Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 1 - achiziţia a 34 de rame electrice RE-R2 de 160 de locuri“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. ART. 2 Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. ART. 3 Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Sorin-Mihai Grindeanu Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Bucureşti, 16 octombrie 2024. Nr. 1.273. ANEXA 1 NOTĂ DE FUNDAMENTARE privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 1 - achiziţia a 34 de rame electrice RE-R2 de 160 de locuri“ Scopul proiectului de investiţii „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 1 - achiziţia a 34 de rame electrice RE-R2 de 160 de locuri“ este de a înnoi flota de material rulant, deoarece materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricaţie ce au fost utilizate sunt depăşite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice. În prezent, există o creştere semnificativă a mobilităţii sociale, mai ales la orele de vârf, şi se constată o aglomerare excesivă, cauzată de traficul auto (în principal, microbuze şi autoturisme), creştere care poate fi satisfăcută doar prin sporirea capacităţii de transport feroviar, respectiv a capacităţii materialului rulant şi a calităţii acestuia. Înlocuirea parcului de material rulant utilizat în transportul feroviar public de călători din România are în vedere achiziţia de unităţi de transport moderne, care să asigure călătorilor condiţii optime de efectuare a călătoriilor pe reţeaua feroviară naţională, atât din punctul de vedere al confortului, cât şi din punctul de vedere al sporirii mobilităţii, prin introducerea unor noi oferte de servicii care să ţină cont de dinamica pieţei transportului feroviar public de călători din România şi, împreună cu dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii feroviare de transport, să contribuie în mod semnificativ la creşterea economică şi a calităţii vieţii. Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziţionat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), vor avea în vedere atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ-teritoriale importante ale ţării. Contextul actual care justifică achiziţia de rame electrice regionale de scurt parcurs destinate transportului feroviar public de călători se regăseşte menţionat în: a) Studiul de fezabilitate nr. 4.469 din 10.07.2024 „pentru conectarea centrelor urbane din România, prin continuarea proiectului de achiziţie a 62 de rame electrice regionale RE-R1 şi introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România“; b) Master Planul General de Transport al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016; c) Regulamentul (UE) 2020/852 prevede faptul că „o activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la atenuarea schimbărilor climatice în cazul în care activitatea respectivă contribuie în mod substanţial la stabilizarea concentraţiilor de gaze cu efect de seră în atmosferă la un nivel care împiedică interferenţele antropice periculoase cu sistemul climatic“, respectiv în domeniul transportului feroviar, faptul că contribuie la „creşterea mobilităţii curate sau neutre din punct de vedere climatic“; d) Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 stabileşte criteriile tehnice de examinare, cu scopul de a determina condiţiile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanţial la atenuarea schimbărilor climatice şi de a stabili dacă activitatea economică respectivă aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre obiectivele de mediu. Astfel, în domeniul feroviar sunt acoperite „achiziţionarea, finanţarea, închirierea, leasingul şi exploatarea transportului de călători utilizând materialul rulant feroviar pe reţelele feroviare principale, care acoperă o zonă geografică extinsă, şi a transportului de călători pe căi ferate interurbane“. Pentru a răspunde cerinţelor regulamentului delegat, „trenurile şi vagoanele de călători au zero emisii directe de CO^2 (la ţeava de evacuare) sau trenurile şi vagoanele de călători au zero emisii directe de CO^2 (la ţeava de evacuare) atunci când sunt exploatate pe o linie dotată cu infrastructura necesară şi utilizează un motor convenţional atunci când o astfel de infrastructură nu este disponibilă (hibrid)“; e) Regulamentul (UE) 2021/1.058 privind FEDR şi FC nu prevede nicio excepţie la art. 7 privind posibilitatea de a utiliza în domeniul feroviar vehicule care să ardă combustibili fosili, chiar şi în sistem hibrid, aşa cum prevede Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139. Principalele elemente care justifică achiziţia de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători, conform Studiului de fezabilitate nr. 4.469 din 10.07.2024 pentru conectarea centrelor urbane din România, prin continuarea proiectului de achiziţie a 62 de rame electrice regionale RE-R1 şi introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România, sunt următoarele: a) actualul parc de vehicule feroviare deţinut de operatorii de transport feroviar de călători privaţi şi de stat din România a depăşit deja sau este pe cale să depăşească ciclul său de viaţă. Din acest motiv, există riscul ca în câţiva ani să nu mai existe un parc de vehicule feroviare disponibile pentru îndeplinirea obligaţiilor minime de serviciu public; b) cea mai mare parte a vehiculelor feroviare destinate transportului de călători din România nu au nivelul de calitate cerut de obligaţiile de serviciu public. Tehnologiile utilizate sunt depăşite. În consecinţă, vehiculele feroviare nu respectă standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a contractelor de serviciu public, fapt care solicită, prin urmare, înlocuirea acestora; c) operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziţionat şi nu are în parcul activ un număr suficient de material rulant care să deservească publicul călător; d) operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piaţa de transport feroviar din România, au achiziţionat numai material rulant secondhand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punctul de vedere al cerinţelor europene de calitate şi siguranţă; e) operatorii de transport feroviar de călători operează pe piaţa obligaţiilor de serviciu public din România cu locomotive electrice/diesel proprii sau închiriate, RE, AM şi vagoane cu care furnizează serviciile de transport de călători. În prezent, parcul total de vehicule este compus din: - locomotive electrice; – locomotive diesel; – RE (unitate electrică multiplă sau ramă); – AM (unitate diesel simplă sau multiplă); – vagoane de călători; f) ARF intenţionează să investească în material rulant nou prin înfiinţarea unui parc de vehicule feroviare pe baza dispoziţiilor art. 5 alin. (2) lit. a) din Regulamentul nr. 1.370/2007/CE, ţinând seama de faptul că operatorii nu dispun de resursele financiare şi de instrumentele economice pentru a investi în achiziţionarea a cât mai multe vehicule feroviare ce ar fi necesare pentru punerea în aplicare a obligaţiilor de serviciu public în sectorul transportului feroviar de călători; g) în prezent, pentru înlocuirea şi dezvoltarea parcului de vehicule feroviare, ARF are în derulare proceduri pentru achiziţia a 119 rame electrice de scurt şi lung parcurs, dintre care 62 de rame electrice de scurt parcurs (RE-R) şi 57 de rame electrice de lung parcurs (RE-IR). Adiţional, ARF şi-a îndreptat atenţia şi către achiziţia unor rame electrice cu pile de hidrogen (RE-H) şi a 16 locomotive electrice (LE), urmând a fi iniţiate şi alte demersuri similare de achiziţie de vehicule feroviare. Aceste vehicule urmează a facilita îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie pe un număr limitat de servicii şi rute, corelate cu investiţiile în scopul modernizării infrastructurii feroviare implementate sau în curs de implementare; h) la momentul actual, se poate observa o insuficienţă în ceea ce priveşte materialul rulant nepoluant la nivel naţional. Luând în considerare cumulativ ramele şi locomotivele electrice închiriate ori în proprietatea operatorilor activi pe calea ferată din România şi comparându-le cu numărul locomotivelor diesel deţinute de aceiaşi operatori, se poate observa un raport (e/d) de ~38% electric versus ~62% diesel; (a se vedea imaginea asociată) i) respectarea prevederilor Regulamentului nr. 1.315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport şi adaptarea strategiei naţionale în domeniul transporturilor după strategia europeană 2020 ce se axează pe necesitatea evoluţiei transportului electric cu emisii scăzute, reducând emisiile, contribuind la durabilitatea mediului, la atenuarea schimbărilor climatice, ce diminuează dependenţa Europei de petrolul importat, prin reducerea emisiilor din transporturi cu 60% până în 2050, comparativ cu 1990, care trebuie atins, printre altele, prin transferul pasagerilor interurbani pe distanţe medii şi al transportului de marfă de la transportul rutier la cel feroviar sau pe apă. Achiziţia ramelor electrice regionale de scurt parcurs RE-R2, destinate transportului feroviar de călători, prezintă următoarele caracteristici principale: a) conform Studiului de fezabilitate nr. 4.469 din 10.07.2024 este necesară achiziţia a 34 de rame electrice de scurt parcurs RE-R2 ce vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată; b) trenurile urmează a fi echipate cu instalaţii ERTMS OnBoard „compus din echipament GSM (radio şi antenă), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfaţă a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, Unitatea de înregistrare (JRU); c) cele 34 de rame electrice sunt introduse pe reţeaua electrificată, fiind vizate legături directe între municipii reşedinţă de judeţ din România, contribuind la reducerea poluării din transporturi; d) în corelare cu strategiile de dezvoltare a transportului feroviar din România, pentru creşterea eficienţei serviciilor (scăderea costurilor de tracţiune şi de utilizare a infrastructurii) pe tronsoane comune vehiculele vor funcţiona cuplat, urmând a fi decuplate în ultimul nod feroviar comun; e) pentru a asigura corelarea proiectului cu politicile naţionale şi europene de interoperabilitate, ramele electrice sunt dotate cu sistem ETCS/ERTMS corelat cu nivelul tehnologic implementat de administratorul de infrastructură; f) pentru asigurarea disponibilităţii ridicate vehiculelor, în condiţiile în care rolul principal al ARF este de gestionare a obligaţiilor de serviciu public în transportul feroviar de călători, construcţia şi întreţinerea spaţiilor necesare asigurării întreţinerii şi reparaţiilor ramelor electrice, precum şi serviciile de întreţinere şi reparaţii vor fi transferate furnizorului de material rulant; g) compensarea efectului financiar net al serviciilor se va asigura prin bugetul de stat, în cadrul bugetului anual alocat Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite, şi Autorităţii pentru Reformă Feroviară, în calitate de ordonator terţiar. Autoritatea pentru Reformă Feroviară are calitatea de beneficiar direct în cadrul programului de finanţare europeană nerambursabilă (Programul Transport 2021-2027), pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, în sensul creşterii mobilităţii pe reţeaua feroviară TEN-T centrală şi nu numai, dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient, creşterea sustenabilităţii şi calităţii transportului feroviar al României pentru perioada de programare 2021-2027, prin dezvoltarea şi reabilitarea unor sisteme feroviare complete de înaltă calitate şi interoperabilitate şi promovarea măsurilor de reducere a zgomotului. În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2016 privind înfiinţarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 53/2017, cu modificările ulterioare, achiziţionarea de material rulant nou, necesar efectuării transportului feroviar public de călători în condiţiile legii de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, este o cheltuială eligibilă aferentă proiectelor ce pot fi decontate în cadrul programelor de finanţare europeană nerambursabilă pentru perioada de programare 2021-2027. Achiziţionarea de material rulant nou pentru transportul feroviar public de călători va avea un impact semnificativ asupra nivelului calităţii serviciilor oferite, siguranţei călătorilor şi îmbunătăţirii condiţiilor de mediu, precum şi asupra costurilor şi a beneficiilor economice ale transportului feroviar de călători. Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziţionat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vor avea în vedere atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ-teritoriale importante ale ţării. Achiziţia reprezintă un proiect de investiţii pentru introducerea în circulaţie comercială a unor vehicule nepoluante în tracţiune electrică, pentru liniile electrificate. Cele 34 de rame electrice vor fi introduse pe reţeaua electrificată, fiind vizate legături directe între marile oraşe ale României, pentru a contribui la reducerea poluării din transporturi. Investiţia în cele 34 de rame electrice regionale de scurt parcurs RE-R2 va avea ca efect atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni eficace între unităţile administrativ-teritoriale ale ţării. Principalele beneficii economice care sunt avute în vedere după achiziţia de material rulant sunt următoarele: a) reducerea timpilor de mers pentru publicul călător; b) reducerea costurilor de operare ale trenurilor şi economii pentru publicul călător datorită transferului modal către sistemul feroviar; c) reducerea costurilor de întreţinere şi economii pentru operatorii de transport feroviar de călători de stat şi privaţi; d) reducerea numărului de accidente rutiere rezultate în urma transportului de persoane; e) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră; f) reducerea emisiilor de zgomot. Achiziţia celor 34 de rame electrice de scurt parcurs RE-R2 vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe următoarele rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată: - Sighişoara-Braşov; – Craiova-Caracal-Roşiori de Vede; – Craiova-Drobeta-Turnu Severin; – Bacău-Focşani; – Buzău-Brăila-Galaţi. Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea proiectului de investiţii „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 1 - achiziţia a 34 de rame electrice RE-R2 de 160 de locuri“ în baza Studiului de fezabilitate „pentru conectarea centrelor urbane din România, prin continuarea proiectului de achiziţie a 62 de rame electrice regionale RE-R1 şi introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România“ a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii cu Avizul nr. 125/134 din 9.08.2024. Prezentul proiect privind achiziţia de rame electrice de scurt parcurs RE-R2, destinate transportului feroviar de călători, vizează două aspecte principale: a) investiţii de capital - achiziţia a 34 de rame electrice; b) durata de execuţie - 41 de luni. Astfel, pentru achiziţionarea celor 34 de rame electrice RER2 de 160 de locuri este necesară suma de 378.301.000 euro cu TVA, respectiv 1.882.160.965 lei cu TVA, calculată la cursul euro BNR de 4,9753 lei, din 23.02.2024*, conform tabelului următor:
┌─────────────────┬─────────────────────┐
│Valoare unitară │Valoare totală 34 │
│RE-R2 cu TVA │RE-R2 cu TVA │
├──────────┬──────┼───────────┬─────────┤
│euro │mii │euro │mii lei │
│ │lei │ │ │
├──────────┼──────┼───────────┼─────────┤
│11.126.500│55.358│378.301.000│1.882.161│
└──────────┴──────┴───────────┴─────────┘
* Curs BNR pentru 23.02.2024 = 4,9753 lei/euro. În condiţiile anterior menţionate pentru „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 1 - achiziţia a 34 de rame electrice RE-R2 de 160 de locuri“, este necesară alocarea sumei totale de 1.882.161 mii lei cu TVA. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate în proiectul de act normativ. INDICATORII TEHNICO-ECONOMICI ai proiectului de investiţii „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 1 - achiziţia a 34 de rame electrice RE-R2 de 160 de locuri“ Titular: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Beneficiar: Autoritatea pentru Reformă Feroviară Amplasament: bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, Bucureşti Indicatori tehnico-economici: (a se vedea imaginea asociată) Finanţarea investiţiei Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.