract în parte, aşa cum a fost aprobată prin contract şi act adiţional;
    b) ale anexelor nr. 4.1, 4.2 şi 4.3 din CSP 2022-2032, în baza Raportului auditului tehnico-economic realizat conform prevederilor art. 11 alin. (4);
    c) ale anexei nr. 6.4 din CSP 2022-2032, cu valorile de referinţă ale indicatorilor, necesare monitorizării contractelor;
    d) ale anexei nr. 7 lit. a)-f), ca urmare a propunerii operatorilor de transport feroviar de călători de introducere în lista activelor a unor bunuri necesare îndeplinirii obligaţiei de serviciu public prevăzute în programele de investiţii din anexele nr. 9.2-9.10 din CSP 2022-2032, aprobat prin prezenta hotărâre;
    e) ale anexelor nr. 9.2-9.10 din CSP 2022-2032, privind programele de investiţii prin înlocuirea sau eliminarea unor proiecte de investiţii, fără depăşirea cheltuielilor aprobate iniţial;
    f) ale anexei nr. 1.4 din CSP 2022-2032, necesare actualizării metodologiei de monitorizare şi de raportare a pieţei OSP;
    g) ale documentelor sau, după caz, ale structurii acestora, regăsite în anexele nr. 12.1-12.24 din CSP 2022-2032, în vederea optimizării procesului de comunicare/raportare între ARF şi OTF.


    ART. 8
    (1) În perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032, compensaţia serviciilor publice pentru transportul feroviar de călători se acordă în conformitate cu prevederile art. 5 din OUG nr. 12/1998, precum şi cu prevederile din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi 1.107/70 ale Consiliului, denumit în continuare Regulamentul 1.370/2007, astfel:
    a) diferenţele dintre cheltuielile eligibile pentru asigurarea obligaţiei de serviciu public şi veniturile totale aferente transportului feroviar public de călători, la care se adaugă o cotă de profit de maximum 6,45%, calculată la cheltuieli eligibile. Compensaţia obligaţiilor de serviciu public pentru transportul feroviar public de călători se stabileşte pe baza indicatorului tren-km;
    b) pentru calculul valorii compensaţiei necesare, veniturile din transportul feroviar de călători sunt evaluate de către ARF în baza tarifelor aprobate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2011 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători, aprobată prin Legea nr. 21/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi a reducerilor prevăzute în anexa nr. 3 din CSP 2022-2032;
    c) sprijinul public total nu poate depăşi o sumă care corespunde efectului financiar net echivalent cu totalitatea efectelor, pozitive sau negative, ale conformării cu obligaţia de serviciu public asupra cheltuielilor şi veniturilor operatorului de serviciu public. Efectele se evaluează comparând situaţia în care obligaţia de serviciu public este îndeplinită cu situaţia care ar fi existat dacă obligaţia nu ar fi fost îndeplinită.

    (2) Pentru a calcula efectul financiar net, ARF se orientează după următorul mecanism:
    a) cheltuielile suportate în legătură cu o obligaţie de serviciu public sau cu un set de obligaţii de serviciu public impuse de autoritatea competentă/autorităţile competente, obligaţii conţinute în contractul de servicii publice şi/sau într-o normă generală;
    b) minus eventualele efecte financiare pozitive generate în cadrul reţelei exploatate în temeiul obligaţiei/obligaţiilor de serviciu public în cauză;
    c) minus sumele încasate din tarife sau orice alte venituri generate în îndeplinirea obligaţiei/obligaţiilor de serviciu public în cauză;
    d) plus un profit rezonabil;
    e) egal efectul financiar net.

    (3) Pentru a evita compensarea în exces sau lipsa de compensare, la calculul efectului financiar net se iau în considerare efectele financiare măsurabile asupra serviciilor operatorului în cauză.
    (4) Cheltuielile şi veniturile trebuie calculate în conformitate cu normele contabile şi fiscale în vigoare.
    (5) Pentru a spori transparenţa şi a evita subvenţiile încrucişate, în cazul în care un operator de serviciu public nu exploatează doar servicii compensate care fac obiectul unor obligaţii de serviciu public de transport, ci se implică şi în alte activităţi, conturile aferente serviciilor publice sus-menţionate trebuie separate, astfel încât să îndeplinească cel puţin următoarele condiţii:
    a) conturile curente corespunzătoare fiecăreia dintre aceste activităţi trebuie să fie evidenţiate separat, iar proporţia activelor corespunzătoare şi a cheltuielilor fixe aferente trebuie să fie alocată în conformitate cu normele contabile şi fiscale în vigoare;
    b) toate cheltuielile variabile, o contribuţie adecvată la cheltuielile fixe şi un profit rezonabil legat de orice altă activitate a operatorului de serviciu public nu pot fi sub nicio formă imputate serviciului public în cauză;
    c) cheltuielile serviciului public trebuie să fie echilibrate pe baza veniturilor din exploatare şi a plăţilor din partea autorităţilor publice, fără nicio posibilitate de transfer de venituri către un alt sector de activitate al operatorului de serviciu public.

    (6) Sprijinul public total este format din:
    a) compensaţia preliminată destinată acoperirii cheltuielilor de exploatare;
    b) compensaţia preliminată destinată acoperirii cheltuielilor de amortizare, închiriere şi, după caz, operaţiuni de leasing;
    c) valoarea totală preliminată a facilităţilor, inclusiv TVA, acordate în baza legilor speciale;
    d) valoarea totală preliminată de amortizare a materialului rulant pus la dispoziţie de ARF pe perioada CSP 2022-2032; şi
    e) valoarea totală preliminată a fondurilor publice nerambursabile, indiferent de sursa acestora.

    (7) Valoarea preliminată totală a sprijinului public pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032, potrivit alin. (1), pentru obligaţia de serviciu public aprobată, stabilită potrivit legii, este de 43.811.960,00 mii lei, din care:
    a) valoarea preliminată a compensaţiei destinate acoperirii cheltuielilor de exploatare la care se adaugă valoarea preliminată a compensaţiei destinate acoperirii cheltuielilor de amortizare, închiriere şi, după caz, operaţiuni de leasing şi valoarea preliminată totală a facilităţilor, inclusiv TVA, acordate în baza legilor speciale în sumă preliminată de 41.185.660,00 mii lei;
    b) valoarea preliminată totală de amortizare a materialului rulant pus la dispoziţie de ARF pe perioada CSP 2022-2032 în sumă preliminată de 1.589.127,00 mii lei; şi
    c) valoarea preliminată totală a fondurilor publice nerambursabile, indiferent de sursa acestora, în sumă preliminată de 1.037.173 mii lei.

    (8) Valoarea preliminată a compensaţiei de serviciu public pentru perioada decembrie 2022-10 decembrie 2023 pentru pachetul de rezervă:
    a) este stabilită pe baza volumului de 1.868.037,808 tren-km estimat de administratorul de infrastructură feroviară pentru pachetul de servicii de rezervă pe care Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R“ - S.A., denumită în continuare C.N.C.F. „C.F.R.“ - S.A., poate să le scoată la licitaţie conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 643/2011 pentru aprobarea Condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora, cu modificările ulterioare, denumită în continuare HG nr. 643/2011; şi
    b) este în valoare de 63.046,276 mii lei;
    c) este constituită sub formă de provizioane, reprezentând contravaloarea suplimentară a bugetului alocat pentru serviciile contractate de fiecare operator de transport feroviar de călători prin obligaţia de serviciu public, sumă previzionată pentru acest pachet de servicii rezervate de administratorul de infrastructură feroviară care va fi actualizat anual.

    (9) Valoarea preliminată aprobată prin contract poate fi modificată ulterior prin acte adiţionale, în condiţiile legii, cu evitarea compensării în exces a operatorilor de transport feroviar.
    (10) Compensaţia preliminată se acordă:
    a) proporţional cu gradul de realizare a indicatorului cantitativ tren-km;
    b) pentru fiecare operator de transport feroviar de călători; profitul rezonabil pentru compensarea serviciului public este de 6,45%, conform ratei SWAP valabile de la 1.07.2022-31.12.2022, publicată în Reţeaua naţională de ajutor de stat.

    (11) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, denumit în continuare MTI, la solicitarea ARF, solicită anual includerea în legile bugetare anuale şi, după caz, cu prilejul rectificărilor bugetare, a sumelor necesare plăţii sprijinului public total prevăzut la alin. (7).
    (12) MTI şi ARF nu vor fi considerate răspunzătoare pentru sumele nealocate prin legile bugetare anuale şi necesare plăţii sprijinului public total prevăzut la alin. (7).

    ART. 9
    Compensaţia de serviciu public se acordă pentru îndeplinirea obligaţiei de serviciu public pe infrastructura interoperabilă, neinteroperabilă neînchiriată, administrată în condiţiile legii de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A., denumită în continuare C.N.C.F. „C.F.R.“ - S.A., şi pe infrastructura neinteroperabilă închiriată, în baza angajamentului ferm încheiat cu gestionarul de infrastructură în condiţiile legii şi ale prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 643/2011 pentru aprobarea Condiţiilor de închiriere de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora, cu modificările ulterioare.

    ART. 10
    În scopul asigurării continuităţii serviciului public de transport feroviar de călători, acordarea compensaţiei se face cu respectarea principiilor prevăzute la art. 39 alin. (2) din OUG nr. 12/1998.

    ART. 11
    (1) Având în vedere prevederile art. 7 alin. (6), ARF, până la data de 30 iulie 2023, va aproba valorile de referinţă ale indicatorilor de performanţă, conform realizărilor din anul 2022, necesare stabilirii gradului de îndeplinire a acestora din cadrul contractelor de servicii publice ce fac obiectul prezentei hotărâri.
    (2) ARF, până la data de 1 iunie 2023, va iniţia o propunere de act normativ aprobat prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii cu privire la stabilirea metodologiei de identificare şi declarare a veniturilor preliminate din transportul public de călători pe fiecare OTF, rută de circulaţie şi categorie de trenuri.
    (3) ARF, până la data de 15 iulie 2023, va iniţia o propunere de act normativ aprobat prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii cu privire la stabilirea metodologiei de monitorizare a veniturilor reale raportate la veniturile preliminate şi implementarea acţiunilor necesare.
    (4) ARF, până la data de 30 iunie 2025, va realiza un audit tehnico-economic al obligaţiilor de serviciu public asumate de OTF prin contractele de servicii publice derulate în anii anteriori, privind îndeplinirea calităţii serviciilor şi eficienţei din punctul de vedere al costurilor. În baza auditului ce va avea în vedere şi necesitatea şi rezonabilitatea costurilor aferente obligaţiei de serviciu public, se pot reanaliza şi actualiza anexele nr. 4.1, 4.2 şi 4.3 din CSP 2022-2032, aprobate prin prezentul act normativ.
    (5) În baza auditului tehnico-economic, ARF, până la data de 30 septembrie 2025, va aproba mecanismul de utilizare a costurilor-ţintă stabilite ce va fi utilizat pentru creşterea eficienţei din punctul de vedere al costurilor şi care va conţine şi alte elemente de stimulare a creşterii calităţii şi eficienţei serviciilor, în ansamblu, şi ale OTF, în particular. Începând cu luna următoare aprobării, mecanismul va fi utilizat pentru derularea contractelor de servicii publice aprobate prin prezenta hotărâre, prin încheierea unui act adiţional.
    (6) Auditul tehnico-economic prevăzut în conţinutul contractelor de servicii publice pentru perioada 2022-2032 la art. 16.5 este comandat de ARF la un interval de 2 ani.

    ART. 12
    ARF asigură trecerea către atribuirea contractelor de servicii publice exclusiv pe baza unor proceduri de atribuire competitivă, conform prevederilor art. 5 şi 8 din Regulamentul 1.370/2007 şi prevederilor art. 5 din OUG nr. 12/1998, după cum urmează:
    a) în perioada aprilie-noiembrie 2023 lansează trei proceduri de atribuire competitivă pentru serviciile publice deservite cu ramele electrice provenite din achiziţiile cu fonduri europene nerambursabile din Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020, contractele având o valabilitate de maximum 60 de luni şi deservind rutele prevăzute în anexa nr. 7;
    b) în anul 2027 lansează procedurile pentru trei contracte pentru serviciile publice deservite cu ramele electrice provenite din achiziţiile cu fonduri europene nerambursabile din Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020 care succed contractelor prevăzute la lit. a);
    c) ARF prezintă Guvernului României, până la data de 30 septembrie 2026, în baza auditului tehnico-economic prevăzut la art. 11 alin. (4) şi a altor studii de specialitate conform prevederilor art. 5 alin. (4) din OUG nr. 12/1998, propunerea de strategie privind structurarea obligaţiilor de serviciu public în transportul feroviar de călători pentru perioada decembrie 2032-decembrie 2047;
    d) ARF, în baza aprobării de către Guvernul României a strategiei menţionate la lit. c) în anul 2027, publică anunţurile de intenţie în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pentru organizarea procedurilor competitive pentru atribuirea contractelor cu valabilitate de la 12 decembrie 2032;
    e) după respectarea perioadei de transparenţă prevăzute la art. 7 din Regulamentul 1.370/2007, ARF derulează procedurile de atribuire competitivă a contractelor anunţate conform prevederilor lit. d);
    f) în perioada decembrie 2022-decembrie 2032, rutele noi, altele decât cele cuprinse în CSP 2022-2032 şi, după caz, în contractele de servicii publice prevăzute la lit. a) şi b), identificate prin studii de specialitate şi aprobate de către Guvernul României a fi introduse în obligaţia de serviciu public se încredinţează, cu respectarea prevederilor Regulamentului 1.370/2007, prin procedură competitivă;
    g) pentru rutele şi categoriile de servicii unde operează doi sau mai mulţi OTF, prevăzute în anexa nr. 9, ARF derulează un program de atribuire competitivă a unor noi contracte de servicii publice de transport feroviar de călători. Fiecare contract vizează câte un pachet de rute şi categorii şi se atribuie după următorul calendar:
    (i) până la data de 30 iunie 2024, ARF iniţiază propunerea de pachetizare şi metodologia de elaborare a contractelor de servicii publice şi le supune aprobării Guvernului;
    (ii) în baza aprobării, ARF publică, cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) din Regulamentul 1.370/2007, anunţurile de intenţie aferente programului de atribuire competitivă în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
    (iii) după perioada de transparenţă de minimum un an, conform prevederilor art. 7 alin. (2) din Regulamentul 1.370/2007, ARF va iniţia la fiecare şase luni o nouă procedură de atribuire competitivă, aprobată în conformitate cu prevederile pct. (ii);
    (iv) în cazul în care o procedură de atribuire competitivă eşuează, ARF va relua procedurile de atribuire conform legislaţiei în vigoare.



    ART. 13
    (1) ARF, până la data de 1 mai 2026, iniţiază şi derulează un proiect cu finanţare europeană nerambursabilă care va extinde, va actualiza şi va recalibra actualul model naţional de transport conform datelor socioeconomice, sondajelor, chestionarelor de trafic şi măsurătorilor contorilor de trafic efectuate pe teren.
    (2) După recalibrarea modelului naţional de transport, ARF va redefini obligaţia de serviciu public de transport feroviar de călători şi va reanaliza contractele de servicii publice aprobate prin prezenta hotărâre, până la data 31 decembrie 2026.
    (3) Rutele/Secţiile/Trasele care nu vor mai face parte din OSP, actualizat în condiţiile alin. (2), nu vor mai beneficia de compensaţie de la bugetul de stat, iar CSP 2022-2032 va fi actualizat corespunzător prin act adiţional.
    (4) ARF, până la data de 1 mai 2027, redimensionează obligaţia de serviciu public de transport feroviar de călători, care stă la baza pregătirii procedurilor necesare în vederea atribuirii competitive a contractelor de servicii publice începând cu anul 2028.
    (5) ARF reanalizează obligaţia de serviciu public şi restabileşte activităţile componente şi misiunea din domeniul transportului feroviar de călători a serviciului de interes economic general, aşa cum este definit la art. 584 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, cel puţin o dată la 5 ani.
    (6) ARF implementează, până la data de 31 decembrie 2024, sistemul de vânzare, validare şi control electronic al titlurilor de călătorie, cu capabilitate de emitere de bilete integrate pentru toţi operatorii de transport feroviar de călători, integrate cu sisteme de transport public local şi, după caz, cu alte sisteme de transport public de călători.

    ART. 14
    (1) OTF care încheie contracte de servicii publice au următoarele obligaţii:
    a) să asigure, pe toată durata contractului, interoperabilitatea sistemelor de vânzare, emitere, validare şi control ale titlurilor de călătorie cu baza de date comună a ARF, în conformitate cu reglementările din domeniu în vigoare, pentru crearea unei baze de date comune;
    b) să asigure, pe toată durata contractului, un sistem de evidenţă contabilă care să permită detalierea pe conturi analitice distincte a cheltuielilor şi veniturilor eligibile aferente obligaţiei de serviciu public;
    c) până la data de 31 ianuarie 2023, OTF comunică ARF spre aprobare Calendarul de implementare al programelor de investiţii;
    d) până la data de 30 iunie 2023, OTF comunică anexa nr. 9.6 „Programul de investiţii din fonduri proprii ale operatorilor de transport feroviar de călători în bunuri necesare implementării obligaţiei de serviciu public, achiziţionate, modernizate sau transformate, utilizate pe durata de valabilitate a prezentului CSP, având ca sursă de finanţare 2,45% din cheltuielile eligibile“, completată/actualizată;
    e) până la data de 1 septembrie a fiecărui an contractual (N), OTF comunică ARF veniturile preliminate din transportul public de călători pentru perioada mersului de tren următor (N+1), pe fiecare rută de circulaţie şi categorii de trenuri;
    f) până la data de 1 octombrie a fiecărui an contractual, OTF comunică ARF listele de investiţii actualizate pentru anul următor, certificate prin semnătura autorizată a reprezentantului legal al societăţii, însoţite fiecare de un calendar de implementare;
    g) implementează sistemul de vânzare, validare şi control electronic al titlurilor de călătorie prevăzut la art. 13 alin. (6) şi participă la fazele de dezvoltare şi testare a sistemului.

    (2) Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători“ - S.A. va pregăti şi va raporta bianual, în februarie şi august, către MTI stadiul de îndeplinire al proiectului de modernizare a materialului rulant propriu finanţat din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) în valoare de 1.037.173,00 mii lei pe baza indicatorilor tehnico-economici aprobaţi prin Hotărârea Guvernului nr. 1.317/2022 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori şi modernizarea a 139 vagoane de călători“.
    (3) Materialul rulant modernizat din fonduri PNRR va fi utilizat exclusiv pentru serviciile de transport feroviar public de călători (se interzice închirierea materialului rulant către alţi operatori, în special operatori de transport de marfă pe calea ferată).
    (4) ARF verifică, semestrial, respectarea obligaţiilor stipulate la alin. (1) lit. a)-g), alin. (2) şi (3). În cazul în care se constată nerespectarea oricărei obligaţii, se va reţine 10% din valoarea compensaţiei preliminate. Sumele reţinute sunt deblocate după îndeplinirea obligaţiilor de către OTF, confirmată de ARF, şi a respectării procedurilor de ordonanţare, aprobare şi efectuare a plăţilor.

    ART. 15
    În vederea monitorizării de către ARF a contractelor de servicii publice, C.N.C.F. „C.F.R.“ - S.A., în calitate de administrator al infrastructurii feroviare, are obligaţia:
    a) de a verifica în evidenţele proprii, de a negocia, întocmi şi aviza lunar, respectiv de a certifica documentele justificative necesare monitorizării indicatorului de performanţă, respectiv punctualitate la destinaţie conform minutelor încheiate în cadrul regimului de performanţă, şi procesele-verbale încheiate cu gestionarul de infrastructură feroviară neinteroperabilă închiriată;
    b) de a verifica în evidenţele proprii şi de a transmite lunar către ARF confirmarea indicatorului tren-km realizat de fiecare operator de transport în parte pe categorii de trafic şi cumulat; pentru luna decembrie în fiecare an va transmite această confirmare şi pentru fiecare perioadă, atât înainte, cât şi după schimbarea mersului de tren;
    c) de a pune la dispoziţia ARF datele deţinute în sistemul informatic prin popularea bazei de date deţinute, în vederea confirmării indicatorilor pe care îi monitorizează în cadrul contractelor de servicii publice aprobate prin prezenta hotărâre, actualizate prin actele adiţionale la acestea;
    d) de a asigura interoperabilitatea viitoarelor sisteme informatice cu sistemele deţinute sau gestionate de ARF prin tehnologii avansate, astfel încât acestea să fie compatibile, uşor de interacţionat, securizate şi accesibile prin organizare pe nivele de competenţe;
    e) de a verifica în evidenţele informatice proprii înregistrarea unică a unui tren circulat în cadrul obligaţiei de serviciu public şi păstrarea numărului alocat poziţiei din OSP.


    ART. 16
    (1) Materialul rulant achiziţionat de ARF cu finanţare europeană nerambursabilă prin Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020 se pune la dispoziţia operatorilor de transport feroviar de călători licenţiaţi, cu respectarea principiilor prevăzute la art. 7 din OUG nr. 62/2016, în cadrul contractelor de servicii publice atribuite prin procedură competitivă conform prevederilor art. 12. În situaţia în care materialul rulant achiziţionat de ARF nu poate fi predat în cadrul unor contracte de servicii publice atribuite prin procedură competitivă pe rutele din anexa nr. 7:
    a) predarea acestuia se va efectua în conformitate cu metodologia de predare-primire între ARF şi OTF în cadrul CSP 2022-2032 prevăzută în anexa nr. 8, cu preluarea activităţii repartizate acestui material rulant pe rutele stabilite, precum şi a subvenţiei aferente realizării acestei activităţi în condiţiile impuse de ARF;
    b) la data încheierii procedurilor de licitaţie a contractelor de servicii publice, OTF care au preluat materialul rulant sunt obligaţi să predea operatorului de transport feroviar de călători declarat câştigător sau să restituie ARF materialul rulant nou în vederea asigurării îndeplinirii obiectului contractelor de servicii publice licitate, inclusiv transferul de activitate şi dreptul la subvenţii aferente;
    c) serviciile operate cu noul material rulat achiziţionat de ARF se vor actualiza în anii 2024 şi 2025 în funcţie de graficul de livrare al trenurilor sau ca urmare a unor noi studii şi analize proprii, prin actualizarea anexei nr. 2 la contractele aprobate prin prezenta hotărâre;
    d) valorile cheltuielilor pentru reparaţii şi întreţinere a materialului rulant nou, precum şi redevenţa pentru utilizarea trenurilor noi achiziţionate de ARF prin fonduri europene nerambursabile se vor actualiza după semnarea contractelor de achiziţie.

    (2) În situaţia în care un OTF se retrage, în mod nejustificat, din motive care îi sunt imputabile, de pe o rută inclusă în obligaţia de serviciu public, ARF impune, pe o perioadă de maximum 2 ani sau până la preluarea serviciului de către un operator de transport feroviar în baza unei proceduri de atribuire competitivă a rutei, ca diferenţă dintre valoarea compensaţiei preliminate aferente rutei în cauză stabilite operatorului care se retrage şi valoarea compensaţiei preliminate stabilite operatorului căruia i se încredinţează obligaţia, să fie achitată de operatorul în culpă. Suplimentar, OTF va fi obligat să suporte o penalitate cu o valoare echivalentă a compensaţiei cuvenite pe o perioadă de trei luni aferentă serviciului din care se retrage.

    ART. 17
    Cu respectarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2011, aprobată prin Legea nr. 21/2012, cu modificările şi completările ulterioare, tarifele stabilite prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii:
    a) se actualizează anual cu indicele de inflaţie stabilit de Institutul Naţional de Statistică la data de 1 octombrie; şi
    b) se aplică odată cu schimbarea graficului de circulaţie;
    c) valoarea ajustată se rotunjeşte la cea mai apropiată valoare întreagă de leu sau la jumătate de leu.


    ART. 18
    (1) Analizarea şi regularizarea perioadei 11-31 decembrie 2022 se realizează conform art. 5 alin. (5.2) din anexa nr. 6.1 la CSP 2022-2032, pe baza indicatorului trenkm realizat şi confirmat de C.N.C.F. „C.F.R.“ - S.A., şi cu asigurarea cotei de profit de 2,45% aferentă programului de investiţii proprii sau, după caz, programului de operaţiuni în leasing sau de închiriere asumat conform anexei nr. 9.7 la CSP.
    (2) Prin excepţie de la prevederile art. 8 alin. (1), pentru anul 2022 valoarea profitului se calculează cumulat pe întreaga activitate din perioada 1.01.2022-31.12.2022, inclusiv cheltuielile şi veniturile realizate în perioada decembrie 2022, fără depăşirea valorii maxime de 3% din cheltuielile eligibile.
    (3) Actele adiţionale pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 la contractele de servicii publice menţionate la art. 1-6 vor fi avizate de Consiliul Concurenţei înainte de aprobarea acestora, conform prevederilor legale în vigoare din domeniu, după aprobarea bugetului de stat şi, după caz, ca urmare a rectificărilor bugetare.

    ART. 19
    (1) Pachetul de servicii de rezervă a C.N.C.F. „C.F.R.“ - S.A. se stabileşte anual şi se actualizează lunar de către aceasta până în luna octombrie a fiecărui an, când îşi încetează aplicabilitatea, iar suma calculată va reîntregi suma alocată de MTI pentru plata subvenţiilor conform contractelor de servicii publice încheiate cu operatorii de transport feroviar public de călători.
    (2) C.N.C.F. „C.F.R.“ - S.A., în conformitate cu principiile prevăzute la art. 13 din „Condiţii de închiriere din 22 iunie 2011 de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. a unor părţi ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi gestionarea acestora“, parte integrantă a HG nr. 643/2011, stabileşte pachetul de servicii de rezervă pentru fiecare an la un număr de 4 trenuri/zi pentru fiecare secţie neinteroperabilă pe care nu se realizează transport public de călători şi îl transmite cu celeritate ARF.
    (3) În limita pachetului de rezervă constituit conform celor de mai sus, C.N.C.F. „C.F.R.“ - S.A. are dreptul să scoată lunar la licitaţie linii neinteroperabile neînchiriate, cu un pachet de servicii de 4 trenuri/zi pentru fiecare secţie, cu încadrarea în pachetul de rezervă calculat până la sfârşitul anului.
    (4) Diferenţa de cuantum în lei dintre pachetul de rezervă alocat la angajarea acestuia şi cel rezultat în urma actualizării lunare poate fi folosită pentru completarea compensaţiei ce poate fi acordată OTF care au încheiat contract de servicii publice, cu evitarea supracompensării operatorilor.

    ART. 20
    (1) Pentru respectarea principiilor prevăzute în art. 2 alin. (1) lit. i) din OUG nr. 62/2016, ARF semnează, în numele statului, contractele menţionate în art. 1-6 şi actele adiţionale la acestea.
    (2) În cazul în care orice prevederi ale contractului devin incompatibile cu legislaţia sau regulamentele din România sau din Uniunea Europeană, contractul va fi actualizat cu legislaţia în vigoare, iar acest lucru nu va afecta valabilitatea celorlalte clauze ale contractului.

    ART. 21
    Informaţiile prevăzute în CSP 2022-2032 sunt supuse prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, fără a aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum şi principiului concurenţei loiale.

    ART. 22
    Materialul rulant achiziţionat de către ARF în cadrul Programului operaţional Transport 2021-2027, în valoare de 2.769.038 mii lei cu TVA privind achiziţia a 62 de rame RE-R, şi Programului naţional de redresare şi rezilienţă în valoare de 3.248.768 mii lei cu TVA privind achiziţia a 12 automotoare H, 20 rame RE-IR, 16 LE, modernizarea a 55 LE, conversia a 20 LDH în LE şi modernizarea a 139 de vagoane de călători, se pune la dispoziţia operatorilor de transport feroviar de călători în cadrul CSP 2022-2032, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat.

    ART. 23
    Metodologia prevăzută la art. 22 se aprobă prin anexa nr. 8 - Metodologia de alocare a materialului rulant nou achiziţionat de ARF către OTF în baza, prevăzute în anexele nr. 1-6.

    ART. 24
    Materialul rulant prevăzut la art. 22 rămâne în proprietatea ARF pe toată perioada de valabilitate a contractelor de servicii publice în transportul feroviar de călători şi se predă, liber de sarcini, ARF de către operatorii de transport feroviar de călători la terminarea perioadei de valabilitate a contractelor de servicii publice în transportul feroviar de călători.

    ART. 25
    Anexele nr. 1-9*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
    *) Anexele nr. 1-9 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1185 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul din şos. Panduri nr. 1, bl. P33, parter, sectorul 5, Bucureşti.




                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin Mihai Grindeanu

    Bucureşti, 8 decembrie 2022.
    Nr. 1.453.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016